Pagina 3 van 11

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: ma 08 sep 2014, 03:01
door Nitein-Repart
Stel je staat op Breda en moet naar Zwolle. Tilburg-Den Bosch ligt eruit dus de trein rijdt niet verder naar Tilburg. Als er met koeienletters Zwolle op staat stap je nietsvermoedend in, terwijl als er Tilburg staat je moet nadenken en concluderen dat je de s1900 naar Venlo moet pakken en in Eindhoven en Utrecht over moet stappen.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: ma 08 sep 2014, 10:11
door marlies
Ja, en als je elk weekend de intercity naar Den Haag Centraal neemt om van Groningen naar Lelystad te gaan en er staat ineens alleen een IC naar Amsterdam Bijlmer ArenA op de borden dan herken je dat ook niet als jouw trein. Je kan voor beide keuzes scenarios verzinnen waarin 'de reiziger' het niet snapt, de vraag is wat in de praktijk voor de minste onduidelijkheid zorgt.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: ma 08 sep 2014, 10:25
door Daniel
Het probleem zit dus eigenlijk gewoon in waar de reiziger heen moet, daarin heb je drie mogelijkheden:
- Je wilt naar een station op de nog bediende route, dan kan de oorspronkelijke eindbestemming praktisch zijn als herkenning
- Je wilt naar de tijdelijke eindbestemming door een inkorting. Dan is het handig dat de eindbestemming ook op het bord staat (staat hij nu niet)
- Je wilt naar een station tussen de tijdelijke en oorspronkelijke eindbestemming in. Dan is het wel zo handig dat je duidelijk ziet dat er een inkorting is

Twee van de drie scenario´s kom je dus uit op een situatie waarin het handig is de eindbestemming aan te passen. In het eerste scenario hangt het van het type reiziger af.
Maar aangezien NS iedereen zo dringend verzoekt z´n reis te plannen en de reisplanner alleen een richting geeft zou je daar de borden op moeten afstemmen. In jouw voorbeeld is het dan nogsteeds de trein "richting Zwolle", dus zou dat geen probleem moeten geven. En tegelijk krijgt iemand die in Almere instapt met een printje waarop staat dat hij de trein "richting Bijlmer ArenA" moet hebben ook te zien dat de trein daarheen gaat op de borden.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: ma 08 sep 2014, 11:00
door marlies
Sowieso moeten de borden en de reisplanner hierin op elkaar afgestemd zijn.

Je 2 van de 3 scenario's argument ben ik het niet mee eens, dat is te makkelijk. Dat is van de orde "het lukt wel of het lukt niet, dus de kans is 50%". Gaat er om wat in totaal de minste verwarring/hinder veroorzaakt en dan moet je weten hoe groot die groepen zijn en wat de gevolgen van die verwarring voor die groepen zijn (een medereiziger/medewerker voor de zekerheid vragen of het wel de goede trein is, is bijvoorbeeld minder erg dan in de verkeerde trein stappen of nodeloos omreizen). Dat is wat lastiger, maar zeker goed te doen als je de NS bent en dit kunt inventariseren door navraag bij eigen personeel en door te kijken naar de klachten die je krijgt.

Zelf denk ik ook dat de daadwerkelijke (ingekorte) eindbestemming tonen beter is dan de oorspronkelijke eindbestemming, maar ik vind de argumenten die ik daarvoor in deze thread zie niet overtuigend.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: ma 08 sep 2014, 11:44
door Freek
Daniel's scenario's spelen een rol bij geplande werkzaamheden. Je moet echter ook scenario's maken voor ongeplande verstoringen, daarbij wil je echter niet (of niet teveel) afwijken van scenario's bij geplande verstoringen. Bij ongeplande verstoringen lijkt mij het tonen van de oorspronkelijke eindbestemming geheel correct.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: ma 08 sep 2014, 12:01
door Daniel
Maar ook daarbij krijg je het effect dat de tijdelijke eindbestemming volledig onzichtbaar wordt op de borden. Dat lijkt me iets wat sowieso ongewenst is, of je de eindbestemming nu aanpast of niet.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: ma 08 sep 2014, 16:57
door Ardan
Ik vind het minstens zo belangrijk dat de eindbestemmingen op de borden en op/in de trein gelijk zijn. Ik zie hier zo vaak de (dus ingekorte) trein naar 's Hertogenbosch voorrijden terwijl Roosendaal op de borden staat.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: ma 08 sep 2014, 19:30
door Daniel
Inderdaad ja, OBIS past zichzelf vaak wel aan. Al gaat dat ook nog vaak zat mis, dus 100% betrouwbaar zijn de displays van de trein ook niet.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: ma 08 sep 2014, 20:07
door rww
Lijn 28 naar heerlen station rijd vanaf daar door naar hs zuyd als lijn 120.


Stel ik check in op schinveld en wil uitstappen op hs zuyd, moet ik dan in heerlen opnieuw in en uit checken? Ondanks dat het dezelfde bus is.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: ma 08 sep 2014, 20:17
door Hainje
Neen. Dat hoeft niet. De vuistregel die ik altijd meegaf aan mijn passagiers was: "inchecken bij instappen en altijd uitchecken bij het verlaten van het voertuig waar u bent ingestapt". Onderweg hoeft u niets te doen, de computer berekent zelf de juiste prijs".

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: di 09 sep 2014, 00:45
door Meltrain
Freek schreef: Je moet echter ook scenario's maken voor ongeplande verstoringen, daarbij wil je echter niet (of niet teveel) afwijken van scenario's bij geplande verstoringen.
Waarom niet eigenlijk?
Als ongeplande verstoringen om een heel andere aanpak vragen, moet dat gewoon gebeuren.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: di 09 sep 2014, 00:45
door rww
Hainje schreef:Neen. Dat hoeft niet. De vuistregel die ik altijd meegaf aan mijn passagiers was: "inchecken bij instappen en altijd uitchecken bij het verlaten van het voertuig waar u bent ingestapt". Onderweg hoeft u niets te doen, de computer berekent zelf de juiste prijs".
Ook als hij onderweg van lijn nummer veranderd?

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: di 09 sep 2014, 01:00
door Thom91
Ja, is toch probleem van vervoerder..

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: di 09 sep 2014, 07:49
door Nitein-Repart
Daniel schreef:Het probleem zit dus eigenlijk gewoon in waar de reiziger heen moet, daarin heb je drie mogelijkheden:
- Je wilt naar een station op de nog bediende route, dan kan de oorspronkelijke eindbestemming praktisch zijn als herkenning
- Je wilt naar de tijdelijke eindbestemming door een inkorting. Dan is het handig dat de eindbestemming ook op het bord staat (staat hij nu niet)
- Je wilt naar een station tussen de tijdelijke en oorspronkelijke eindbestemming in. Dan is het wel zo handig dat je duidelijk ziet dat er een inkorting is

Twee van de drie scenario´s kom je dus uit op een situatie waarin het handig is de eindbestemming aan te passen. In het eerste scenario hangt het van het type reiziger af.
Maar aangezien NS iedereen zo dringend verzoekt z´n reis te plannen en de reisplanner alleen een richting geeft zou je daar de borden op moeten afstemmen. In jouw voorbeeld is het dan nogsteeds de trein "richting Zwolle", dus zou dat geen probleem moeten geven. En tegelijk krijgt iemand die in Almere instapt met een printje waarop staat dat hij de trein "richting Bijlmer ArenA" moet hebben ook te zien dat de trein daarheen gaat op de borden.
In vrij grote letters staan de tussenbestemmingen weergegeven. Dus een scenario 2 of 3 is vervelender voor de reiziger. Beter komt er dit op de borden.

[Groot]Adam Bijlmer - Nijmegen
[Middelgroot]Via Grou-Jirnsum, Akkrum, Heerenveen, Wolvega, Steenwijk, Meppel, Zwolle, Lelystad, Almere Centrum, Adam Bijlmer ArenA, Utrecht Centraal, Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen en Arnhem
[Klein]Oorspronkelijke eindbestemming: Den Haag Centraal. Voor Leiden en Den Haag Centraal omreizen via Utrecht.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: di 09 sep 2014, 11:47
door Hainje
rww schreef:
Hainje schreef:Neen. Dat hoeft niet. De vuistregel die ik altijd meegaf aan mijn passagiers was: "inchecken bij instappen en altijd uitchecken bij het verlaten van het voertuig waar u bent ingestapt". Onderweg hoeft u niets te doen, de computer berekent zelf de juiste prijs".
Ook als hij onderweg van lijn nummer veranderd?
Ja dan ook.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: di 09 sep 2014, 12:01
door Somoht
Daniel schreef:Het probleem zit dus eigenlijk gewoon in waar de reiziger heen moet, daarin heb je drie mogelijkheden:
- Je wilt naar een station op de nog bediende route, dan kan de oorspronkelijke eindbestemming praktisch zijn als herkenning
- Je wilt naar de tijdelijke eindbestemming door een inkorting. Dan is het handig dat de eindbestemming ook op het bord staat (staat hij nu niet)
- Je wilt naar een station tussen de tijdelijke en oorspronkelijke eindbestemming in. Dan is het wel zo handig dat je duidelijk ziet dat er een inkorting is

Twee van de drie scenario´s kom je dus uit op een situatie waarin het handig is de eindbestemming aan te passen. In het eerste scenario hangt het van het type reiziger af.
Maar aangezien NS iedereen zo dringend verzoekt z´n reis te plannen en de reisplanner alleen een richting geeft zou je daar de borden op moeten afstemmen. In jouw voorbeeld is het dan nogsteeds de trein "richting Zwolle", dus zou dat geen probleem moeten geven. En tegelijk krijgt iemand die in Almere instapt met een printje waarop staat dat hij de trein "richting Bijlmer ArenA" moet hebben ook te zien dat de trein daarheen gaat op de borden.
Overigens is die IC koppeling op Bijlmer Arena ook niet in de reisplanner gezet. Ik heb die reis wel eens gemaakt tussen Utexhr en Lelystad toen ik de sprinter had gemist vanuit Utrecht. Kwam er op Bijlmer een bezorgde HC vragen waar ik naartoe moest, beetje publiek geheim deze koppeling dus.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: di 09 sep 2014, 12:02
door Bakpapier
Waarom werkt men met de treinen niet ook gewoon met lijnnummers? IC1 Amsterdam-Vlissingen, IC2 Lelystad - Den Haag C, Sprinter1 A'dam Amersfoort etc etc. etc.

Dan heb je in ieder geval nooit verwarring of je in de juiste trein zit.

Het moeten dan wel simpele, aparte lijnnummers zijn, geen serienummers van in de duizend ;)

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: di 09 sep 2014, 19:50
door dennistd
Lelystad-Vlissingen is dan gewoon lijn 26 natuurlijk.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: di 09 sep 2014, 19:59
door BR628
Bakpapier schreef:Waarom werkt men met de treinen niet ook gewoon met lijnnummers? IC1 Amsterdam-Vlissingen, IC2 Lelystad - Den Haag C, Sprinter1 A'dam Amersfoort etc etc. etc.

Dan heb je in ieder geval nooit verwarring of je in de juiste trein zit.

Het moeten dan wel simpele, aparte lijnnummers zijn, geen serienummers van in de duizend ;)
Net als het Duitse RE/RB systeem inderdaad, ideaal daar.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: di 09 sep 2014, 20:04
door Hainje
Ik zie die nummers hier op het forum wel eens voorbij komen van die RE/RB-trajecten. Maar ik vraag mij af of dit in Nederland wel aan zal slaan bij niet-spoorautisten, welke toch het leeuwendeel van de reizigers betreft. Vraag mij zelfs serieus af of het dergelijke systeem bij de Duitse niet-spoorautisten wel in het systeem zit en niet gewoon praten over de RegionalExpress nach Köln (of weet ik veel waar).

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: di 09 sep 2014, 23:33
door Nitein-Repart
Je zit ook met aftakkingen, bijvoorbeeld naar Groningen en Leeuwarden.
1A Groningen-Utrecht-Rotterdam
1B Leeuwarden-Utrecht-Rotterdam
1K Utrecht-Rotterdam

2E Alkmaar-Maastricht
2D Den Helder-Nijmegen

3C Den Haag-Utrecht-Enschede
3G Den Haag-Utrecht-Schothorst
3K Den Haag-Utrecht

4D Schiphol-Nijmegen
4E Schiphol-Heerlen

5C Schiphol-Enschede
5G Schiphol-Schothorst
5M Enkhuizen-Amersfoort

6F Lelystad-Vlissingen
6H Amsterdam-Dordrecht

7A Den Haag-Almere-Groningen
7B Den Haag-Almere-Leeuwarden
7H Den Haag-Amsterdam

8I Zwolle-Nijmegen-Roosendaal
9J Den Haag-Venlo
10L Leiden-Utrecht

Elke letter en cijfer staat voor een bepaalde tak. 7 voor Den Haag-Leiden, B voor Zwolle-Leeuwarden, gecombineerd Den Haag-Almere-Leeuwarden

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: di 09 sep 2014, 23:59
door Thom91
Het is makkelijker om gewoon van de huidige series twee nullen af te halen..

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 00:20
door Ardan
Ziet mijn oog het goed op wiki en ovtijden.com.nl.enz? ICM uit de s3600 gehaald en DDZ erin? Ik zie de laatste dagen al zo verdacht veel DDZ voorbijscheuren..

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 01:29
door Hainje
Dat viel mij van de week in Breda ook al op. Maar verder geen aandacht aan besteed omdat ik er vanuit ging dat het maar 1 of 2 omlopen waren. Maar kennelijk zijn het er dus meer

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 01:31
door Hainje
Thom91 schreef:Het is makkelijker om gewoon van de huidige series twee nullen af te halen..
Of gewoon helemaal niet. :p