Korte vragen #11

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor reisthijs » Wo 10 Sep 2014, 08:37

Thom91 schreef:Het is makkelijker om gewoon van de huidige series twee nullen af te halen..

Dat is vooral een makkelijke manier om een onlogisch niet te onthouden systeem in te voeren.

Zolang NS elk jaar de lijnvoering kan wijzigen heeft een lijnnumering op het hoofdrailnet sowieso geen zin..
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 10 Sep 2014, 08:51

Maar dat gebeurt toch ook bij de rest van het ov?

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Freek » Wo 10 Sep 2014, 09:24

Ik ben er wel voorstander van. Mensen onthouden ook dat buslijn 12 naar plaats X gaat, waarom kunnen ze dan niet onthouden dat lijn 30 van Nijmegen naar Den Helder gaat? Ideaal ook bij verstoringen, lijn 30 rijdt wel en maakt een extra stop in Wolfheze lijn 75 en 31 rijden niet.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Klaasje » Wo 10 Sep 2014, 15:44

reisthijs schreef:
Thom91 schreef:Het is makkelijker om gewoon van de huidige series twee nullen af te halen..

Dat is vooral een makkelijke manier om een onlogisch niet te onthouden systeem in te voeren.

Zolang NS elk jaar de lijnvoering kan wijzigen heeft een lijnnumering op het hoofdrailnet sowieso geen zin..

Want NS doet dat ook elk jaar volledig wilde je zeggen? :') Come on...

We moeten iets hebben wat duidelijker is dan dit:
Dames en Heren, In verband met een sein- en wisselstoring rijden de intercity's naar Amsterdam Amstel, Amsterdam Centraal, Amsterdam Sloterdijk en Alkmaar van xx.07 en xx.37 niet. In plaats hiervan kunt u gebruik maken van de intercity's naar Amsterdam Amstel, Amsterdam Centraal, Alkmaar en Den Helder van xx.22 en xx.52

Herhaling...

Dan heb je dus een enorme lap tekst, waarbij het missen van één seconde de hele boodschap al kan laten mislukken. Omdat het zo lang duurt is de kans ook nog eens groter dat je wordt afgeleid of er even te veel herrie is. Zeggen dat lijn 30 niet rijdt en lijn 8 wel is dan veel sneller en ook makkelijker te begrijpen. Want zeg nou zelf, hoe makkelijk is het om de trein naar Amsterdam te onderscheiden van de trein naar Amsterdam als je geen benul hebt van de verschillen?

Dennenboom
Berichten: 399
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Dennenboom » Wo 10 Sep 2014, 15:46

Helemaal mee eens !!! :pos:

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Bakpapier » Wo 10 Sep 2014, 15:50

Nu moet je door middel van ezelsbruggetjes onthouden welke trein welke is. Bijvoorbeeld dat de IC naar Lelystad op station Lelylaan stopt. Heel leuk, maar als je gewoon lijnnummers toont op de displays is dat een stuk handiger (uiteraard náást de huidige info, en niet in plaats van).

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9073
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Michael » Wo 10 Sep 2014, 17:13

Klopt. Er rijdt nu ook planmatig DDZ in de s3600
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Daniel » Wo 10 Sep 2014, 19:59

Klaasje schreef:We moeten iets hebben wat duidelijker is dan dit:

Volledig mee eens... laatst zelfs nog een beter voorbeeld van waar duidelijkheid gewenst is trouwens. Toen stopte de ene IC-serie extra in Duivendrecht en de andere serie in Bijlmer ArenA. Het enige waarin die omroepberichten verschilden was de naam van het extra stopstation en de vertrektijden, dan moet je die hele lap tekst toch wel verdomd goed opletten.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Erno-BE » Wo 10 Sep 2014, 21:58

Waarom staat de ICE niet meer op de vertrekstaten in Arnhem voor de richting Amsterdam vermeld (en in Amsterdam niet meer voor de richting Arnhem)? Het is een trein die je, (wel met een toeslagskaartje) gewoon kunt gebruiken.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3721
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Z2N » Wo 10 Sep 2014, 22:04

Dat staat toch onder internationaal? Verder zijn de voorwaarden anders, en dus moet je verwarring voorkomen als je het kan.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Hainje » Wo 10 Sep 2014, 22:06

Ik gok dat ze binnenlands verkeer met die trein willen beperken en het zou mij niets verbazen als veel mensen zonder toeslagkaartje instappen. Dus een hoop discussie aan boord tussen passagier en conducteur. Door deze treinen niet meer op de vertrekstaten te zetten, weten het gros van de reizigers ook niet van die trein af en pakken deze gewoon de reguliere trein. Waardoor ze ook niet nog eens onnodig zitplaatsen innemen.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Erno-BE » Wo 10 Sep 2014, 22:16

Toch vraag ik me ook af waarom je met een Studenten OV-kaart wel gratis met de ICE mag reizen tussen Amsterdam en Arnhem? http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/toeslag-ice-intercity-direct-en-euregio-ticket.html

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Hainje » Wo 10 Sep 2014, 22:27

Lijkt mij gewoon een soort van service omdat je een abonnement hebt (wat de SOV in feite ook is).
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Erno-BE » Wo 10 Sep 2014, 22:34

Toch vind ik het raar. Het is volgens mij niet (massaal) door studenten bekend, anders was het al eerder ter discussie gekomen (ICE vol met studenten). De Studenten-OV-kaart krijg je van het DUO om van huis naar je onderwijsinstelling te reizen (of je kamer, stage, of whatever). Niet om pretreisjes met de Weisswurst te maken.

Bij een aangekocht of gekregen (van de werkgever) abonnement zie ik het wel anders, dat is dan meer een service.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Hainje » Wo 10 Sep 2014, 22:36

Die tandpastatube is gewoon een trein die een student uit Arnhem net zo goed kan gebruiken om snel op school in Amsterdam te zijn als een forens tussen diezelfde plaatsen. Dat hoeft niet altijd lol en jolijt te zijn. ;)
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Erno-BE » Wo 10 Sep 2014, 22:43

Een SOV-kaart is geldig voor de 2-klasse VIRM. Een 2-klasse ICE overstijgt het comfort van de 1-klasse VIRM, dus eigenlijk zouden alleen 1e klas kaartjes/abonnementen geldig moeten zijn in de ICE. Maar ik denk dat ze dat niet hebben gedaan om wat plaatsen te vullen,

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Hainje » Wo 10 Sep 2014, 22:45

Alleen 2e Klasse VIRM? Niet in de ICM, NID, Sprinter en ICR? :o
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

waldo79
Berichten: 3620
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor waldo79 » Wo 10 Sep 2014, 22:49

In Erno's belevingswereld wel ;)
Mij best :)

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Erno-BE » Wo 10 Sep 2014, 22:51

Hainje schreef:Alleen 2e Klasse VIRM? Niet in de ICM, NID, Sprinter en ICR? :o

Op Arnhem-Amsterdam rijden alleen VIRM's. Dat is ook het enige traject waar normaal gesproken de ICE komt.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Ardan » Wo 10 Sep 2014, 23:17

Is die toeslag voor SOVC-houders afgeschaft ja? Kan me van ~2009 enzo nog herinneren dat ik gewoon een toeslagkaartje moest kopen..
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Vinny » Wo 10 Sep 2014, 23:23

marlies schreef:Sowieso moeten de borden en de reisplanner hierin op elkaar afgestemd zijn.

Je 2 van de 3 scenario's argument ben ik het niet mee eens, dat is te makkelijk. Dat is van de orde "het lukt wel of het lukt niet, dus de kans is 50%". Gaat er om wat in totaal de minste verwarring/hinder veroorzaakt en dan moet je weten hoe groot die groepen zijn en wat de gevolgen van die verwarring voor die groepen zijn (een medereiziger/medewerker voor de zekerheid vragen of het wel de goede trein is, is bijvoorbeeld minder erg dan in de verkeerde trein stappen of nodeloos omreizen). Dat is wat lastiger, maar zeker goed te doen als je de NS bent en dit kunt inventariseren door navraag bij eigen personeel en door te kijken naar de klachten die je krijgt.

Zelf denk ik ook dat de daadwerkelijke (ingekorte) eindbestemming tonen beter is dan de oorspronkelijke eindbestemming, maar ik vind de argumenten die ik daarvoor in deze thread zie niet overtuigend.
Het maakt ook gewoon eigenlijk uit wat er precies op de borden staat. Een eindbestemming als Anna Pauwlona, wegens geplande werkzaamheden tussen dat station en Den Helder, te Nijmegen pontificaal op de TBP's zetten is vragen om verwarring lijkt me. Net als Nijmegen als eindbestemming dat is op een informatiebord te Leiden. Als je naar Amsterdam wilt moet je ook maar net de link leggen dat dit de omgeleide (en doorgetrokken) intercity via Amsterdam Zuid is. Als spoornerd weet ik dat de trein vertrekt van de perrons aan de spoorlijn daarheen, maar de meeste gewone reizigers denken dat het de trein is die via Alphen en Bodegraven rijdt.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Hainje » Wo 10 Sep 2014, 23:25

Ardan schreef:Is die toeslag voor SOVC-houders afgeschaft ja? Kan me van ~2009 enzo nog herinneren dat ik gewoon een toeslagkaartje moest kopen..

Ja volgens de NS-site is dat afgeschaft inderdaad. Heb destijds ook altijd een toeslag gekocht. Maar ja, het is € 2,-. Op zich is dat het wel waard.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Thom91 » Wo 10 Sep 2014, 23:26

Ardan schreef:Is die toeslag voor SOVC-houders afgeschaft ja? Kan me van ~2009 enzo nog herinneren dat ik gewoon een toeslagkaartje moest kopen..

Sinds 2012 mag je als student gratis met de ICE :)
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Hainje » Wo 10 Sep 2014, 23:43

Kudt, deed ik nu nog maar een studie. :(




Oh wacht, ik heb VDU. *O*
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Ardan » Do 11 Sep 2014, 01:05

De videoclip van het nummer Boom Clap van Charlie XCX (tevens titelsong van een film waar de naam me van is ontschoten) is opgenomen in Amsterdam. Het nummer staat nu op de 19e plaats in de top 40. Een aantal keer komt dit leuke trammetje in beeld. Iemand die meer over deze tram met het nummer 496 kan vertellen? Geen idee wat en waar. Ergens in een haven.. maar ook in Amsterdam?
Afbeelding


Wel grappig trouwens dat er op dit moment toch zeker vier nummers in de top40 staan met OV in de clip :D
2. Prayer in C (Robin Schulz remix) - Lilly Wood & The Prick - Hoop shots langs de viaducten van de Berlijnse metrolijnen U1 en U2.
11. Stay High (Habits remix) - Tove Lo - Aantal shots in de metro van Stockholm.
19. Boom Clap - Charlie XCX - Bovenstaand trammetje.
29. Sexy als ik dans - Nielson - Opgenomen op het Leidseplein met veel trams in of door het beeld.
Laatst gewijzigd door Ardan op Do 11 Sep 2014, 02:03, 1 keer totaal gewijzigd.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten