Pagina 4 van 11

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 08:37
door reisthijs
Thom91 schreef:Het is makkelijker om gewoon van de huidige series twee nullen af te halen..
Dat is vooral een makkelijke manier om een onlogisch niet te onthouden systeem in te voeren.

Zolang NS elk jaar de lijnvoering kan wijzigen heeft een lijnnumering op het hoofdrailnet sowieso geen zin..

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 08:51
door hauptbahnhof
Maar dat gebeurt toch ook bij de rest van het ov?

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 09:24
door Freek
Ik ben er wel voorstander van. Mensen onthouden ook dat buslijn 12 naar plaats X gaat, waarom kunnen ze dan niet onthouden dat lijn 30 van Nijmegen naar Den Helder gaat? Ideaal ook bij verstoringen, lijn 30 rijdt wel en maakt een extra stop in Wolfheze lijn 75 en 31 rijden niet.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 15:44
door Klaasje
reisthijs schreef:
Thom91 schreef:Het is makkelijker om gewoon van de huidige series twee nullen af te halen..
Dat is vooral een makkelijke manier om een onlogisch niet te onthouden systeem in te voeren.

Zolang NS elk jaar de lijnvoering kan wijzigen heeft een lijnnumering op het hoofdrailnet sowieso geen zin..
Want NS doet dat ook elk jaar volledig wilde je zeggen? :') Come on...

We moeten iets hebben wat duidelijker is dan dit:
Dames en Heren, In verband met een sein- en wisselstoring rijden de intercity's naar Amsterdam Amstel, Amsterdam Centraal, Amsterdam Sloterdijk en Alkmaar van xx.07 en xx.37 niet. In plaats hiervan kunt u gebruik maken van de intercity's naar Amsterdam Amstel, Amsterdam Centraal, Alkmaar en Den Helder van xx.22 en xx.52

Herhaling...
Dan heb je dus een enorme lap tekst, waarbij het missen van één seconde de hele boodschap al kan laten mislukken. Omdat het zo lang duurt is de kans ook nog eens groter dat je wordt afgeleid of er even te veel herrie is. Zeggen dat lijn 30 niet rijdt en lijn 8 wel is dan veel sneller en ook makkelijker te begrijpen. Want zeg nou zelf, hoe makkelijk is het om de trein naar Amsterdam te onderscheiden van de trein naar Amsterdam als je geen benul hebt van de verschillen?

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 15:46
door Dennenboom
Helemaal mee eens !!! :pos:

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 15:50
door Bakpapier
Nu moet je door middel van ezelsbruggetjes onthouden welke trein welke is. Bijvoorbeeld dat de IC naar Lelystad op station Lelylaan stopt. Heel leuk, maar als je gewoon lijnnummers toont op de displays is dat een stuk handiger (uiteraard náást de huidige info, en niet in plaats van).

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 17:13
door Michael
Klopt. Er rijdt nu ook planmatig DDZ in de s3600

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 19:59
door Daniel
Klaasje schreef:We moeten iets hebben wat duidelijker is dan dit:
Volledig mee eens... laatst zelfs nog een beter voorbeeld van waar duidelijkheid gewenst is trouwens. Toen stopte de ene IC-serie extra in Duivendrecht en de andere serie in Bijlmer ArenA. Het enige waarin die omroepberichten verschilden was de naam van het extra stopstation en de vertrektijden, dan moet je die hele lap tekst toch wel verdomd goed opletten.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 21:58
door Nitein-Repart
Waarom staat de ICE niet meer op de vertrekstaten in Arnhem voor de richting Amsterdam vermeld (en in Amsterdam niet meer voor de richting Arnhem)? Het is een trein die je, (wel met een toeslagskaartje) gewoon kunt gebruiken.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 22:04
door Z2N
Dat staat toch onder internationaal? Verder zijn de voorwaarden anders, en dus moet je verwarring voorkomen als je het kan.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 22:06
door Hainje
Ik gok dat ze binnenlands verkeer met die trein willen beperken en het zou mij niets verbazen als veel mensen zonder toeslagkaartje instappen. Dus een hoop discussie aan boord tussen passagier en conducteur. Door deze treinen niet meer op de vertrekstaten te zetten, weten het gros van de reizigers ook niet van die trein af en pakken deze gewoon de reguliere trein. Waardoor ze ook niet nog eens onnodig zitplaatsen innemen.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 22:16
door Nitein-Repart
Toch vraag ik me ook af waarom je met een Studenten OV-kaart wel gratis met de ICE mag reizen tussen Amsterdam en Arnhem? http://www.ns.nl/reizigers/producten/lo ... icket.html

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 22:27
door Hainje
Lijkt mij gewoon een soort van service omdat je een abonnement hebt (wat de SOV in feite ook is).

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 22:34
door Nitein-Repart
Toch vind ik het raar. Het is volgens mij niet (massaal) door studenten bekend, anders was het al eerder ter discussie gekomen (ICE vol met studenten). De Studenten-OV-kaart krijg je van het DUO om van huis naar je onderwijsinstelling te reizen (of je kamer, stage, of whatever). Niet om pretreisjes met de Weisswurst te maken.

Bij een aangekocht of gekregen (van de werkgever) abonnement zie ik het wel anders, dat is dan meer een service.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 22:36
door Hainje
Die tandpastatube is gewoon een trein die een student uit Arnhem net zo goed kan gebruiken om snel op school in Amsterdam te zijn als een forens tussen diezelfde plaatsen. Dat hoeft niet altijd lol en jolijt te zijn. ;)

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 22:43
door Nitein-Repart
Een SOV-kaart is geldig voor de 2-klasse VIRM. Een 2-klasse ICE overstijgt het comfort van de 1-klasse VIRM, dus eigenlijk zouden alleen 1e klas kaartjes/abonnementen geldig moeten zijn in de ICE. Maar ik denk dat ze dat niet hebben gedaan om wat plaatsen te vullen,

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 22:45
door Hainje
Alleen 2e Klasse VIRM? Niet in de ICM, NID, Sprinter en ICR? :o

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 22:49
door waldo79
In Erno's belevingswereld wel ;)

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 22:51
door Nitein-Repart
Hainje schreef:Alleen 2e Klasse VIRM? Niet in de ICM, NID, Sprinter en ICR? :o
Op Arnhem-Amsterdam rijden alleen VIRM's. Dat is ook het enige traject waar normaal gesproken de ICE komt.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 23:17
door Ardan
Is die toeslag voor SOVC-houders afgeschaft ja? Kan me van ~2009 enzo nog herinneren dat ik gewoon een toeslagkaartje moest kopen..

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 23:23
door Vinny
marlies schreef:Sowieso moeten de borden en de reisplanner hierin op elkaar afgestemd zijn.

Je 2 van de 3 scenario's argument ben ik het niet mee eens, dat is te makkelijk. Dat is van de orde "het lukt wel of het lukt niet, dus de kans is 50%". Gaat er om wat in totaal de minste verwarring/hinder veroorzaakt en dan moet je weten hoe groot die groepen zijn en wat de gevolgen van die verwarring voor die groepen zijn (een medereiziger/medewerker voor de zekerheid vragen of het wel de goede trein is, is bijvoorbeeld minder erg dan in de verkeerde trein stappen of nodeloos omreizen). Dat is wat lastiger, maar zeker goed te doen als je de NS bent en dit kunt inventariseren door navraag bij eigen personeel en door te kijken naar de klachten die je krijgt.

Zelf denk ik ook dat de daadwerkelijke (ingekorte) eindbestemming tonen beter is dan de oorspronkelijke eindbestemming, maar ik vind de argumenten die ik daarvoor in deze thread zie niet overtuigend.
Het maakt ook gewoon eigenlijk uit wat er precies op de borden staat. Een eindbestemming als Anna Pauwlona, wegens geplande werkzaamheden tussen dat station en Den Helder, te Nijmegen pontificaal op de TBP's zetten is vragen om verwarring lijkt me. Net als Nijmegen als eindbestemming dat is op een informatiebord te Leiden. Als je naar Amsterdam wilt moet je ook maar net de link leggen dat dit de omgeleide (en doorgetrokken) intercity via Amsterdam Zuid is. Als spoornerd weet ik dat de trein vertrekt van de perrons aan de spoorlijn daarheen, maar de meeste gewone reizigers denken dat het de trein is die via Alphen en Bodegraven rijdt.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 23:25
door Hainje
Ardan schreef:Is die toeslag voor SOVC-houders afgeschaft ja? Kan me van ~2009 enzo nog herinneren dat ik gewoon een toeslagkaartje moest kopen..
Ja volgens de NS-site is dat afgeschaft inderdaad. Heb destijds ook altijd een toeslag gekocht. Maar ja, het is € 2,-. Op zich is dat het wel waard.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 23:26
door Thom91
Ardan schreef:Is die toeslag voor SOVC-houders afgeschaft ja? Kan me van ~2009 enzo nog herinneren dat ik gewoon een toeslagkaartje moest kopen..
Sinds 2012 mag je als student gratis met de ICE :)

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 23:43
door Hainje
Kudt, deed ik nu nog maar een studie. :(




Oh wacht, ik heb VDU. *O*

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: do 11 sep 2014, 01:05
door Ardan
De videoclip van het nummer Boom Clap van Charlie XCX (tevens titelsong van een film waar de naam me van is ontschoten) is opgenomen in Amsterdam. Het nummer staat nu op de 19e plaats in de top 40. Een aantal keer komt dit leuke trammetje in beeld. Iemand die meer over deze tram met het nummer 496 kan vertellen? Geen idee wat en waar. Ergens in een haven.. maar ook in Amsterdam?
Afbeelding


Wel grappig trouwens dat er op dit moment toch zeker vier nummers in de top40 staan met OV in de clip :D
2. Prayer in C (Robin Schulz remix) - Lilly Wood & The Prick - Hoop shots langs de viaducten van de Berlijnse metrolijnen U1 en U2.
11. Stay High (Habits remix) - Tove Lo - Aantal shots in de metro van Stockholm.
19. Boom Clap - Charlie XCX - Bovenstaand trammetje.
29. Sexy als ik dans - Nielson - Opgenomen op het Leidseplein met veel trams in of door het beeld.