'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
benza

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door benza »

Dennenboom schreef:Deze "Benzacard" wordt voor 1 juli 2015 geïntroduceerd en biedt een klantvriendelijk alternatief voor de OV-chipkaart. Het bureau dat deze kaart heeft ontworpen denkt dat de implementatiekosten niet hoger dan 1 miljoen euro zullen zijn.
Geen in/uitchecken bij abonnement in de trein, en geen automatische verlenging kosten geen geld om te implementeren. Hetzelfde dan een OVC die je kan bij elke vervoerder gebruiken. De meeste OVC zijn al standard toch? Dus waarom afwijkende kaarten zoals de ns business-card?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door hauptbahnhof »

Ik heb op dit moment 3 OV-chipkaarten.
[*]Met de eerste reis ik gratis binnen Amsterdam met GVB (en heeft naast reizen nog andere functies).
[*]Op de tweede staat mijn VDU
[*]De derde is mijn NS-businesscard waar ik alleen binnen het Amsterdamse stadsvervoergebied mee mag reizen.

De laatste 2 zijn dus uitgegeven door de NS. Leg jij mij maar 's uit hoe het systeem moet kunnen zien bij inchecken dat mijn reis een (prive)reis met de trein is die buiten Amsterdam komt (VDU), of eentje die ik juist binnen Amsterdam doe (BC).
benza

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door benza »

Het was mogelijk met de oude ns business card toch? (met het andere naam).

Kijk:
1. Je werkgever geeft je een NS business card. En betaalt een paar abonnement als dat nodig is. GVB, NS, Randstad zone abonnement, Connexxion, whatever.
2. Met een NS abonnement hoort ook VDU. So geen andere OVC nodig.
So stel dat je een abonnement heeft voor Amsterdam Centraal-Amsterdam Biljmer.
Dat betekent dat als je ooit Amsterdam-Utrecht doe, je betaalt alleen maar het deel Biljmer-Utrecht.

Ik zie niet waarom dat niet mogelijk is? Sterker nog, het was mogelijk tot afgelopen jaar!

En het is wel NS die heeft besloten om geen andere abonnement te permitteren op de eigen OVC. Zie bron:
http://www.ns.nl/zakelijk/contact/servi ... enten.html
Per 1 juli 2013 mogen zone-abonnementen niet meer verkocht worden door NS. Ook bij de nieuwe NS-Business Card worden geen zone-abonnementen meer aangebode
Met oog op het laatste punt kan ik niet anders concluderen dat het nieuwe kaart heeft alleen maar nadelen ten opzicht van het oude systeem (die was al op een OVC!!)


Vergelijk de situatie. Ik heb een abonnement Leeuwarden-Zwolle. Ik wil Leeuwarden-Amsterdam reizen.

2013.
- Ik kon mijn BC ook voor prive reis gebruiken. Ik check in and check uit, and betaal alleen maar het deel Zwolle-Amsterdam. Ik hoeft geen DUV abonnement aan te schaffen.

2014
- Inchecken op Leeuwarden met kaart A
- trein uitstappen
- Uitchecken op Zwolle met kaart A
- Inchecken op Zwolle met kaart B. Hopen dat ik de trein niet mis
- trein weer instappen
- Uitchecken op Amsterdam met kaart B.
- Een andere kaart kopen (7€) + DUV abonnemnet (€50). Dat was afgelopen jaar niet nodig. Dus 57€ per jaar meer, + extra oponthoud (ik moet de trein in/uitstappen, ik heb 2 OVC's)

Hoe kan ik dan niet concluderen dat de voorwarden zijn deze jaar slechter?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Suus »

Als je in 2014 je nieuwe BC ook voor privereizen mocht gebruiken was er niets veranderd. Leeuwarden - Zwolle is gedekt in je BC Traject Vrij, Voor Zwolle - Amsterdam krijgt je werkgever dan later een factuur.

Hetzelfde ook voor consumentenproducten, de normale Traject Vrij. Je hebt Traject Vrij voor Zwolle - Leeuwarden, gaat naar Amsterdam, dan krijg je later een factuur voor Zwolle - Amsterdam thuisgestuurd. Met de nieuwe Traject Vrij Maand heb je bovendien geen kortingskaart meer nodig, alle varianten geven nu standaard 40% korting buiten je traject in de nieuwe daluren.

Het is niet anders dan vroeger, maar de omstandigheden waar jij met je werkgever te maken hebt zijn veranderd. Dat is vervelend, maar betekend niet meten dat er een grove weeffout in het systeem zit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door hauptbahnhof »

Mijn werkgever betaalt mijn BC maar er zit geen abonnement op. Er is technisch gezien ook geen restrictie op waar ik kan in- en uitchecken. Alleen wilt mijn baas niet dat ik buiten het stadsvervoergebied van Amsterdam reis.

Ik check dus in bij Dvd en check uit bij Asdm. De prijs daarvoor is (raar genoeg) €1,91. Mijn baas krijgt daar de factuur van.
Mocht ik met de kaart buiten Amsterdam reizen, dan zou mijn baas daar ook de rekening van krijgen maar die wordt weer van mijn salaris afgehouden (ik ga van het verschil uit). Maar dat mag niet iets zijn wat consequent voorkomt. Het mag gewoon niet.

Dus als ik van Dvd naar Rtd ga, moet ik gewoon mijn VDU gebruiken.
Het is dus simpelweg reizen op rekening maar alleen voor reizen binnen Amsterdam. In zo'n geval kun je die twee niet combineren, de BC en VDU. Wat wel moet kunnen is mijn VDU en mijn andere chipkaart combineren. Weet iemand waarom NS dat niet toestaat?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door marlies »

VDU en andere abonnementen combineren mag wel toch? Tenzij het conflicterende abonnementen zijn (combineren met een ander NS abonnement gaat botsen omdat het systeem niet slim genoeg is om het gunstigste toepasbare product te pakken) natuurlijk.

Ik heb bijvoorbeeld in ieder geval wel een busabonnement op dezelfde kaart als mijn voordeelurenabonnement gehad, no problem.
benza

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door benza »

Bee schreef: Het is niet anders dan vroeger, maar de omstandigheden waar jij met je werkgever te maken hebt zijn veranderd. Dat is vervelend, maar betekend niet meten dat er een grove weeffout in het systeem zit.
Het is wel anders in de zin dat in 2013 een zone-abonnement op mijn BV toevoegen kon. Nu kan dat niet meer met het nieuwe BC.

Andere verschil:
- In 2013 kon ik op saldo reizen met mijn BC. Dus voor prive reizen gebruiken, want ik laad mijn eigen geld op de BC. Het is niet zo dat mijn werkgever een factuur krijgt. Ik kon dus profiteren van het OVC die was met mijn NS abonnement.
- In 2014 is met BC alleen maar reizen op rekening, de NS -verplicht- dit. Dat betekent dat het factuur automatisch naar mijn werkgever gestuurd wordt. Uiteraard wil mijn wergever dit niet, en ik snap het wel want het betekent zinloos administratie.
Ik moet dus een nieuwe OVC kopen (7€) + een nieuw DUV (50€). 57€ per jaar is ook niet enorm veel geld, maar het is wel iets?

Ik ben dus niet eens met de stelling dat iets met mijn werkgever veranderd is. Het zijn wel de NS BC omstandigheden. :)
Laatst gewijzigd door benza op do 16 okt 2014, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Suus »

marlies schreef:VDU en andere abonnementen combineren mag wel toch? Tenzij het conflicterende abonnementen zijn (combineren met een ander NS abonnement gaat botsen omdat het systeem niet slim genoeg is om het gunstigste toepasbare product te pakken) natuurlijk.

Ik heb bijvoorbeeld in ieder geval wel een busabonnement op dezelfde kaart als mijn voordeelurenabonnement gehad, no problem.
Traject Vrij kan niet samen met andere abonnementen omdat de betaalmethode anders is. Andere NS-abonnementen met elkaar combineren is sowieso vrij onzinnig omdat je in de meeste gevallen dan dubbel betaalt voor hetzelfde, of je moet zo graag korting in de avondspits willen dat je daar jaarlijks 65 euro voor wil ophoesten.

NS-abonnementen met abonnementen van andere vervoerders kan wel, al moet ik zeggen dat ik niet echt op de hoogte ben van Arriva-abonnementen voor de trein, die zullen toch wel moeten bestaan.
benza schreef:Het is wel anders in de zin dat in 2013 een zone-abonnement op mijn BV toevoegen kon. Nu kan dat niet meer met het nieuwe BC.
Ja ok, dat is vervelend maar dat heeft verder geen relevantie in je verhaal over het moeten omchecken in Zwolle.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door hauptbahnhof »

Om het maar zo te noemen, de VDU moet op mijn andere chipkaart en niet andersom aangezien ik met die andere pas meer doe dan alleen in en uitchecken in het OV. En dat staat NS dan weer niet toe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Suus »

Staat NS niet toe om je VDU op de (ik neem aan persoonlijke) GVB-kaart te zetten of staat het GVB niet toe dat jij je VDU op hun kaart zet? Als jij een kaartwijziging doorgeeft zou het technisch gewoon moeten kunnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door webguy »

Het is een Business Card - een business card gaat altijd boven wat voor product dan ook omdat alles waar je geen abonnement voor hebt op je factuur komt. Het is van je werkgever enigzins begrijpelijk dat 'ie prive reizen niet wil doorbelasten, maar de NS maakt dat ook weer wel redelijk makkelijk. Overigens doet de NS dat zelf ook voor z'n werknemers, maar duurt het daar ook 3 maanden voordat die kosten daadwerkelijk worden ingehouden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Suus »

Maar wat ik begrijp heeft Hbf drie chipkaarten, twee zou in dit geval toch voldoende moeten zijn lijkt mij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Traject Vrij kan niet samen met andere abonnementen omdat de betaalmethode anders is. Andere NS-abonnementen met elkaar combineren is sowieso vrij onzinnig omdat je in de meeste gevallen dan dubbel betaalt voor hetzelfde
TrajectVrij in combinatie met een ander abonnement is natuurlijk altijd deels dubbelop omdat je bij allebei korting buiten de geldigheid erbij krijgt :wink:
al moet ik zeggen dat ik niet echt op de hoogte ben van Arriva-abonnementen voor de trein, die zullen toch wel moeten bestaan.
Op de MerwedeLingeLijn biedt Arriva soortgelijke producten als NS aan, je hebt daar Arriva DalVrij ZHL, Arriva DalKorting ZHL, Arriva AltijdKorting ZHL en Arriva AltijdVrij ZHL. Dat zijn overigens weer combi-abonnementen met de bus tegenwoordig, terwijl daar naar mijn idee voorheen onderscheid in gemaakt werd.
Ik realiseerde laatst dat ik dus gewoon korting zou krijgen als ik bij Arriva incheck, maar die komt dan van m'n Arriva kortingsproduct i.p.v. de trajectkaart die er ook recht op geeft, terwijl ik heel de tijd nog kaartjes aan het laden was voor korte stukjes op de MLL.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door hauptbahnhof »

Bee schreef:Staat NS niet toe om je VDU op de (ik neem aan persoonlijke) GVB-kaart te zetten of staat het GVB niet toe dat jij je VDU op hun kaart zet? Als jij een kaartwijziging doorgeeft zou het technisch gewoon moeten kunnen.
Is het niet zo dat je bij NS-Jaarabonnementen (daar valt VDU ook onder toch?) een chipkaart krijgen en het abonnement dan niet over kunt zetten?

Dus regel van de NS. Van GVB mag ik alles op deze kaart zetten, als ik maar gewoon gratis kan blijven reizen met GVB-vervoer.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Daniel »

Je kunt NS jaarabonnementen gewoon bestellen op een chipkaart die je al hebt natuurlijk he :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door hauptbahnhof »

Dus als ik het goed begrijp kan ik ook mijn VDU ook gewoon over laten zetten...
Maar dat is nieuw dus, toch?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Suus »

Bel binnenkort eens de NS klantenservice, mijn ervaring is dat ze zeer bereidwillig zijn om dit soort ongemakken wat te verminderen. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Daantje »

Traject Vrij en Weekend Vrij combineren kan ik me nog iets bij voorstellen. Jammer als dat niet kan.

Ik vond het dan wel weer stom dat ik Traject Vrij niet mocht bestellen op mijn voormalige traject abonnement chipkaart.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Daniel »

Dat mag wel maar wordt afgeraden omdat ze dan om een of andere vage bureaucratische reden geen duplicaat kunnen verstrekken als je 'm verliest.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Ardan »

Ik heb DalVoordeel gewoon op mijn P-kaart van GVB... wordt af en toe wel eens raar naar gekeken door NS-personeel, maar hey, P-kaart is P-kaart.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door isadora »

Voor een beetje geluksvogel is er overigens altijd nog wel ergens een papieren kaartje te bemachtigen.
http://www.treinenweb.nl/news/4434?utm_ ... +Nieuws%29
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten