Pagina 5 van 11

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: vr 24 okt 2014, 15:58
door Obus
Waarom heet het Amstelstation eigenlijk naar de Amstel?

Niet alleen heb je in Amsterdam straten genaamd de Amstel en de Amstelstraat (in de buurt van het Rembrandtplein), het station ligt niet aan de Amstel. Kan iemand wat vertellen over deze ietwat bijzondere benaming?

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: vr 24 okt 2014, 16:00
door Daniel
Amsterdam Amstel ligt toch verdomd dicht bij de Amstel hoor... kijk maar eens goed op de kaart.

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: vr 24 okt 2014, 16:19
door Suus
Amsterdam Oost dekt de naam ook niet, want Amsterdam Muiderpoort ligt ook in Oost. Amsterdam Watergraafsmeer klopt ook niet, want het station ligt dan wel letterlijk aan de rand van de Watergraafsmeer, die naam is bij het spoor toch vooral bekend van het opstelterrein een stukje oostelijker. Amsterdam Weesperpoort kon ook niet, want het ligt totaal niet meer in de buurt van de voormalige Weesperpoort (die ook niet meer bestaat, in tegenstelling tot de Muiderpoort). Tja, dan maar vernoemen naar de rivier er vlakbij :)

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: vr 24 okt 2014, 16:36
door Ardan
Toen ik nog in Amsterdam woonde heb ik me dat ook altijd afgevraagd, maar ik was nog klein en snapte nog niet echt goed hoe de stad in elkaar stak. Voor mijn gevoel lag het ook in oost-westrichting, maar dat komt denk ik omdat we altijd daar opstapten als we naar de Achterhoek gingen. Vond ook die treinen altijd fascinerend die die tunnel ingingen.. 'Mama waar gaan die heen?' En ook dacht ik altijd dat die gele hekjes ervoor waren om te voorkomen dat de trein van de rails afviel :') Dat dat allemaal de metro was snapte ik nog niet, voor mijn gevoel was trein en metro hetzelfde.. Toen ik in 2006 voor het eerst in jaren weer op het Amstel Station kwam zocht ik ook naar die heel lange hellingbaan maar die blijkt dus verdwenen te zijn (voor auto's, toen het Amstel Station nog stopplaats was van de autoslaaptrein).

Alleen de naam Amsterdam Muiderpoort slaat niet echt ergens op, de Muiderpoort staat echt een flink eind verderop. Maar een betere naam kan ik ook niet bedenken, Amsterdam Indische Buurt klinkt toch een beetje gek.

Over het Amstel Station gesproken, Bee, jij had het toch eens over een schietbaan die eronder zit? En een toegangsdeur daarheen bij de fietsenstalling? Zien we dat hier, tussen de fietsenstalling en het viaduct?
Afbeelding
Spoiler: show
Amstel Station :')

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: vr 24 okt 2014, 17:26
door Aking
Ik weet niet precies waar die schietbaan zit, maar weet wel dat er aan beide kanten van de stationshal diverse ruimte's in/onder het station zitten. Daarnaast zit er ook nog een gigantische kelder onder. :Y

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: vr 24 okt 2014, 17:48
door Suus
Die gigantische kelder is in gebruik als fietsenstalling. Open van half zes tot half twee ongeveer en de eerste 24 uur gratis :)

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: vr 24 okt 2014, 17:56
door Aking
Naast het deel dat toegankelijk is als fietsenstalling is er nog een aardig groot stuk dat niet voor het publiek toegankelijk is ;)

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: vr 24 okt 2014, 18:00
door Suus
Dan moet het wel een reusachtige kelder zijn, want de fietsenstalling is ook al behoorlijk groot.

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: vr 24 okt 2014, 18:16
door Aking
Mjah ik weet in ieder geval dat er op minimaal 3 plekken (en dat is dus los van de fietsenstalling) nog trappen naar beneden zitten, ook zit er ergens nog een tunnel onder. Dus het geheel is best groot inderdaad :Y

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: vr 24 okt 2014, 19:17
door marlies
Op welke verbindingen heb je eigenlijk anno 2014 geen eerste klas?

Wat ik er van kan vinden is het voor Groningen-Leeuwarden niet meer het geval maar voor Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Stavoren en de merwedelingelijn nog wel. Zijn er meer?

Gold iirc ook voor de Zoetermeerse krakeling, maar ja, da's nu een sneltram ;)

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: vr 24 okt 2014, 19:23
door Daniel
De MLL heeft daadwerkelijk geen 1e klasse, maar in Friesland is die gewoon aanwezig maar niet van toepassing.

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: vr 24 okt 2014, 19:25
door Suus
Op Dordrecht - Geldermalsen, Zutphen - Oldenzaal en Almelo - Marienberg is er geen eerste klas aanwezig in de trein.

In Friesland is er officieel geen eerste klas bij Arriva, maar zijn alle treinen er wel van voorzien.

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: vr 24 okt 2014, 19:28
door marlies
Ja, ging me om beide, zowel waar 'ie fysiek niet aanwezig is en waar hij er tarief-technisch niet is, thanks :)

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: vr 24 okt 2014, 19:32
door Suus
En verder: SGM-II had bij aflevering wel een coupé eerste klas in de trein. Bij de renovatie naar Citypendel is dat uit de trein gehaald. Nadat de twee lijnen die met dat materieel reden naar RandstadRail gingen hebben die treinen nog een tijdje in hun oude staat rondgereden in de Randstad. Bij de meest recente revisie is er weer eerste klas in de trein gestopt, maar nu precies in de andere bak dan toen de trein werd afgeleverd.

De A32-trams die tussen Gouda en Alphen reden hadden ook geen eerste klas. Wel stopknopjes :mrgreen:

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: vr 24 okt 2014, 20:08
door dennistd
Bee schreef:Op Dordrecht - Geldermalsen, Zutphen - Oldenzaal en Almelo - Marienberg is er geen eerste klas aanwezig in de trein.

In Friesland is er officieel geen eerste klas bij Arriva, maar zijn alle treinen er wel van voorzien.
Almelo-Mariënberg heeft tegenwoordig wel eerste klas. Er zit een ander stofje op de stoelen en er is een rij tussenuit gehaald en vervangen door een tafeltje. Helaas heb je wel armen van een meter nodig om bijvoorbeeld met je laptop te werken die op dat tafeltje staat...

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: za 25 okt 2014, 00:00
door Geert
De eerste klas van Arriva in de GTW's stelt ook niet veel voor, zijn geloof ik per trein twee vierzitters met een ander kleur stofje en dat was het zo ongeveer wel weer.

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: za 25 okt 2014, 00:06
door Meltrain
Ardan schreef: Alleen de naam Amsterdam Muiderpoort slaat niet echt ergens op, de Muiderpoort staat echt een flink eind verderop. Maar een betere naam kan ik ook niet bedenken, Amsterdam Indische Buurt klinkt toch een beetje gek.
Amsterdam Insulindeweg?

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: za 25 okt 2014, 01:18
door Somoht
Iemand die wat voorbeelden heeft van wat complexe lijnen? Dus veel verschillende ritpatronen die elk een of meer haltes niet aandoen (in één richting).

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: za 25 okt 2014, 08:30
door Anne
De GTW 2/6 heeft 8 zitplaatsen 1 klas en de GTW 2/8 heeft er 16.
Bij de noordelijke lijnen staat op de aangebrachte sticker dat Leeuwarden-Harlingen en Leeuwarden - Stavoren alleen 2e klas is. Op Leeuwarden - Groningen is het wel 1e klas.

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: za 25 okt 2014, 08:50
door Thom91
Somoht schreef:Iemand die wat voorbeelden heeft van wat complexe lijnen? Dus veel verschillende ritpatronen die elk een of meer haltes niet aandoen (in één richting).
104 Hilversum - Loosdrecht?

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: za 25 okt 2014, 11:42
door microshit
Somoht schreef:Iemand die wat voorbeelden heeft van wat complexe lijnen? Dus veel verschillende ritpatronen die elk een of meer haltes niet aandoen (in één richting).
Een grapje als http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... _Bilthoven bijvoorbeed?

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: za 25 okt 2014, 12:17
door huibe
Je wilt natuurlijk een Nederlandse lijn hebben. Anders had ik gezegd kijk bij De Lijn in Limburg of TEC in diverse gebieden.

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: za 25 okt 2014, 13:07
door Meltrain
Somoht schreef:Iemand die wat voorbeelden heeft van wat complexe lijnen? Dus veel verschillende ritpatronen die elk een of meer haltes niet aandoen (in één richting).
Lijn 143 Rotterdam Zuidplein - Ridderkerk Koningsplein misschien?
Alleen wordt deze lijn compleet gewijzigd per 14 december, dus is het de vraag of het nog de moeite is.

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: za 25 okt 2014, 13:09
door BrengMe

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: za 25 okt 2014, 13:14
door marlies
Geert schreef:De eerste klas van Arriva in de GTW's stelt ook niet veel voor, zijn geloof ik per trein twee vierzitters met een ander kleur stofje en dat was het zo ongeveer wel weer.
Ja, het maakt amper verschil. Ik heb 1 keer eerste klas met Arriva gereisd, toen stond ik op het perron te wachten en kwamen er ineens meerdere schoolklassen die op excursie waren aanlopen. Toen nog maar even snel een extra kaartje uit de automaat gehaald zodat ik kon zitten, was de 2 euro zoveel wel waard :P