Korte vragen #12

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3303
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen #11

Berichtdoor Aking » Za 11 Okt 2014, 16:53

Op de stemmen in zijn hoofd denk ik :lol:
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #11

Berichtdoor Ardan » Za 11 Okt 2014, 17:54

Ik zit nu in de t1762 en de piloot riep net om dat 'deze sneltrein' 'in Utrecht wordt gesplitst'. Ik dacht dat dat tegeswoordigs in Gouda gebeurde?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #11

Berichtdoor Daniel » Za 11 Okt 2014, 19:22

Dat gebeurd normaalgesproken in Gouda inderdaad. Al was er vroeg in de middag wel eentje die pas in Utrecht combineerde, maar dat gebeurd wel vaker als het in Gouda niet wil lukken (sturen ze het Haagse deel om het Rotterdamse heen om het in Utrecht andersom opnieuw te proberen)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11141
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen #11

Berichtdoor Meltrain » Za 11 Okt 2014, 20:09

waldo79 schreef:Waar reageer je op, huibf?

Op de foto van Cookie staat op de Wadloper "Nog 1 maand". En huibf wil dat Veolia in november 2016 zoiets ook op haar treinen (en/of bussen) zet, aangezien huibf denkt (/ hoopt) dat Veolia per december 2016 uit Limburg vertrokken is. :wink:
Die foto van Cookie is overigens in januari 2008 gemaakt tijdens de NVBS-afscheidsrit voor Wadlopers.

Andere vraag:
Staan er in Venlo kaartautomaten van DB (of een andere Duitse vervoerder) en zo ja, kun je daar met PIN betalen?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3243
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen #11

Berichtdoor Ronald » Za 11 Okt 2014, 20:30

Er staan wel DB-automaten, maar met beperkt assortiment (alleen VRR/NRW dacht ik). Of je met PIN kunt betalen weet ik niet meer eigenlijk.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11141
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen #11

Berichtdoor Meltrain » Za 11 Okt 2014, 20:32

Oke, het gaat om een SchönerTagTicket NRW, dus dat beperkte assortiment is niet zo'n probleem.
Anders nemen we voor de zekerheid maar €41,- contant mee. :')
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #11

Berichtdoor Suus » Za 11 Okt 2014, 20:40

Maestro is geen probleem bij de DB-kaartautomaten in Venlo. V-Pay (wat SNS gebruikt) durf ik niet te garanderen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Korte vragen #12

Berichtdoor Cookie » Za 11 Okt 2014, 22:33

Kan eventueel ook online gekocht worden: https://fahrkarten.bahn.de/privatkunde/ ... tandalone& .

hidihi
Berichten: 317
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

Re: Korte vragen #12

Berichtdoor hidihi » Zo 12 Okt 2014, 16:24

Ik was nieuwsgierig naar km vergoeding die vervoerders krijgen als ze een passagier mee nemen met een SOV kaart die in de SOV vrij periode reist.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #12

Berichtdoor Freek » Zo 12 Okt 2014, 16:35

Er wordt niet per kilometer betaald. Het ministerie van OC&W heeft een contract met de vervoerders afgesproken waardoor er per student wordt betaald. In totaal is men daar per jaar ongeveer 850 miljoen aan kwijt. Dat bedrag verdelen de vervoerders onderling weer met elkaar. Hoe die verdeling exact tot stand komt weet vrijwel niemand. Een bedrijf kan uit verschillende potjes wat krijgen: Arriva bijvoorbeeld krijgt geld vanuit VRS (Vereniging regionale spoorbedrijven) en vanuit het streekbus tak. VRS krijgt weer geld van de NS op basis van meten in de trein. Busvervoer wordt weer verdeeld op basis van een ijking elke 2 jaar; overigens een ijking die de vervoerders zelf doen. Welke verdeelbasis daar achter zit weet ik niet. Hoeveel welke vervoerder voor een kilometer krijgt is dus niet na te gaan (Althans, niet op basis van de openbare data).

Gebruikersavatar
jesse-cruzu
Berichten: 218
Lid geworden op: Ma 22 Dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Korte vragen #12

Berichtdoor jesse-cruzu » Ma 13 Okt 2014, 06:01

Zit nu in een VIRM-VI op de 2600 naar Schiphol vanuit Rotterdam. Deze werd binnen gerangeerd met beide stroomafnemers op. Ik dacht zelf dat dit bij de VIRM nooit zou voorkomen en altijd met 1 opgelaten stroomafnemer rijdt.
Ik vroeg mij dus af hoe dat mogelijk is om toch met beide stroomafnemers te rijden en in welke situaties dit kan voorkomen bij de VIRM.
Het ging om treinstel 8675

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 2304
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Korte vragen #12

Berichtdoor dylanwild94 » Di 14 Okt 2014, 23:42

het enige wat ik me erbij kan voorstellen is dat dat in de winter de voorste pantograaf de ijspegels verwijderd van de bovenleiding.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

In schoolperiodes vast traject: Laan van nieuw blankenburg, Rozenburg - Anthony fokkerweg/ parmertierplein, Rotterdam.

Milco
Berichten: 3571
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Korte vragen #12

Berichtdoor Milco » Wo 15 Okt 2014, 13:40

Even nieuwsgierig... :)
Als lijn 82 vanuit Amersfoort aankomt bij Doorn, Centrum dan moet deze weer keren voor de terugrit. Echter, er is geen rotonde of andere keermogelijkheid in de nabijheid voor zover ik weet.
Weet iemand hoe de (meeste) bussen van lijn 82 keren in Doorn?
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

verfmeer
Berichten: 490
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen #12

Berichtdoor verfmeer » Wo 15 Okt 2014, 13:46

In principe heb je 2 opties: Als de weg breed genoeg is kan je gewoon keren door je stuur naar links te gooien, anders duik je een zijweg in en ga je drie keer rechts en dan links. Dan ben je ook gekeerd.

Milco
Berichten: 3571
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Korte vragen #12

Berichtdoor Milco » Wo 15 Okt 2014, 13:57

Ja hèhè... :')
Nee, maar ik bedoel: is er geen vaste "keerroute" die de bussen moeten volgen o.i.d.? Niet iedere straat zal denk ik breed genoeg zijn om een bus te laten keren.
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 2304
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Korte vragen #12

Berichtdoor dylanwild94 » Wo 15 Okt 2014, 14:55

er zal dan heus wel een vaste keerroute zijn maar die staat dan niet aangegeven op de kaart. zo'n zelfde verhaal heb je bij de 106 in Rozenburg Zh namelijk.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

In schoolperiodes vast traject: Laan van nieuw blankenburg, Rozenburg - Anthony fokkerweg/ parmertierplein, Rotterdam.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #12

Berichtdoor Daniel » Wo 15 Okt 2014, 15:54

Milco schreef:Even nieuwsgierig... :)
Als lijn 82 vanuit Amersfoort aankomt bij Doorn, Centrum dan moet deze weer keren voor de terugrit. Echter, er is geen rotonde of andere keermogelijkheid in de nabijheid voor zover ik weet.
Weet iemand hoe de (meeste) bussen van lijn 82 keren in Doorn?

Er zit daar ergens in een zijstraat een mogelijkheid om te keren. Volgens mij Doorn Gezichtslaan, oftewel de plek waar in het verleden ook de BRU-ritten van lijn 50 keerden. Alleen kwamen die van de andere kant en stopten ze na invoering van dat keerpunt niet meer op halte Centrum zelf, Qbuzz-lijn 71 doet dat nu anders en rijdt via een parkeerterreintje bij Doorn, Huis Doorn om te keren.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen #12

Berichtdoor Z2N » Wo 15 Okt 2014, 23:38

Vanmiddag zag ik op een nieuwe Traxx dit staan:
Afbeelding

Ik neem aan dat de kruisjes betekenen dat deze loc nóg niet toegelaten is voor Belgie, Duitsland en Oostenrijk?
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Korte vragen #12

Berichtdoor webguy » Do 16 Okt 2014, 07:03

En waar is 25 KV gebleven?
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3998
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #12

Berichtdoor reisthijs » Do 16 Okt 2014, 09:46

Dat is voor het de rijtuigen bereikt 1500V 50hz geworden. In dit vakje staat namelijk de boordspanning.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen #12

Berichtdoor Wubbo » Za 18 Okt 2014, 21:14

Op een foto in Ontwerpen aan het spoor zie ik bordjes op station Utrecht hangen, waarop verwezen wordt naar spoor 1a/b t/m 3a/b, 8a/b tm 14 en 21. Ik kan dat niet rijmen met de sporenplannen die op Sporenplan.nl staan, weet iemand hoe de sporensituatie van Utrecht ergens in de jaren 70 (het jaartal van de foto is onbekend) was?

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen #12

Berichtdoor Wubbo » Za 18 Okt 2014, 22:29

Even verder gezocht: hier staat een foto van gelijke nummering, gedateerd in 1970.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #12

Berichtdoor Hainje » Za 18 Okt 2014, 22:40

Wat is het rustig op die foto, die moet haast wel op zondagochtend genomen zijn. :p
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

avl
Berichten: 1451
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Korte vragen #12

Berichtdoor avl » Zo 19 Okt 2014, 00:21

Op Somda kom ik op 31 dec 2010 een discussie tegen over de hernummering van de sporen op Utrecht CS in de 70-er jaren.
Als ik het goed begrijp waren de buurtsporen (nu 1-4) toen 11-14 genummerd en was 21 een kopspoor aan de oostzijde.
LINK

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen #12

Berichtdoor Wubbo » Zo 19 Okt 2014, 17:47

Dank voor de link! Ik zal er nog eens induiken, kijken of ik het allemaal ga begrijpen ;-)


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten