Pagina 2 van 11

Re: Korte vragen #11

Geplaatst: za 11 okt 2014, 16:53
door Aking
Op de stemmen in zijn hoofd denk ik :lol:

Re: Korte vragen #11

Geplaatst: za 11 okt 2014, 17:54
door Ardan
Ik zit nu in de t1762 en de piloot riep net om dat 'deze sneltrein' 'in Utrecht wordt gesplitst'. Ik dacht dat dat tegeswoordigs in Gouda gebeurde?

Re: Korte vragen #11

Geplaatst: za 11 okt 2014, 19:22
door Daniel
Dat gebeurd normaalgesproken in Gouda inderdaad. Al was er vroeg in de middag wel eentje die pas in Utrecht combineerde, maar dat gebeurd wel vaker als het in Gouda niet wil lukken (sturen ze het Haagse deel om het Rotterdamse heen om het in Utrecht andersom opnieuw te proberen)

Re: Korte vragen #11

Geplaatst: za 11 okt 2014, 20:09
door Meltrain
waldo79 schreef:Waar reageer je op, huibf?
Op de foto van Cookie staat op de Wadloper "Nog 1 maand". En huibf wil dat Veolia in november 2016 zoiets ook op haar treinen (en/of bussen) zet, aangezien huibf denkt (/ hoopt) dat Veolia per december 2016 uit Limburg vertrokken is. :wink:
Die foto van Cookie is overigens in januari 2008 gemaakt tijdens de NVBS-afscheidsrit voor Wadlopers.

Andere vraag:
Staan er in Venlo kaartautomaten van DB (of een andere Duitse vervoerder) en zo ja, kun je daar met PIN betalen?

Re: Korte vragen #11

Geplaatst: za 11 okt 2014, 20:30
door Ronald
Er staan wel DB-automaten, maar met beperkt assortiment (alleen VRR/NRW dacht ik). Of je met PIN kunt betalen weet ik niet meer eigenlijk.

Re: Korte vragen #11

Geplaatst: za 11 okt 2014, 20:32
door Meltrain
Oke, het gaat om een SchönerTagTicket NRW, dus dat beperkte assortiment is niet zo'n probleem.
Anders nemen we voor de zekerheid maar €41,- contant mee. :')

Re: Korte vragen #11

Geplaatst: za 11 okt 2014, 20:40
door Suus
Maestro is geen probleem bij de DB-kaartautomaten in Venlo. V-Pay (wat SNS gebruikt) durf ik niet te garanderen.

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: za 11 okt 2014, 22:33
door Cookie
Kan eventueel ook online gekocht worden: https://fahrkarten.bahn.de/privatkunde/ ... standalone& .

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: zo 12 okt 2014, 16:24
door hidihi
Ik was nieuwsgierig naar km vergoeding die vervoerders krijgen als ze een passagier mee nemen met een SOV kaart die in de SOV vrij periode reist.

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: zo 12 okt 2014, 16:35
door Freek
Er wordt niet per kilometer betaald. Het ministerie van OC&W heeft een contract met de vervoerders afgesproken waardoor er per student wordt betaald. In totaal is men daar per jaar ongeveer 850 miljoen aan kwijt. Dat bedrag verdelen de vervoerders onderling weer met elkaar. Hoe die verdeling exact tot stand komt weet vrijwel niemand. Een bedrijf kan uit verschillende potjes wat krijgen: Arriva bijvoorbeeld krijgt geld vanuit VRS (Vereniging regionale spoorbedrijven) en vanuit het streekbus tak. VRS krijgt weer geld van de NS op basis van meten in de trein. Busvervoer wordt weer verdeeld op basis van een ijking elke 2 jaar; overigens een ijking die de vervoerders zelf doen. Welke verdeelbasis daar achter zit weet ik niet. Hoeveel welke vervoerder voor een kilometer krijgt is dus niet na te gaan (Althans, niet op basis van de openbare data).

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: ma 13 okt 2014, 06:01
door jesse-cruzu
Zit nu in een VIRM-VI op de 2600 naar Schiphol vanuit Rotterdam. Deze werd binnen gerangeerd met beide stroomafnemers op. Ik dacht zelf dat dit bij de VIRM nooit zou voorkomen en altijd met 1 opgelaten stroomafnemer rijdt.
Ik vroeg mij dus af hoe dat mogelijk is om toch met beide stroomafnemers te rijden en in welke situaties dit kan voorkomen bij de VIRM.
Het ging om treinstel 8675

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: di 14 okt 2014, 23:42
door dylanwild94
het enige wat ik me erbij kan voorstellen is dat dat in de winter de voorste pantograaf de ijspegels verwijderd van de bovenleiding.

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 13:40
door Milco
Even nieuwsgierig... :)
Als lijn 82 vanuit Amersfoort aankomt bij Doorn, Centrum dan moet deze weer keren voor de terugrit. Echter, er is geen rotonde of andere keermogelijkheid in de nabijheid voor zover ik weet.
Weet iemand hoe de (meeste) bussen van lijn 82 keren in Doorn?

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 13:46
door verfmeer
In principe heb je 2 opties: Als de weg breed genoeg is kan je gewoon keren door je stuur naar links te gooien, anders duik je een zijweg in en ga je drie keer rechts en dan links. Dan ben je ook gekeerd.

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 13:57
door Milco
Ja hèhè... :')
Nee, maar ik bedoel: is er geen vaste "keerroute" die de bussen moeten volgen o.i.d.? Niet iedere straat zal denk ik breed genoeg zijn om een bus te laten keren.

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 14:55
door dylanwild94
er zal dan heus wel een vaste keerroute zijn maar die staat dan niet aangegeven op de kaart. zo'n zelfde verhaal heb je bij de 106 in Rozenburg Zh namelijk.

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 15:54
door Daniel
Milco schreef:Even nieuwsgierig... :)
Als lijn 82 vanuit Amersfoort aankomt bij Doorn, Centrum dan moet deze weer keren voor de terugrit. Echter, er is geen rotonde of andere keermogelijkheid in de nabijheid voor zover ik weet.
Weet iemand hoe de (meeste) bussen van lijn 82 keren in Doorn?
Er zit daar ergens in een zijstraat een mogelijkheid om te keren. Volgens mij Doorn Gezichtslaan, oftewel de plek waar in het verleden ook de BRU-ritten van lijn 50 keerden. Alleen kwamen die van de andere kant en stopten ze na invoering van dat keerpunt niet meer op halte Centrum zelf, Qbuzz-lijn 71 doet dat nu anders en rijdt via een parkeerterreintje bij Doorn, Huis Doorn om te keren.

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 23:38
door Z2N
Vanmiddag zag ik op een nieuwe Traxx dit staan:
Afbeelding

Ik neem aan dat de kruisjes betekenen dat deze loc nóg niet toegelaten is voor Belgie, Duitsland en Oostenrijk?

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: do 16 okt 2014, 07:03
door webguy
En waar is 25 KV gebleven?

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: do 16 okt 2014, 09:46
door reisthijs
Dat is voor het de rijtuigen bereikt 1500V 50hz geworden. In dit vakje staat namelijk de boordspanning.

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: za 18 okt 2014, 21:14
door Wubbo
Op een foto in Ontwerpen aan het spoor zie ik bordjes op station Utrecht hangen, waarop verwezen wordt naar spoor 1a/b t/m 3a/b, 8a/b tm 14 en 21. Ik kan dat niet rijmen met de sporenplannen die op Sporenplan.nl staan, weet iemand hoe de sporensituatie van Utrecht ergens in de jaren 70 (het jaartal van de foto is onbekend) was?

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: za 18 okt 2014, 22:29
door Wubbo
Even verder gezocht: hier staat een foto van gelijke nummering, gedateerd in 1970.

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: za 18 okt 2014, 22:40
door Hainje
Wat is het rustig op die foto, die moet haast wel op zondagochtend genomen zijn. :p

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: zo 19 okt 2014, 00:21
door Anne
Op Somda kom ik op 31 dec 2010 een discussie tegen over de hernummering van de sporen op Utrecht CS in de 70-er jaren.
Als ik het goed begrijp waren de buurtsporen (nu 1-4) toen 11-14 genummerd en was 21 een kopspoor aan de oostzijde.
LINK

Re: Korte vragen #12

Geplaatst: zo 19 okt 2014, 17:47
door Wubbo
Dank voor de link! Ik zal er nog eens induiken, kijken of ik het allemaal ga begrijpen ;-)