Pagina 2 van 2

Re: Nieuwe NS-tarieven bij ov-chipkaart

Geplaatst: za 23 aug 2008, 23:20
door Vinny
Slecht ontworpen? :( :o
Het is gewoon doodeenvoudig, maar daar wil de politiek niet aan...

Je moet gewoon in het OV een kilometertarief betalen. Weg met de onzin van abonnementen en retourtjes: maar gewoon: één prijs per kilometer. Eerlijk, eenvoudig en efficient. :idea:

Re: Nieuwe NS-tarieven bij ov-chipkaart

Geplaatst: zo 24 aug 2008, 00:03
door Wubbo
Zeker als je iedereen weg wil pesten moet je dat vooral doen ja. Laten we wel wezen: voor een kilometer met 140 km/h in een trein wil ik meer betalen dan voor een kilometer met gemiddeld 30 km/h in een bus. Daarnaast: waarom zou ik geen korting mogen krijgen als ik al vantevoren aangeef dat ik veel kilometers af ga leggen (als in: ik koop een abonnement), waarom zou ik daarvoor geen korting mogen krijgen? Die mensen zijn juist het handigst voor de vervoerder.

Re: Nieuwe NS-tarieven bij ov-chipkaart

Geplaatst: zo 24 aug 2008, 00:16
door Geert
Wat ook helemaal verkeerd is aangepakt bij de OV-chipkaart is het verplichte opdringen ervan aan gebruikers. Nu wordt het ding om het populair te zeggen "door de strot geduwd". Wanneer het (tijdelijk, maar dat zeg je dan niet he ;)) náást de strippenkaart en papieren kaartjes zou worden geinstalleerd zouden mensen vanzelf eventuele voordelen kunnen ontdekken. Bovendien hebben gebruikers dan minder snel het idee gepasseerd te zijn.

In Human-Computer Interaction en Usability Engineering zijn daar leuke tabelletjes voor gemaakt:

Code: Selecteer alles

User characteristics                    Design goal
--------------------------------------  -------------------------------
Low motivation, discretionary use       Ease of learning
Low motivation, mandatory use           Control, power (must feel benefit immediately)
High motivation, due to fear            Ease of learning, robustness, control, power
High motivation, due to interest        Power, ease of use

Ik denk dat hier sprake is van "Low motivation, mandatory use", maar dat "Control" en "Power" niet bepaald als design goals zijn genomen :roll:

@Vinny: waarom zou een abonnementhouder geen korting mogen krijgen? Dat zijn juist reizigers waar je op kunt rekenen dat ze het product gebruiken...

Re: Nieuwe NS-tarieven bij ov-chipkaart

Geplaatst: zo 24 aug 2008, 07:30
door Vinny
De NS heeft iets van 100 verschillende tarieven per kilometer. Totaal niet beheersbaar.

@Vinny: waarom zou een abonnementhouder geen korting mogen krijgen? Dat zijn juist reizigers waar je op kunt rekenen dat ze het product gebruiken...
Je mag van alles, maar je bent het m.i. niet verplicht om dat als vervoerder te doen. Mijn enigszins provocatieve stelling betreft met name de software en de kraakbaarheid van de OV-chipkaart. Als dat gewoon volgens het klassieke telefoonkaartsysteem werkt (met afschrijving in 'tikken' (kilometers)), zou je m.i. een hoop ellende kunnen besparen. Door een degressief kilometertarief te gebruiken, en misschien een instaptarief; verzacht je de pijn ook wel een beetje.

Zeker als je iedereen weg wil pesten moet je dat vooral doen ja
Met de auto betaal je ook één tarief hoor. Je krijgt niet ineens korting op je benzine omdat je elke week bij dezelfde toko tankt... :!:

Re: Nieuwe NS-tarieven bij ov-chipkaart

Geplaatst: zo 24 aug 2008, 10:02
door Jurjen
Wat mij betreft mogen ze de enkeltjes direct relatief goedkoper maken! Het is natuurlijk van de zotten dat je als je op één dag op en neer gaat, je 23 euro voor een product betaald, maar wanneer je een nachtje op je bestemming blijfts lapen, opeens 36 euro betaald? Dan betaal ik liever 27 euro voor een retourtje op één dag, maar ook 27 euro voor een retourtje op twee dagen!

Re: Nieuwe NS-tarieven bij ov-chipkaart

Geplaatst: zo 24 aug 2008, 19:15
door Wubbo
Vinny schreef:Met de auto betaal je ook één tarief hoor. Je krijgt niet ineens korting op je benzine omdat je elke week bij dezelfde toko tankt... :!:
Nee, dan hou je er bij de aanschaf rekening mee. Je hebt de keus tussen een auto op benzine (relatief lage vaste lasten, relatief duur per kilometer) en diesel (relatief hoge vaste lasten, relatief goedkoop per kilometer), je kan een keuze maken voor een wat duurdere auto die zuiniger is, etcetera. Waarom je zo'n soort keus in het OV niet zou mogen (en kunnen) bieden is me een raadsel.

Re: Nieuwe NS-tarieven bij ov-chipkaart

Geplaatst: ma 25 aug 2008, 21:59
door WSM
Wellicht heeft het ermee te maken dat het OV (en het spoor in het bijzonder) van oudsherre aanbodsgericht (ipv vraaggericht) en technisch-gericht te werk gaat.
Ook deze veranderingen zijn daar een sprekend voorbeeld van: het aanbod van tariefsmogelijkheden wordt niet bepaald door de vraag uit de markt, maar wordt bepaald door de technische mogelijkheden van de chipkaart, waarbij ieder vorm van technische complicatie zoveel mogelijk vermeden wordt.

Re: Nieuwe NS-tarieven bij ov-chipkaart

Geplaatst: ma 25 aug 2008, 22:56
door Vinny
Tja, als iedereen zou besluiten om met de trein naar het werk te gaan, dan hebben we een enorm capaciteitsprobleem in Nederland. Het OV moet wel een beetje onaantrekkelijk blijven natuurlijk :evil:

Re: Nieuwe NS-tarieven bij ov-chipkaart

Geplaatst: ma 25 aug 2008, 23:10
door Geert
Wat is dat voor flauwekulredenatie... Het gaat helemaal niet om of je wel of niet veel geld vraagt voor het gebruik van de trein. Het gaat er om dat NS besluit om haar tarieven besluit aan te passen naar de technische onvolkomenheden van een chipkaart, in plaats van het aanpassen van de chipkaart naar de huidige tarieven.

Alsof de slager zegt: u betaalt voortaan niet meer per gewicht maar per stuk, omdat mijn nieuwe kassa niet met gewichten om kan gaan. :roll:

Re: Nieuwe NS-tarieven bij ov-chipkaart

Geplaatst: di 26 aug 2008, 18:49
door Vinny
Als monopolist kun je alles maken. Misschien tijd voor meer marktwerking? :wink: :twisted:

Re: Nieuwe NS-tarieven bij ov-chipkaart

Geplaatst: di 26 aug 2008, 19:11
door Wubbo
Helaas, weer geen koelkast. NS is aan regels gebonden. Ook NS heeft een concessie namelijk, waar ook dingen in staan over prijsverhogingen en kaartsoorten.
De enige echte monopolist is ProRail, die kennelijk kan besluiten zomaar de infraheffing te verhogen. Wanneer krijgt die eens te maken met marktwerking?

Re: Nieuwe NS-tarieven bij ov-chipkaart

Geplaatst: di 26 aug 2008, 20:04
door Vinny
waar ook dingen in staan over prijsverhogingen en kaartsoorten.
Dan zou ik de concessie maar eens heel goed gaan nalezen ;) (de NS heeft wel degelijk behoorlijk wat tariefsvrijheid. Er wordt slechts een maximaal tariefstijgingspercentage voorgeschreven afhankelijk van de prestatienorm)

Verder wil ProRail dolgraag commercieel worden, alleen mag dat nog niet. De concessie voor het beheer op het hoofdspoorwegnet verloopt in 2015 trouwens. Daarna wordt dit ook aanbesteed en er is alles behalve een garantie dat ProRail dan de beheersconcessie zal verwerven. Op dit moment moet ProRail ook vechten voor een concessie: bijv. Randstadrail (dat aan 'onze' neus voorbij is gegaan) en de SUNY (Sneltram Utrecht Nieuwegein Ysselstijn)

Re: Nieuwe NS-tarieven bij ov-chipkaart

Geplaatst: di 26 aug 2008, 21:08
door Chauf21
Wubbo schreef:De enige echte monopolist is ProRail, die kennelijk kan besluiten zomaar de infraheffing te verhogen. Wanneer krijgt die eens te maken met marktwerking?

De infraheffing niet als statisch maar als variabel en afhankelijk definiëren, is dat een optie? In plaats van de gegarandeerde zoveel euro per kilometer, de inkomsten uit de infraheffing afhankelijk laten zijn van de inkomsten van de vervoerders (percentage van de omzet). Op die manier wordt óók Prorail geprikkeld om een goed product neer te zetten of een goede dienst te leveren :idea:

Re: Nieuwe NS-tarieven bij ov-chipkaart

Geplaatst: di 26 aug 2008, 21:55
door Wubbo
Vinny schreef:
waar ook dingen in staan over prijsverhogingen en kaartsoorten.
Dan zou ik de concessie maar eens heel goed gaan nalezen ;) (de NS heeft wel degelijk behoorlijk wat tariefsvrijheid. Er wordt slechts een maximaal tariefstijgingspercentage voorgeschreven afhankelijk van de prestatienorm)
Dan staan er toch dingen in over kaartsoorten en prijsverhogingen?

Vinny schreef:Verder wil ProRail dolgraag commercieel worden, alleen mag dat nog niet.
Commercieel worden is wat anders dan al dan niet monopolist zijn. Microsoft is zo commercieel als wat, maar vertoont ook behoorlijk monopolistisch gedrag.

Re: Nieuwe NS-tarieven bij ov-chipkaart

Geplaatst: di 26 aug 2008, 23:22
door Vinny
Als je de rest van mijn post gelezen had kon je er uithalen dat ProRail zijn monopoliepositie aan het kwijtraken is, en hoe meer ze zich als monopoliegigant gedraagt hoe groter de kans is dat dat ook gebeurt... :wink:

Re: Nieuwe NS-tarieven bij ov-chipkaart

Geplaatst: di 26 aug 2008, 23:24
door Geert
Is die beheer-concessie dan niet voor het gehele spoorwegnet? Het sneltramspoor tussen Utrecht en Nieuwegein/IJsselstein en het spoor van RandstadRail lijken me eerlijk gezegd peanuts vergeleken met de rest van het spoor in Nederland... ;)

Re: Nieuwe NS-tarieven bij ov-chipkaart

Geplaatst: di 26 aug 2008, 23:29
door Vinny
het hoofdspoorwegnet dus ;)
Waarschijnlijk gaan Friesland en Groningen hun regionale lijnen ook aanbesteden (er was sprake van om dat volgend jaar al te doen). Voor de rest zijn er nog geen concrete plannen; maar je weet het in de politiek maar nooit ;)
(hoewel: zolang de salon-socialisten van de PvdA de dienst uitmaken in Nederland verwacht ik niet dat er spectaculaire ontwikkelingen in aanbestedings-land te verwachten zijn)

Re: Nieuwe NS-tarieven bij ov-chipkaart

Geplaatst: di 26 aug 2008, 23:37
door Wubbo
Gezien de situatie op de Syntus-lijnen zou het me niet verbazen als ook Gelderland op zoek gaat naar een andere infrabeheerder, moet ik zeggen.

Re: Nieuwe NS-tarieven bij ov-chipkaart

Geplaatst: wo 01 okt 2008, 22:19
door Cookie
Korting voor reizigers met OV-chipkaart

UTRECHT
- Treinreizigers die vanaf medio volgend jaar de OV-chipkaart gebruiken, krijgen daarbij korting. Dit voordeel geldt alleen voor enkele reizen. De Nederlandse Spoorwegen willen mensen daarmee aansporen met de OV-chipkaart te reizen. Retourtjes worden daarentegen duurder.

Dat heeft de spoorvervoerder woensdag gezegd. In het begin van de invoering worden enkele reisjes met de OV-chipkaart 13 procent goedkoper.

In 2011 bedraagt de korting nog 9 procent. Voor enkele reisjes met een papieren kaartje geldt medio volgend jaar een korting van 3 procent. In 2011 geldt echter ook voor papieren kaartjes een korting van 9 procent.

Nadeel

Mensen die echter ook weer willen terugreizen, zullen steeds meer kwijt zijn in vergelijking met de huidige situatie. Media volgend jaar is hun nadeel 2 procent.

Het maakt daarbij niet uit of de klant met een papieren kaartje of met een OV-chipkaart reist. In 2011 loopt de verhoging van de prijs voor een retourtje op tot 6 procent.

Verdienen

Met het goedkoper maken van een enkeltje en het duurder maken van retourtjes zeggen de NS aan te sluiten bij de situatie in de rest van het openbaar vervoer waar een retourtje even duur is als twee enkele reisjes. "Per saldo verdienen de NS hier geen cent op", aldus een woordvoerder.

Rover, de organisatie van reizigers, heeft gemengde gevoelens bij het prijsbeleid van de NS. "Op zichzelf is korting om de OV-chipkaart bekend te maken hartstikke mooi. Maar wij zijn tegen het principe dat je twee keer een enkele reis moet betalen voor een retour", aldus een woordvoerder.

Prijsbeleid

De Nederlandse Spoorwegen stellen dat mensen vaker met een enkeltje reizen dan met een retourtje. Volgens Rover komt dat vooral door het huidige prijsbeleid van de spoorwegen. "Veel mensen kopen twee enkeltjes omdat ze voor negen uur niet met korting mogen reizen", aldus de zegsman van de reizigers.

Overigens staan de prijsaanpassingen van de enkeltjes en de retourtjes los van de tariefverhogingen die de Nederlandse Spoorwegen elke jaarwisseling in rekening brengen. Daarmee corrigeert de vervoerder de inflatie en de gestegen kosten voor het gebruik van de sporen.

Deze zomer dachten de NS dat de kaartjes op 1 januari met 4,0 procent zouden stijgen. De inflatie blijkt echter iets minder dan toen verwacht. Daarom zullen de kaartjes na de jaarwisseling 3,7 procent duurder zijn.

Bron: http://nu.nl/news/1770602/37/Korting_vo ... kaart.html

Re: Nieuwe NS-tarieven bij ov-chipkaart

Geplaatst: wo 01 okt 2008, 23:44
door Vinny
Maar wij zijn tegen het principe dat je twee keer een enkele reis moet betalen voor een retour", aldus een woordvoerder.
Wat is daar nou tegen? Het voorkomt dat het systeem in de war raakt van allerlei via-achtige constructies, die er ook allemaal uitgaan. Je betaalt voortaan per gereden kilometer: eerlijker en eenvoudiger. :idea:

Re: Nieuwe NS-tarieven bij ov-chipkaart

Geplaatst: do 02 okt 2008, 00:07
door Ruben
Geert schreef:het spoor van RandstadRail lijken me eerlijk gezegd peanuts vergeleken met de rest van het spoor in Nederland... ;)
We hebben gezien wat voor een pinda's dat waren idd. :lol:

Re: Nieuwe NS-tarieven bij ov-chipkaart

Geplaatst: do 02 okt 2008, 00:24
door reisthijs
Vinny schreef:Wat is daar nou tegen? Het voorkomt dat het systeem in de war raakt van allerlei via-achtige constructies, die er ook allemaal uitgaan. Je betaalt voortaan per gereden kilometer: eerlijker en eenvoudiger. :idea:

Eerlijker? Misschien wel, maar gaat wel ten koste van bestaande voordeelregelingen.
Eenvoudiger? Dat computersysteem is er nou juist (of zou er moeten zijn...) om níét in de war te raken, maar juist snel te berekenen wat het voordeligste prijs is voor een reis.

Re: Nieuwe NS-tarieven bij ov-chipkaart

Geplaatst: do 02 okt 2008, 08:06
door Vinny
Eerlijker? Misschien wel, maar gaat wel ten koste van bestaande voordeelregelingen.
Wat mij betreft moet het worden teruggebracht naar een basiskilometertarief, een dagkaart, een week-, maand- of jaarabonnement, een voordeelurenkaart, een suppelement voor internationale treinen en eventuele speciale actietarieven (kruidvat/blokker/railrunner/60+vrij reizen); eerste en tweede klas.

Re: Nieuwe NS-tarieven bij ov-chipkaart

Geplaatst: do 02 okt 2008, 20:12
door Jurjen
Nee man. Prijsdifferentiatie. Binnen de spits duurder dan erbuiten. En zitplaatsreserveringen tegen een leuk bedragje. Het kan met de OV Chipkaart! ;-)