Treinreiziger kan draadloos internet voorlopig vergeten

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Treinreiziger kan draadloos internet voorlopig vergeten

Berichtdoor Daniel » Wo 13 Aug 2008, 21:49

Treinreiziger kan draadloos internet voorlopig vergeten

door Harry van Gelder

AMSTERDAM - Er komt voorlopig geen actuele reisformatie en draadloos internetten in de trein. De NS is er al vanaf 2006 mee bezig, maar maakt geen vaart meer met het aanbieden van mobiel internet. In december vorig jaar bood minister Camiel Eurlings van Verkeer €15 miljoen subsidie aan voor het gebruik van een laptop in de trein.

Maar tot nu toe heeft de NS nog geen subsidieaanvraag ingediend. De minister vindt dat de nieuwe technologie meer reizigers kan aantrekken.

Vorig jaar strandde op het laatste moment een internetproject in samenwerking met KPN, omdat het volgens de NS te duur was. De spoorwegen schermen nu met het feit dat er nog geen plan is. ,,Pas als we dat hebben dan kunnen we subsidie aanvragen”, zegt een NSwoordvoerder.

De NS werkte met KPN een jaar lang aan een plan voor wifi in de trein. ,,Maar dat hebben we weggegooid, We beginnen helemaal weer van voren af aan”, aldus de zegsman.

De NS zegt nog na denken in welke treinen mobiel geinternet kan worden. Ook is de business case nog niet rond. Vorig jaar zei de NS dat de €15 miljoen die minister Eurlings ter beschikking wilde stellen te weinig was.

Volgens ingewijden is meer dan €100 miljoen nodig om het mobiele systeem in alle treinen in te richten. Maar reizigersvereniging Rover zegt dat de NS dat niet gaat doen. De reizigersvereniging meent dat de NS alleen internet in de eerste klasse gaat aanbieden. ,,Daar zijn we tegen. Als er gebruik wordt gemaakt van rijkssubsidie, moet iedereen ervan profiteren”, meent een Rover-zegsman.

Volgens de NS-woordvoerder is het niet zo de NS nieuwe technologieën afwacht. Zo kun je tegenwoordig via een usbmodem overal, dus ook in de trein, mobiel internetten. Binnenkort komen belmaatschappijen, analoog aan de verkoop van mobiele telefoons, zelfs met gratis laptops bij het afsluiten van een usb-abonnement.

,,Nee. Het idee staat niet in de ijskast. Temeer daar de actuele reisinformatie voor onze klanten de basis is van onze plannen”, verklaart de NSzegsman. Wanneer actuele reisinformatie in de trein mogelijk is, kan de woordvoerder niet zeggen. ,,Ook als wij een plan hebben is het niet eentwee-drie geregeld.

Dat kan kloppen. Eerst moet de NS een voorstel indienen bij het ministerie van Verkeer. Pas als minister Eurlings, in overleg met de Tweede Kamer, de plannen heeft goedgekeurd, kan men beginnen met de aanleg van het mobiele systeem.

In de hogesnelheidstrein van de NS kan straks wel mobiel het wereldwijde web op worden gegaan. Internet aan boord van de snelle treinen wordt via satellieten afgewikkeld. De plannen voor mobiel internet in de gewone NS-treinen zijn tot nu toe gebaseerd op wifitechniek.

Bron: De Financiële Telegraaf
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Treinreiziger kan draadloos internet voorlopig vergeten

Berichtdoor Daniel » Do 14 Aug 2008, 21:05

Wél internetten in de trein bij Connexxion

Harry van Gelder

AMSTERDAM - Bij Connexxion kan al lang wat bij de NS maar steeds niet lukt: internetten in de trein. Volgens Coen Storm - manager Rail bij Connexxion - is draadloos internet helemaal niet lastig te realiseren in de trein en ook niet erg kostbaar, zoals de NS wil doen geloven.

In de treinen van Connexxion op de Valleilijn (Amersfoort-Ede/Wageningen) kun je al sinds 2006 overal met je laptop gratis het wereldwijde web op.

„Voor een paar duizend euro per trein ben je klaar”, zegt Coen Storm, manager Rail van Connexxion. „Wij hebben het systeem gewoon gekocht en met behulp van onze huisleverancier Vodafone geïnstalleerd.”

Technisch is er geen enkele belemmering, zegt Storm. „Vrijwel elk baanvak in Nederland is voorzien van een umts-dekking, dan is het gewoon een kwestie van een ontvanger op de trein schroeven.”

In het najaar gaat Connexxion ook monitoren in de trein installeren, zodat reizigers voorzien worden van programma’s en actuele reisinformatie. „Er komen 26 inch toestellen in de speciale jongerenruimte en 15 inch in de rest van de trein”, zegt Storm. Voor de uitvoering van dit systeem wordt gebruik gemaakt van een gps-systeem.

Anders dan bij de NS, die €15 miljoen van de overheid kan krijgen voor de realisatie van het draadloos internetten, heeft Connexxion geen cent subsidie gekregen. „Wij hebben het bij de aanbesteding zelf aangeboden om de openbare veiling op kwaliteit te kunnen winnen”, zegt Storm. Volgens Storm werkt het systeem op de Valleilijn vlekkeloos.

Dinsdag werd bekend dat het nog tijden kan duren voor de NS erin slaagt om draadloos internet en actuele reisinformatie in de trein te realiseren. De spoorwegen zijn al sinds 2006 bezig om een plan daarvoor te bedenken. Vorig jaar werd, na een jaar van samenwerking, een project met KPN afgeblazen. Volgens de NS omdat het bedrijfseconomisch niet haalbaar is.

De NS zegt nog steeds bezig te zijn met het maken van plannen. Aangezien de systemen gewoon op de markt zijn, lijkt het er eerder op dat internet in de trein geen prioriteit is voor de spoorwegen. Dat wordt bevestigd door ingewijden die zeggen dat directeur Jacques Huberts van NS Reizigers vooral oog heeft voor de normale operationele gang van zaken, zoals het op tijd rijden.

Financieel kan het de NS de kop niet kosten. Als het systeem van Connexxion wordt overgenomen, dan heeft het spoorbedrijf meer dan genoeg aan de subsidie van €15 miljoen van de overheid.

Bron: De Financiële Telegraaf
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Treinreiziger kan draadloos internet voorlopig vergeten

Berichtdoor STF » Do 14 Aug 2008, 23:57

Het is ook wel appels met peren vergelijken; Connexxion heeft 6 treinstellen, NS heeft er enorm veel. Nou hoort de omzet er ook naar te zijn natuurlijk, maar toch blijft het voor een piepkleine vervoerder in mijn ogen makkelijker om even die apparatuur te installeren in de treinen.

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Treinreiziger kan draadloos internet voorlopig vergeten

Berichtdoor Dubbele P » Vr 15 Aug 2008, 00:07

Daar zit wat in, maar het feit dat KPN en NS er een studie van een jaar naar hebben verricht en dan niet hebben kunnen ontdekken dat een eenvoudige, relatief goedkope oplossing (zeker haalbaar met de subsidie) prima zou zijn geweest, is natuurlijk wel behoorlijk belabberd. Nu geloof ik graag dat die manager van Connexxion het misschien wel erg eenvoudig en rooskleurig brengt, maar ik vind deze 'kloof' toch wel erg extreem.

Ronaldussen
Berichten: 3119
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Treinreiziger kan draadloos internet voorlopig vergeten

Berichtdoor Ronaldussen » Vr 15 Aug 2008, 13:21

Hmz. Ik heb ook veel liever dat de treinen op tijd rijden, dat het geen rijdende vuilnisbak is en dat ze er aan de buitenkant ook redelijk netjes uitzien en dat men investeerd in nieuwe treinen dan dat men daar een hoop geld in steekt om te kunnen internetten in de trein :roll:
*Doorfietsen maar*

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Treinreiziger kan draadloos internet voorlopig vergeten

Berichtdoor Jurjen » Vr 15 Aug 2008, 14:31

Ronzol schreef:Hmz. Ik heb ook veel liever dat de treinen op tijd rijden, dat het geen rijdende vuilnisbak is en dat ze er aan de buitenkant ook redelijk netjes uitzien en dat men investeerd in nieuwe treinen dan dat men daar een hoop geld in steekt om te kunnen internetten in de trein :roll:

Volgens mij is de NS een groot genoeg bedrijf om dergelijke projecten naast elkaar uit te voeren. Ik mag toch hopen dat welke afdeling technische innovatie dan ook verantwoordelijk is voor het ontwikkelen van internet in de trein, niet ook verantwoordelijk is voor het regelen en verbeteren van de reinheid van treinen. Op beide vlakken valt nog enorm veel te winnen, en de reinheid is nu eenmaal problematisch met de korte 'economische' keringen van treinen tegenwoordig. Im Normalfall gaat het allemaal wel, maar in de spits (bij doorrijden naar een volgend station tijdens een lange kering, zoals men met de s800 doet naar Schagen) en bij vertragingen komt het schoonmaakwerk nu eenmaal gauw in het gedrang. Het enige wat daarbij helpt is gedurende de rit op rustigere trajecten een schoonmaker door de trein sturen; zoals in Duitsland ook gebeurd. Als voor een dergelijke verandering doorvoeren, een groots prestigeproject (wat vooral goed betalende business reizigers kan overhalen) op de lange baan geschoven moet worden, mag van mij de NS gelijk opgedoekt worden!

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Treinreiziger kan draadloos internet voorlopig vergeten

Berichtdoor webguy » Vr 15 Aug 2008, 16:13

Overigens werkt het in een aantal van de Connexxion helemaal niet hoor :) Stel 5033 (als ik het me goed herinner) bijvoorbeeld heeft nooit een verbinding... Het is wel een prima service: heerlijk om effe te interneten voor je in Amersfoort zit.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Treinreiziger kan draadloos internet voorlopig vergeten

Berichtdoor Chauf21 » Vr 15 Aug 2008, 17:12

STF schreef:Het is ook wel appels met peren vergelijken; Connexxion heeft 6 treinstellen, NS heeft er enorm veel. Nou hoort de omzet er ook naar te zijn natuurlijk, maar toch blijft het voor een piepkleine vervoerder in mijn ogen makkelijker om even die apparatuur te installeren in de treinen.

Dat ben ik niet met je eens. Het is voor een groot bedrijf wellicht een grotere investering, maar per trein, per gereden kilometer of per whatever, zal een groot bedrijf goedkoper die dingen kunnen installeren. Schaalvoordelen (bijvoorbeeld lagere kosten afdwingen bij een hogere afname) bieden voor een groot bedrijf veel meer mogelijkheden.

Connexxion heeft alleen wel het verschil dat het aantal gebruikers per trein lager zal zijn dan bij de NS. Dat kan zowel voordelen (minder massale apparatuur, betere dekking per reiziger bij dezelfde hoeveelheid apparatuur) als nadelen (minder inkomsten) hebben. De NS kan daarentegen weer gebruikmaken van subsidie, Connexxion kan/kon dat niet.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Treinreiziger kan draadloos internet voorlopig vergeten

Berichtdoor Ruben » Vr 15 Aug 2008, 19:19

Ik heb laatst een NS Panel onderzoekje gehad over internetten op stations en in treinen. Daaruit kwam vooral naar voren dat NS verschillende Business Models voor deze service aan het onderzoeken is. NS wil het niet gratis aanbieden en is op zoek naar de manier om er zoveel mogelijk aan te verdienen, dat is volgens mij de voornaamste reden dat het nog niet gerealiseerd is.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Treinreiziger kan draadloos internet voorlopig vergeten

Berichtdoor Dubbele P » Vr 15 Aug 2008, 20:46

Er waren toch wel al zogenaamde 'Hotspots' op stations waarbij je gratis kunt internetten. Of is dat ook alweer verleden tijd?

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Treinreiziger kan draadloos internet voorlopig vergeten

Berichtdoor Ruben » Vr 15 Aug 2008, 20:48

Hotspots op stations zijn niet gratis, die werken met kraskaarten voor zover ik weet.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4455
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Treinreiziger kan draadloos internet voorlopig vergeten

Berichtdoor Daantje » Vr 15 Aug 2008, 21:36

Die hotspots op stations zijn er nog maar die zijn allesbehalve gratis. Ik vind ze zelfs behoorlijk duur. Bij de kiosk kan je kraskaarten kopen met een code die je dan kan invoeren op je laptop.

Hier vind je er meer informatie over :)
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Treinreiziger kan draadloos internet voorlopig vergeten

Berichtdoor webguy » Za 16 Aug 2008, 04:20

Overigens werken die hotspots met kraskaarten niet zo geweldig qua aftellen: ik heb laatst 50 minuten gekocht (ja, duur, voor 6 euro) en ik heb minstens 3x 50 min geinternet... Maar, na twee weken sprong 'ie wel opeens naar 0 ;)
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Treinreiziger kan draadloos internet voorlopig vergeten

Berichtdoor Justin » Za 16 Aug 2008, 12:15

Oh per sms-sessie kan je helaas niet resterende tijd meenemen :(. Maar goed, je hebt ook maar een kwartier, en dat is voor mij voldoende.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast