Pagina 1 van 2

Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag gelden

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 21:04
door Daniel
Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag gelden
Geplaatst op: woensdag 29 oktober 2014 21:03
Laatst bijgewerkt: woensdag 29 oktober 2014 21:04


Als de Nederlandse Spoorwegen in de winter vanwege extreem weer de dienstregeling aanpast, dan blijft die de hele dag gelden. NS heeft onderzocht of het mogelijk is of een aangepaste dienstregeling ook een dagdeel kan worden ingezet in plaats van de hele dag, maar dat blijkt volgens staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) niet wenselijk.
Lees verder | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws over Storingen in de treindienst

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Geplaatst: do 30 okt 2014, 09:16
door webguy
Bah. Bijvoorbeeld op de lijn Utrecht - Arnhem - Nijmegen is dit killing omdat je ipv vier keer per uur 10 bakken maar twee keer per uur 10 bakken doet. 12 bakken zou daar niet kunnen omdat Driebergen te kort is, maar daar zou 12 bakken volgens Prorail ook moeten passen.

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Geplaatst: do 30 okt 2014, 09:23
door reisthijs
De te korte perrons vind je boven Alkmaar, niet in Driebergen.

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Geplaatst: do 30 okt 2014, 09:24
door webguy
Maar na Alkmaar wordt sowieso gesplitst toch? 10 bakken past ook al niet

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Geplaatst: do 30 okt 2014, 09:27
door Daniel
Splitsen is juist iets wat men in de winterdienstregeling ook zo min mogelijk wil om problemen met sneeuw in de koppelingen te voorkomen enzo.

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Geplaatst: do 30 okt 2014, 09:38
door Reiziger Delft
webguy schreef:Bah. Bijvoorbeeld op de lijn Utrecht - Arnhem - Nijmegen is dit killing omdat je ipv vier keer per uur 10 bakken maar twee keer per uur 10 bakken doet. 12 bakken zou daar niet kunnen omdat Driebergen te kort is, maar daar zou 12 bakken volgens Prorail ook moeten passen.
Tevens krijgt men het tijdens een winterdienstregeling standaard niet voor elkaar om de s3000 op tijd te laten rijden, omdat deze dan extra in Driebergen-Zeist stopt. In daluren past dat nog wel in de dienstregeling, in de spits niet.

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Geplaatst: do 30 okt 2014, 11:15
door Nitein-Repart
Beter gaat men bij zo'n winterdienstregeling pendelen tussen twee knooppuntstations, bijvoorbeeld Arnhem en Nijmegen en Artnhem en Utrecht dan dat men willekeurig treinen schrapt. Ook zijn afwijkende frequenties (bijv. Iedere 20 minuten een IC en iedere 20 minuten een sprinter tussen Arnhem en Nijmegen) eerder mogelijk hierdoor.

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Geplaatst: do 30 okt 2014, 11:25
door reisthijs
Liever niet. Dat betekent dat er ruim van te voren besloten moet worden of er zo'n dienstregeling gereden moet worden en duurt het ook weer lang tot de treindienst weer normaal is.
Dan krijg je al snel dat er de hele werkweek een rampendienstregeling is voor 1 sneeuwbuitje...

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Geplaatst: do 30 okt 2014, 12:16
door marlies
Daniel schreef:Splitsen is juist iets wat men in de winterdienstregeling ook zo min mogelijk wil om problemen met sneeuw in de koppelingen te voorkomen enzo.
Ik ken de stations niet dus geen idee of het dan overwegen of wissels ofzo blokkeert maar als je dan niet wilt splitsen kun je natuurlijk wel met 2 afgesloten lege bakken rijden die niet langs het perron komen. Of je communiceert gewoon duidelijk dat mensen achterin of voorin de trein niet gaan kunnen uitstappen in Schubbekutteveen zoals in de rest v/d wereld gebruikelijk is.

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Geplaatst: do 30 okt 2014, 12:31
door Dennenboom
Dat mag niet, dat is verboden. (als ik het goed heb)

Overigens in de oude DDR stond in het spooorboekje een hele lijst met treinnummers en wagennummers die bij bepaalde stations niet gebruikt konden worden vanwege gebrek aan perronlengte.

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Geplaatst: do 30 okt 2014, 12:36
door marlies
Als dat verboden is wordt het hoog tijd dat de wet wordt aangepast. Engeland is zo'n beetje het enige land ter wereld met een grotere veiligheidsobsessie dan Nederland en zelfs daar is het aan de orde van de dag.

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Geplaatst: do 30 okt 2014, 12:53
door Suus
De norm die wordt gehanteerd is dat een trein in Nederland in de planning overal langs het perron moet passen. Om die reden is station Eijsden een paar jaar gesloten geweest, de Belgische intercity was te lang voor het perron. In de praktijk gaat het soms nog wel eens fout natuurlijk.

Je kan er over discussieren of dit echt een noodzakelijke regel is, maar de ervaring is dat de afgelopen jaren in de planning de veiligheidsnormen flink zijn aangescherpt, mede door het ongeluk in Amsterdam. Afzwakken is wel volledig tegen die trend in en de vraag is bovendien hoe noodzakelijk het afzwakken van de regel is, aangezien het in de dagelijkse praktijk bijna geen problemen oplevert.

Boven Schagen is het trouwens enkelsporig, als je daar met te lange treinen rijdt krijg je mogelijk ook nog problemen op de plekken waar je kan passeren...

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Geplaatst: do 30 okt 2014, 16:24
door Dennenboom
Maar om nu het spoor op slot te gooien en daardoor de mensen te dwingen relatief minder veilige alternatieven te gebruiken is het paard achter de wagen spannen.

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Geplaatst: do 30 okt 2014, 16:48
door VIRM
Deze starre en inflexibele houding is toch niet uit te leggen aan de reiziger? Als de gevolgen meevallen, moet je gewoon over kunnen schakelen naar een normale dienstregeling. Desnoods ga je pendelen met personeel, zodat dat geneuzel geen rol speelt.

Een a twee jaar geleden werd de sneeuwapocalypse voorspeld en werd op een bepaalde dag de dienstregeling aangepast. Op de bewuste dag zelf bleek alles mee te vallen (lees: geen vlokje sneeuw te zien), maar moest en zou de aangepaste dienstregeling de hele dag worden vastgehouden.

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Geplaatst: do 30 okt 2014, 17:25
door Klaasje
Bee schreef:De norm die wordt gehanteerd is dat een trein in Nederland in de planning overal langs het perron moet passen. Om die reden is station Eijsden een paar jaar gesloten geweest, de Belgische intercity was te lang voor het perron. In de praktijk gaat het soms nog wel eens fout natuurlijk.

Je kan er over discussieren of dit echt een noodzakelijke regel is, maar de ervaring is dat de afgelopen jaren in de planning de veiligheidsnormen flink zijn aangescherpt, mede door het ongeluk in Amsterdam. Afzwakken is wel volledig tegen die trend in en de vraag is bovendien hoe noodzakelijk het afzwakken van de regel is, aangezien het in de dagelijkse praktijk bijna geen problemen oplevert.
Aan de andere kant.. Als we een probleem aan het creëren zijn door ook in de spits ver uit te snijden ga daar dan pragmatisch mee om of kies ervoor om in de spits minder uit te dunnen.
Boven Schagen is het trouwens enkelsporig, als je daar met te lange treinen rijdt krijg je mogelijk ook nog problemen op de plekken waar je kan passeren...
Dat valt dus reuze mee. Die perrons zijn inderdaad niet lang genoeg maar de sporen allemaal wel.

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Geplaatst: do 30 okt 2014, 17:49
door Suus
VIRM schreef:Deze starre en inflexibele houding is toch niet uit te leggen aan de reiziger? Als de gevolgen meevallen, moet je gewoon over kunnen schakelen naar een normale dienstregeling. Desnoods ga je pendelen met personeel, zodat dat geneuzel geen rol speelt.
Een groot bestand dat je van het internet downloadt, bijvoorbeeld een volledig seizoen van een TV-serie, staat ook niet plotsklaps binnen een paar seconden op je computer. Het inladen van een dienstregeling in alle systemen is ook niet in een paar seconden gedaan, dat duurt eventjes. Je moet bovendien duizenden personeelsleden informeren en diensten halverwege aanpassen, de kans op chaos is dan misschien nog groter omdat personeel en materieel op andere plaatsen is dan in de originele planning.
Een a twee jaar geleden werd de sneeuwapocalypse voorspeld en werd op een bepaalde dag de dienstregeling aangepast. Op de bewuste dag zelf bleek alles mee te vallen (lees: geen vlokje sneeuw te zien), maar moest en zou de aangepaste dienstregeling de hele dag worden vastgehouden.
Ook weermannen zitten er wel eens naast, het blijven prognoses, geen absolute wetenschap.

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Geplaatst: do 30 okt 2014, 21:08
door Vinny
Ik vind dat de aangepaste dienstregeling vooral moet bestaan uit het rijden van rondjes rond de kerk. Hiermee hou je de impact van verstoringen beperkt tot de plek waar deze zich voordoen.

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Geplaatst: do 30 okt 2014, 21:18
door Zugführer
Mee eens. En daarnaast zoveel mogelijk voorkomen dat de frequentie omlaag gaat. Dat is mijn grootste ergernis bij zo'n winterdienstregeling. Dat er de hele dag maar 2 keer per uur een trein langs komt terwijl het helemaal geen slecht weer geworden is. Pendel dan liever frequent -met personeel- op en neer tussen grote stations zodat als er iets mis gaat dat alleen op dat stukje invloed heeft.

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Geplaatst: do 30 okt 2014, 22:09
door Wubbo
Dat is ooit (op een snikhete dag in oktober herinner ik me) geprobeerd, en is door reizigers en volgens mij ook hier tot de grond toe afgebrand. Meer overstappen (in de winter, dus in de kou) betekent meer kans op het missen van een trein en meer tijd doorbrengen op een koud perron. De huidige winterdienstregeling is een veel minder klantonvriendelijke maatregel dan dat plan van toen.

Overigens: als het boven Alkmaar echt zo'n probleem is zou je kunnen overwegen om daar je lange treindienst Nijmegen - Den Helder wel te knippen natuurlijk.

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Geplaatst: do 30 okt 2014, 22:31
door Geert
En/of wat pragmatischer omgaan met de winterdienstregeling: de laatste keren dat er winterdienstregeling was is volgens mij in de spits de frequentie op Utrecht-Amsterdam verdubbeld door een aantal s800'en extra te laten rijden. Dat zou voor Utrecht-Arnhem ook te overwegen zijn als de treinen daar om uiteenlopende redenen niet op lengte te krijgen zijn.

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Geplaatst: do 30 okt 2014, 22:33
door webguy
Als iedereen goed meld met de reisplanner op die dag of de trein niet te druk was komt het vast goed :)

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Geplaatst: do 30 okt 2014, 23:26
door VIRM
Wubbo schreef:Dat is ooit (op een snikhete dag in oktober herinner ik me) geprobeerd, en is door reizigers en volgens mij ook hier tot de grond toe afgebrand. Meer overstappen (in de winter, dus in de kou) betekent meer kans op het missen van een trein en meer tijd doorbrengen op een koud perron. De huidige winterdienstregeling is een veel minder klantonvriendelijke maatregel dan dat plan van toen.

Overigens: als het boven Alkmaar echt zo'n probleem is zou je kunnen overwegen om daar je lange treindienst Nijmegen - Den Helder wel te knippen natuurlijk.
Dat 'oefenen' was inderdaad op een stralend mooie dag. :)
Als extra overstappen zou kunnen leiden tot een hogere frequentie, is het wellicht niet zo'n gek idee. Want het is inderdaad hel als eenderde tot de helft van de frequenties verdwijnen. En het is slechts voor een paar dagen per jaar, toch?

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Geplaatst: do 30 okt 2014, 23:28
door Wubbo
Als je alles gaat keren op de grote stations kun je nooit de huidige frequenties aanbieden. Dat past simpelweg nooit op de stations. In Amsterdam C proberen ze dit uit te voeren op koningsdag, maar zelfs dan lukt het niet (s800 en s3000 rijden dus door).

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 20:56
door Meltrain
In plaats van alleen alles te halveren (in de Randstad dan), zou ook overwogen kunnen worden om IC's extra stops te laten maken op middelgrote stations, zodat de wel rijdende Sprinters niet helemaal overbevolkt raken.

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 21:09
door Suus
Nee, want dan gaan overstappen verloren op de grote stations.