Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1781
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor marvinkok » Do 09 Nov 2017, 21:03

Dm90 is gewoon te traag, geen gelijkvloerse instap, geen airco...
Altijd leuk om met een Lint een Buffel eruit te rijden in Hgl (A)
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland

Dennenboom
Berichten: 609
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Dennenboom » Do 09 Nov 2017, 21:55

Toch wel opvallend dat een trein uit het tweede deel van de jaren negentig qua performance en lay-out zo ver achter loopt op treinen die zo'n tien jaar later zijn gaan rijden.

Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 3782
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Ronaldussen » Do 09 Nov 2017, 22:06

10 jaar is dan ook wel een behoorlijke tijd, waardoor dat helemaal niet zo gek is. Qua uiterlijk vind ik het uiterlijk van DM90 niet heel erg ouderwets of zo. Qua interieur wel en inderdaad, geen gelijkvloerse instap.
Hoor het ruisen der golven

Klaasje
Berichten: 6373
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Klaasje » Do 09 Nov 2017, 22:08

In de tweede helft van de jaren 90 waren ze in zekere zin best wel vernieuwend. Het is het eerste dieselmaterieel in Nederland waarbij het gehele vloeroppervlakte bruikbaar was terwijl ze ook 140 km/h konden halen. Ze zijn heel veel sneller dan hun voorlopers maar ze zijn van net voor de doorbraak van de lightrail-treinen (die inmiddels alweer fors zwaarder zijn). Het is qua tijd denk ik een beetje vergelijkbaar met stoomlocomotieven in de tijd dat elektrische en dieseltreinen fors voet aan de grond kregen: Ze liepen fors achter op de "nieuwe, toegankelijke en eenvoudige nieuwe treinen" terwijl de ontwikkelingen van de stoomloc's in die tijd ook erg hard gingen. Sneltreinlocomtieven die lange afstanden met lange treinen harder dan 120 km/h konden rijden komen allemaal uit die tijd. Ja, de DM90 was heel vernieuwend maar niet zo vernieuwend als de volgende generatie.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 12336
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Meltrain » Vr 10 Nov 2017, 09:43

DM90 heeft het in elk geval (veel) langer uitgehouden dan zijn elektrische neefje SM90.
Dát type was echt bij de introductie al bijna ingehaald door de tijd.
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 2117
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Erno-BE » Vr 10 Nov 2017, 10:19

Was het niet zo, dat als de NS meer had doorgezet met SM90 (defecten verhelpen, vervolgserie bestellen), dat SM90 dan wel een succes werd? SM90 was opzich prima materieel voor de sprinterseries waar nu Flirt rijdt, alsmede Limburg, de 7000 en de sprinters boven Zwolle.

Al met al, vormde het SM90 wel de basis voor de DM90 en de VIRM (qua techniek) en de VIRM is toch wel een van de meest succesvolle treinen van het Nederlandse spoor.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4408
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor reisthijs » Vr 10 Nov 2017, 11:02

Ronaldussen schreef:10 jaar is dan ook wel een behoorlijke tijd, waardoor dat helemaal niet zo gek is.
Ik vind 10 jaar eigenlijk niet zo'n lange tijd, zo snel gaan de ontwikkelingen meestal niet. Als je de treinen die nu gebouwd worden vergelijkt met 10 jaar geleden, is het verschil ook niet zo groot.

In dit geval komt het grote verschil ook niet doordat er veel tijd tussen zat, maar doordat er parallelle ontwikkelingen waren. De eerste dieseltreinen van de 'nieuwe generatie' werden slechts een paar jaar na de DM'90 geintroduceerd.

Klaasje schreef:Het is qua tijd denk ik een beetje vergelijkbaar met stoomlocomotieven in de tijd dat elektrische en dieseltreinen fors voet aan de grond kregen: Ze liepen fors achter op de "nieuwe, toegankelijke en eenvoudige nieuwe treinen" terwijl de ontwikkelingen van de stoomloc's in die tijd ook erg hard gingen.
Een mooie vergelijking. DM'90 is een van de laatste 'ouderwetse' dieseltreinstellen die werden ontwikkeld, ondanks de innovatie die er in zat nu toch een achterhaald concept.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Lijn 45
Berichten: 1156
Lid geworden op: Do 02 Mar 2017, 12:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Lijn 45 » Vr 10 Nov 2017, 18:52

Ik heb hier nog niet voorbij zien komen dat SLT's 2424 en 2601 zijn voorzien van een toilet.

KM46
Berichten: 9745
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor KM46 » Vr 10 Nov 2017, 19:51

Klopt :wink: . En deze stellen staan nu voor een vernieuwde toelatingsprocedure in Amersfoort.

Gebruikersavatar
olof
Berichten: 791
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor olof » Wo 15 Nov 2017, 15:04

Vandaag een SNG gespot in Nijmegen. Oud en nieuw naast elkaar.Afbeelding

Hainje
Berichten: 7361
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Hainje » Wo 15 Nov 2017, 15:55

Denk dat ik diezelfde trein net in Eindhoven aan het perron zag staan. De 2702 was het in mijn geval.
Ik vind het allemaal prima.
30-11-2017: Trein: 10935,5 km * Bus: 3180,07 km * Tram: 396,81 km * Metro: 194,75 km * Boot: 43,59 km.

Gebruikersavatar
olof
Berichten: 791
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor olof » Wo 15 Nov 2017, 16:09

Nee, dat was de 2301. Die is herkenbaar aan het (vooralsnog) ontbreken van het nummer.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28338
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Daniel » Wo 15 Nov 2017, 19:16

Hainje schreef:Denk dat ik diezelfde trein net in Eindhoven aan het perron zag staan. De 2702 was het in mijn geval.

De 2700'en zijn de viertjes, op de foto van olof is duidelijk te zien dat het een drietje is.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Hainje
Berichten: 7361
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Hainje » Wo 15 Nov 2017, 23:58

Daniel schreef:
Hainje schreef:Denk dat ik diezelfde trein net in Eindhoven aan het perron zag staan. De 2702 was het in mijn geval.

De 2700'en zijn de viertjes, op de foto van olof is duidelijk te zien dat het een drietje is.

Oh ja, nu ik het zo op de pc terug zie, zie ik inderdaad dat het een drietje is op de foto.
Ik vind het allemaal prima.
30-11-2017: Trein: 10935,5 km * Bus: 3180,07 km * Tram: 396,81 km * Metro: 194,75 km * Boot: 43,59 km.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten