Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door IC140 »

Daarnaast bestaat ICNG uit 5jes (4 oude bakken) en 8jes (6 oude bakken), terwijl ICM uit 3jes en 4jes bestaat. De capaciteit per stel van ICNG is dus een stuk groter dan van ICM.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door SLToilet »

Dat scheelt echt een hoop natuurlijk, de capaciteit kan daardoor bijna tweemaal de huidige stammen bevatten bij 2*8. Als al die bakken ook echt twee deuren aan elke kant hebben en het gelijkvloers is, is de in-/uitstaptijd nog korter ook (wat ook wel mag).
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door IC140 »

Helaas, 1 deur per bak.
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Stadsbus »

Op 1 bak per stel na volgens Alstom.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

IC140 schreef:Daarnaast bestaat ICNG uit 5jes (4 oude bakken) en 8jes (6 oude bakken), terwijl ICM uit 3jes en 4jes bestaat. De capaciteit per stel van ICNG is dus een stuk groter dan van ICM.
Dat is mooi voor treinen die het nu met een los drietje worden geredeb maar betekent verder nog niet dat de capaciteit per trein er op vooruit gaat. Twee stellen ICM kunnen wellicht vervangen worden door één ICNG.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

IC140 schreef:Helaas, 1 deur per bak.
Dat is heus wel genoeg met zulke korte bakken. En ik heb toch liever een zitplaats dan een extra deur.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door IC140 »

reisthijs schreef:
IC140 schreef:Daarnaast bestaat ICNG uit 5jes (4 oude bakken) en 8jes (6 oude bakken), terwijl ICM uit 3jes en 4jes bestaat. De capaciteit per stel van ICNG is dus een stuk groter dan van ICM.
Dat is mooi voor treinen die het nu met een los drietje worden geredeb maar betekent verder nog niet dat de capaciteit per trein er op vooruit gaat. Twee stellen ICM kunnen wellicht vervangen worden door één ICNG.
Ik wilde er mee zeggen hoe 80 stellen ICNG meer dan 110 stellen ICM kunnen vervangen. Al is daar pas sprake van bij een eventuele vervolgorder. De huidige order is nog niet bedoeld om ICM volledig te vervangen.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

49 stellen van 5 bakken (dit zijn dus 4tjes ter vergelijking met ICM)
30 stellen van 8 bakken (dit zijn dus 6jes ter vergelijking met ICM)

Dit komt dus neer op 376 bakken ICM (49x4 + 30x6)

ICM heeft momenteel:
87 x 3 (4011-4097) = 261 bakken
50 x 4 (4201-4250) = 200 bakken
Dit komt dus neer op 461 bakken

Dus er is een tekort van 'slechts' 85 bakken (pakweg 11 stuks vijfjes ICNG & 5 stuks achtjes ICNG)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Je vergeet nu het ICR, dat gaat als eerste buiten dienst. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Selivio »

De ICNG die nu besteld zijn zijn nu in eerste instantie bedoeld om de ICRm en de ICMm-1(en wellicht ook de ICMm-2, dat weet ik niet meer zeker). De ICMm-3 en 4 (alle 4tjes) zullen nog even blijven aangezien daar voor nu dus nog geen vervanging voor besteld zijn(maar er zijn wel opties genomen op extra ICNG om ook deze te kunnen vervangen...).
Grt. Stefan
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Z2N schreef:Je vergeet nu het ICR, dat gaat als eerste buiten dienst. :wink:
Maar ik reageerde op het bericht erboven :wink:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Wubbo »

MetroRET schreef:49 stellen van 5 bakken (dit zijn dus 4tjes ter vergelijking met ICM)
30 stellen van 8 bakken (dit zijn dus 6jes ter vergelijking met ICM)

Dit komt dus neer op 376 bakken ICM (49x4 + 30x6)

ICM heeft momenteel:
87 x 3 (4011-4097) = 261 bakken
50 x 4 (4201-4250) = 200 bakken
Dit komt dus neer op 461 bakken

Dus er is een tekort van 'slechts' 85 bakken (pakweg 11 stuks vijfjes ICNG & 5 stuks achtjes ICNG)
Je moet geen meters tellen maar zitplaatsen. Dan kom je op 256 zitplaatsen in een ICNG-5 en 417 zitplaatsen in een ICNG-8, onduidelijk is of dit inclusief of exclusief klapzitjes is. In totaal heb je het dus over 25.054 zitplaatsen. ICM heeft 228 (drietjes) resp 299 (viertjes) zitplaatsen inclusief klapzitjes. In totaal heb je in ICM dus 34.786 zitplaatsen inclusief 4210 klapzitjes. Je komt dus 9.732 stoelen tekort, zo'n 38 vijfjes of 23,3 achtjes. Beduidend meer dan jij schrijft dus.
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Lange_Dre »

Wubbo schreef:Je moet geen meters tellen maar zitplaatsen. Dan kom je op 256 zitplaatsen in een ICNG-5 en 417 zitplaatsen in een ICNG-8, onduidelijk is of dit inclusief of exclusief klapzitjes is. In totaal heb je het dus over 25.054 zitplaatsen. ICM heeft 228 (drietjes) resp 299 (viertjes) zitplaatsen inclusief klapzitjes. In totaal heb je in ICM dus 34.786 zitplaatsen inclusief 4210 klapzitjes. Je komt dus 9.732 stoelen tekort, zo'n 38 vijfjes of 23,3 achtjes. Beduidend meer dan jij schrijft dus.
Allemaal leuk en aardig, maar nogmaals de icng gaat niet alle ICM's vervangen. Eerst gaat de NS de ICR op de HSL vervangen en daarnaast mogelijk ICM met 3 bakken. Dus het gemaakte rekensommetje is dus op lucht gebaseerd. Als je wilt weten of de capaciteit toe of af neemt met het indienst stelen van de eerste generatie icng, dan zul je moeten uitrekenen hoeveel zitplaatsen de ICR (en de 3baks ICM) hebben en dat dan verrekenen met de eerste generatie icng. :wink:
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Durashift »

Suus schreef:Dan moeten die stellen wel ergens in de Rotterdamse haven elkaar gezet kunnen worden, want ze hebben jacobsdraaistellen.
Worden die draaistellen dan op een andere locatie gefabriceerd?

Het komt zo 'omslachtig' over.. voordat zo'n treinbak in A'dam op wielen staat.. heeft het al (minstens) 3x in de touwen gehangen... :X
Is dat nou zo goed voor het materiaal? Komen toch wel wat krachten bij elkaar, lijkt mij zo.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Bij jacobsdraaistellen liggen twee bakken met hun uiteinde op één draaistel. In Nederland komt dat al voor bij SLT en FLIRT. Door die opbouw kan je niet zomaar een tussenrijtuig aan een goederentrein hangen en naar Amsterdam slepen maar moet de trein volledig geassembleerd zijn voordat deze kan rijden.

Er was een of andere vage Franse regel waardoor ze niet vanaf Irun naar Nederland over het spoor kunnen rijden, tussen de fabriek van CAF en de Frans/Spaanse grens ligt geen normaalspoor waardoor het sowieso al een omslachtig proces ging worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ODRAIL »

In het land van de producent ligt breedspoor :wink: .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

CAF zit in Baskenland, waar dan juist weer een heel groot meterspoornet ligt (Euskotren).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door webguy »

Helaas zit er tussen Euskotren en CAF minimaal een bergpasje dus aan meterspoor heb je niks en de rest is Spaans breedspoor.

Ik krijg regelmatig foto's van m'n schoonouders die er wonen, de bakken gaan eerst per vrachtwagen:
Afbeelding
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Vergeet niet dat de eerste order ICNG waarschijnlijk helemaal niet al het ICR gaat vervangen; we willen immers ook nog treinen naar Brussel rijden.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door webguy »

Daar rijdt nu toch ICR? Of bedoel je extra treinen?
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Michael »

Is de ICNG ook geschikt voor België? Zo ja, dan lijkt mij dat die ook op de Benelux ingezet gaan worden zodat ICR uit dienst kan
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Er zijn twee ICNGs besteld met het België-pakket. Deze zijn alleen voor tests en toelating en komen uiteindelijk gewoon in de binnenlandse dienst te rijden.
Traxx + ICR blijft tot 2025 op de IC Brussel rijden, tenzij duidelijk wordt dat er een nieuwe vervoersconcessie voor NS komt waar ook de IC Brussel onder valt. In dat geval zal NS al eerder een extra bestelling doen voor ICNGs die geschikt zijn voor België, zodat de dienst met nieuw materieel uitgevoerd kan gaan worden.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door webguy »

Ik neem aan dat die beslissing ver voor 2025 komt omdat a) dit voor ingang van die concessie moet gebeuren en b) treinen niet zomaar de volgende dag op de stoep staat. Klinkt weer een beetje als NS die lekker goed voorbereid is #not.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Wat zou jij dan doen als bedrijf zijnde? Voor miljoenen aan materieel bestellen terwijl nog niet zeker is dat je überhaupt de opdracht krijgt?

De ICNGB zal dus al gewoon getest en toegelaten zijn in Nederland en België. Zodra er een besluit is vanuit het ministerie over de toekomst van het spoor kan direct de bestelling gedaan worden. Het is niet "voor 24h besteld, morgen in huis", maar het duurt geen jaren voor die dingen er zijn. Uiteraard zijn daar afspraken over gemaakt met Alstom.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Als het goed is wordt de beslissing, of NS ook in de volgende concessie de dienst naar Brussel blijft rijden, ruim voor 2025 genomen. Daar is NS nu juist heel goed op voorbereid want ze kunnen dan binnen een jaar of twee jaar over nieuwe, direct inzetbare treinen beschikken - een eventuele andere vervoerder kan dat nooit zo snel regelen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten