Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
maarten83
Berichten: 67
Lid geworden op: Wo 09 Dec 2015, 10:12

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor maarten83 » Di 19 Jun 2018, 08:41

Internationaal treinverkeer mag iedereen rijden, dat zit niet in een concessie.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4624
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor reisthijs » Di 19 Jun 2018, 09:03

De IC Brussel zit wel degelijk in een concessie. De houder van de hoofdrailnetconcessie is verplicht deze trein te rijden - het is lastig voor andere vervoerders om daar de concurrentie mee aan te gaan ook al mag dat wel zonder dat ze een concessie hebben.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2834
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Mr-W » Za 23 Jun 2018, 17:54

reisthijs schreef:Als het goed is wordt de beslissing, of NS ook in de volgende concessie de dienst naar Brussel blijft rijden, ruim voor 2025 genomen. Daar is NS nu juist heel goed op voorbereid want ze kunnen dan binnen een jaar of twee jaar over nieuwe, direct inzetbare treinen beschikken - een eventuele andere vervoerder kan dat nooit zo snel regelen.

Een andere vervoerder regelt een meerspanningslocomotief en rijtuigen, dat kan redelijk snel worden geregeld. (I rijtuigen van de NMBS bijv.)
reisthijs schreef:
IC140 schreef:Helaas, 1 deur per bak.
Dat is heus wel genoeg met zulke korte bakken. En ik heb toch liever een zitplaats dan een extra deur.
Een gelijkvloerse instap scheelt ook al veel tijd.

Klaasje
Berichten: 6508
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Klaasje » Za 23 Jun 2018, 18:00

En wat je niet hebt, zoals bij ICM, is dat de balkons maar aan een kant gevuld worden wat nogal eens veel trager kan gaan. Bij VIRM gaat het in- en uitstappen bij niet eens zo heel veel bredere deuren veel sneller omdat de reizigers uit twee coupés komen.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4624
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor reisthijs » Za 23 Jun 2018, 19:54

Mr-W schreef:Een andere vervoerder regelt een meerspanningslocomotief en rijtuigen, dat kan redelijk snel worden geregeld. (I rijtuigen van de NMBS bijv.)
Dat zou nog wel eens tegen kunnen vallen. Die treinen zullen dan wel moeten voldoen aan de eisen die de opdrachtgever stelt. ICNG is daar geheel op aangepast.

Een doorsnee internationaal rijtuig, als je die ergens zou kunnen huren, heeft bijvoorbeeld geen gelijkvloerse instap.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

KM46
Berichten: 10667
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor KM46 » Za 23 Jun 2018, 21:16

Klaasje schreef:En wat je niet hebt, zoals bij ICM, is dat de balkons maar aan een kant gevuld worden wat nogal eens veel trager kan gaan. Bij VIRM gaat het in- en uitstappen bij niet eens zo heel veel bredere deuren veel sneller omdat de reizigers uit twee coupés komen.

Wat voor het VIRM materieel geldt geldt ook voor het andere dubbeldeksmaterieel wat in ons land rijdt.

Klaasje
Berichten: 6508
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Klaasje » Zo 24 Jun 2018, 12:13

Met het verschil dat het bij DDZ, DDAR en DDm allemaal nog veel ruimer is en het in- en uitstappen nog sneller gaat. In die zin is het dus geen zinnig vergelijkingsmateriaal wanneer we naar het in- en uitstaptempo bij ICNG gaan kijken.

VIRM
Berichten: 4151
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor VIRM » Zo 08 Jul 2018, 15:54

Beul van de blindegeleidelijn


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten