Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
maarten83
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 10:12

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door maarten83 »

Internationaal treinverkeer mag iedereen rijden, dat zit niet in een concessie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

De IC Brussel zit wel degelijk in een concessie. De houder van de hoofdrailnetconcessie is verplicht deze trein te rijden - het is lastig voor andere vervoerders om daar de concurrentie mee aan te gaan ook al mag dat wel zonder dat ze een concessie hebben.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Mr-W »

reisthijs schreef:Als het goed is wordt de beslissing, of NS ook in de volgende concessie de dienst naar Brussel blijft rijden, ruim voor 2025 genomen. Daar is NS nu juist heel goed op voorbereid want ze kunnen dan binnen een jaar of twee jaar over nieuwe, direct inzetbare treinen beschikken - een eventuele andere vervoerder kan dat nooit zo snel regelen.
Een andere vervoerder regelt een meerspanningslocomotief en rijtuigen, dat kan redelijk snel worden geregeld. (I rijtuigen van de NMBS bijv.)
reisthijs schreef:
IC140 schreef:Helaas, 1 deur per bak.
Dat is heus wel genoeg met zulke korte bakken. En ik heb toch liever een zitplaats dan een extra deur.
Een gelijkvloerse instap scheelt ook al veel tijd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Klaasje »

En wat je niet hebt, zoals bij ICM, is dat de balkons maar aan een kant gevuld worden wat nogal eens veel trager kan gaan. Bij VIRM gaat het in- en uitstappen bij niet eens zo heel veel bredere deuren veel sneller omdat de reizigers uit twee coupés komen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Mr-W schreef:Een andere vervoerder regelt een meerspanningslocomotief en rijtuigen, dat kan redelijk snel worden geregeld. (I rijtuigen van de NMBS bijv.)
Dat zou nog wel eens tegen kunnen vallen. Die treinen zullen dan wel moeten voldoen aan de eisen die de opdrachtgever stelt. ICNG is daar geheel op aangepast.

Een doorsnee internationaal rijtuig, als je die ergens zou kunnen huren, heeft bijvoorbeeld geen gelijkvloerse instap.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ODRAIL »

Klaasje schreef:En wat je niet hebt, zoals bij ICM, is dat de balkons maar aan een kant gevuld worden wat nogal eens veel trager kan gaan. Bij VIRM gaat het in- en uitstappen bij niet eens zo heel veel bredere deuren veel sneller omdat de reizigers uit twee coupés komen.
Wat voor het VIRM materieel geldt geldt ook voor het andere dubbeldeksmaterieel wat in ons land rijdt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Klaasje »

Met het verschil dat het bij DDZ, DDAR en DDm allemaal nog veel ruimer is en het in- en uitstappen nog sneller gaat. In die zin is het dus geen zinnig vergelijkingsmateriaal wanneer we naar het in- en uitstaptempo bij ICNG gaan kijken.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

Artikel in de Volkskrant over de revisie van de VIRM en het recyclen van onderdelen:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... b8f5277cb/
Beul van de blindegeleidelijn
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Voor de liefhebbers, vandaag zijn de eerste twee SLT met WC in dienst gekomen:

2601:
7808 / 6821 / 6814 / 7829 / 6929 / 6930 / 7830 / 6843 / 6836 / 7851 / 6951 / 6952 / 7852 / 6865 / 6858 / 7873 / 6973 / 6974 / 7874 / 7891 / 6991

2424:
7821 a / 6921 a / 6922 v / 7822 v / 6835 a / 6828 v / 7843 a / 6943 a / 6944 v / 7844 v / 6857 a / 6850 v / 7865 a / 6965 a / 6966 v / 7866 / 7883 / 6983 / 6984 (/ 7884)

**Omlopen onder voorbehoud**
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Hendrik »

TreinTim
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 12:42

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door TreinTim »

Ik zit nu in de 2424 richting Den Haag Centraal. Hier wat foto's: AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Stadsbus »

Zag net de 2601, die heeft nog wel het originele SLT interieur.

Verder, de 2416 zal vanaf eind deze zomer gaan rijden inclusief toilet.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ODRAIL »

Het AD heeft hierover ook een artikeltje geschreven:

https://www.ad.nl/binnenland/eerste-ver ... ~aa11c7d6/
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

Nu ben ik even benieuwd: wat voor aanduidingen zijn er voor visueel beperkten aangebracht? In de VIRMm zijn dit aanduidingen voor de eerste/tweede klas en de zones op de trapleuningen. Maar hoe zit dit bij de verbouwde SLT (of moeten we dit nu SLTm gaan noemen? :mrgreen:).
Beul van de blindegeleidelijn
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door waldo79 »

Ach, een SLT heeft geen zones en tegen de toilet bots je letterlijk op, want hij blokkeert de doorgang.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door SLToilet »

Het ziet er netjes uit, maar stiekem ga ik toch wel het opkloppen van de stoelen missen :mrgreen:

De toiletten zijn natuurlijk het belangrijkst. Ja, het zorgt niet voor een betere doorstroming in de trein, maar het neemt ook het risico weg dat je maar in je broek moet gaan dingesen als materieel verkeerd terechtkomt en allerlei andere onvoorziene omstandigheden optreden. Jammer dat je geen wifi een stopcontacten hebt in die treinen maar gelukkig mogen we in het zuiden nog tot in het einde der tijden de FLIRTS meemaken.

Nu er toch (soms) een toilet is: het einde van het tijdperk dat mijn gebruikersnaam een fabel was. :P
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Aking »

:o Ingehaald door de realiteit!

Ik zeg Teit voor wat nieuws :Y
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ODRAIL »

Nee joh ... juist niet.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Stadsbus »

Voor iedereen die met dit hondenweer binnen zat, hier nog een filmpje van de ''nieuwe treinen'': https://www.youtube.com/watch?v=j-5Ztew9_wM
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

waldo79 schreef:Ach, een SLT heeft geen zones en tegen de toilet bots je letterlijk op, want hij blokkeert de doorgang.
En tenzij er zesjes rondrijden die nog een eerste klas in het midden van de trein hebben, zit de eerste klas aan de uiteinden van de trein met daarbij horende glazen klapdeurtjes. Dus ik ben benieuwd wat die voelbare markeringen precies aangeven, en waar ze zijn geplaatst. :)
Beul van de blindegeleidelijn
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Die middenbak 1e klas bij SLT6 is een jaar of 2-3 terug gedeclasseerd tot 2e klas.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Stadsbus »

Volgens een forumlid van Somda gaat er in oktober SNG rijden in de [serie=Sprinter|2018|Den Haag Centraal - Haarlem6300[/serie]. Het gaat om 1 stel, ter vervanging van 1 setje SGMm. let op, niks is nog zeker.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Wubbo »

Proefbedrijf in die serie was volgens mij sowieso al het plan: dan zijn ze lekker dicht in de buurt van de plek waar ze in onderhoud zijn (in Leidschendam).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

Ze hebben ook wel geleerd van de introductie van SLT om een wat rustiger traject voor het proefbedrijf te kiezen. SLT bleef destijds ook in de buurt van de werkplaats, maar hoe vaak ik wel niet achter een defecte SLT in proefbedrijf heb gezeten tussen Gouda en Utrecht :P En toen was 't daar ook nog volledig tweesporig op Woerden en Goverwelle na.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

Vandaag had ik ineens een SLTm in de 3323. Moet wel zeggen dat mijn eerste indruk van d eleren stoelen niet heel denderend zijn, omdat je op een kaarsrechte harde plank steunt met je rug. Maar dit is de eerste keer, dus wellicht een kwestie van wennen en dat de stoelen ingezeten raken? In ieder geval wel opvallend dat het drietonig deuntje in de SLT bij de omroep is verdwenen.
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten