Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10589
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Hainje » do 25 jun 2020, 21:46

Aking schreef:Het inkoop/managementteam dat destijds over de aankoop ginbg bestond uit 8 man :Y

Bron :?:
♪♫ Graai, Pak, Grijp, Jat, Naai, Pik en Bedonder ♪♫

ZO6176
Berichten: 3366
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor ZO6176 » do 25 jun 2020, 21:53

Suus schreef:
ZO6176 schreef:1000-serie electrische locomotieven
2000-serie electrisch stoptreinmaterieel
3000-serie diesel treinstellen
4000-serie electrisch intercity-materieel
5000-serie trams
6000-serie diesellocomotieven
7000-serie dubbeldeks stoptreinmaterieel
8000-serie dubbeldeks intercity-materieel.

Dit klopt niet helemaal. De twee series trams die bij NS in dienst zijn geweest waren de reeksen 6000 (TW6000 voor Houten) en 6100 (A32 voor Alphen - Gouda). En voor de komst van de 6400's bij NS Cargo werden voornamelijk diesellocs van de serie 2201-2350 en 2401-2530 ingezet (en je had nog de kleine series 2601-2606 en 2901-2905).

Een aanzienlijk deel van de groep 2000-2999 was dus al gereserveerd toen SGM als eerste materieelserie een nummer boven de 1000 kreeg. Vermoedelijk had men voor SGM alles tot 2199 gereserveerd voor als er meer stellen zouden komen dan de uiteindelijke 95. Maar ja, toen er driedelige stellen kwamen was er geen mogelijkheid naar 2100 uit te wijken, dus had men alleen nog maar de keuze uit 2700 of 2800. Extreme speculatie van mijn kant is dat ze toen voor 2800 hebben gekozen omdat de driedelige SGM oorspronkelijk 8 deuren per kant had :mrgreen:

Maar de 6000-trams hebben toch de nummers van Hannover die de HTM ook heeft gebruikt.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 13313
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Aking » do 25 jun 2020, 21:56

Hainje schreef:
Aking schreef:Het inkoop/managementteam dat destijds over de aankoop ginbg bestond uit 8 man :Y

Bron :?:

NS!
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34244
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Daniel » do 25 jun 2020, 22:22

ZO6176 schreef:Maar de 6000-trams hebben toch de nummers van Hannover die de HTM ook heeft gebruikt.

Ja en dat waren 6000-nummers, zie hier een filmje waarin duidelijk de 6016 als Houtense tram te zien is: https://www.youtube.com/watch?v=o09Vm6zksgY
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

MetroRET
Berichten: 2118
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor MetroRET » do 25 jun 2020, 22:32

Wordt met de 5000-trams niet het SIG-materieel gebruikt, op de sneltram van Utrecht... een lijn waar uiteindelijk NS zou hebben gereden.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15819
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Meltrain » do 25 jun 2020, 22:33

Suus schreef:Vermoedelijk had men voor SGM alles tot 2199 gereserveerd voor als er meer stellen zouden komen dan de uiteindelijke 95. Maar ja, toen er driedelige stellen kwamen was er geen mogelijkheid naar 2100 uit te wijken, dus had men alleen nog maar de keuze uit 2700 of 2800.

Waarom was die mogelijkheid er niet? De NS had toch de tweedelige stellen in de 2000 kunnen nummeren en de driedelige in de 2100?
Elke werkdag van Rlb naar Asa de slaapkamer naar de woonkamer en terug.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34244
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Daniel » do 25 jun 2020, 22:37

Niet als een serie al gereserveerd is voor ander materieel :wink: Komt op hetzelfde neer als waarom ze nu de 2800-serie nog niet (kunnen) hergebruiken.

MetroRET schreef:Wordt met de 5000-trams niet het SIG-materieel gebruikt, op de sneltram van Utrecht... een lijn waar uiteindelijk NS zou hebben gereden.

Nee want als NS daar was gaan rijden hadden er geen trams maar SGM op gereden (wat al Nieuwegein op de koersrollen had).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44118
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Suus » do 25 jun 2020, 22:41

SGM is doorlopend genummerd. Pas een paar jaar nadat de tweede serie (2021-2080) was afgeleverd is besloten om 45 van die stellen van een middenbak te voorzien en nog eens 15 stellen aan te schaffen die direct met middenbak zijn geleverd. Dat is een verschil met het daaropvolgende ICM, waar de stellen al in hun definitieve samenstelling naar Nederland kwamen. En waar eveneens de reeks 4100 is vrijgehouden voor een extra bestelling drietjes.
Rame à l'approche

ZO6176
Berichten: 3366
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor ZO6176 » do 25 jun 2020, 23:55

MetroRET schreef:Wordt met de 5000-trams niet het SIG-materieel gebruikt, op de sneltram van Utrecht... een lijn waar uiteindelijk NS zou hebben gereden.

Ja.

ZO6176
Berichten: 3366
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor ZO6176 » do 25 jun 2020, 23:58

Suus schreef:SGM is doorlopend genummerd. Pas een paar jaar nadat de tweede serie (2021-2080) was afgeleverd is besloten om 45 van die stellen van een middenbak te voorzien en nog eens 15 stellen aan te schaffen die direct met middenbak zijn geleverd. Dat is een verschil met het daaropvolgende ICM, waar de stellen al in hun definitieve samenstelling naar Nederland kwamen. En waar eveneens de reeks 4100 is vrijgehouden voor een extra bestelling drietjes.

Wat ik heb begrepen is dat NS nooit drietjes wilde maar met de toenmalige techniek konden er geen viertjes gebouwd worden. Later was die ontwikkeling dus wel.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44118
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Suus » vr 26 jun 2020, 00:11

Ik heb juist begrepen dat NS de ICM viertjes oorspronkelijk niet gepland had, maar dat na een plan om op de bakkilometers te besparen bleek dat alleen maar drietjes minder flexibiliteit gaf in de samenstelling en dus soms met grotere treinen gereden zou moeten worden dan noodzakelijk. Dat was op te lossen door viertjes te bestellen, dan is elke samenstelling van drie of meer bakken, uitgezonderd vijf, mogelijk. Met drietjes alleen kan je alleen de tafel van drie nadoen.

Ik vermoed dat die argumentatie nu ook weer gebruikt is bij de bestelling van SNG en daarop aanhakend de FLIRT. SLT heeft op dat punt wat minder flexibiliteit.
Rame à l'approche

MetroRET
Berichten: 2118
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor MetroRET » vr 26 jun 2020, 07:43

Hoezo heeft SLT daarin minder flexibliteit.
Een SLT4 is net zo lang als ICM3 en SLT6 is net zo lang als ICM4.

Klaasje
Berichten: 6732
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Klaasje » vr 26 jun 2020, 08:12

De flexibiliteit is vergelijkbaar want bij SNG en FLIRT heb je maximaal 12 bakken en bij SLT 16. Verhoudingsgewijs is de flexibiliteit hetzelfde. De SLT is alleen echt als sprinter voor drukke sprintercorridors bedoeld terwijl de SNG juist ook veel op rustiger baanvakken wordt ingezet.

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 6067
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Milco » vr 26 jun 2020, 09:47

Gaan er nog verschillen zitten (ongeacht exterieur of interieur) tussen de SNG die nu al op het spoor rijdt (2xxx nummering) en de series die nu gebouwd worden (nummering 3xxx)?
Medewerker Verloning bij USG People The Netherlands

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-07-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-08-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

MetroRET
Berichten: 2118
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor MetroRET » vr 26 jun 2020, 10:00

Op somda wordt inmiddels wel verteld dat er wat technische aanpassingen zijn, die om een nieuwe toelating vragen:
https://www.somda.nl/forum/12101/p72802 ... generatie/

Jultar
Berichten: 306
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Jultar » vr 26 jun 2020, 11:46

Correct. Exacte details weet ik niet, maar ik meen dat er ook wat aanpassingen in zitten voor de Airportsprinter die met eenmansbediening moet gaan rijden. Of die wijzigingen ook al in deze 3001 zit zou ik niet weten.

Klaasje
Berichten: 6732
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Klaasje » vr 26 jun 2020, 12:09

De Airportsprinter moet dezelfde halteertijden gaan halen als met eenmansbediening wordt bereikt in metrosystemen of op de regionale baanvakken. De precieze invulling kan in theorie nog alle kanten op gaan. Grote kans dat er wel een Mikos op de trein blijft alleen dan met een ietwat aangepast takenpakket.

sirvinniei
Berichten: 2730
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor sirvinniei » vr 26 jun 2020, 14:45

En de vakbonden vinden dat prima?
Ik heb geen onderschrift

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10589
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Hainje » vr 26 jun 2020, 15:37

Dat zullen we snel genoeg weten. :lol:
♪♫ Graai, Pak, Grijp, Jat, Naai, Pik en Bedonder ♪♫


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten