Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
PHS

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Hainje »

Didn't see that one coming.
🍉
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Commendatore »

Er gaat in elk geval wel flink wat aan moeten gebeuren. Daarnaast hebben ze ook nog eens een betrekkelijk lage maximum snelheid.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Chrysa »

Commendatore schreef: di 22 aug 2023, 17:30 Er gaat in elk geval wel flink wat aan moeten gebeuren. Daarnaast hebben ze ook nog eens een betrekkelijk lage maximum snelheid.
Hoezo? 160 lijkt me voor een nachttrein meer dan voldoende.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door JordiBrabant »

Als supereconomy zitrijtuig kunnen ze zo de baan op. Voor meer comfort zal aan de binnenkant alles verbouwd moeten worden: hokjes, stopcontacten, aircokanaal, eventueel toilet etc.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Commendatore »

Daarvoor zijn ze inmiddels toch al wel wat te afgeragd naar mijn idee: bekleding in slechte staat, zeker in de eerste klasse, slechte vloeren die deels met metalen platen zijn opgelapt en de rest van het interieur ziet er ook niet meer al te fris uit eigenlijk.

En 160 km/h is wel wat aan de langzame kant voor langeafstands dagtreinen die door Duitsland moeten. Toelating moeten ze dan trouwens ook nog gaan regelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

Commendatore schreef: di 22 aug 2023, 18:52Toelating moeten ze dan trouwens ook nog gaan regelen.
Elektrische installaties voor over de grens ook, want met 166 buurlandrijtuigen (NL, B, LU, DE) en 59 Benelux-rijtuigen (NL, B, LU) haal je de 250 niet. In die optie zullen dus ook rijtuigen zitten die nu alleen in Nederland kunnen rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Commendatore schreef: di 22 aug 2023, 18:52 Daarvoor zijn ze inmiddels toch al wel wat te afgeragd naar mijn idee: bekleding in slechte staat, zeker in de eerste klasse, slechte vloeren die deels met metalen platen zijn opgelapt en de rest van het interieur ziet er ook niet meer al te fris uit eigenlijk.

En 160 km/h is wel wat aan de langzame kant voor langeafstands dagtreinen die door Duitsland moeten. Toelating moeten ze dan trouwens ook nog gaan regelen.
De bekleding van de 1e klasse is inderdaad gek genoeg niet vervangen bij de laatste 'revisie', maar de bekleding in de 2e klasse ziet er meestal nog prima uit, toch?
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Cas »

In de IC Brussel ziet het er in de tweede klas vaak genoeg ook wel echt versleten uit, met duidelijke barsten in de bovenste laag, rafelrandjes en versleten plekken.
請勿靠近車門
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ah, die vermijd ik doorgaans ook vanwege het intensieve gebruik van die trein door anderen :mrgreen: Da's dan trouwens wel snel gegaan.
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Commendatore »

Daniel schreef: di 22 aug 2023, 19:26
Commendatore schreef: di 22 aug 2023, 18:52Toelating moeten ze dan trouwens ook nog gaan regelen.
Elektrische installaties voor over de grens ook, want met 166 buurlandrijtuigen (NL, B, LU, DE) en 59 Benelux-rijtuigen (NL, B, LU) haal je de 250 niet. In die optie zullen dus ook rijtuigen zitten die nu alleen in Nederland kunnen rijden.
Lusten ze momenteel eigenlijk nog 1000 V 16,7 Hz?
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Klaasje »

Alle rijtuigen hebben sinds ze geschikt zijn gemaakt voor de HSL een vierspanningsomzetter.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door IIVQ »

Commendatore schreef: di 22 aug 2023, 19:52
Daniel schreef: di 22 aug 2023, 19:26
Commendatore schreef: di 22 aug 2023, 18:52Toelating moeten ze dan trouwens ook nog gaan regelen.
Elektrische installaties voor over de grens ook, want met 166 buurlandrijtuigen (NL, B, LU, DE) en 59 Benelux-rijtuigen (NL, B, LU) haal je de 250 niet. In die optie zullen dus ook rijtuigen zitten die nu alleen in Nederland kunnen rijden.
Lusten ze momenteel eigenlijk nog 1000 V 16,7 Hz?
Ik neem aan dat je 14000V meer bedoelt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Nee. Onder 15 kV wordt de boordspanning voor rijtuigen in locomotieven omgezet naar 1000 V 16 2/3 Hertz.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

Dank je wel. Die wist ik nog niet.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Klaasje schreef: di 22 aug 2023, 21:45 Alle rijtuigen hebben sinds ze geschikt zijn gemaakt voor de HSL een vierspanningsomzetter.
Oftewel, ze zijn geschikt voor:
1000 V 16 2/3 Hertz (boordspanning bij 15 kV bovenleiding)
1500 V 50 Hertz (boordspanning bij 25 kV bovenleiding)
1500 V =
3000 V =
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Michael
Berichten: 11766
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Michael »

Het is me opgevallen dat bij de ICNG de bestemmingsdisplays aangaan zodra ze een station binnenrijden en weer uitgaan bij het uitrijden van een station. Is dit iets nieuws?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Dat was bij SGM ook het geval, heeft namelijk weinig nut om de bestemming van de trein te tonen als je op topsnelheid door de weilanden scheurt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11766
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Michael »

Waarom is dat dan niet bij elk type trein het geval? Niet dat het iets uitmaakt dat het niet bij alle type treinen gebeurd maar ben wel benieuwd of er een reden is waarom dat dan niet het geval is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

Bij SGM is me dat anders nooit opgevallen, bij ICNG wel. Waarbij ze zelfs al zo snel uit gaan dat je niet eens kunt zien welke trein je gemist hebt als hij voor je neus wegrijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door rikthoff »

Ik meen dat bij Arriva GTW's de lijnfilm helder oplicht bij het binnen rijden, en weer uitdooft als de trein het perron verlaat.
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door tjoektjoek »

https://raildagen.nl/locatie/alstom-mai ... rotterdam/

De ICNG gaat voor het eerst op de havenspoorlijn voor de Raildagen. Zal deze trein op eigen kracht naar het depot gaan?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Het lijkt er niet op, ik heb vandaag een mail ontvangen van de stichting 2454 Crew waarin staat dat de ICNG wordt gesleept door de 2454. Beiden zijn vrijdag en zaterdag te bekijken in de Waalhaven.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Klaasje »

Dat de 2454 zelfstandig op de Havenspoorlijn kan rijden lijkt mij ook wel een broodje aap. Die loc heeft geen ETCS aan boord in tegenstelling tot de ICNG. Ongetwijfeld kan die wel een handje helpen als de ICNG over een dieselstukje moet.
Stadsbus
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Stadsbus »

Voor zo ver ik weet mag de 2454 zelfstandig rangeren op emplacementen en rijden op raccordementen, maar niet zelfstandig de hoofdbaan op.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 150 gasten