Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Het betreft hier waarschijnlijk het bekende kwaaltje van een falende hoogtebegrenzing bij een stroomloze brug, tijdje terug gebeurde hetzelfde bij een locomotief die een testrit maakte in Zeeland.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ArrivaBas »

sirvinniei schreef: di 21 nov 2023, 16:48 Een onderdeel van een hsl-trein dat afvalt, waar zag ik dat ook al weer eerder?
Niet alleen de Fyra verliest wel eens zijn stroomafnemer. Dat kan elk type trein gebeuren.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
jjasloot
Donateur
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door jjasloot »

Specifiek was dit een België variant. Ik dacht dat ze in België geen hoogtebeperking op de stroomafnemer hadden waardoor het Nederlandse trucje met de bovenleiding omhoog weg laten lopen tot de limiet en aan de andere kant omgekeerd "issue op kan leveren"
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

ArrivaBas schreef: di 21 nov 2023, 17:20
sirvinniei schreef: di 21 nov 2023, 16:48 Een onderdeel van een hsl-trein dat afvalt, waar zag ik dat ook al weer eerder?
Niet alleen de Fyra verliest wel eens zijn stroomafnemer. Dat kan elk type trein gebeuren.
Fake news. Bij diesels heb je dat nooit.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door verfmeer »

Een LNER Class A4 heeft dezelfde maximumsnelheid als ICNG. Is dus ook nog een optie...
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

jjasloot schreef:Specifiek was dit een België variant. Ik dacht dat ze in België geen hoogtebeperking op de stroomafnemer hadden waardoor het Nederlandse trucje met de bovenleiding omhoog weg laten lopen tot de limiet en aan de andere kant omgekeerd "issue op kan leveren"
De ICNG-B heeft gewoon een begrenzer, maar die heeft twee standen, voor NL en BE. Je mag dan ook op de begrenzer vertrouwen tijdens het passeren van stroomloze bruggen in NL.
Overigens heb ik nog niet gehoord wat er precies is misgegaan hier, maar wellicht dat er iets niet goed is gegaan met de afstelling van dit treinstel, aangezien de andere ICNG-Bs nog geen issues met de hoogtebegrenzing hebben gehad bij mijn weten.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Post »

Maar gaat die hoogtebegrenzer automatisch naar de Nederlandse stand?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

Nico Spilt wist me te melden dat dat bij de oude beneluxtrein automagisch gebeurde bij het inschakelen van de ATB, maar ik betwijfel of dat bij de ICNG ook het geval is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Bij de binnenlandse ICNG zit er een fysieke stuit op (dus die kan niet in of uitgeschakeld worden), maar bij de ICNG-B is het een stukje pneumatiek waarbij de afstelling wisselt afhankelijk van de gekozen landinstelling/bovenleidingsspanning op het diagnosescherm.
Vandaar dus ook mijn vermoeden dat die afstelling niet helemaal goed is gegaan voor die stroomafnemer.
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door tjoektjoek »

In het nieuwsbericht over de nieuwe dienstregeling staat dat er maar 14 ICNG's zijn voor de start van de nieuwe dienstregeling. Is dat genoeg om alle treinen over Amsterdam - Breda te rijden? Want dat zou toch de planning zijn, dat dit traject al helemaal met ICNG zou worden gereden?
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Alleen de 900 (6 omlopen) zou volledig met ICNG rijden.
Aangevuld met een aantal omlopen in de 1100.

Momenteel zijn er 13 stellen voor de reizigersdienst vrijgegeven:
3133-3137, 3139-3140, 3222-3227.
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door DDietzen »

Ik vraag me wel af waarom men eerder de 1100 dan de 1000 gebruikt voor verdere instroom. Met ICNG in de 1000 zou je nog flexibel kunnen keren op de 900 in Amsterdam, de hogere snelheid komt meer tot z'n recht op Schiphol-Rotterdam dan Rotterdam-Breda, én je haalt met een kortere rijtijd wat drukte uit de 9200 richting Amsterdam waar de 1000 nu achteraan gaat hobbelen ipv andersom.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

ICNG in de 1100 is grotendeels geschrapt in het dagplan, in de 900 zijn maximaal 10 stellen voorzien, op vrijdag t/m zondag rijdt de 900 solo en zal ICNG ook in de 1000 te zien zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Solo? :shock:
Ik mag hopen dat dat alleen voor ICNG-VIII geldt en niet voor de ICNG-V, want dat gaat nooit passen. Ik reisde afgelopen vrijdag met de 900 en de 13 bakken waren misschien iets te veel, maar niet zo heel veel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

De solo ICNG vijfjes op vrijdag lijken in het dagplan verlengd te zijn op het laatste moment, ze stonden eergisteren nog aangekondigd op treinposities.nl maar zijn inmiddels voorzien van een tweede stel in de planning. In het wijzigingsblad van februari verdwijnen alle losse vijfjes doordeweeks uit het jaarplan en wordt acht het minimum, tot die tijd zal men hetbin het dagplan moeten aanpassen.
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door tjoektjoek »

Op Somda lees ik dat er plannen zijn voor 12 stuks ICNG-D.
PHS

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Bemined schreef: do 14 dec 2023, 09:53 De solo ICNG vijfjes op vrijdag lijken in het dagplan verlengd te zijn op het laatste moment, ze stonden eergisteren nog aangekondigd op treinposities.nl maar zijn inmiddels voorzien van een tweede stel in de planning. In het wijzigingsblad van februari verdwijnen alle losse vijfjes doordeweeks uit het jaarplan en wordt acht het minimum, tot die tijd zal men hetbin het dagplan moeten aanpassen.
https://treinposities.nl/ritinfo/20231215/916 :mrgreen: :Y
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Planning vs bijsturing, het zal nog wel een tijdje voor blijven komen dat het geplande materieel niet beschikbaar is.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MaartenD »

PHS schreef: vr 15 dec 2023, 09:27 GeenStijl heeft het incidentenverslag in handen gekregen van het incident laatst waarbij een ICNG die strandde op de HSL-Zuid en de ICNG die de reizigers uit de gestrande ICNG moest ophalen óók strandde.

Het blijkt dat de machinisten van de opvolgende treinen fouten hebben gemaakt waardoor de treinen defect raakten en ze de treinen niet meer opgestart kregen. Geen van de drie aanwezige machinisten wist hoe te handelen, uiteindelijk moest er hulp van buiten komen om de treinen weg te krijgen.
Wat ik lees:
  • Trein raakt defect. Wat defect is wordt niet genoemd.
  • Trein staat in de fasescheiding en kan dus eigenlijk geen voeding krijgen, dit zal een speciaal proces zijn ("OBI gaat bij schakelen", betekent dit dat bij nood de fasescheiding onder spanning gezet kan worden?).
  • Na evacuatie krijgt de trein geen MA (Movement Authority van de ETCS). Waarom is niet duidelijk, maar de MBN denkt te weten waarom.
  • MBN communiceert met de Mcn maar ze krijgen woorden en de Mcn wil niets meer doen (vreemde situatie die je ten alle tijden moet vermijden, waarom is die communicatie zo slecht gegaan? Zit MBN de Mcn dingen te verwijten of zo?)
  • De trein kan daarna door bepaalde handelingen van het KT-team wel weer een MA krijgen. Dus dit lijkt een bedieningsfout.
Waarom "schiet de groene hart tunnel in de calamiteiten modus" en wat houdt dat in?
Heeft het stapvoets rijden iets te maken met het kunnen krijgen van een MA? Volgens mij niet, een MA krijg je via GSM-R, het stapvoets rijden zal gewoon zijn dat je tenminste onderweg bent, maar op zicht rijdt.
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »


MaartenD schreef:
PHS schreef: vr 15 dec 2023, 09:27 GeenStijl heeft het incidentenverslag in handen gekregen van het incident laatst waarbij een ICNG die strandde op de HSL-Zuid en de ICNG die de reizigers uit de gestrande ICNG moest ophalen óók strandde.

Het blijkt dat de machinisten van de opvolgende treinen fouten hebben gemaakt waardoor de treinen defect raakten en ze de treinen niet meer opgestart kregen. Geen van de drie aanwezige machinisten wist hoe te handelen, uiteindelijk moest er hulp van buiten komen om de treinen weg te krijgen.
Wat ik lees:

[*] Trein raakt defect. Wat defect is wordt niet genoemd.
Zoals ook in het artikel staat: de sleutel wordt teruggedraaid (of zodanig aangeraakt dat het resultaat hetzelfde is) tijdens de rit waardoor de cabine gedeactiveerd wordt tijdens het rijden. De trein zet zichzelf in dat geval uiteraard meteen met een noodremming neer.
[*] Trein staat in de fasescheiding en kan dus eigenlijk geen voeding krijgen, dit zal een speciaal proces zijn ("OBI gaat bij schakelen", betekent dit dat bij nood de fasescheiding onder spanning gezet kan worden?).
Correct. Zowel de fasescheiding als de spanningssluis kunnen (grotendeels in geval van de spanningssluis) onder spanning gezet worden.
[*] Na evacuatie krijgt de trein geen MA (Movement Authority van de ETCS). Waarom is niet duidelijk, maar de MBN denkt te weten waarom.
Er moeten bepaalde handelingen uitgevoerd worden voor de trein op de juiste manier verbinding maakt met het Radio Block Center. Zolang die verbinding er niet is én er niet aan specifieke voorwaarden is voldaan krijg je geen MA.
In de materieelprocedures staan die handelingen daarom specifiek genoemd.
Waarom "schiet de groene hart tunnel in de calamiteiten modus" en wat houdt dat in?
Heeft het stapvoets rijden iets te maken met het kunnen krijgen van een MA? Volgens mij niet, een MA krijg je via GSM-R, het stapvoets rijden zal gewoon zijn dat je tenminste onderweg bent, maar op zicht rijdt.
Als je onder een bepaalde snelheid komt in de tunnel Groene Hart, dan gaat de tunnel automagisch in de calamiteitenmodus. Daarbij gaan de tunneltechnische installaties op een andere manier functioneren, waardoor bijvoorbeeld rook naar buiten wordt afgezogen door de ventilatoren, branddeuren sluiten en meer van dat soort dingen.

Als je een trein op de HSL opstart krijg je niet meteen een MA. Je moet in de modus Staff Responsible (SR) met 'rijden op zicht'/max 30 km/u naar het eerstvolgende SMB rijden, waar je vlak ervoor de vraag krijgt of de baan tussen jou en het SMB vrij is (TAF, Track Ahead Free-request). Die moet je bevestigen, waarna je een MA krijgt zodra je bij het SMB bent.
In een aantal specifieke situaties krijg je niet meteen een MA bij het eerste SMB. Bijvoorbeeld als de positie en rijrichting van de trein niet vastgesteld kan worden en er dus niet bepaald kan worden of je wel recht hebt op die MA.
In dat geval moet je het SMB met een Override (en bijbehorende European Instruction) passeren. Daarbij passeer je dan sowieso twee balises waardoor zowel de positie als de rijrichting vastgesteld kunnen worden, waardoor je bij het volgende SMB de MA sowieso aangeboden zal krijgen.
Als je echter bepaalde dingen niet goed doet, dan kan je proberen om van SMB naar SMB te rijden, maar zal je geen MA krijgen. Zoals ik dit verhaal lees (maar ik was er niet bij, dus ik kan het niet met zekerheid zeggen of over oordelen) is dat laatste dus het geval geweest.


Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3472
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Tom024 »

Een aantal berichten weggeknipt. Als de discussie inhoudelijk gevoerd kan worden zou dat erg prettig zijn.
bjrndlw
Berichten: 5
Lid geworden op: do 14 dec 2023, 18:44

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door bjrndlw »

Jultar schreef: vr 15 dec 2023, 16:40 Als je een trein op de HSL opstart krijg je niet meteen een MA. Je moet in de modus Staff Responsible (SR) met 'rijden op zicht'/max 30 km/u naar het eerstvolgende SMB rijden, waar je vlak ervoor de vraag krijgt of de baan tussen jou en het SMB vrij is (TAF, Track Ahead Free-request). Die moet je bevestigen, waarna je een MA krijgt zodra je bij het SMB bent.
In een aantal specifieke situaties krijg je niet meteen een MA bij het eerste SMB. Bijvoorbeeld als de positie en rijrichting van de trein niet vastgesteld kan worden en er dus niet bepaald kan worden of je wel recht hebt op die MA.
In dat geval moet je het SMB met een Override (en bijbehorende European Instruction) passeren. Daarbij passeer je dan sowieso twee balises waardoor zowel de positie als de rijrichting vastgesteld kunnen worden, waardoor je bij het volgende SMB de MA sowieso aangeboden zal krijgen.
Als je echter bepaalde dingen niet goed doet, dan kan je proberen om van SMB naar SMB te rijden, maar zal je geen MA krijgen. Zoals ik dit verhaal lees (maar ik was er niet bij, dus ik kan het niet met zekerheid zeggen of over oordelen) is dat laatste dus het geval geweest.
Kijk, dat is een verhelderend verhaal (al moet ik de afkortingen er wel bijzoeken steeds). Ik vraag me alleen af waarom hierover geen enkele transparantie wordt gegeven naar de reiziger. Zijn ze bang dat de reiziger teveel weet? Moet-ie in het ongewisse worden gehouden omdat we het niet begrijpen? Lijkt me dat je die reiziger ook wel serieus moet nemen en dergelijke zaken niet alleen kan afdoen als "defect", want die reiziger gaat gelijk "Fyra" roepen natuurlijk.
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Klaasje »

Het dilemma van woordvoerders is hier altijd dat je transparantie moet afwegen tegen begrijpelijkheid en tegelijkertijd geen zwarte piet bij rijdend personeel neerlegt om er vervolgens een positief sausje overheen te draperen. Het evenwicht wat daarin gekozen is zou niet mijn evenwicht zijn. Dat je niet alles open en bloot vertelt lijkt mij gegeven die begrijpelijkheid en het beschermen van de eigen werknemer tot op zekere hoogte goed verdedigbaar.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Durashift »

Durashift schreef: za 04 nov 2023, 23:54
Wubbo schreef: wo 18 nov 2020, 18:07 Ik vroeg me af waar die dingen nog liggen en kwam daarbij deze pagina van ProRail tegen met een kaartje. (..)

Maar goed, doel is al die dingen in 2023 weg. En dan hebben we natuurlijk nog gewone overwegen, waar je ook wel zichtbaarheid wil.
Doel wordt niet gehaald: er liggen enkele particuliere grondeigenaren dwars. :(
(..)Het ministerie van Infrastructuur en Waterschap wil van alle onbewaakte overwegen in het land af. De bedoeling was dat ProRail de klus eind dit jaar zou afronden, maar een aantal particulieren ligt nog dwars. Het spoorbedrijf wil onteigeningsprocedures starten tegen grondbezitters bij 41 NABO's. Staatssecretaris Vivianne Heijen heeft woensdag aan de Tweede Kamer gemeld dat ze liever eerst nog een laatste bemiddelingspoging wil wagen. (..)
In Gelderland zijn er nog negen nabo's.

https://www.gld.nl/nieuws/8097718/veel- ... s-onveilig
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 161 gasten