Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door TffpaA »

Trubbels met de wesp onder de loep genomen door Adje:

https://archive.ph/Zc6fY
🗣
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

De vergelijking van de hoogleraar met de Boeing 737max gaat denk ik niet helemaal op...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ArrivaBas »

De Boeing 737 Max is na jaren tobben nog steeds troep ja. Laatst verloor zo'n toestel nog een stuk plaatwerk dat een nooddeur verving tijdens de vlucht en dat kun je wat mij betreft geen kinderziekte noemen, in tegenstelling tot het klein zeer waar een ICNG wel eens door strandt... :roll:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door robert1955 »

Dat recentste probleem met de 737 max is wel een voorbeeld van een onvoldoende beheerst productie proces. Eerdere software problemen waren op het conceptuele niveau. Allebei ernstiger dan bij de ICNG, zeker qua mogelijke gevolgen
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Dennenboom »

Je ziet wel bij Alstom de laatste tijd wel projecten die redelijk wat vertraging hebben opgelopen bij het uitleveren. De Avelia Liberty in de USA zou volgens planning in 2022 compleet geleverd zijn, maar dat wordt nu 2025. De Coradia (ICNG) is ook besteld door de DSB (in 2021), maar wordt daar pas vanaf 2027 geleverd. Het lijkt dat Siemens wat minder problemen heeft.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ICE11 »

"Bild" staat zeker niet bekend voor hoogwaardig journalisme, maar dat hier is dan toch weer een pareltje om te lachen:
De journalisten vragen zich af waarom er in Dresden al zo lang zoveel ongebruikte blauw-gele wagons op de zijsporen staan, terwijl deze treinen eigenlijk dringend nodig zijn, omdat er een materieeltekort op verschillende lijnen in Sachsen is..... _O-

https://www.bild.de/regional/dresden/re ... .bild.html
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door JordiBrabant »

Staan er ook locjes bij die ze kunnen trekken en ze van stroom kunnen voorzien, als die al bestaan? Al zou het kunnen zitten NS en Alstom er niet om te springen.
Dieptepunt van slecht geïnformeerde treinjournalistiek?
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door en-es »

In Magdeburg is ook een opstelterrein vol ICNG's.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ArrivaBas »

Voor veel journalisten is een trein een trein, en maakt het niet uit of die elektriciteit, diesel, stoom of what-so-ever wordt aangedreven.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door IIVQ »

Goh, worden die niet gelijk in Flow-look gespoten?
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door TffpaA »

ArrivaBas schreef: za 24 feb 2024, 20:54 Voor veel journalisten is een trein een trein, en maakt het niet uit of die elektriciteit, diesel, stoom of what-so-ever wordt aangedreven.
Generatieve AI is het ding tegenwoordig toch?
🗣
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door robert1955 »

IIVQ schreef: za 24 feb 2024, 21:07
Goh, worden die niet gelijk in Flow-look gespoten?
nee, bovendien zijn ze grotendeels beplakt. Vooralsnog krijgen alleen de stellen voor diensten op B en D [series 3301 e.v. en 3351 e.v.] flow.
maar geweldig artikel :) :trein:
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door tjoektjoek »

https://www.ad.nl/binnenland/ns-bestelt-voor-ruim-150-miljoen-euro-extra-hoofdpijntreinen~abec088c/ schreef:NS schaft nog eens tien extra Intercity’s Nieuwe Generatie (ICNG) aan bij treinbouwer Alstom en trekt daar ruim 150 miljoen euro voor uit. De treinen worden speciaal geschikt gemaakt om naar Duitsland te kunnen rijden.
Volgens mij gingen de geruchten al rond dat er extra treinen werden besteld voor de verbinding naar Aken.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

Volgens dit artikel van treinreiziger.nl komt het aantal Duitslandstellen van de ICNG daarmee op twaalf. Laat het fantaseren over mogelijke routes weer beginnen! ;)
Beul van de blindegeleidelijn
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Opvangen van ICB Asd-Rheine, nu ICM dat niet langer kan opvangen.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MaartenD »

Uurdienst Amsterdam - Keulen lijkt me wel prettig. Afwisselend met de ICE dus.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Die op zijn beurt ook wel eens een 2uursdienst mag gaan rijden, ipv die gaten van 3 uur soms.
verfmeer
Berichten: 785
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door verfmeer »

tjoektjoek schreef: ma 26 feb 2024, 07:28
https://www.ad.nl/binnenland/ns-bestelt-voor-ruim-150-miljoen-euro-extra-hoofdpijntreinen~abec088c/ schreef:NS schaft nog eens tien extra Intercity’s Nieuwe Generatie (ICNG) aan bij treinbouwer Alstom en trekt daar ruim 150 miljoen euro voor uit. De treinen worden speciaal geschikt gemaakt om naar Duitsland te kunnen rijden.
Volgens mij gingen de geruchten al rond dat er extra treinen werden besteld voor de verbinding naar Aken.
Is daar ruimte voor op het enkelspoor tussen Landgraaf en Herzogenrath?
Ik had altijd begrepen dat de Duitslandversie van de ICNG bedoeld was om samen met de ICE een uurdienst naar Duisburg, Düsseldorf of Keulen op te zetten. Dat lijkt mij ook veel zinvoller, omdat zelfs met perfecte aansluitingen in Aachen op de ICE de doorgetrokken RE13 sneller zal zijn voor reizigers tussen Eindhoven en Keulen
verfmeer
Berichten: 785
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door verfmeer »

MetroRET schreef: ma 26 feb 2024, 08:21 Opvangen van ICB Asd-Rheine, nu ICM dat niet langer kan opvangen.
Daar heb je toch geen 12 stellen voor nodig?
Mdk
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Mdk »

Een uursdienst op dat traject zou mooi zijn, maar wilde de NS niet eerst bezig met Den Haag - Eindhoven - Aken? Die plannen worden overal gepubliceerd, hoewel er wel serieus aan de infrastructuur op Heerlen-Aken gesleuteld moet worden.

Wat betreft Ams- Keulen zou het gezien de capaciteit op het binnenlandse traject ook wel prettig om deze zo veel mogelijk in dubbeltractie uit te voeren. Als ik even op somda rondneus lijken de ICNG Il8 en Ice-3m/3-NEO ongeveer dezelfde zitplaatscapaciteit te hebben. Op het moment zou je eigenlijk al integraal gekoppeld willen rijden gezien de grensoverschrijdende vraag, wat niet toegestaan wordt door de krapte in het ice-park. Volgensmij zou het vinden van paden tussen Amsterdam en Utrecht wel te doen moeten zijn zonder daarvoor binnenlandse intercities weg te drukken, maar naar Arnhem wordt dat lastiger. Weet iemand pf daar binnen de huidige dienstregelingen mooie gaten voor zijn of moet deze ic(e?d?) Dan ook een hoop reizigers opvangen die anders in een VIRM gepropt zouden worden?
Bij twijfel altijd klagen
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Het ICE-pad en dan in veelvoud (dus elk uur) inleggen, volgens mij is dat geen goederenpad oid.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MaartenD »

MetroRET schreef: ma 26 feb 2024, 08:30 Die op zijn beurt ook wel eens een 2uursdienst mag gaan rijden, ipv die gaten van 3 uur soms.
Laten we hopen dat dat komt met de ICE3neo.
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

MetroRET schreef: ma 26 feb 2024, 09:06 Het ICE-pad en dan in veelvoud (dus elk uur) inleggen, volgens mij is dat geen goederenpad oid.
Tussen Utrecht en Amsterdam valt het ICE-pad samen met een goederenpad, zie ook https://www.prorail.nl/siteassets/homep ... g-2025.pdf
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MaartenD »

Mdk schreef: ma 26 feb 2024, 08:44 Een uursdienst op dat traject zou mooi zijn, maar wilde de NS niet eerst bezig met Den Haag - Eindhoven - Aken?
Wil NS dat of wil de overheid dat? Ik betoog nog maar een keer: Aken is geen overstapbestemming als je van verder als Roermond komt. Het idee dat je daar "aansluit aan het Europese hogesnelheidsnet" slaat nergens op, dat doe je in Brussel of Keulen(/Ruhrgebiet).
In plaats van naar Aken te rijden kun je beter de 800 van Maastricht doortrekken naar Luik (en dat kan niet met ICNG zolang daar slechts ETCS LS ligt), en ook dat nut is beperkt.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Bemined schreef: ma 26 feb 2024, 09:34
MetroRET schreef: ma 26 feb 2024, 09:06 Het ICE-pad en dan in veelvoud (dus elk uur) inleggen, volgens mij is dat geen goederenpad oid.
Tussen Utrecht en Amsterdam valt het ICE-pad samen met een goederenpad, zie ook https://www.prorail.nl/siteassets/homep ... g-2025.pdf
Ja, maar men had het over Utrecht-Arnhem.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 179 gasten