Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5454
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor regenmaker » Do 19 Okt 2017, 15:07

De NS stelt me teleur dat de 7000 weer niet voorzien wordt van nieuw materieel. Lijkt wel het dumpputje van de NS.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Vanaf 1 augustus 2017 het nieuwe Westfalen Tarif.

Klaasje
Berichten: 6373
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Klaasje » Do 19 Okt 2017, 15:10

Meltrain schreef:
Z2N schreef:
Meltrain schreef:In de zuidelijke Randstad blijven blijkbaar (voorlopig) SGM en SLT rijden. :(


Haal het voorlopig maar weg hoor: Daar waar nu Flirt rijdt zal het Flirt blijven, het SNG wordt ingezet in Flevoland, NoordOost-Nederland en beperkt in de westelijke Randstad, en de rest wordt uiteindelijk SLT. Het SGM blijft, totdat de verbouwing van SLT afgerond wordt.

Het "voorlopig" sloeg dan ook op SGM.
Maar aangezien SNG in Leidschendam onderhouden gaat worden, is het vreemd dat het alleen maar ten noorden van Den Haag wordt ingezet. Een inzet in heel Noord- en Zuid-Holland zou dan logischer zijn.

Waar worden SGM en SLT dan onderhouden? :X :')

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1747
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor BrengMe » Do 19 Okt 2017, 17:24

regenmaker schreef:De NS stelt me teleur dat de 7000 weer niet voorzien wordt van nieuw materieel. Lijkt wel het dumpputje van de NS.

[off-topic]Aanbesteden! Kan de lijn gelijk bij het nieuwe blauwnet gevoegd worden.[/off-topic]
---

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 12314
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Meltrain » Do 19 Okt 2017, 18:14

regenmaker schreef:De NS stelt me teleur dat de 7000 weer niet voorzien wordt van nieuw materieel. Lijkt wel het dumpputje van de NS.

Net zoals de 4000, 5000, 5100 en nog een hoop andere series. :Y
Maar daar komt dus SLT te rijden (nadat er een toilet is ingebouwd).

Klaasje schreef:Waar worden SGM en SLT dan onderhouden? :X :')

Geen idee eigenlijk. :oops:
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 4073
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor dylanwild94 » Do 19 Okt 2017, 18:36

Meltrain schreef:
regenmaker schreef:De NS stelt me teleur dat de 7000 weer niet voorzien wordt van nieuw materieel. Lijkt wel het dumpputje van de NS.

Net zoals de 4000, 5000, 5100 en nog een hoop andere series. :Y
Maar daar komt dus SLT te rijden (nadat er een toilet is ingebouwd).
de 4000 rijdt integraal met SLT bij mijn weten.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34961
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Suus » Do 19 Okt 2017, 18:48

Meltrain schreef:Geen idee eigenlijk. :oops:

Leidschendam. SGM al meer dan 40 jaar ;-)
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 9733
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor KM46 » Do 19 Okt 2017, 18:58

De nieuwe SNG stellen gaan toch ook in Leidschendam onderhouden worden?

Lijn 45
Berichten: 1146
Lid geworden op: Do 02 Mar 2017, 12:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Lijn 45 » Do 19 Okt 2017, 19:18

Dat staat in het laatste bericht op de vorige bladzijde (die door het tweede bericht op deze bladzijde gequote wordt). :wink:

Gebruikersavatar
Stadsbus
Berichten: 446
Lid geworden op: Wo 02 Apr 2014, 19:42
Locatie: Nederland
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Stadsbus » Do 19 Okt 2017, 20:06

Ze zijn nu al druk bezig met het verbouwen bij Ldd, ze mogen wel opschieten zodat die dingen zsm hier heen mogen :Y

Bemined
Berichten: 1305
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Bemined » Do 19 Okt 2017, 20:52

Mikos schreef:Inzet SNG en Flirt.

Ben wel benieuwd naar hoe men dat op Zwolle - Utrecht van plan is, 11 bakken SNG (het maximale wat langs de perrons hier past) heeft toch circa 150 zitplaatsen minder dan wat er nu rijdt. Ik denk niet dat mensen echt blij worden van een nieuwe trein als meer dan 20% van de reizigers hun zitplaats moeten inleveren. Ik dacht dat de NS van plan was het dubbeldeksmaterieel hier te behouden tot de extra sprinters naar Harderwijk er eindelijk kwamen, maar die staan dus niet op dat kaartje.

MetroRET
Berichten: 1017
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor MetroRET » Do 19 Okt 2017, 20:54

Past een extra stop in bijvoorbeeld Harderwijk dan écht niet voor de 500/600 in de dienstregeling, of is het een kwestie van niet willen of betalende regionale overheden.
Laatst gewijzigd door Zugführer op Ma 23 Okt 2017, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 2352
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Mikos » Do 19 Okt 2017, 21:05

De drukste spitsritten zullen wel met dubbeldeks materieel uitgevoerd blijven worden. De rest van de dag heb je die daar echt niet nodig en zal het SNG ruimschoots voldoen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28314
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Daniel » Do 19 Okt 2017, 21:07

Bemined schreef:Ben wel benieuwd naar hoe men dat op Zwolle - Utrecht van plan is, 11 bakken SNG (het maximale wat langs de perrons hier past) heeft toch circa 150 zitplaatsen minder dan wat er nu rijdt.

Daarbij ga je er wel vanuit dat elke zitplaats in een trein met DDZ8 ook werkelijk nodig is, terwijl dat er net zo goed kan rijden omdat DDZ4 te klein is en men geen zesjes in een Sprinterdienst wil hebben.
Met een betrouwbaarder dienst op de 11600 / 11700 zou je ook al een deel van de Sprinterreizigers naar Utrecht kunnen afvangen, zijn genoeg reizigers vanaf Schothorst die liever de Sprinter pakken en in Amersfoort overstappen omdat ze dan tenminste wat zekerder weten dat ze ook op de gewenste tijd hun bestemming bereiken :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4405
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor reisthijs » Do 19 Okt 2017, 21:30

Bemined schreef:
Mikos schreef:Inzet SNG en Flirt.

Ben wel benieuwd naar hoe men dat op Zwolle - Utrecht van plan is, 11 bakken SNG (het maximale wat langs de perrons hier past) heeft toch circa 150 zitplaatsen minder dan wat er nu rijdt.
Misschien kunnen de perrons een stukje verlengd worden zodat de treinen wat langer kunnen? Het gaat toch maar om 3 stations.

Bemined schreef:Ik dacht dat de NS van plan was het dubbeldeksmaterieel hier te behouden tot de extra sprinters naar Harderwijk er eindelijk kwamen, maar die staan dus niet op dat kaartje.
Die plannen zijn in de ijskast gezet, ik ga er niet van uit dat NS daar nu rekening mee houdt in de planning.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Bemined
Berichten: 1305
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Bemined » Do 19 Okt 2017, 21:49

Verlengen van de perrons levert niet zo heel veel op, want meer dan drie stellen gekoppeld lijkt men niet van plan te zijn. Wordt ook riskant in Utrecht zelf, want spoor 4 is het enige buurtspoor waar die trein dan past.

Daniel schreef:Daarbij ga je er wel vanuit dat elke zitplaats in een trein met DDZ8 ook werkelijk nodig is, terwijl dat er net zo goed kan rijden omdat DDZ4 te klein is en men geen zesjes in een Sprinterdienst wil hebben.

Ik krijg de indruk dat een DDZ zesje ook onvoldoende zou zijn, een vierdelige DDAR stam (7400 reeks) heeft wat betreft 2e klas evenveel capaciteit als een DDZ zesje, maar ook toen al werd gekoppeld gereden. Met de komst van DDZ zijn het aantal gekoppelde treinen in de 5600 uitgebreid (DDZ4 is toch een maatje kleiner dan loc+DDAR4), die treinen kunnen op zich wel prima naar enkeldeksmaterieel, maar bij de twee drukste spitsritten wordt dat toch krap vermoed ik.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10895
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Wubbo » Vr 20 Okt 2017, 13:57

Volgens mij zitten er 2 tekenfouten in het kaartje van NS:
* De verbinding Hoorn - Amsterdam C hoort via Alkmaar te lopen (er is verder geen verbinding die in Hoorn begint)
* De verbinding Den Haag C - Zwolle hoort via Amsterdam C te lopen (de al genoemde 4600 / 14600)

Wat je verder mooi ziet is dat SNG als eerste het IC-materieel dat nog in sprinterdiensten rijdt gaat vervangen, dat zijn al die dingen rondom Zwolle. Dat IC-materieel moet er toch uit vanwege de toegankelijkheidseisen. Daarna komt de vervanging van SGM, dat kennelijk gaat beginnen in Noord-Holland (5400 / 4800). De 6300 en 4600 / 14600 lijken vooral bedoeld om een logische verbinding met Den Haag (en dus Leidschendam) te maken.

SGM zal eerst nog wel doorschuiven om DDAR eruit te gooien (5500 / 7000) maar daarna ook afgevoerd gaan worden.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 2106
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Erno-BE » Vr 20 Okt 2017, 14:28

Dat ICM in het Noorden vervangen moet worden door SNG vanwege toegankelijkheidseisen kan ik begrijpen. Gelijkvloerse treinen voor Sprinter-verbindingen zijn belangrijker dan voor IC-verbindingen. Maar op bijvoorbeeld Alkmaar-Den Helder, Hoorn-Enkhuizen, Breda-Roosendaal-Vlissingen, Weert-Roermond en Zwolle-Zutphen rijden alleen Intercities en IC NG kan niet op al deze verbindingen worden ingezet in verband met capaciteitstekort op de rest van de route. Voor deze verbindingen kan er de komende tien jaar niet voldaan worden aan de toegankelijkheidseisen. Hoe gaat men daar mee om?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Hainje
Berichten: 7339
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Hainje » Vr 20 Okt 2017, 14:33

Geef die stationnetjes intern het label intercitystation en het probleem is opgelost.
Ik vind het allemaal prima.
30-11-2017: Trein: 10431,5 km * Bus: 3131,89 km * Tram: 396,81 km * Metro: 194,75 km * Boot: 43,59 km.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 5813
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor JWM » Vr 20 Okt 2017, 16:21

Want daarmee komen rolstoelgebruikers op die trajecten wel de trein in?

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 4073
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor dylanwild94 » Vr 20 Okt 2017, 16:42

De trajecten die erno-be noemt zijn uitloop trajecten van IC's. Op die lijnen rijden namelijk helemaal geen sprinters.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2735
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Mr-W » Vr 20 Okt 2017, 23:20

Maakt dat wat uit voor een rolstoelgebruiker?
Erno-BE schreef:Dat ICM in het Noorden vervangen moet worden door SNG vanwege toegankelijkheidseisen kan ik begrijpen. Gelijkvloerse treinen voor Sprinter-verbindingen zijn belangrijker dan voor IC-verbindingen. Maar op bijvoorbeeld Alkmaar-Den Helder, Hoorn-Enkhuizen, Breda-Roosendaal-Vlissingen, Weert-Roermond en Zwolle-Zutphen rijden alleen Intercities en IC NG kan niet op al deze verbindingen worden ingezet in verband met capaciteitstekort op de rest van de route. Voor deze verbindingen kan er de komende tien jaar niet voldaan worden aan de toegankelijkheidseisen. Hoe gaat men daar mee om?

Hoorn Enkhuizen en Zwolle Roosendaal zijn met enkeldeksmaterieel te rijden. Vlissingen Roosendaal ook bij koppeling met de route naar Brabant. Tussen Weert en Roermond gaat misschien een sprinter doorrijden (2 mogelijke stations zijn er gepland) en omreizen via Venlo of met de bus is ook een optie. Alleen Alkmaar Den Helder weet ik zo snel geen oplossing voor.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4405
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor reisthijs » Za 21 Okt 2017, 15:09

In de concessie staat dat nieuw intercitymaterieel met een gelijkvloerse instap als eerste ingezet moet worden op dergelijke uitlopers.

Deurne-Venlo lijkt nog het eenvoudigst, gewoon de IC uit Den Haag weer doortrekken naar Venlo zodra er voldoende ICNG is ingestroomd.

Op trajecten als Den Helder-Nijmegen en Enkhuizen-Heerlen kan in combinatie met frequentieverhoging op het drukste deel van het traject best enkeldeksmaterieel ingezet worden. NS heeft dat al wel eens genoemd als mogelijk toekomstige inzet van ICNG.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Bemined
Berichten: 1305
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Bemined » Zo 22 Okt 2017, 18:39

Dan blijft Roosendaal - Vlissingen over. De corridor Dordrecht - Leiden - Haarlem - Amsterdam staat niet op het programma voor PHS, en VIRM10 zit nu al goed vol hier, dus inzet van ICNG zal hier niet zo snel gaan gebeuren denk ik. Misschien dat de combinatie meer capaciteit op de HSL en lagere toeslag nog wat reizigers doet overstappen van de Oude Lijn naar de IntercityDirect, maar het VIRM10 zie ik niet zo snel verdwijnen hier.

VIRM
Berichten: 3954
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor VIRM » Zo 22 Okt 2017, 19:22

reisthijs schreef:In de concessie staat dat nieuw intercitymaterieel met een gelijkvloerse instap als eerste ingezet moet worden op dergelijke uitlopers.

Deurne-Venlo lijkt nog het eenvoudigst, gewoon de IC uit Den Haag weer doortrekken naar Venlo zodra er voldoende ICNG is ingestroomd.

Op trajecten als Den Helder-Nijmegen en Enkhuizen-Heerlen kan in combinatie met frequentieverhoging op het drukste deel van het traject best enkeldeksmaterieel ingezet worden. NS heeft dat al wel eens genoemd als mogelijk toekomstige inzet van ICNG.


Volgens mij kan het bij de uitlopers ook wel druk zijn in de spits. Er waren toch ook dubbeldekstreinen die een gelijkvloerse instappen bieden? Dat is dan wellicht een optie wanneer VIRM aan vervanging toe is.
Beul van de blindegeleidelijn

dennistd
Berichten: 2133
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor dennistd » Ma 23 Okt 2017, 00:33

Niet in Nederland met een perronhoogte van 78 centimeter: dan hou je onvoldoende ruimte over voor twee verdiepingen. Dat kan alleen met een laag perron (55cm of minder). Enige oplossing is een dubbeldeks-treinstel met één enkeldeks-bak met daarin ruimte voor mindervaliden, fietsen, enz.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten