Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

VIRM schreef:De [serie=Intercity|2018|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2018|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] met enkeldeksmateriaal tussen Leiden en Den Haag? Dat wordt vast knus! :mrgreen: Maar zoals je zei: niets is veranderlijker dan het spoor.
Die serie valt nog wel mee qua drukte, hooguit twee treinen in de [serie=Intercity|2018|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2018|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] zijn te druk om met ICM12 iedereen een zitplaats te bieden, maar Den Haag - Leiden is korter dan een kwartier dus om daar nou in de piek van de spits voor iedereen een zitplaats te verwachten... Amersfoort - Utrecht is een stuk drukker, daar zit je in het drukste uur met ICM12 zelfs met staanplaatsen erbij tegen het maximum aan wat acceptabel is voor een intercity.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

NS heeft alle 45 TRAXX-locomotieven die ze in eigendom hebben verkocht aan Akiem, de loc-leasemaatschappij van de SNCF. NS neemt de locomotieven meteen weer in lease.

https://mobile.twitter.com/Akiem_live/s ... 3774303232
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Klinkt als een verstandige move: de meeste Traxx'en zijn binnen vijf jaar niet meer nodig, en voor eventuele inzet op internationale verbindingen is 200 km/h een minimaal vereiste. Met deze deal kunnen ze op korte termijn van de locs af, zonder extra afschrijvingskosten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Aking »

Hoe zit het eigenlijk met de loc(s?) die ergens in de ICD(B)pool rondrijden met D-NS op het eind? Zijn/waren die van NS, zijn die geleased (en waarom dan toch NS als ze niet van NS zijn? En als die van NS zijn, waarom dan D van Deutschland? Hebben ze die via Abellio, of is dat weer een of andere schimminge NSFS-constructie?
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Die zijn van Macquarie Rail en geregistreerd in Duitsland, vandaar de D. De Traxx-en die geleased zijn van Alpha Trains zijn in Nederland geregistreerd en hebben daarom gewoon de NL.
De Traxx-en die NS tijdelijk extra leased hebben een B omdat die in België geregistreerd staan.
Dat heeft niets met schimmige constructies te maken, maar simpelweg met het land waar de leasemaatschappij de loc heeft ingeschreven.
Die D locs zijn nooit van NS geweest. De enige locs die echt van NS zijn, zijn de 186 001 t/m 186 045. Die zijn dus nu verkocht aan Akiem.

De code NS geeft simpelweg aan dat NS de huidige gebruiker is.
Zo zie je bij twee locs die NS direct leased van de Belgische Alpha Trains keurig B-NS staan, maar rijden er ook twee locs in de binnenlandse dienst rond die ge-sub-leased worden via de NMBS. Die hebben, omdat de locs niet direct aan NS geleased worden, nog de code B-(B) er op staan.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Durashift »

Z2N schreef:Klinkt als een verstandige move: de meeste Traxx'en zijn binnen vijf jaar niet meer nodig, en voor eventuele inzet op internationale verbindingen is 200 km/h een minimaal vereiste.(..)
Dus, deze Traxx'en van NS kunnen (mogen) niet harder dan 160 km/h?

Ik kan het op de wiki niet teruglezen.
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/TRAXX


Wat ik daar wel lees is.. dat er nu al gebruik gemaakt wordt van 2 leasemaatschappijen voor de inhuur van Traxx'en.
Zijn deze partijen benadeerd voor een S&LB deal?
Lijkt mij dat een bestaande leverancier zo'n grote stuk extra taart misschien wel extra lekker (aantrekkelijk) kan maken?

Andersom gedacht.. als het zo'n veel gebruikt type loc is.. waarom zou NS met hun eigen financiële vehikel in Ierland niet zelf die loc's in de lease doen na afloop van inzet op de HSL?

Z2N schreef:(..)
Met deze deal kunnen ze op korte termijn van de locs af, zonder extra afschrijvingskosten.
Ja, qua risicobeheersing, kapitaalbeheer, de nu nog lage rentestand, is het misschien een goede deal als er op, relatief, korte termijn weinig werk voor te verwachten is. Aan de andere kant.. indien het toch niet zulke courante loc's zijn (qua toegelaten snelheid).. zal de markt ervoor ook beperkt zijn, denk ik.

Dat gebrek aan waarde zal door de kopende leasemaatschappij vast wel berekend zijn en verdeeld zijn in het leasecontract. Afschrijving en rente zijn de grootste kostenposten in een leasecontract.. en de waarde die de verkopende partij voor de goederen wenst te hebben.. is de minimale investering voor de kopende, lease, maatschappij.. Dus, een, (te) hoge boek/verkoopwaarde zorgt voor een hoger lease(maand)bedrag.. (A)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Karl »

Ik snap dit niet zo goed. De Traxx waren maar een paar jaar oud, is de strategie bij NS veranderd? Waarom dan? En volgens mij is dit voor NS alleen voordelig als ze daarmee een hoge kapitaallasten kunnen afwentelen: het geld destijds was 'duurder' dan de prijs voor het geld dat Akiem nu aan NS betaald.

Aan de andere kant, wat moet Akiem met die dingen?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Nee, de strategie is niet veranderd. Dit was altijd al de bedoeling.
Durashift schreef:Dus, deze Traxx'en van NS kunnen (mogen) niet harder dan 160 km/h?
Klopt. Dit type Traxx is zelfs speciaal aangepast voor NS om 160 te mogen rijden, dit type was oorspronkelijk ontworpen als goederenlocomotief met max 140 km/h.
Durashift schreef:Andersom gedacht.. als het zo'n veel gebruikt type loc is.. waarom zou NS met hun eigen financiële vehikel in Ierland niet zelf die loc's in de lease doen na afloop van inzet op de HSL?
Te veel gedoe? Die constructie via Ierland daar gingen ze nu juist mee stoppen, waarom in stand houden als NS er geen gebruik meer van maakt?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Durashift »

Ow, okay. Dat laatste was mij ontschoten... nu jij het schrijft herinner ik mij (vaag) iets dergelijks wel eens gelezen te hebben.

Inderdaad zal e.e.a wel 'gedoe' opleveren.. al is soms ietwat 'gedoe' wel acceptabel als daar een lucratieve verdienste tegenover staat? :wink:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Wubbo »

Karl schreef:Aan de andere kant, wat moet Akiem met die dingen?
Die zal ze wel weer verleasen aan goederenvervoerders, daar zit waarschijnlijk de komende jaren nog best een markt.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Durashift schreef: [...]
Wat ik daar wel lees is.. dat er nu al gebruik gemaakt wordt van 2 leasemaatschappijen voor de inhuur van Traxx'en.
Zijn deze partijen benadeerd voor een S&LB deal?
Lijkt mij dat een bestaande leverancier zo'n grote stuk extra taart misschien wel extra lekker (aantrekkelijk) kan maken?
Er is een aanbesteding geweest voor deze constructie, waarbij Akiem dus het beste bod heeft gedaan.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door webguy »

Vergeet ook niet dat deze locs zijn gekocht zonder aanbesteding, omdat het een spoedbestelling was. Ik gok dat NS betere voorwaarden en snellere levering voorzag dan als ze ze via een leasemaatschappij hadden geregeld. Plus dat het argument van spoed dat gebruikt werd om een de aanbesteding niet te doen een stukje minder kracht bijzet als het via leasemaatschappij is.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Durashift »

:pos:
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Durashift »

Ik kwam gisteravond tegen 22 uur op de A2 vlak voor de Leidsche Rijn tunnel (ri A'dam) na elkaar 2 bakken SNG materieel tegen op diepladers. 1 tussenbak en een kopbak.

Is dit een afwijking of worden alle bakken over de weg afgeleverd i.p.v. als een stel via het spoor?
j-ason
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:24

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door j-ason »

Sterker nog ze worden in delen per boot geleverd en vervolgens per vrachtwagen naar de Zaanstraat gebracht, waar de bakken tot een stel gecombineerd worden.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Lijn 45 »

Volgens de laatste RailMagazine is de bouw van ICNG inmiddels begonnen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

j-ason schreef:Sterker nog ze worden in delen per boot geleverd en vervolgens per vrachtwagen naar de Zaanstraat gebracht, waar de bakken tot een stel gecombineerd worden.
Alleen zou de aanvoer per boot via een terminal in Amsterdam gebeuren. In Utrecht hebben ze niets te zoeken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Het gebeurt via een terminal in de Rotterdamse haven.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door dennistd »

En mogelijk vanwege viaducten of zo dan via Utrecht ipv rechtstreeks via de A4
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Aking »

Want er ligt geen spoor meer tussen de Rotterdamse haven en Damsco? :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Dan moeten die stellen wel ergens in de Rotterdamse haven elkaar gezet kunnen worden, want ze hebben jacobsdraaistellen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Raymond »

Durashift schreef:Ik kwam gisteravond tegen 22 uur op de A2 vlak voor de Leidsche Rijn tunnel (ri A'dam) na elkaar 2 bakken SNG materieel tegen op diepladers. 1 tussenbak en een kopbak.

Is dit een afwijking of worden alle bakken over de weg afgeleverd i.p.v. als een stel via het spoor?
Twee weken geleden eenzelfde transport gezien rond dezelfde tijd, dat was ergens bij Culemborg en toen waren het drie transporten achter elkaar (twee kopbakken en tussenbak). Lijkt dus wel regelmaat in te zitten. Dan zou dus via A15-A2 worden gereden. Dat is ook niet een makkelijkere route dan via de A4, dus daar zal dan wel ergens een beperking zitten.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Durashift schreef:Ik kwam gisteravond tegen 22 uur op de A2 vlak voor de Leidsche Rijn tunnel (ri A'dam) na elkaar 2 bakken SNG materieel tegen op diepladers. 1 tussenbak en een kopbak.

Is dit een afwijking of worden alle bakken over de weg afgeleverd i.p.v. als een stel via het spoor?
Stel 2308.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door katvis »

Over de ICNG, hoe kunnen 79 (+2?) treinstellen ICNG alle 144 ICM stellen, alle ICRm stammen vervangen plus nog de "verhoogde vraag" opvangen?
PSA: Links gaan, rechts staan
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Dit betreft pas een 1e order, mede om ICR aan de kant te zetten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten