Diverse materieelprojecten bij NS
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Volgens OV-tijden rijdt de [serie=Sprinter|2017|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] nog altijd niet integraal met FLIRT en ook de series [serie=Stoptrein|2017|Weert - Eindhoven6400[/serie] en [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] rijden nog met DDZ sinds het nieuwe wijzigingsblad. Dat betekent dat de FLIRT-instroom toch om de een of andere reden vertraagd is. Heeft iemand een idee wat hiervan de oorzaak is? Ik had namelijk niet het idee dat de instroom erg moeizaam ging.
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ga er maar vanuit dat de flirt 3 treinen niet voor de nieuwe dienstregeling van 2018 verder worden ingevoerd in de reizigersdiensten. De trajecten waar ze nu rijden is alles wat er deze dienstregeling komt, meer niet.
En vermoedelijk zal het volgend jaar beperkt worden tot de trajecten: Zutphen - Wijchen / Arnhem centraal - Ede Wageningen / s-Hertogenbosch - Oss en 's-Hertogenbosch - Deurne. Op alle andere trajecten waarvan vooraf gezegd werd dat er ook flirt3 treinen zouden gaan rijden (Dordrecht - Roosendaal sgm / Dordrecht - 's-Hertogenbosch DDZ / Tilburg Universiteit - Weert DDZ) zullen waarschijnlijk dezelfde treinen blijven, zoals nu het geval is en dus geen flirt3 treinen, hooguit incidenteel. Aangezien de 4400 en 6600 waarschijnlijk gekoppeld gaan worden in de dienstregeling van 2018, zal de 4400 de flirt3 treinen weer kwijt raken en zal op de 4400 ook alleen nog maar DDZ rijden.
Die 'wijzigingbladen' zijn gewoon onzin, want er toch een andere planning uitgevoerd.
En vermoedelijk zal het volgend jaar beperkt worden tot de trajecten: Zutphen - Wijchen / Arnhem centraal - Ede Wageningen / s-Hertogenbosch - Oss en 's-Hertogenbosch - Deurne. Op alle andere trajecten waarvan vooraf gezegd werd dat er ook flirt3 treinen zouden gaan rijden (Dordrecht - Roosendaal sgm / Dordrecht - 's-Hertogenbosch DDZ / Tilburg Universiteit - Weert DDZ) zullen waarschijnlijk dezelfde treinen blijven, zoals nu het geval is en dus geen flirt3 treinen, hooguit incidenteel. Aangezien de 4400 en 6600 waarschijnlijk gekoppeld gaan worden in de dienstregeling van 2018, zal de 4400 de flirt3 treinen weer kwijt raken en zal op de 4400 ook alleen nog maar DDZ rijden.
Die 'wijzigingbladen' zijn gewoon onzin, want er toch een andere planning uitgevoerd.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Je roept erg veel, maar als je "ga er maar vanuit", "vermoedelijk" en 2x "waarschijnlijk" gebruikt mag je wel iets meer beargumenteren.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Het lijkt me ook vreemd als de 4400 alleen maar met DDZ gaat rijden in 2018, ook als je kijkt naar mogelijke werkzaamheden, ontsporingen in de dienstregeling en natuurlijk de instroom van SNG (als die minstens zo snel kan worden ingezet als de eerste FLIRT)
Laatst gewijzigd door SLToilet op di 04 apr 2017, 07:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Het lijkt me nogal vreemd als de uitbreiding van het aantal FLIRT-diensten zomaar voor meer dan een half jaar wordt opgeschort. En dat terwijl ze eigenlijk voorliepen op schema, want eigenlijk zou er pas vanaf 3 april FLIRT in de [serie=Sprinter|2017|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] gaan rijden.
En verder zou het nogal raar zijn als slechts de helft van de stellen gebruikt wordt, want NS moest ze namelijk "met spoed" bestellen, omdat ze op korte termijn nodig waren. Anders hadden ze net zo goed wat extra SNG's kunnen bestellen.
En verder zou het nogal raar zijn als slechts de helft van de stellen gebruikt wordt, want NS moest ze namelijk "met spoed" bestellen, omdat ze op korte termijn nodig waren. Anders hadden ze net zo goed wat extra SNG's kunnen bestellen.
Laatst gewijzigd door starx op di 04 apr 2017, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
SNG testrit in Velim:
http://www.videosprout.com/video?id=866 ... 7db7033faf
http://www.videosprout.com/video?id=866 ... 7db7033faf
-
- Berichten: 3541
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Wat is de reden hiervan? Volgens Somda zijn bijna alle Flirts al in Nederland en hebben de meesten al reizigersdiensten gereden. Het lijkt mij dat in ieder geval in september alle beschikbare Flirts en ander materieel moet inzetten. Anders krijg je weer overal volle treinen aangezien Mat64 uit dienst is.Gothic-Writer schreef:Ga er maar vanuit dat de flirt 3 treinen niet voor de nieuwe dienstregeling van 2018 verder worden ingevoerd in de reizigersdiensten. De trajecten waar ze nu rijden is alles wat er deze dienstregeling komt, meer niet.
En vermoedelijk zal het volgend jaar beperkt worden tot de trajecten: Zutphen - Wijchen / Arnhem centraal - Ede Wageningen / s-Hertogenbosch - Oss en 's-Hertogenbosch - Deurne. Op alle andere trajecten waarvan vooraf gezegd werd dat er ook flirt3 treinen zouden gaan rijden (Dordrecht - Roosendaal sgm / Dordrecht - 's-Hertogenbosch DDZ / Tilburg Universiteit - Weert DDZ) zullen waarschijnlijk dezelfde treinen blijven, zoals nu het geval is en dus geen flirt3 treinen, hooguit incidenteel. Aangezien de 4400 en 6600 waarschijnlijk gekoppeld gaan worden in de dienstregeling van 2018, zal de 4400 de flirt3 treinen weer kwijt raken en zal op de 4400 ook alleen nog maar DDZ rijden.
Die 'wijzigingbladen' zijn gewoon onzin, want er toch een andere planning uitgevoerd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik ben eerder benieuwd naar zijn bron, want volgens mij is dit gelul in het luchtledige...
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 04 apr 2017, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorig bericht
Reden: Quote verwijderd, was vorig bericht
-
- Berichten: 3541
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Mocht het probleem zijn dat onvoldoende machinisten zijn opgeleid voor Flirt (dit gerucht haal ik van Somda) dan heeft de NS 5 maanden de tijd (tot september) om zoveel mogelijk personeel op de leiden voor diensten op Flirt, daar hoef je niet mee te wachten tot december 2017 of misschien halverwege 2018.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik lees en post ook mee op Somda, en merk inderdaad, dat de FLIRT zelf relatief betrouwbaar is. Het probleem moet hem dus zitten in de opleiding van machinisten. 58 FLIRT's zou veel te veel zijn voor de trajecten in Gothic-Writer's luchtfietserij.
Tevens merk ik niets van andere planning ten opzichte van wijzigingsbladen, Gothic-Writer, wat is je argumentatie dan?
Tevens merk ik niets van andere planning ten opzichte van wijzigingsbladen, Gothic-Writer, wat is je argumentatie dan?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Zouden de vakbonden hier nog een rol in kunnen spelen? Voor niet Flirt opgeleide machinisten wordt het aantal routes waar men op ingezet kan worden steeds kleiner. De Hoekse lijn is ook al verdwenen uit het pallet. Men is in overleg met NS over het werkpakket. Wellicht dat er anders acties aankomen tegen het levensgevaarlijke rondje rond de kerk... :(
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik denk dat het meeste personeel het niet zo erg vindt dat de Hoekse Lijn niet meer in het werkpakket zit. Een paar slagen Hoek van Holland, dat was denk ik echt een rondje rond de kerk :)
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Het lijkt me inderdaad een logische verklaring dat de personeelsplanning de oorzaak is. Het was al een rommeltje en de discussie over het rondje om de kerk heeft het niet beter gemaakt. Sterker nog, volgens mij is er nauwelijks iets veranderd ten opzichte van het wijzigingsblad februari. Dat betekent dat bijna de helft van de splinternieuwe FLIRTs en de vrijgekomen stellen van de Hoekse Lijn gewoon niks staan te doen. En dat terwijl er bij de IC's toch probleemtreinen zijn die dringend verlengd moeten worden.
Al met al het zoveelste geval van amateurisme bij NS. En dan maakt het mij niet uit of het de schuld is van de NS-top of van de vakbonden: het is in ieder geval niet de schuld van de reiziger en die heeft wel het nakijken. -o-
Al met al het zoveelste geval van amateurisme bij NS. En dan maakt het mij niet uit of het de schuld is van de NS-top of van de vakbonden: het is in ieder geval niet de schuld van de reiziger en die heeft wel het nakijken. -o-
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Het lijkt mij niet zo'n probleem om in enkele series als de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] de DDZ te vervangen voor SGMm's, aangezien inzet daar vaker voorkomt. Dan kan de opleiding voor FLIRT ook gewoon doorgaan.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
En waarom moet de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] wéér het slachtoffer zijn? De sprinter Dordrecht - Den Bosch is een van de kwetsbaarste diensten in het zuiden. Het passeert tal van knelpunten, zoals Tilburg-Breda, de aansluiting Vught en de Moerdijkbrug. Het aanbod kan de vraag niet nauwelijks aan. SGM is niet het gewenste materieel hier.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Behalve de topsnelheid is SGM praktisch gelijkwaardig aan het uiteindelijk beoogde materieel: FLIRT. Bij SGM gaat de instap heel snel dankzij een overvloed aan deuren, de aanzetsnelheid van SGM is uitstekend en het kan piekmomenten goed opvangen dankzij de ruime balkons. Ik denk dat de verschillen met DDZ minimaal zullen zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
SGM heeft geen gelijkvloerse instap waardoor het in- en uitstappen substantieel langer duurt dan bij SLT en FLIRT.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
SGM6 heeft juist meer capaciteit dan een losse DDZ4, men heeft destijds niet voor niets in het dagplan en later in het jaarplan DDZ uit de drukste ritten van de [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] weggehaald en vervangen door SGM.
De Hoekse Lijn werd echter ook juist gebruikt om dat rondje te doorbreken, genoeg diensten hadden juist één slagje Hoekse Lijn tussen een rondje Nederland zitten.Geert schreef:Ik denk dat het meeste personeel het niet zo erg vindt dat de Hoekse Lijn niet meer in het werkpakket zit. Een paar slagen Hoek van Holland, dat was denk ik echt een rondje rond de kerk :)
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Een rondje NL lijkt mij nou niet 'om de kerk'.. waarvoor je dan een keer een slagje HvH had moeten maken.Bemined schreef: (..)
De Hoekse Lijn werd echter ook juist gebruikt om dat rondje te doorbreken, genoeg diensten hadden juist één slagje Hoekse Lijn tussen een rondje Nederland zitten.
Zou ik eerder verwachten als je de hele ochtend Goude Goverwelle - Den Haag CS v.v. gereden zou hebben.
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 06 apr 2017, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote gefixt
Reden: quote gefixt
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: za 07 mar 2009, 19:20
- Locatie: Dordrecht
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
En de topsnelheid van SGMm is 125 km/u. Het stuk met regelmatige stops (Dordrecht - Tilburg) heeft een baanvaksnelheid van 140 km/u; maar daar maakt DDZ of SGMm niet veel uit want net op snelheid komt het volgende station weer in zicht. Het lange stuk zonder stop (Tilburg - 's Hertogenbosch) is max 130 km/u, daar maakt het verschil tussen DDZ en SGMm ook niet veel uit - denk zelfs dat SGMm met zijn hogere aanzetsnelheid en remcapaciteiten het traject sneller kan dan DDZ.Suus schreef:Behalve de topsnelheid is SGM praktisch gelijkwaardig aan het uiteindelijk beoogde materieel: FLIRT. Bij SGM gaat de instap heel snel dankzij een overvloed aan deuren, de aanzetsnelheid van SGM is uitstekend en het kan piekmomenten goed opvangen dankzij de ruime balkons. Ik denk dat de verschillen met DDZ minimaal zullen zijn.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
SGM heeft minder remcapaciteit dan DDZ.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Mijn eigen ervaringen met SGM op de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] is dat die bijna altijd vertraagd zijn. Meestal een paar minuutjes of minder, geen ramp dus, maar het past gewoon niet in de strakke dienstregeling.
DDZ en DD-AR halen makkelijk 140 km/u tussen Gilze-Rijen en Breda en tussen Lage Zwaluwe en Prinsenbeek.
DDZ en DD-AR halen makkelijk 140 km/u tussen Gilze-Rijen en Breda en tussen Lage Zwaluwe en Prinsenbeek.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
De DIENSTsnelheid van SGMm is 120 km/h, 125 km/h is niet ingesteld in de ATB, dus alleen te bereiken met de ATB uit. Dan nog zijn de verschillen miniem.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 211
- Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
- Locatie: Venlo/Arnhem
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Mag de ATB tijdens de dienst überhaupt uit?
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Was de maximum snelheid niet teruggebracht bij SGMm naar 120? (het kan zijn dat ik het fout heb, maar volgens mij was het zo)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten