Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ODRAIL »

Oké ... prima ... bedankt :pos: :wink: . Zelf zat ik meer te denken aan de nieuwe intercity treinstellen die de NS besteld heeft.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Wubbo »

Suus schreef:Als DD-AR ergens in de loop van 2019 definitief uit dienst gaat, gaan de bijbehorende locomotieven ook mee. Dan zijn de 8 van NSI de enige die vervanging nodig hebben.
Gaat DDM tegen die tijd ook uit dienst? Daar rijden ze ook nog mee.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Dennenboom »

MetroRET schreef:Google, of in dit geval wikipedia, is je vriend. :mrgreen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/M7_(spoorwegrijtuig)
Daar staat ook dat ze in Nederland kunnen rijden. De oplossing voor alle issues met Belgisch materieel op de grensbaanvakken en zelfs een alternatief voor de ICNG-Benelux?
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door dylanwild94 »

KM46 schreef:Oké ... prima ... bedankt :pos: :wink: . Zelf zat ik meer te denken aan de nieuwe intercity treinstellen die de NS besteld heeft.
dat is ICNG.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Bij M7 heb ik toch het idee: eerst zien, dan geloven. Volgens mij is het zonder 1,5 kV besteld, en moderne treinen houden niet zo van onderspanning.
Wubbo schreef:
Suus schreef:Als DD-AR ergens in de loop van 2019 definitief uit dienst gaat, gaan de bijbehorende locomotieven ook mee. Dan zijn de 8 van NSI de enige die vervanging nodig hebben.
Gaat DDM tegen die tijd ook uit dienst? Daar rijden ze ook nog mee.
Volgens mij verdwijnt dat pas als VIRM volledig uit revisie is. Aangezien er recent een aankondiging was dat er nog een bouwserie gereviseerd zal worden, denk ik dat ze er in Noord-Holland voorlopig nog niet vanaf zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door regenmaker »

Stadsbus schreef:NS gaat Vectrons leasen *trein* hier ,hier & hier
Die Vectrons kunnen ook in Duitsland rijden volgens het eerste artikel, maar er gaat nog steeds vastgehouden worden aan de locwissel. In ieder geval tot 2021.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ArrivaBas »

Hainje schreef:
marvinkok schreef:De laatste keer dat men in wagons van Nederland naar Duitsland ging is toch al zo'n 75 jaar geleden...
Bakken worden door reizigers toch ook gewoon wagons genoemd?
Ik ben serieus een keer op de vingers getikt, omdat ik personenrijtuigen met wagens aansprak. Dat was op Somda, dus dat maakt verder niet uit. :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Suus schreef:
Wubbo schreef:Gaat DDM tegen die tijd ook uit dienst? Daar rijden ze ook nog mee.
Volgens mij verdwijnt dat pas als VIRM volledig uit revisie is. Aangezien er recent een aankondiging was dat er nog een bouwserie gereviseerd zal worden, denk ik dat ze er in Noord-Holland voorlopig nog niet vanaf zijn.
Met SNG verdwijnen als het goed is de laatste intercity's die als stoptrein rijden (ICM in de [serie=Sprinter|2018|Assen - Groningen6200[/serie]/[serie=Sprinter|2018|Groningen - Zwolle8100[/serie]/[serie=Sprinter|2018|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] en DDZ in de [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie]), het vrijkomende intercitymaterieel is al ruim voldoende om het DDM in de [serie=Intercity|2018|Haarlem - Alkmaar3400[/serie] en [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Enkhuizen4500[/serie] te vervangen. Maar het zal natuurlijk ook afwachten zijn hoe de reizigersaantallen zich ontwikkelen.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Vraag me nog altijd af wat er dan in die drukke [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] komt te rijden. Als dat kaartje nog altijd klopt is het SNG, maar hoe daar alle reizigers voor de al volle DDAR6/DDZ8 inpassen is dan helemaal een goede vraag.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Passen is geen probleem, kunnen zitten een ander verhaal :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

Sowieso staat het traject Harderwijk - Utrecht al vermeld in de verkenningen als traject waar op termijn extra treinen nodig zijn omdat het bij reizigersgroei niet meer past.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Karl »

Over die Vectrons, waarom worden er 8 locomotieven 1700 vervangen door 12 Vectrons? 4 extra lijkt me bijvoorbeeld te weinig voor de gehele route Amsterdam - Berlijn, wellicht voor een slag Eindhoven - Aken?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door SLToilet »

Het kunnen ook twee andere dingen zijn:

- meer reservematerieel
- versterken Amsterdam-Keulen voor uurdienstregeling.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

De IC Berlijn heeft 10 stammen, dus dat is twee reservelocomotieven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

https://www.nu.nl/binnenland/5257922/ns ... slijn.html

Vraag me af, van welke rijtuigen dit dan weer gevormd kan worden.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Lijn 45 »

Volgens de meest recente Rail Magazine zijn de eerste SGM-bakken gesloopt.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door webguy »

Deze discussie loopt al in het IC Direct topic. Hier verder over SNG en ICNG.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Lijn 45 schreef:Volgens de meest recente Rail Magazine zijn de eerste SGM-bakken gesloopt.
Ja, dat waren slachtoffers van de toiletpyromaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Niet echt nieuws volgens mij, maar in november/december dit jaar moet de eerste ICNG naar Velim gaan voor de eerste typetests. Op dit moment wordt er al druk gewerkt aan de eerste treinen.
Eerst gaat er uitgebreid in Velim getest worden en daarna komen de treinen ook naar Nederland voor de rest van de typetests.
Vervolgens moet de toelating rond komen met de toelatingstests (ja, dat zijn weer andere tests dan die van de typegoedkeuring) waarna in het voorjaar van 2020 de eerste treinen overgedragen kunnen worden aan NS, die daarna ook nog een heel testprogramma er op los gaat laten, waarna ook de opleidingen van start kunnen gaan. In het najaar zal er een proefbedrijf starten, waarna met dienstregeling 2021 de eerste treinen planmatig in de dienst moeten verschijnen.
Eerste lijnen die met de ICNG gaan rijden zijn de 900 en de 1000 serie. Later volgen de IC Den Haag - Eindhoven (2023) en als NS een verlenging van de concessie krijgt ook de IC Brussel.
De eerste lijnen met ICNG in niet-HSL dienst worden (maar niets is zo veranderlijk als het spoor) de IC Den Haag - Groningen/Leeuwarden en de IC Den Haag - Enschede.
Laatst gewijzigd door Jultar op wo 09 mei 2018, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Dienstregeling 2021 mag ik aannemen.
Drgl 2020 start natuurlijk al in dec. 2019.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Ho, typo. Uiteraard drgl 2021 :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

De productie van ICNG is gestart bij Alstom in Katowice: https://nieuws.ns.nl/sterk-staaltje-carbodybuilding/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

Jultar schreef:Niet echt nieuws volgens mij, maar in november/december dit jaar moet de eerste ICNG naar Velim gaan voor de eerste typetests. Op dit moment wordt er al druk gewerkt aan de eerste treinen.
Eerst gaat er uitgebreid in Velim getest worden en daarna komen de treinen ook naar Nederland voor de rest van de typetests.
Vervolgens moet de toelating rond komen met de toelatingstests (ja, dat zijn weer andere tests dan die van de typegoedkeuring) waarna in het voorjaar van 2020 de eerste treinen overgedragen kunnen worden aan NS, die daarna ook nog een heel testprogramma er op los gaat laten, waarna ook de opleidingen van start kunnen gaan. In het najaar zal er een proefbedrijf starten, waarna met dienstregeling 2021 de eerste treinen planmatig in de dienst moeten verschijnen.
Eerste lijnen die met de ICNG gaan rijden zijn de 900 en de 1000 serie. Later volgen de IC Den Haag - Eindhoven (2023) en als NS een verlenging van de concessie krijgt ook de IC Brussel.
De eerste lijnen met ICNG in niet-HSL dienst worden (maar niets is zo veranderlijk als het spoor) de IC Den Haag - Groningen/Leeuwarden en de IC Den Haag - Enschede.
De [serie=Intercity|2018|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2018|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] met enkeldeksmateriaal tussen Leiden en Den Haag? Dat wordt vast knus! :mrgreen: Maar zoals je zei: niets is veranderlijker dan het spoor.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Dat rijdt er nu soms ook al, maar het is inderdaad best gezellig. :')
(Ik denk eigenlijk dat het tussen Leiden en Schiphol nog wel iets gezelliger is.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Wubbo »

Ik zou er maar vast aan gaan wennen, want als de voortekenen me niet bedriegen komt er weer meer ICM in de NoordOost te rijden. DDZ zou weer meer de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in moeten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 77 gasten