Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

Ja er zijn wel meer routes mogelijk, maar over het algemeen kiest men voor dit soort transporten (met name omdat je met de koppelwagens zit) een route zonder kopmaken.
En dan lijkt vanaf Bad Bentheim via Zwolle en de Hanzelijn me een stuk logischer dan het enige andere kopmaakvrije alternatief: dat zou namelijk via Utrecht, 's-Hertogenbosch, Breda, Rotterdam en Leiden zijn en dat gaat niet want op die route zijn werkzaamheden :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Aking »

Mag zo'n Koppelwagen wel over de Hanzelijn? Is dat niet allemaal #veiligheidsjihad-unproof enzo? :o
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Hainje »

Ik was helemaal niet serieus hihihi.
🍉
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3267
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door marvinkok »

Daniel schreef:Ja er zijn wel meer routes mogelijk, maar over het algemeen kiest men voor dit soort transporten (met name omdat je met de koppelwagens zit) een route zonder kopmaken.
En dan lijkt vanaf Bad Bentheim via Zwolle en de Hanzelijn me een stuk logischer dan het enige andere kopmaakvrije alternatief: dat zou namelijk via Utrecht, 's-Hertogenbosch, Breda, Rotterdam en Leiden zijn en dat gaat niet want op die route zijn werkzaamheden :wink:
Koppelwagens maakt toch niet zoveel uit... Die zitten gewoon op een normale manier aan de loc vast, 't is niet veel anders dan een "gewone" goederentrein die kop moet maken...
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3267
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door marvinkok »

Overigens blijkbaar net gemis dat ding, ik reed met de 20374 er precies voor _O-
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

marvinkok schreef:Koppelwagens maakt toch niet zoveel uit... Die zitten gewoon op een normale manier aan de loc vast, 't is niet veel anders dan een "gewone" goederentrein die kop moet maken...
Mwoh, iets meer rangeren aangezien je de koppelwagens op een of andere manier aan de andere kant van de loc moet zien te krijgen. Al lijkt het op de foto van DSO dat er ook wat koppelwagens aan de achterkant van de trein hangen. maar dan nog is Utrecht Centraal niet echt een handig station om de loc om te laten lopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

Voor de liefhebbers wat tijden trouwens...
"RXP 9901 met koppelwagens + ICNG 3108 + koppelwagens + remwagens om 18:12 uit Oldenzaal richting Deventer (19:22), Zwolle (19:46), Lelystad (20:32) en Watergraafsmeer (21:15)"
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3267
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door marvinkok »

Ze rijden mede daarom ook eigenlijk altijd met koppelwagens voor en achter... :wink:
Al kan het goed zijn dat het te transporteren treinstel zonder remmen meereist, en dan móet er wel een wagen achterop omdat het laatse deel van de trein nooit ongeremd mag zijn...
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Visgraatmodel »

Zal het anderhalfmeter-instappen langzamer duren met de enkelbladsdeuren? :?:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Aking »

Tegen de tijd dat dat spul in dienst is is dat hele anderhalvemetercircus al lang voorbij joh :Y
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

En de deuren zijn even breed als twee normale deuren.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10588
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

En er is eenrichtingverkeer, niemand reist meer met de trein en iedereen is dood *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Aking »

Mag ik dan als haunted train ghost voor eeuwig met de trein reizen? *O* *O* *O*
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door jelmerrr »

Voor de liefhebbers, een filmpje en twee foto's in Wierden gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=Aoy_KaNRYHs
https://flic.kr/p/2j4Udqd
[/url]https://flic.kr/p/2j4SG66
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10588
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

Aking schreef:Mag ik dan als haunted train ghost voor eeuwig met de trein reizen? *O* *O* *O*
Ga er maar vanuit dat je wordt bijgezet in het spoorwegmuseum *O* *O* *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Hainje »

En misschien krijg je dan nog wel bezoek van dit trio.
🍉
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Gebruikersnaam »

Daniel schreef:...maar dan nog is Utrecht Centraal niet echt een handig station om de loc om te laten lopen.
Kopmaken op Maarn Goederen is ook nog een optie (alhoewel niet logisch als je naar Amsterdam wil). Meerdere goederentreinen tussen Coevorden/Bad Bentheim en Rotterdam hebben dat vandaag gedaan.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door jelmerrr »

Maar deze is ondertussen al bij Lelystad dus inderdaad via Flevolijn. Deze hoeft ook niet naar Rotterdam dus daarom is dit ook veel makkelijker.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

Wat me trouwens wel opvalt als breuk met het verleden op diverse foto's: de 1e klasse rijtuigen zijn verder niet herkenbaar door een extra blauwe streep. Al scheelt het wel dat de stellen soort van symmetrisch zijn waardoor de A-bak altijd in het midden zit, tenminste, bij het nu de grens over gekomen vijfje wel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stadsbus
Berichten: 1136
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Stadsbus »

Bij de 8-delige ICNG treinstellen zit de 1ste klas iets voor en iets achter de middelste bakken, mocht deze tekening kloppen tenminste. De plekken van de 1ste klas zijn wel symmetrisch maar niet in het midden. Nu maar hopen dat die extra streep er nog wel komt bij de 1ste klas, anders gaat het een stuk moeilijker worden om de 1ste klas te vinden.
Laatst gewijzigd door Stadsbus op za 23 mei 2020, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Gebruikersnaam »

jelmerrr schreef:Maar deze is ondertussen al bij Lelystad dus inderdaad via Flevolijn. Deze hoeft ook niet naar Rotterdam dus daarom is dit ook veel makkelijker.
Vandaar ook dat ik tussen haakjes schreef dat het niet logisch was :wink:

@Daniel
Afbeelding
Afbeelding

Niet geheel symmetrisch, ik weet niet of de assen jou (of iemand anders natuurlijk) al zijn opgevallen, het zijn namelijk niet allemaal jacobsdraaistellen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

De assen zijn me niet opgevallen nee, ik zag het namelijk in een filmpje waarin de ICNG langs een perron rijdt :wink: Maar inderdaad niet 100% symmetrisch want hoewel de middelste bak van een vijfje een A-bak is heeft het betreffende stel ook een AB-bak (Bak C2 in jouw plaatje).
Al is dat dan toch weer soort van wel symmetrisch, gezien bak C2 langer is dan bak H2.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door julsteren »

Jultar schreef:Hahaha, wie gaat de primeur hebben op Nederlands grondgebied? :-)
Ik zie de foto's hier graag verschijnen :-)
De allereerste spoorwegovergang na de grens is https://goo.gl/maps/BLbGkdaCFgBE9aBY9.


Afbeelding
Daar maakte ik deze foto, dit is 566 meter na de grens, kans is groot dat ik dus de eerste was :D

Meer foto's? Jazeker!

Afbeelding
Hier kwam de BR111 van railadventure aan te Bad Bentheim.

Afbeelding
Aan de haak dus de ICNG 3108, de allereerste die Nederlands grondgebied heeft bereikt, en wat is ie mooi zeg *trein*


Afbeelding
En om het af te leren nog een keertje in Borne.

Natuurlijk ook bewegend beeld! https://youtu.be/7h1_rQp8FWg, neem gerust een kijkje! :D
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Heel erg tof om nu eindelijk beelden te zien van zo'n ding in Nederland na al het werk dat de afgelopen jaren verzet is. Dank!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Gebruikersnaam schreef:Niet geheel symmetrisch, ik weet niet of de assen jou (of iemand anders natuurlijk) al zijn opgevallen, het zijn namelijk niet allemaal jacobsdraaistellen.
Mij was wel een in verhouding erg lange bakovergang opgevallen zonder draaistel, maar ik had nog geen schema gezien hoe de stellen opgebouwd zijn. Dank daarvoor!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 183 gasten