Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door starx »

SGM is inderdaad 120 km/h. Maar het verschil tussen 120 en 130 is niet erg groot. Kijk maar naar de marginale reistijdwinst die de snelheidsverhoging op de snelwegen heeft opgeleverd.

Ik ben het ermee eens dat DDZ comfortabeler materieel is dan SGM, maar dat is geen reden om sprinters met DDZ te rijden, want daar is het simpelweg niet voor bedoeld. De enige reden dat het nog steeds gebeurt is dat er niet genoeg spintermaterieel was. Maar nu er heel wat SGM van de Hoekse Lijn is vrijgekomen, gaat dat niet langer op, of in elk geval minder.

Maar even los daarvan, zou ik eerder aan de [serie=Stoptrein|2017|Weert - Eindhoven6400[/serie] en de [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] denken om DDZ door SGM te vervangen. Daar had namelijk al FLIRT moeten rijden en zolang dat niet kan, voldoet SGM prima.

En verder mag ik hopen dat NS vanaf september zijn zaakjes weer op orde heeft en dat FLIRT dan kan rijden de [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie]/[serie=Stoptrein|2017|Weert - Eindhoven6400[/serie], [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] en [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] en integraal in de [serie=Sprinter|2017|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie].
MarkNL
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MarkNL »

sven_engelen schreef:Mag de ATB tijdens de dienst überhaupt uit?
Bij hardnekkige storingen mag je de rit afmaken met de ATB uitgeschakeld. Daarna moet het uiteraard wel gerepareerd worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Waarbij toegevoegd moet worden dat met de ATB uit de machinist niet harder mag rijden dan 80 km/h.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Nitein-Repart »

@starx, de materieelinzet is in de meeste treinseries onveranderd gebleven, omdat de NS zat met de personeelsplanning rond de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie]. DDZ vervangen door SGM in de [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie]/[serie=Stoptrein|2017|Weert - Eindhoven6400[/serie] is vrij kansloos als er toch voldoende rijvaardig Flirt-materieel beschikbaar is en er toch al plannen zijn om Flirt in de [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie]/[serie=Stoptrein|2017|Weert - Eindhoven6400[/serie] te laten rijden. Twee keer kort achter elkaar van materieeltype wisselen, terwijl je het over een paar weken ook in één keer goed kan doen is gewoon niet handig.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Waarom is dat kansloos en niet handig?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door dennistd »

Z2N schreef:Waarbij toegevoegd moet worden dat met de ATB uit de machinist niet harder mag rijden dan 80 km/h.
Is dat niet een interne NS-regel?
cassie127
Berichten: 6580
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door cassie127 »

Die bij NS in de praktijk ook wordt uitgevoerd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door OmniLezer »

De 9405 rijdt wel lekker, maar de ruimte boven tussen de stoelen en het raam is wel even wennen.
Daarnaast hoorde ik geen geluid meer wat je normaal wel in de andere VIRM treinen hoort.
Ten slotte mogen ze wel de Wifi fixen, want dat was echt ruk.

Al met al is het een mooie trein. Lekker modern.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door starx »

Erno-BE schreef:@starx, de materieelinzet is in de meeste treinseries onveranderd gebleven, omdat de NS zat met de personeelsplanning rond de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie]. DDZ vervangen door SGM in de [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie]/[serie=Stoptrein|2017|Weert - Eindhoven6400[/serie] is vrij kansloos als er toch voldoende rijvaardig Flirt-materieel beschikbaar is en er toch al plannen zijn om Flirt in de [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie]/[serie=Stoptrein|2017|Weert - Eindhoven6400[/serie] te laten rijden. Twee keer kort achter elkaar van materieeltype wisselen, terwijl je het over een paar weken ook in één keer goed kan doen is gewoon niet handig.
Het is volgens mij niet zo dat NS dit allemaal "overkomt". Alle beoogde wijzigingen kon je van mijlenver zien aankomen en de personeelsplanning is gewoon een puinhoop. En er mag dan in jouw woorden genoeg rijvaardig FLIRT-materieel zijn, maar daar heb je helemaal niks aan als machinisten er niet mee mogen rijden.
Dan blijft dus staan dat er rijvaardig materieel (waar wel machinisten mee mogen rijden) langs de kant staat, terwijl er bij de IC's nog altijd treinen uitpuilen. Dat is niet te verkopen. Zeker niet omdat er al een jaar lang te weinig materieel is. En nu kan het worden opgelost en laat NS het na...
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Nitein-Repart »

Het is ook niet te verkopen dat rijvaardig materieel (gloednieuwe Flirts) aan de kant staan, terwijl andere treinen uitpuilen. Of er machinisten wel of niet mee mogen rijden, doet het er eigenlijk niet zo toe. Rijvaardig materieel=rijvaardig materieel.

Maar ja, de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] valt nog steeds uit, terwijl de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] al sinds januari rijdt over de HSL. Zelfs Abellio, die nog maar amper een week rijdt op Arnhem-Emmerich dat technisch gezien een complex stuk spoor is, doet het beter qua uitval.

Het is zo jammer dat de NS de hele HSL-soap door laat vloeien naar de rest van het Hoofdrailnet, zodat niet alleen de gebruikers van de HSL slachtoffer zijn van wanbeleid.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door starx »

Inderdaad! Abellio doet het stukken beter. Misschien moet NS eens wat tips vragen aan Abellio, of diens moederbedrijf :lol:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Ik zag gisteren de VIRMm voor het eerst en het viel me op dat er een stuuk meer eerste klas en minder tweede klas gekomen is.
Nu is het echter in de tweede klas vaak overvol, terwijl je in de eerste klas zowat een kanon kunt afsteken.
Ik vraag me dus af wat de reden van deze wijziging is. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Ik neem aan dat je een VIRMm viertje gezien heb dan. VIRM-IV zat onder het gemiddelde percentage eerste klas, terwijl VIRM-VI boven het gemiddelde zat. Bij VIRMm wordt dit gelijk getrokken waarbij de viertjes dus meer en de zesjes minder eerste klas krijgen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Vinny »

Het is ook niet te verkopen dat rijvaardig materieel (gloednieuwe Flirts) aan de kant staan, terwijl andere treinen uitpuilen. Of er machinisten wel of niet mee mogen rijden, doet het er eigenlijk niet zo toe. Rijvaardig materieel=rijvaardig materieel.
Als machinisten nog niet afdoende zijn opgeleid om met nieuwe Flirt-treinen te rijden, dan moeten ze ook met hun tengels van het materieel afblijven. Jammer dat de afdeling commercie het niet kan verkopen, maar in het echte leven gaat het ook zo. Als je een gloednieuwe brommer hebt gekocht maar je hebt nog geen bromfietscertificaat dan moet je nog steeds met je oude roestige fiets naar school.
:Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Dennenboom »

Ach de e-bike is een prima alternatief. Op brommers zitten tegenwoordig vooral oudjes met dikke buiken :D .
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

Bemined schreef:Ik neem aan dat je een VIRMm viertje gezien heb dan. VIRM-IV zat onder het gemiddelde percentage eerste klas, terwijl VIRM-VI boven het gemiddelde zat. Bij VIRMm wordt dit gelijk getrokken waarbij de viertjes dus meer en de zesjes minder eerste klas krijgen.
Wat is het percentage waar NS dan op wil uitkomen? In een oude VIRM4 was iets van een kwart van de trein (twee halve bakken) eerste klas. Leek mij wel voldoende.
Beul van de blindegeleidelijn
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door sealynx »

Aan de foto's van de VIRMm te zien zitten er dezelfde stoelen in als in de NID. Niet echt comfortabel (veel te rechtop), maar door de rechte rugleuning kunnen er wel meer achter elkaar staan. Wellicht dat de verhouding eerste/tweede klas daardoor niet eens zoveel veranderd is.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Pim-AllianceB95 »

VIRM schreef:
Bemined schreef:Ik neem aan dat je een VIRMm viertje gezien heb dan. VIRM-IV zat onder het gemiddelde percentage eerste klas, terwijl VIRM-VI boven het gemiddelde zat. Bij VIRMm wordt dit gelijk getrokken waarbij de viertjes dus meer en de zesjes minder eerste klas krijgen.
Wat is het percentage waar NS dan op wil uitkomen? In een oude VIRM4 was iets van een kwart van de trein (twee halve bakken) eerste klas. Leek mij wel voldoende.
Een oud viertje had 0,75 bakken eerste klas.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

sealynx schreef:Aan de foto's van de VIRMm te zien zitten er dezelfde stoelen in als in de NID. Niet echt comfortabel (veel te rechtop), maar door de rechte rugleuning kunnen er wel meer achter elkaar staan. Wellicht dat de verhouding eerste/tweede klas daardoor niet eens zoveel veranderd is.
De stoelen in de tweede klas staan niet dichter bij elkaar dan voorheen: de plaatsing klopt nog steeds met de ramen. Het verlies aan plaatsen in de tweede klas wordt wel iets gecompenseerd doordat er meer klapstoelen zijn.
Bijvoorbeeld op het balkon, tussen de trappen (waar vroeger het liftje zat) zit nu een klapstoel.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: RE: Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

sealynx schreef:Aan de foto's van de VIRMm te zien zitten er dezelfde stoelen in als in de NID. Niet echt comfortabel (veel te rechtop), maar door de rechte rugleuning kunnen er wel meer achter elkaar staan. Wellicht dat de verhouding eerste/tweede klas daardoor niet eens zoveel veranderd is.
Ik vond de stoelen van de DDZ ook te rechtop, maar dat is volgens mij bij de virmm aangepast. Of althans, toen ik er laatst een uurtje in zat, viel het mij niet op.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Een rechtere rugleuning is beter voor je rug, de ideale hoek is daarin circa 100 graden. Dus misschien doet NS dit niet om de reiziger te pesten. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Wageningen1998 »

Ik vind de stoelen van de VIRMm wel lekker zitten, beter dan van DDZ. Hoe dat precies komt geen idee.
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Chrysa »

Heb er dinsdag voor het eerst ingezeten. Wat is dat ding verschrikkelijk koud van binnen met die airco. -o-
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Dat is iets waar nog aan gewerkt wordt gelukkig. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Geert »

De VIRMm die ik vanmiddag had was juist erg warm.
Ik vind de VIRMm an sich een verbetering, en de stoelen zitten ook oke, maar op een of andere manier zit ik in een DDZ lekkerder. Maar wellicht is dat vanwege de afstand tussen de stoelen. Ik werk vaak (bijna altijd) op mijn laptop in de trein, maar op de een of andere manier zit ik niet lekker aan het tafeltje in de VIRMm. Het lijkt te laag of net iets te ver weg om lekker te werken, en bij DDZ heb ik daar niet (of minder) last van.

De tafeltjes in de koplopers zijn ook prima om met een laptop op te werken, het enige nadeel daar is dat ze af en toe nogal plakkerig zijn :X
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten