Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door starx »

Volgens OV-tijden rijdt de [serie=Sprinter|2017|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] nog altijd niet integraal met FLIRT en ook de series [serie=Stoptrein|2017|Weert - Eindhoven6400[/serie] en [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] rijden nog met DDZ sinds het nieuwe wijzigingsblad. Dat betekent dat de FLIRT-instroom toch om de een of andere reden vertraagd is. Heeft iemand een idee wat hiervan de oorzaak is? Ik had namelijk niet het idee dat de instroom erg moeizaam ging.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Gothic-Writer »

Ga er maar vanuit dat de flirt 3 treinen niet voor de nieuwe dienstregeling van 2018 verder worden ingevoerd in de reizigersdiensten. De trajecten waar ze nu rijden is alles wat er deze dienstregeling komt, meer niet.
En vermoedelijk zal het volgend jaar beperkt worden tot de trajecten: Zutphen - Wijchen / Arnhem centraal - Ede Wageningen / s-Hertogenbosch - Oss en 's-Hertogenbosch - Deurne. Op alle andere trajecten waarvan vooraf gezegd werd dat er ook flirt3 treinen zouden gaan rijden (Dordrecht - Roosendaal sgm / Dordrecht - 's-Hertogenbosch DDZ / Tilburg Universiteit - Weert DDZ) zullen waarschijnlijk dezelfde treinen blijven, zoals nu het geval is en dus geen flirt3 treinen, hooguit incidenteel. Aangezien de 4400 en 6600 waarschijnlijk gekoppeld gaan worden in de dienstregeling van 2018, zal de 4400 de flirt3 treinen weer kwijt raken en zal op de 4400 ook alleen nog maar DDZ rijden.
Die 'wijzigingbladen' zijn gewoon onzin, want er toch een andere planning uitgevoerd.
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Chrysa »

Je roept erg veel, maar als je "ga er maar vanuit", "vermoedelijk" en 2x "waarschijnlijk" gebruikt mag je wel iets meer beargumenteren.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door SLToilet »

Het lijkt me ook vreemd als de 4400 alleen maar met DDZ gaat rijden in 2018, ook als je kijkt naar mogelijke werkzaamheden, ontsporingen in de dienstregeling en natuurlijk de instroom van SNG (als die minstens zo snel kan worden ingezet als de eerste FLIRT)
Laatst gewijzigd door SLToilet op di 04 apr 2017, 07:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door starx »

Het lijkt me nogal vreemd als de uitbreiding van het aantal FLIRT-diensten zomaar voor meer dan een half jaar wordt opgeschort. En dat terwijl ze eigenlijk voorliepen op schema, want eigenlijk zou er pas vanaf 3 april FLIRT in de [serie=Sprinter|2017|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] gaan rijden.

En verder zou het nogal raar zijn als slechts de helft van de stellen gebruikt wordt, want NS moest ze namelijk "met spoed" bestellen, omdat ze op korte termijn nodig waren. Anders hadden ze net zo goed wat extra SNG's kunnen bestellen.
Laatst gewijzigd door starx op di 04 apr 2017, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door koekje »

Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Nitein-Repart »

Gothic-Writer schreef:Ga er maar vanuit dat de flirt 3 treinen niet voor de nieuwe dienstregeling van 2018 verder worden ingevoerd in de reizigersdiensten. De trajecten waar ze nu rijden is alles wat er deze dienstregeling komt, meer niet.
En vermoedelijk zal het volgend jaar beperkt worden tot de trajecten: Zutphen - Wijchen / Arnhem centraal - Ede Wageningen / s-Hertogenbosch - Oss en 's-Hertogenbosch - Deurne. Op alle andere trajecten waarvan vooraf gezegd werd dat er ook flirt3 treinen zouden gaan rijden (Dordrecht - Roosendaal sgm / Dordrecht - 's-Hertogenbosch DDZ / Tilburg Universiteit - Weert DDZ) zullen waarschijnlijk dezelfde treinen blijven, zoals nu het geval is en dus geen flirt3 treinen, hooguit incidenteel. Aangezien de 4400 en 6600 waarschijnlijk gekoppeld gaan worden in de dienstregeling van 2018, zal de 4400 de flirt3 treinen weer kwijt raken en zal op de 4400 ook alleen nog maar DDZ rijden.
Die 'wijzigingbladen' zijn gewoon onzin, want er toch een andere planning uitgevoerd.
Wat is de reden hiervan? Volgens Somda zijn bijna alle Flirts al in Nederland en hebben de meesten al reizigersdiensten gereden. Het lijkt mij dat in ieder geval in september alle beschikbare Flirts en ander materieel moet inzetten. Anders krijg je weer overal volle treinen aangezien Mat64 uit dienst is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Ik ben eerder benieuwd naar zijn bron, want volgens mij is dit gelul in het luchtledige... :|
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 04 apr 2017, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorig bericht
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Nitein-Repart »

Mocht het probleem zijn dat onvoldoende machinisten zijn opgeleid voor Flirt (dit gerucht haal ik van Somda) dan heeft de NS 5 maanden de tijd (tot september) om zoveel mogelijk personeel op de leiden voor diensten op Flirt, daar hoef je niet mee te wachten tot december 2017 of misschien halverwege 2018.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8834
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ArrivaBas »

Ik lees en post ook mee op Somda, en merk inderdaad, dat de FLIRT zelf relatief betrouwbaar is. Het probleem moet hem dus zitten in de opleiding van machinisten. 58 FLIRT's zou veel te veel zijn voor de trajecten in Gothic-Writer's luchtfietserij.

Tevens merk ik niets van andere planning ten opzichte van wijzigingsbladen, Gothic-Writer, wat is je argumentatie dan?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Dennenboom »

Zouden de vakbonden hier nog een rol in kunnen spelen? Voor niet Flirt opgeleide machinisten wordt het aantal routes waar men op ingezet kan worden steeds kleiner. De Hoekse lijn is ook al verdwenen uit het pallet. Men is in overleg met NS over het werkpakket. Wellicht dat er anders acties aankomen tegen het levensgevaarlijke rondje rond de kerk... :(
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Geert »

Ik denk dat het meeste personeel het niet zo erg vindt dat de Hoekse Lijn niet meer in het werkpakket zit. Een paar slagen Hoek van Holland, dat was denk ik echt een rondje rond de kerk :)
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door starx »

Het lijkt me inderdaad een logische verklaring dat de personeelsplanning de oorzaak is. Het was al een rommeltje en de discussie over het rondje om de kerk heeft het niet beter gemaakt. Sterker nog, volgens mij is er nauwelijks iets veranderd ten opzichte van het wijzigingsblad februari. Dat betekent dat bijna de helft van de splinternieuwe FLIRTs en de vrijgekomen stellen van de Hoekse Lijn gewoon niks staan te doen. En dat terwijl er bij de IC's toch probleemtreinen zijn die dringend verlengd moeten worden.

Al met al het zoveelste geval van amateurisme bij NS. En dan maakt het mij niet uit of het de schuld is van de NS-top of van de vakbonden: het is in ieder geval niet de schuld van de reiziger en die heeft wel het nakijken. -o-
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8834
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ArrivaBas »

Het lijkt mij niet zo'n probleem om in enkele series als de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] de DDZ te vervangen voor SGMm's, aangezien inzet daar vaker voorkomt. Dan kan de opleiding voor FLIRT ook gewoon doorgaan.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door PHS »

En waarom moet de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] wéér het slachtoffer zijn? De sprinter Dordrecht - Den Bosch is een van de kwetsbaarste diensten in het zuiden. Het passeert tal van knelpunten, zoals Tilburg-Breda, de aansluiting Vught en de Moerdijkbrug. Het aanbod kan de vraag niet nauwelijks aan. SGM is niet het gewenste materieel hier.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Behalve de topsnelheid is SGM praktisch gelijkwaardig aan het uiteindelijk beoogde materieel: FLIRT. Bij SGM gaat de instap heel snel dankzij een overvloed aan deuren, de aanzetsnelheid van SGM is uitstekend en het kan piekmomenten goed opvangen dankzij de ruime balkons. Ik denk dat de verschillen met DDZ minimaal zullen zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Klaasje »

SGM heeft geen gelijkvloerse instap waardoor het in- en uitstappen substantieel langer duurt dan bij SLT en FLIRT.
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

SGM6 heeft juist meer capaciteit dan een losse DDZ4, men heeft destijds niet voor niets in het dagplan en later in het jaarplan DDZ uit de drukste ritten van de [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] weggehaald en vervangen door SGM.
Geert schreef:Ik denk dat het meeste personeel het niet zo erg vindt dat de Hoekse Lijn niet meer in het werkpakket zit. Een paar slagen Hoek van Holland, dat was denk ik echt een rondje rond de kerk :)
De Hoekse Lijn werd echter ook juist gebruikt om dat rondje te doorbreken, genoeg diensten hadden juist één slagje Hoekse Lijn tussen een rondje Nederland zitten.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Durashift »

Bemined schreef: (..)
De Hoekse Lijn werd echter ook juist gebruikt om dat rondje te doorbreken, genoeg diensten hadden juist één slagje Hoekse Lijn tussen een rondje Nederland zitten.
Een rondje NL lijkt mij nou niet 'om de kerk'.. waarvoor je dan een keer een slagje HvH had moeten maken.

Zou ik eerder verwachten als je de hele ochtend Goude Goverwelle - Den Haag CS v.v. gereden zou hebben. :wink:
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 06 apr 2017, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote gefixt
gilles van de buren
Berichten: 27
Lid geworden op: za 07 mar 2009, 19:20
Locatie: Dordrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door gilles van de buren »

Suus schreef:Behalve de topsnelheid is SGM praktisch gelijkwaardig aan het uiteindelijk beoogde materieel: FLIRT. Bij SGM gaat de instap heel snel dankzij een overvloed aan deuren, de aanzetsnelheid van SGM is uitstekend en het kan piekmomenten goed opvangen dankzij de ruime balkons. Ik denk dat de verschillen met DDZ minimaal zullen zijn.
En de topsnelheid van SGMm is 125 km/u. Het stuk met regelmatige stops (Dordrecht - Tilburg) heeft een baanvaksnelheid van 140 km/u; maar daar maakt DDZ of SGMm niet veel uit want net op snelheid komt het volgende station weer in zicht. Het lange stuk zonder stop (Tilburg - 's Hertogenbosch) is max 130 km/u, daar maakt het verschil tussen DDZ en SGMm ook niet veel uit - denk zelfs dat SGMm met zijn hogere aanzetsnelheid en remcapaciteiten het traject sneller kan dan DDZ.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Klaasje »

SGM heeft minder remcapaciteit dan DDZ.
PHS

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door PHS »

Mijn eigen ervaringen met SGM op de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] is dat die bijna altijd vertraagd zijn. Meestal een paar minuutjes of minder, geen ramp dus, maar het past gewoon niet in de strakke dienstregeling.

DDZ en DD-AR halen makkelijk 140 km/u tussen Gilze-Rijen en Breda en tussen Lage Zwaluwe en Prinsenbeek.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8834
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ArrivaBas »

De DIENSTsnelheid van SGMm is 120 km/h, 125 km/h is niet ingesteld in de ATB, dus alleen te bereiken met de ATB uit. Dan nog zijn de verschillen miniem.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
sven_engelen
Berichten: 211
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door sven_engelen »

Mag de ATB tijdens de dienst überhaupt uit?
Stadsbus
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Stadsbus »

Was de maximum snelheid niet teruggebracht bij SGMm naar 120? (het kan zijn dat ik het fout heb, maar volgens mij was het zo)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten