Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

ICNG 3115 maakt volgens de GPS posities momenteel zijn eerste meters in reizigersdienst, dit is daarmee de eerste ICNG van de lage nummers die in dienst gekomen is.
Michael
Berichten: 11766
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Michael »

De 3111 zou inmiddels ook geaccepteerd zijn door NS aldus een bericht op Somda dus die zal ook wel binnenkort in dienst komen dan.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Ondanks dat de instroom van ICNG weer op gang lijkt te komen, lijkt de tijdelijke uurdienst van de 900 voorlopig te blijven, vanaf april is deze nu in het dagplan verwerkt i.p.v. dat er per dag opgeheven wordt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Wat is nu eigenlijk de reden van de uursdienst voor de 900? En waarom is voor de 900 gekozen en niet voor de 1000? Dat laatste had veel minder impact gehad op de reizigers.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

De levering van ICNG loopt achter op de planning en het moeten teruggeven van TRAXX locomotieven gaat door en kan niet gestopt worden, waardoor er te weinig treinen zijn.

In de s900 snijden levert effectief minder materieelinzet op, waar snijden in de s1000 dat amper doet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Maar NS houdt toch de regel aan dat ze tot minimaal een jaar na introductie van nieuw materieel ook het oude materieel behouden?
Dan kan er toch niet ineens sprake zijn van een materieeltekort?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

Wel als de leverancier van nieuwe treinen heeft beloofd te leveren maar dat niet doet.
De leasemaatschappij van de locs heeft ongetwijfeld ook opzegtermijnen en de rijtuigen lopen met hun leeftijd onherroepelijk tegen een termijn aan waarin onderhoud niet meer kan en revisie van componenten nodig is. Dat doe je niet voor nog een paar maanden inzet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MaartenD »

Meltrain schreef: wo 13 mar 2024, 07:37 Maar NS houdt toch de regel aan dat ze tot minimaal een jaar na introductie van nieuw materieel ook het oude materieel behouden?
Dan kan er toch niet ineens sprake zijn van een materieeltekort?
Omdat NS alleen aan voorspelling doet en niet acteert op de werkelijkheid.
T-hijs
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door T-hijs »

^^
Wat een kulreactie; tendentieus en stigmatiserend! Lees even de reactie van Daniël, net boven jouw bericht.
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10593
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

MaartenD schreef: wo 13 mar 2024, 08:03 Omdat NS alleen aan voorspelling doet en niet acteert op de werkelijkheid.
Waarbij eens te meer opvalt dat NS niet al jaren van tevoren wist hoe die werkelijkheid er vandaag uit zou zien, zodat ze daar op hadden kunnen anticiperen. Schan-da-lig gewoon.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door iamthedutchdude »

Tja, niet iedereen heeft een glazen bol...
MaartenD schreef: wo 13 mar 2024, 08:03
Meltrain schreef: wo 13 mar 2024, 07:37 Maar NS houdt toch de regel aan dat ze tot minimaal een jaar na introductie van nieuw materieel ook het oude materieel behouden?
Dan kan er toch niet ineens sprake zijn van een materieeltekort?
Omdat NS alleen aan voorspelling doet en niet acteert op de werkelijkheid.
Deze opmerking is ronduit kul.

ICNG is in 2016 besteld en zou oorspronkelijk in 2021 instromen in reizigersdienst. Dan was het dus geen probleem geweest als de leasecontracten van de TRAXX'en (bij minstens 2 maatschappijen) in 2023 zouden aflopen. De praktijk is echter weerbarstiger gebleken (bijvoorbeeld door corona. Degene die dat in de glazen bol gezien had mag NS de volgende keer wel waarschuwen). De instroom van ICNG is dus pas recent op gang gekomen. Dan ga je als NS met hangende pootjes naar de leasemaatschappijen, in de hoop de TRAXX'en wat langer te kunnen houden. Bij (minstens) één leasemaatschappij kon dat niet, aangezien die al een nieuwe partij had gevonden voor die locs.
T-hijs
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door T-hijs »

Forumlid T-hijs waardeert de voorgaande post! *O*
F.k.a. Bollenstad
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

Volgens mij is het de afgelopen periode best afzien geweest voor reizigers over de HSL tussen Rotterdam en Breda.
Als de frequenties zo worden afgeschaald, zou je bijvoorbeeld niet tijdelijk de 1100 over Dordrecht kunnen sturen, zodat je die ook kunt rijden met ander materieel? Dat scheelt misschien in het schrappen van het aantal treinritten. Of heb je dan te maken met te weinig beschikbare treinstellen en/of goederenpaden?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10593
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

iamthedutchdude schreef: wo 13 mar 2024, 09:31 Tja, niet iedereen heeft een glazen bol...
Precies. Dáár had NS dus in moeten investeren, maar daar hoor je weer niemand over.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door umbusko »

Exact, dat geeft weer wat meer opties op een zonnige lentedag dan alleen blaadjes, sneeuw en hitte. *Dingdong* "Door reflectie in de glazen bol rijden er vandaag minder treinen tussen Amsterdam en Rotterdam via de HSL, plèn uw reis in de èp. Herhaling, ..." (A)
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MaartenD »

iamthedutchdude schreef: wo 13 mar 2024, 09:31
MaartenD schreef: wo 13 mar 2024, 08:03
Meltrain schreef: wo 13 mar 2024, 07:37 Maar NS houdt toch de regel aan dat ze tot minimaal een jaar na introductie van nieuw materieel ook het oude materieel behouden?
Dan kan er toch niet ineens sprake zijn van een materieeltekort?
Omdat NS alleen aan voorspelling doet en niet acteert op de werkelijkheid.
Deze opmerking is ronduit kul.

ICNG is in 2016 besteld en zou oorspronkelijk in 2021 instromen in reizigersdienst. Dan was het dus geen probleem geweest als de leasecontracten van de TRAXX'en (bij minstens 2 maatschappijen) in 2023 zouden aflopen. De praktijk is echter weerbarstiger gebleken (bijvoorbeeld door corona. Degene die dat in de glazen bol gezien had mag NS de volgende keer wel waarschuwen). De instroom van ICNG is dus pas recent op gang gekomen. Dan ga je als NS met hangende pootjes naar de leasemaatschappijen, in de hoop de TRAXX'en wat langer te kunnen houden. Bij (minstens) één leasemaatschappij kon dat niet, aangezien die al een nieuwe partij had gevonden voor die locs.
Je bewijst exact mijn punt. Er wordt een planning gemaakt en zo gaat het gebeuren. Je kunt dan niet meer acteren als die planning niet haalbaar is (om wat voor redenen dan ook).

Natuurlijk is er een argument te maken dat je het op die manier doet (en dat argument is vooral financieel), maar je had het niet op die manier hoeven doen. Je had ook kunnen zeggen "Ik huur de traxxen voor onbepaalde tijd en als ik ze niet meer nodig heb dan krijg je ze terug".
Maar dat is niet gedaan. Er is een voorspelling gedaan wanneer ICNG in dienst zou zijn, die voorspelling is niet uitgekomen en in de nieuwe werkelijkheid kun je er niets meer aan doen.

En dat is al de tweede keer dat NS in dezelfde val trapt voor dezelfde verbinding. Fyra precies hetzelfde. We krijgen nieuwe treinen, die gaan we krijgen en dus is een backup niet nodig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

MaartenD schreef: wo 13 mar 2024, 11:40 Maar dat is niet gedaan. Er is een voorspelling gedaan wanneer ICNG in dienst zou zijn, die voorspelling is niet uitgekomen en in de nieuwe werkelijkheid kun je er niets meer aan doen.
In een sliert locs passen ook weinig reizigers anders. Want je kunt wel Traxxen langer huren, maar als je rijtuigen tegen revisietermijnen aan lopen kan je daar alsnog weinig mee. Rijtuigen die in Nederland inzetbaar zijn, zijn er immers ook niet echt in overvloed te huur.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Maar aangezien de NS de rijtuigen wil verkopen zou een extra revisie nog een optie kunnen zijn, dat verdien je bij de verkoop weer terug.
Michael
Berichten: 11766
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Michael »

Dan moet je ze wel verkocht kunnen krijgen natuurlijk. Ik weet niet of je rijtuigen die 40-45 jaar oud zijn makkelijk kunt verkopen. Want anders is een revisie wel een behoorlijke geldverspilling.
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door DingeZ »

Het valt mij ook op dat sinds vorige week vrijwel geen losse vijfjes worden ingezet (op de late avond na). De meeste dagen worden er drie of vier setjes ingezet met vijfjes en een enkel achtje en daarnaast één of twee losse achtjes. Lijkt erop dat men prefereert om lange treinen te rijden boven alle treinen. De volledige 900 zou namelijk wel moeten passen met alleen losse vijfjes.
Mdk
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Mdk »

Als ik de CEO van European Sleeper bij VPRO tegenlicht moet geloven dan zijn datsoort rijtuigen erg gewild voor ombouw naar slaaprijtuigen of inzet op open-acces dagverbindingen.

Het inzetten van zo lang mogelijke treinen ipv meer treinen is opzich ook niet gek als je naast een materieelkrapte ook een personeelskrapte hebt. Als ik het goed begreep is een deel van de hsl-machinisten op dit moment in opleiding/in afwachting van opleiding voor de icng? Dus hoe minder machinisten je in de dienst nodig hebt, hoe meer je door het trainingsprogramma kan sturen en hoe sneller je die machinisten (en het materieel waarop zij trainen) weer kan vrijspelen voor de reizigersdienst.
Bij twijfel altijd klagen
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MaartenD »

Michael schreef: wo 13 mar 2024, 12:23 Dan moet je ze wel verkocht kunnen krijgen natuurlijk. Ik weet niet of je rijtuigen die 40-45 jaar oud zijn makkelijk kunt verkopen. Want anders is een revisie wel een behoorlijke geldverspilling.
ICK is meer dan gereviseerd (zeker de A-rijtuigen) en was 40 jaar oud toen het in dienst kwam. ICL was nog ouder toen het in dienst kwam maar is minder hard verbouwd.
En beide series werden na inzet in Nederland nog weer in het buitenland ingezet.
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door iamthedutchdude »

MaartenD schreef: wo 13 mar 2024, 11:40 ...

Je bewijst exact mijn punt. Er wordt een planning gemaakt en zo gaat het gebeuren. Je kunt dan niet meer acteren als die planning niet haalbaar is (om wat voor redenen dan ook).

Natuurlijk is er een argument te maken dat je het op die manier doet (en dat argument is vooral financieel), maar je had het niet op die manier hoeven doen. Je had ook kunnen zeggen "Ik huur de traxxen voor onbepaalde tijd en als ik ze niet meer nodig heb dan krijg je ze terug".
Maar dat is niet gedaan. Er is een voorspelling gedaan wanneer ICNG in dienst zou zijn, die voorspelling is niet uitgekomen en in de nieuwe werkelijkheid kun je er niets meer aan doen.

En dat is al de tweede keer dat NS in dezelfde val trapt voor dezelfde verbinding. Fyra precies hetzelfde. We krijgen nieuwe treinen, die gaan we krijgen en dus is een backup niet nodig.
Nee: er is een planning gemaakt. Daar gaat een marge overheen, om eventuele tegenvallers op te kunnen vangen zonder in de problemen te komen. Die marge bedroeg bijna 50% van de originele levertijd (5 jaar levertijd, iets meer dan 2 jaar marge). Die marge bleek helaas niet genoeg.
Daarnaast werken leasecontracten veelal met opzegtermijnen waar partijen zich aan moeten houden en welke niet altijd gunstig uitvallen. Zo'n opzegtermijn kan met gemak (meer dan) een jaar bedragen. Immers: een leasemaatschappij weet graag op tijd wanneer zij hun materieel terug krijgen zodat zij deze opnieuw kunnen uitleasen. Stilstaand materieel is voor hen totaal niet gunstig. Een leasecontract met een clausule "als ik ze niet meer nodig heb dan krijg je ze terug" kost klauwen vol extra geld (als een leasemaatschappij een dergelijk contract al aangaat).

Maar blijkbaar vindt ene MaartenD het verstandig om voor elke indiensttreding een volledig wagenpark op reserve te hebben staan met alle financiële gevolgen van dien. Voor de duidelijkheid: NS (en ieder ander bedrijf) heeft geen cheatcodes als motherlode of rosebud, waarmee zij een eindeloze geldvoorraad hebben. Elke euro kan maar één keer uitgegeven worden. Geld dat NS logischerwijs liever inzet in verbetering van de treindienst in heel Nederland dan in een reserve wagenpark.
trolly schreef: wo 13 mar 2024, 11:03
iamthedutchdude schreef: wo 13 mar 2024, 09:31 Tja, niet iedereen heeft een glazen bol...
Precies. Dáár had NS dus in moeten investeren, maar daar hoor je weer niemand over.
Ik mag toch hopen dat mijn sarcasme-meter terecht uitslaat bij deze opmerking...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

We hebben het niet over elke indiensttreding maar specifiek over materieel voor de HSL waarvoor simpelweg geen alternatief is. In dat geval is een volledig wagenpark op reserve (wat er in eerste instantie ook was) best logisch.

Je kan hier nu eenmaal niet willekeurig ander NS materieel inzetten zoals op de rest van het hoofdrailnet. Dat ICM-1 is afgevoerd zonder dat er ICNG voor in de plaats is gekomen is een veel minder groot probleem doordat NS te veel sprinters heeft.

Helaas heeft NS geen sprinters gekocht die onder 25kV werken. :mrgreen:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Durashift »

MaartenD schreef: wo 13 mar 2024, 11:40 (...). Je had ook kunnen zeggen "Ik huur de traxxen voor onbepaalde tijd en als ik ze niet meer nodig heb dan krijg je ze terug".
Maar dat is niet gedaan. (..)
Voor dit soort kapitaal intensieve goederen zijn er ook nog fiscale regels (IFRS bijvoorbeeld) waar partijen zich aan dienen te houden. Een onbegrensde looptijd is dan niet wenselijk. Wil men dat, dan moet je ze maar kopen, dan kan men zelf de looptijd bepalen ;)

Ik begrijp uit de andere reacties dat NS al om verlenging van de contracttermijn heeft gevraagd maar dit dus niet altijd gelukt is.
Misschien heeft NS wel om koop gevraagd voor enkele machines maar is dat niet toegestaan?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 147 gasten