Pagina 49 van 72

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: zo 08 okt 2017, 15:33
door Geert
Suus heeft wel een punt. Op een gegeven moment is ICR gewoon op en gaat het veel geld kosten om in dienst te houden.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: zo 08 okt 2017, 16:13
door Jultar
Oh absoluut. Maar deze aanpassingen zijn dus niet om het spul per definitie rijdende te houden.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: zo 08 okt 2017, 18:11
door Mr-W
Suus schreef:Ja ho is even. Materieel met een ongelijkvloerse instap, een waslijst aan kwaaltjes en dat revisie- na revisieproject doorloopt (nu weer voor de elektrische installaties) om maar rijdend te houden, dat kan je niet voor eeuwig volhouden.

De ongelijkvloerse instap gaat ook voor VIRM een probleem opleveren de overheid wil zo snel mogelijk alle treinen toegangkelijk hebben.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: zo 08 okt 2017, 18:51
door Ronaldussen
Dat is begin jaren 30 aan de orde. Dan zal de eerste serie Virm sowieso al uit dienst gaan. Voor de overige series zal wellicht een uitzondering worden gemaakt. Het zou van de zotte zijn als goed materieel vroegtijdig ter zijde wordt gesteld.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: zo 08 okt 2017, 19:08
door KM46
Mr-W schreef:
Suus schreef:Ja ho is even. Materieel met een ongelijkvloerse instap, een waslijst aan kwaaltjes en dat revisie- na revisieproject doorloopt (nu weer voor de elektrische installaties) om maar rijdend te houden, dat kan je niet voor eeuwig volhouden.

De ongelijkvloerse instap gaat ook voor VIRM een probleem opleveren de overheid wil zo snel mogelijk alle treinen toegangkelijk hebben.

Dan vergeet je het andere dubbeldeksmaterieel. Die hebben ook een ongelijkvloerse instap. Wil je die er dan in een keer gelijk uit knikkeren?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: zo 08 okt 2017, 19:15
door Wageningen1998
Het andere dubbeldeksmaterieel (DDAR/DDZ) is ouder dan de eerste generatie VIRM dus die zullen waaarschijblijk nog eerder uit dienst gaan.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: zo 08 okt 2017, 19:16
door Hainje
DDM & DDAR is ook alweer uit 1991-1998, ongeveer even oud als VIRM dus. Het is dus niet onwaarschijnlijk dat er na de oplevering van ICNG gekeken gaat worden naar nieuwe dubbeldekkers.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: zo 08 okt 2017, 19:19
door Suus
Die zijn daarom verbouwd en steeds meer naar de IC-dienst gestuurd. Daar mag nog langer met een ongelijkvloerse instap gereden worden, dit met het idee dat de stations waar intercity's stoppen over het algemeen bemenst zijn en er dus reizigersassistentie verleend kan worden. Zijn natuurlijk ook wel intercitystations te vinden waar dat niet niet klopt, maar theorie en praktijk kloppen wel vaker niet.

Overigens hebben zowel VIRM als DDZ een beduidend lagere instap dan ICR en ICM, zie hier wat een decennium al voor een verschil maakt.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: zo 08 okt 2017, 19:26
door Durashift
Hainje schreef:(..) na de oplevering van ICNG gekeken gaat worden naar nieuwe dubbeldekkers.


Met gelijkvloerse instap?

Bestaat dat al of wordt het dan écht laag bij de grond zitten in de bak zelf.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: zo 08 okt 2017, 19:27
door KM46
Suus schreef:Die zijn daarom verbouwd en steeds meer naar de IC-dienst gestuurd. Daar mag nog langer met een ongelijkvloerse instap gereden worden, dit met het idee dat de stations waar intercity's stoppen over het algemeen bemenst zijn en er dus reizigersassistentie verleend kan worden. Zijn natuurlijk ook wel intercitystations te vinden waar dat niet niet klopt, maar theorie en praktijk kloppen wel vaker niet.

Overigens hebben zowel VIRM als DDZ een beduidend lagere instap dan ICR en ICM, zie hier wat een decennium al voor een verschil maakt.

Daar heb je ook wel weer gelijk in. Maar in je eerdere post leek het niet of je al het dubbeldeksmaterieel er in een keer uit wilde gooien.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: zo 08 okt 2017, 19:53
door ArrivaBas
Durashift schreef:
Hainje schreef:(..) na de oplevering van ICNG gekeken gaat worden naar nieuwe dubbeldekkers.


Met gelijkvloerse instap?

Bestaat dat al of wordt het dan écht laag bij de grond zitten in de bak zelf.

In Duitsland en Oostenrijk rijden volop dubbeldekkers met instap op de benedenverdieping. Gaat alleen ten koste van zitplaatsen erboven. Alleen zijn de perrons daar twintig centimeter lager.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: zo 08 okt 2017, 23:11
door Mr-W
Hainje schreef: Het is dus niet onwaarschijnlijk dat er na de oplevering van ICNG gekeken gaat worden naar nieuwe dubbeldekkers.

De infrastructuurheffing voor dubbeldekkers is een stuk hoger en alle nieuwe intercitytreinen moeten geschikt zijn voor 200 of hoger. Oa de Hanzelijn zie ik nog overgaan op ICNG.
Ronaldussen schreef:Dat is begin jaren 30 aan de orde. Dan zal de eerste serie Virm sowieso al uit dienst gaan. Voor de overige series zal wellicht een uitzondering worden gemaakt. Het zou van de zotte zijn als goed materieel vroegtijdig ter zijde wordt gesteld.

Ik denk dat het gebruikt gaat worden voor spitstreinen.
De rijksoverheid wil er tussen 2030 en 2040 vanaf. De politiek zelf waarschijnlijk nog eerder.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/openbaar-vervoer/openbaar-vervoer-toegankelijk-voor-iedereen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 09 okt 2017, 00:37
door Z2N
Durashift schreef:
Hainje schreef:(..) na de oplevering van ICNG gekeken gaat worden naar nieuwe dubbeldekkers.


Met gelijkvloerse instap?

Bestaat dat al of wordt het dan écht laag bij de grond zitten in de bak zelf.

Bombardier heeft voor de SNCF een type dubbeldekker ontwikkeld met enkeldeks-rijtuigen om in te stappen en dubbeldeksrijtuigen om te zitten: de Régio2N. Klinkt raar, maar is zeer effectief: gelijkvloerse instap maar toch veel zitplaatsen. Siemens heeft het afgekeken, de Desiro HC die in Noordrijn-Westfalen gaat rijden kent een soortgelijke oplossing.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 09 okt 2017, 07:58
door Suus
Nu zijn de Régio2N’s die ik op de foto heb gezien wel foeilelijk. Ik hoop er tijdens mijn vakantie een tegen te komen in de hoop mijn beeld iets bij te kunnen stellen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 09 okt 2017, 08:55
door tjitte19
Ik heb er in Lille nog èèn gezien, ik vind ze best aardig om te zien hoor.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 09 okt 2017, 09:25
door ArrivaBas
Die Regio2N's zijn vooral breed. Ik vrees dat die dingen onaangepast buiten het profiel van vrije ruimte vallen in Nederland. De grote hoeveelheid aan (grove) naden maakt het treinstel ook nog eens enorm lelijk om te zien.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 09 okt 2017, 10:01
door Meltrain
Z2N schreef:Bombardier heeft voor de SNCF een type dubbeldekker ontwikkeld met enkeldeks-rijtuigen om in te stappen en dubbeldeksrijtuigen om te zitten: de Régio2N. Klinkt raar, maar is zeer effectief: gelijkvloerse instap maar toch veel zitplaatsen. Siemens heeft het afgekeken, de Desiro HC die in Noordrijn-Westfalen gaat rijden kent een soortgelijke oplossing.

De Desiro HC is toch wel grotendeels anders hoor: de kopbakken zijn enkeldeks omdat daar alle elektrische apparatuur op het dak ligt. Alle bakken hebben ook gewoon deuren.
De Régio2N leek me ook wel iets voor Nederland, maar ik weet niet of de perronhoogtes in Frankrijk vergelijkbaar zijn met die in Nederland?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 09 okt 2017, 13:43
door reisthijs
Het concept van de Régio2N is leverbaar in met verschillende vloerhoogtes voor het enkeldeks gedeelte, 800mm (dezelfde vloerhoogte als ICNG) is ook mogelijk.

ArrivaBas schreef:Die Regio2N's zijn vooral breed. Ik vrees dat die dingen onaangepast buiten het profiel van vrije ruimte vallen in Nederland. De grote hoeveelheid aan (grove) naden maakt het treinstel ook nog eens enorm lelijk om te zien.
Frankrijk heeft qua breedte profiel van vrije ruimte als Nederland. Een Regio2N is ongeveer 3 m breed, dat is vergelijkbaar met een VIRM ook, dus dat zal waarschijnlijk wel passen.

Mr-W schreef:De rijksoverheid wil er tussen 2030 en 2040 vanaf. De politiek zelf waarschijnlijk nog eerder.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/openbaar-vervoer/openbaar-vervoer-toegankelijk-voor-iedereen
De politiek heeft het al jaren over 2030.
Maar het ministerie van financiën ziet natuurlijk liever niet dat materieel voortijdig buiten dienst gaat (kapitaalvernietiging), en VIRMm kan nog zeker mee tot 2040. De nieuwere series kunnen misschien nog wel langer in dienst blijven.

Het meest voor de hand liggende lijkt mij dan dat VIRM tegen 2030 verbouwd zal worden, zodat er in elk stel één balkon komt met gelijkvloerse instap.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 09 okt 2017, 18:56
door Durashift
Okay, helder. :pos:

Ik heb ff naar die Deciro HC gekeken.
Klopt het dat de gelijkvloerse instap (richting de bak dus) alleen in het enkeldeks gedeelte gerealiseerd is?
De dubbeldeks bakken hebben in ieder geval een verhoging naar boven toe, zie ik.

Spoiler: show
Afbeelding


Bron: http://railcolornews.com/2017/07/18/de- ... d-outside/

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 09 okt 2017, 19:27
door OmniLezer
Mooie treinen die RRX dingen. Ik heb ze wel eens eerder gezien, maar de luxe lijkt me echt op die van een veredelde metro.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 09 okt 2017, 19:29
door Suus
De deuren bij de dubbeldeksbakken zitten naast de draaistellen, daardoor kan een instap op 55 centimeter gerealiseerd worden. Wel zit er dan achter de deur nog een lichte helling naar beneden, omdat de vloer nog lager zit. Bij de enkeldeksbakken kan wel een instap op 76 centimeter gerealiseerd worden.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 09 okt 2017, 19:32
door Daniel
@Durashift: Als je even alle plaatjes als een geheel bekijkt dan zie je dat de trap in de RRX stellen boven de draaistellen zit, daarom is daar dus ook een opstap heen vanaf de deuren. Met deuren die niet boven de draaistellen zitten lijkt het dat die op perronhoogtes afstembaar zijn, zoveel lager zijn die toch niet in Duitsland?
In elk geval zitten er dus ook zitplaatsen op de bovenverdieping boven de deuren, dat geeft ook al aan dat die lager zitten als bv. bij een VIRM.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 09 okt 2017, 19:38
door Suus
Als de deur op de onderverdieping zit, is de instaphoogte dus 55 centimeter. Dat is een van de twee standaardhoogtes in Europa. Vanaf een perron van 76 centimeter is dat echter een flinke afstand naar beneden en niet echt heel erg prettig om te doen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 09 okt 2017, 19:40
door Daniel
Maar zo laag zijn die Duitse perrons toch niet, althans, in mijn ervaring?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 09 okt 2017, 19:51
door Wubbo
Mr-W schreef:
Hainje schreef: Het is dus niet onwaarschijnlijk dat er na de oplevering van ICNG gekeken gaat worden naar nieuwe dubbeldekkers.

De infrastructuurheffing voor dubbeldekkers is een stuk hoger[...]
Waar staat dat? In de Netverklaring 2018 lees ik van alles over gebruiksvergoeding en infraheffing, maar niets specifieks over dubbeldekkers (ik heb gezocht op het woord "dubbel").