Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor Thom91 » Wo 24 Dec 2014, 16:37

NS bestelt sprinters bij Zwitsers bedrijf via onderhandse gunning

De NS wil ongeveer zestig sprinters bestellen bij de Zwitserse treinenbouwer Stadler. Het Nederlandse spoorbedrijf zegt de treinen snel nodig te hebben.
Maar treinenbouwers Alstom en Bombardier maken bezwaar tegen de onderhandse gunning aan Stadler. De bedrijven spannen een kort geding aan.

''NS betreurt deze gang van zaken, omdat het niet in het belang van de Nederlandse reiziger is en we snel meer sprinters nodig hebben", zegt financieel directeur Engelhardt Robbe van NS.

"Wij zien de zaak met vertrouwen tegemoet en handelen zorgvuldig. Rechtszaken zorgen mogelijk alleen maar voor een latere komst van de benodigde sprinters'', aldus Robbe.

Extra sprinter

De NS zegt door reizigersgroei en diverse andere omstandigheden al eind 2016 extra sprinters nodig te hebben. ''Aangezien het tekort aan sprinters zich al op korte termijn voordoet, is het doorlopen van een openbare aanbesteding niet mogelijk.''

In zo'n situatie mag een spoorwegbedrijf volgens Robbe overgaan tot een onderhandse gunning. Andere opties, zoals het huren van treinen, bleken volgens NS niet mogelijk.

Aanmerking

Alstom en Bombardier vechten het besluit aan, omdat ze ook in aanmerking wilden komen voor een onderhandse gunning. Maar volgens de NS konden deze partijen niet aantonen dat ze aan de behoefte voor eind 2016 konden voldoen.

''Stadler is in staat om snel sprintertreinen te leveren, omdat zij al bezig is met een procedure voor toelating op het Nederlandse spoor.'' Bovendien rijden de treinen van Stadler van het type Flirt al in meerdere landen en hebben ze zich al bewezen, aldus NS.

Bron en meer
Komt wel goed schatje.

Klaasje
Berichten: 5989
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor Klaasje » Wo 24 Dec 2014, 16:39

Het lijkt er dus op dat NS wel eerst heeft rondgevraagd wie er snel kan leveren. Dan is er sprake van een stuk zorgvuldiger procedure dan tot noch toe leek te zijn gevolgd. Het is wel een interessante casus. Ik ben benieuwd wat eruit komt.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor webguy » Wo 24 Dec 2014, 18:40

Aanbesteden is op dit gebied sowieso wrang. NS doet wel een (versnelde aanbesteding), wat gebeurt er dan? Alstom en Bombardier moeten snel met een bod komen terwijl Stadler al heeft wat NS wil. Er moet dan vanalles gebeuren om maar te laten zien dat Stadler geen voordeel heeft ten opzichte van de andere partijen terwijl Stadler vast al klaar is om te gaan bouwen.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor Z2N » Wo 24 Dec 2014, 20:07

Misschien helpt het wel mee dat NS de levertermijnen al wist van de aanbesteding van de SNG? Als daaruit blijkt dat Stadler het snelst kan leveren, en snelheid een belangrijk iets is, dan kun je die info wel gebruiken als betrouwbare bron voor levertermijnen.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor Thom91 » Wo 24 Dec 2014, 20:11

Zie wat Klaasje zegt, alle bedrijven zijn voor die snelle levering nogmaals geconsulteerd.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor Busfoto.nl » Wo 24 Dec 2014, 23:04

Ik vind het wel zo netjes om gewoon aan te besteden. Vanwaar opeens die haast? Het toch doorgaan van de OV-studentenkaart is toch geen valide reden?

Wellicht betalen we als maatschappij nu wel tientallen miljoenen euros meer dan wanneer er aanbesteed werd.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor webguy » Do 25 Dec 2014, 11:08

Volgens mij is een aanbesteding daar 0,0 garantie op. Het is niet alleen SOV he - ook ERTMS inbouw, dat is de belangrijkste
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor marlies » Do 25 Dec 2014, 11:17

Waarom zou SOV geen goede reden zijn eigenlijk? Los van dat er inderdaad meerdere goede redenen zijn. Als NS zelf had bedacht dat 'ie waarschijnlijk wel afgeschaft zou worden was dat inderdaad wat zwak maar als het vanuit de overheid als zekerheid is gebracht en dan ineens toch niet gebeurt is dat een ander verhaal. Dat is eigenlijk meer als 'm zonder voldoende voorbereidingstijd voor het OV ineens in gaan voeren.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor Thom91 » Do 25 Dec 2014, 12:11

webguy schreef:Volgens mij is een aanbesteding daar 0,0 garantie op. Het is niet alleen SOV he - ook ERTMS inbouw, dat is de belangrijkste

Nouja als je ervan uitgaat dat 1/3 van je reizigerskilometers (Want zoveel produceren al die SOV gebruikers er) wegvalt grotendeels, en dat blijkt dat het toch blijft en zelfs wordt uitgebreid heb je denk ik wel een legitiemere reden. Verder wordt DDM1 gereviseerd om de tekorten tijdens inbouw ERTMS op te vangen, zoals in het vervoerplan 2015 staat. Dus dat het voor ERTMS is geloof ik niet zoveel van. Verder heeft het V250 debacle ook een grote impact, doordat het DDZ eerder moet doorstromen naar IC diensten door wegvallen ICRm. Allemaal effecten die deels aan NS te wijten zijn maar meer aan de staat.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor Geert » Do 25 Dec 2014, 13:00

En belangrijker: het verklaart waarom NS zo'n haast heeft, en door die haast wordt niet gekozen voor een aanbesteding die normaal wel gehouden zou zijn.

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor timtrein » Do 25 Dec 2014, 14:28

NS is de laatste jaren bewust aan de zuinige kant geweest vanwege inderdaad een ontwikkeling als de afschaffing van de OV-kaart. Dat kun je ze kwalijk nemen, maar als NS het geld over de balk gooit staat de Tweede Kamer ook weer in lichterlaaie. Dus dat kan ik best begrijpen. Maar er zijn nu een aantal ontwikkelingen die min of meer tegelijkertijd komen (SOV, ERTMS, V250 vervangen, einde revisietermijnen plan V) en juist die combinatie is belangrijk in dit geval. Alle afzonderlijke factoren konden nog wel opgevangen worden - maar alle tegelijkertijd niet.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor deadlock » Do 25 Dec 2014, 18:11

Dat kan je de NS niet kwalijk nemen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor Thom91 » Di 20 Jan 2015, 14:12

NS mag 60 treinen definitief bestellen

20 januari 2015
NS gaat definitief ca. 60 Sprinters bestellen bij de Zwitserse treinenbouwer Stadler. De treinen moeten vanaf eind 2016 gaan rijden om onze reizigers vanaf dan extra zitplaatsen en comfort te kunnen bieden. Dit model treinen (type Flirt) rijdt al in meerdere landen en heeft zich al bewezen.

De Sprinters worden besteld, middels een zogeheten onderhandse gunning, om de treinen zo snel mogelijk te kunnen laten rijden. Dit is nodig vanwege o.a. het behoud van de ov-studentenkaart en de uitbreiding met MBO-scholieren. Zonder de bestelling zou NS te weinig treinen hebben om onze reizigers goed te kunnen bedienen.

Eind december dreigde een kort geding van concurrerende treinenbouwers tegen de onderhandse gunning. Vandaag werd echter duidelijk dat partijen daar van afzien, waardoor NS door kan met de bestelling en het proces geen onnodige vertraging oploopt. “Een belangrijke opsteker die nog eens onderstreept dat NS op zorgvuldige wijze alles op alles zet om voor de reiziger voldoende comfortabele treinen te laten rijden nu en in de toekomst. Dat we nu definitief kunnen bestellen is een belangrijke steun in de rug”, aldus Engelhardt Robbe, CFO van NS.
Komt wel goed schatje.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor Thom91 » Di 20 Jan 2015, 14:15

NS vervroegt HSL-frequentieverhoging Amsterdam-Rotterdam

20 januari 2015
Reizigers kunnen vanaf 2016 vier keer per uur een Intercity Direct nemen op de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Amsterdam en Rotterdam. Nu is dat nog twee keer per uur. Aanvankelijk zou deze frequentieverhoging in het spoorboekje van 2017 worden opgenomen, maar door onder meer de eerdere beschikbaarheid van materieel is het mogelijk om de extra treindiensten eerder door te voeren. NS heeft daarom besloten om de kwartierdienst, op dit deel van het HSL-traject, eerder te starten.

Intercity Direct rijdt van Amsterdam naar Breda en doet onderweg de stations Schiphol en Rotterdam aan. Vooral tussen Amsterdam en Rotterdam is het erg druk in de trein. De Intercity Direct is populair onder reizigers omdat de reis tussen de twee steden ongeveer 30 minuten sneller is dan via conventioneel spoor.

Om de grote vraag van reizigers op deze verbinding aan te kunnen, breidt NS het aanbod versneld uit. In de loop van 2015 gaan er tussen Amsterdam en Rotterdam drie treinen per uur rijden, een jaar later wordt dit een kwartierdienst.

NS heeft ook onderzocht of ook een andere treindienst uit spoorboekje 2017 kan worden vervroegd, namelijk het invoeren van de trein Den Haag-Eindhoven, die deels via de HSL gaat rijden. Voor het waarborgen van een stabiele dienstregeling op dit traject is echter meer tijd nodig. Daarom kiest NS ervoor om deze dienstregelingswijziging, binnen de vervoersconcessie, per december 2016 te realiseren.

De nieuwe treindiensten maken deel uit van het HSL-aanbod, dat NS in het najaar van 2013 presenteerde na het stoppen met de Fyra. Sindsdien is er een aantal stappen gezet om het aanbod te normaliseren. Zo rijdt de Intercity naar Brussel weer als vanouds elk uur vanuit Amsterdam via Den Haag naar de Belgische hoofdstad. Ook is de frequentie van Thalys verhoogd. Met deze nieuwe treindiensten breidt NS het HSL-aanbod in Nederland verder uit.
Komt wel goed schatje.

starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor starx » Do 22 Jan 2015, 17:16

Goed nieuws dat de FLIRTs er komen. Ik denk wel dat NS hier van geluk mag spreken, want zo bezien vind ik het (dreigende) materieeltekort zeker deels aan NS te wijten.

Nou hoop ik maar dat de FLIRTs er snel komen, zodat het wegvallen van Plan V niet teveel ellende gaat geven. In principe zou Stadler dit redelijk snel moeten kunnen, want ervaring met ATB en 1500V= hebben ze al.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1461
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor marvinkok » Do 22 Jan 2015, 18:12

Is deze bestelling FLIRTs ongeveer te vergelijken qua ordergrootte als de niet gelifte optie op SLT?

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor SLToilet » Do 22 Jan 2015, 18:27

Dat waren ongeveer 64 treinstellen. Als de lengte gemiddeld gezien niet wezenlijk verschilt dan is de totale grootte ervan ook ongeveer hetzelfde.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor SLToilet » Do 22 Jan 2015, 18:34

Weet iemand eigenlijk wanneer ongeveer de eerste V-IRMm weer op het spoor komt?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3997
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor reisthijs » Do 22 Jan 2015, 19:04

Voorjaar 2016.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25103
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor Daniel » Ma 09 Feb 2015, 20:49

Thom91 schreef:Verder wordt DDM1 gereviseerd om de tekorten tijdens inbouw ERTMS op te vangen, zoals in het vervoerplan 2015 staat.

Of DDM1 nog gereviseerd ging worden was een tijdje onduidelijk (ook naar aanleiding van die bestelling Flirts), maar vandaag werd door een insider op Somda gepost dat DDM-1 daadwerkelijk terug gaat keren op de baan. Waarvoor ze het gaan inzetten? Geen idee, doorschuifactie om VIRM te vervangen tijdens de revisie wellicht?
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor Thom91 » Ma 09 Feb 2015, 21:01

Zo staat Het wel in vervoerplan
Komt wel goed schatje.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor webguy » Ma 09 Feb 2015, 21:05

ERTMS, MBO en doorschuifacties van ICR he...
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31489
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor Suus » Ma 09 Feb 2015, 21:23

Ze moeten wel heel erg omhoogzitten als ze daar geld in gaan steken. Tegen de tijd dat dat op de baan is, ergens volgend jaar vermoed ik, duurt het ook nog maar vijf -zes jaar totdat de nieuwe generatie intercity zou gaan instromen.

En als het VIRM tijdelijk moet vervangen zie ik eigenlijk maar een logische kandidaat/slachtoffer: de s2100/s2200.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor Berk-24 » Ma 09 Feb 2015, 21:25

Vind het jammer dat VIRM-1 wordt gemoderniseerd, die leren paarse kuipstoelen zitten heerlijk, beter dan die gestoffeerde dingen in VIRM2-4.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9549
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor Wubbo » Ma 09 Feb 2015, 22:03

Bee schreef:En als het VIRM tijdelijk moet vervangen zie ik eigenlijk maar een logische kandidaat/slachtoffer: de s2100 / s2200.
Dat lijkt me nogal een lastige serie. Ik zou mijn geld zetten op de s1500 en s14500, die heel goed als eiland te exploiteren zijn. Voor een doorschuif van eventueel DDZ is altijd de s1900 dan nog een kandidaat, daar rijdt tegenwoordig weer een beetje VIRM in.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten