Pagina 58 van 124

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 22 mei 2018, 20:01
door Bemined
VIRM schreef:De [serie=Intercity|2018|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2018|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] met enkeldeksmateriaal tussen Leiden en Den Haag? Dat wordt vast knus! :mrgreen: Maar zoals je zei: niets is veranderlijker dan het spoor.
Die serie valt nog wel mee qua drukte, hooguit twee treinen in de [serie=Intercity|2018|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2018|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] zijn te druk om met ICM12 iedereen een zitplaats te bieden, maar Den Haag - Leiden is korter dan een kwartier dus om daar nou in de piek van de spits voor iedereen een zitplaats te verwachten... Amersfoort - Utrecht is een stuk drukker, daar zit je in het drukste uur met ICM12 zelfs met staanplaatsen erbij tegen het maximum aan wat acceptabel is voor een intercity.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 31 mei 2018, 18:10
door Suus
NS heeft alle 45 TRAXX-locomotieven die ze in eigendom hebben verkocht aan Akiem, de loc-leasemaatschappij van de SNCF. NS neemt de locomotieven meteen weer in lease.

https://mobile.twitter.com/Akiem_live/s ... 3774303232

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 31 mei 2018, 18:36
door Z2N
Klinkt als een verstandige move: de meeste Traxx'en zijn binnen vijf jaar niet meer nodig, en voor eventuele inzet op internationale verbindingen is 200 km/h een minimaal vereiste. Met deze deal kunnen ze op korte termijn van de locs af, zonder extra afschrijvingskosten.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 31 mei 2018, 19:05
door Aking
Hoe zit het eigenlijk met de loc(s?) die ergens in de ICD(B)pool rondrijden met D-NS op het eind? Zijn/waren die van NS, zijn die geleased (en waarom dan toch NS als ze niet van NS zijn? En als die van NS zijn, waarom dan D van Deutschland? Hebben ze die via Abellio, of is dat weer een of andere schimminge NSFS-constructie?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 31 mei 2018, 19:15
door Jultar
Die zijn van Macquarie Rail en geregistreerd in Duitsland, vandaar de D. De Traxx-en die geleased zijn van Alpha Trains zijn in Nederland geregistreerd en hebben daarom gewoon de NL.
De Traxx-en die NS tijdelijk extra leased hebben een B omdat die in België geregistreerd staan.
Dat heeft niets met schimmige constructies te maken, maar simpelweg met het land waar de leasemaatschappij de loc heeft ingeschreven.
Die D locs zijn nooit van NS geweest. De enige locs die echt van NS zijn, zijn de 186 001 t/m 186 045. Die zijn dus nu verkocht aan Akiem.

De code NS geeft simpelweg aan dat NS de huidige gebruiker is.
Zo zie je bij twee locs die NS direct leased van de Belgische Alpha Trains keurig B-NS staan, maar rijden er ook twee locs in de binnenlandse dienst rond die ge-sub-leased worden via de NMBS. Die hebben, omdat de locs niet direct aan NS geleased worden, nog de code B-(B) er op staan.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 02 jun 2018, 23:09
door Durashift
Z2N schreef:Klinkt als een verstandige move: de meeste Traxx'en zijn binnen vijf jaar niet meer nodig, en voor eventuele inzet op internationale verbindingen is 200 km/h een minimaal vereiste.(..)
Dus, deze Traxx'en van NS kunnen (mogen) niet harder dan 160 km/h?

Ik kan het op de wiki niet teruglezen.
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/TRAXX


Wat ik daar wel lees is.. dat er nu al gebruik gemaakt wordt van 2 leasemaatschappijen voor de inhuur van Traxx'en.
Zijn deze partijen benadeerd voor een S&LB deal?
Lijkt mij dat een bestaande leverancier zo'n grote stuk extra taart misschien wel extra lekker (aantrekkelijk) kan maken?

Andersom gedacht.. als het zo'n veel gebruikt type loc is.. waarom zou NS met hun eigen financiële vehikel in Ierland niet zelf die loc's in de lease doen na afloop van inzet op de HSL?

Z2N schreef:(..)
Met deze deal kunnen ze op korte termijn van de locs af, zonder extra afschrijvingskosten.
Ja, qua risicobeheersing, kapitaalbeheer, de nu nog lage rentestand, is het misschien een goede deal als er op, relatief, korte termijn weinig werk voor te verwachten is. Aan de andere kant.. indien het toch niet zulke courante loc's zijn (qua toegelaten snelheid).. zal de markt ervoor ook beperkt zijn, denk ik.

Dat gebrek aan waarde zal door de kopende leasemaatschappij vast wel berekend zijn en verdeeld zijn in het leasecontract. Afschrijving en rente zijn de grootste kostenposten in een leasecontract.. en de waarde die de verkopende partij voor de goederen wenst te hebben.. is de minimale investering voor de kopende, lease, maatschappij.. Dus, een, (te) hoge boek/verkoopwaarde zorgt voor een hoger lease(maand)bedrag.. (A)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 02 jun 2018, 23:53
door Karl
Ik snap dit niet zo goed. De Traxx waren maar een paar jaar oud, is de strategie bij NS veranderd? Waarom dan? En volgens mij is dit voor NS alleen voordelig als ze daarmee een hoge kapitaallasten kunnen afwentelen: het geld destijds was 'duurder' dan de prijs voor het geld dat Akiem nu aan NS betaald.

Aan de andere kant, wat moet Akiem met die dingen?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: zo 03 jun 2018, 00:31
door reisthijs
Nee, de strategie is niet veranderd. Dit was altijd al de bedoeling.
Durashift schreef:Dus, deze Traxx'en van NS kunnen (mogen) niet harder dan 160 km/h?
Klopt. Dit type Traxx is zelfs speciaal aangepast voor NS om 160 te mogen rijden, dit type was oorspronkelijk ontworpen als goederenlocomotief met max 140 km/h.
Durashift schreef:Andersom gedacht.. als het zo'n veel gebruikt type loc is.. waarom zou NS met hun eigen financiële vehikel in Ierland niet zelf die loc's in de lease doen na afloop van inzet op de HSL?
Te veel gedoe? Die constructie via Ierland daar gingen ze nu juist mee stoppen, waarom in stand houden als NS er geen gebruik meer van maakt?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: zo 03 jun 2018, 00:37
door Durashift
Ow, okay. Dat laatste was mij ontschoten... nu jij het schrijft herinner ik mij (vaag) iets dergelijks wel eens gelezen te hebben.

Inderdaad zal e.e.a wel 'gedoe' opleveren.. al is soms ietwat 'gedoe' wel acceptabel als daar een lucratieve verdienste tegenover staat? :wink:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: zo 03 jun 2018, 09:29
door Wubbo
Karl schreef:Aan de andere kant, wat moet Akiem met die dingen?
Die zal ze wel weer verleasen aan goederenvervoerders, daar zit waarschijnlijk de komende jaren nog best een markt.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: zo 03 jun 2018, 10:10
door Jultar
Durashift schreef: [...]
Wat ik daar wel lees is.. dat er nu al gebruik gemaakt wordt van 2 leasemaatschappijen voor de inhuur van Traxx'en.
Zijn deze partijen benadeerd voor een S&LB deal?
Lijkt mij dat een bestaande leverancier zo'n grote stuk extra taart misschien wel extra lekker (aantrekkelijk) kan maken?
Er is een aanbesteding geweest voor deze constructie, waarbij Akiem dus het beste bod heeft gedaan.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: zo 03 jun 2018, 10:19
door webguy
Vergeet ook niet dat deze locs zijn gekocht zonder aanbesteding, omdat het een spoedbestelling was. Ik gok dat NS betere voorwaarden en snellere levering voorzag dan als ze ze via een leasemaatschappij hadden geregeld. Plus dat het argument van spoed dat gebruikt werd om een de aanbesteding niet te doen een stukje minder kracht bijzet als het via leasemaatschappij is.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 04 jun 2018, 02:32
door Durashift
:pos:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 13 jun 2018, 15:52
door Durashift
Ik kwam gisteravond tegen 22 uur op de A2 vlak voor de Leidsche Rijn tunnel (ri A'dam) na elkaar 2 bakken SNG materieel tegen op diepladers. 1 tussenbak en een kopbak.

Is dit een afwijking of worden alle bakken over de weg afgeleverd i.p.v. als een stel via het spoor?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 13 jun 2018, 16:05
door j-ason
Sterker nog ze worden in delen per boot geleverd en vervolgens per vrachtwagen naar de Zaanstraat gebracht, waar de bakken tot een stel gecombineerd worden.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 13 jun 2018, 16:40
door Lijn 45
Volgens de laatste RailMagazine is de bouw van ICNG inmiddels begonnen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 13 jun 2018, 16:53
door Suus
j-ason schreef:Sterker nog ze worden in delen per boot geleverd en vervolgens per vrachtwagen naar de Zaanstraat gebracht, waar de bakken tot een stel gecombineerd worden.
Alleen zou de aanvoer per boot via een terminal in Amsterdam gebeuren. In Utrecht hebben ze niets te zoeken.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 13 jun 2018, 17:05
door reisthijs
Het gebeurt via een terminal in de Rotterdamse haven.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 13 jun 2018, 17:26
door dennistd
En mogelijk vanwege viaducten of zo dan via Utrecht ipv rechtstreeks via de A4

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 13 jun 2018, 17:33
door Aking
Want er ligt geen spoor meer tussen de Rotterdamse haven en Damsco? :')

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 13 jun 2018, 17:41
door Suus
Dan moeten die stellen wel ergens in de Rotterdamse haven elkaar gezet kunnen worden, want ze hebben jacobsdraaistellen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 13 jun 2018, 18:55
door Raymond
Durashift schreef:Ik kwam gisteravond tegen 22 uur op de A2 vlak voor de Leidsche Rijn tunnel (ri A'dam) na elkaar 2 bakken SNG materieel tegen op diepladers. 1 tussenbak en een kopbak.

Is dit een afwijking of worden alle bakken over de weg afgeleverd i.p.v. als een stel via het spoor?
Twee weken geleden eenzelfde transport gezien rond dezelfde tijd, dat was ergens bij Culemborg en toen waren het drie transporten achter elkaar (twee kopbakken en tussenbak). Lijkt dus wel regelmaat in te zitten. Dan zou dus via A15-A2 worden gereden. Dat is ook niet een makkelijkere route dan via de A4, dus daar zal dan wel ergens een beperking zitten.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 13 jun 2018, 19:34
door MetroRET
Durashift schreef:Ik kwam gisteravond tegen 22 uur op de A2 vlak voor de Leidsche Rijn tunnel (ri A'dam) na elkaar 2 bakken SNG materieel tegen op diepladers. 1 tussenbak en een kopbak.

Is dit een afwijking of worden alle bakken over de weg afgeleverd i.p.v. als een stel via het spoor?
Stel 2308.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 14 jun 2018, 12:01
door katvis
Over de ICNG, hoe kunnen 79 (+2?) treinstellen ICNG alle 144 ICM stellen, alle ICRm stammen vervangen plus nog de "verhoogde vraag" opvangen?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 14 jun 2018, 12:02
door MetroRET
Dit betreft pas een 1e order, mede om ICR aan de kant te zetten.