Pagina 60 van 124

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 19 jun 2018, 08:41
door maarten83
Internationaal treinverkeer mag iedereen rijden, dat zit niet in een concessie.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 19 jun 2018, 09:03
door reisthijs
De IC Brussel zit wel degelijk in een concessie. De houder van de hoofdrailnetconcessie is verplicht deze trein te rijden - het is lastig voor andere vervoerders om daar de concurrentie mee aan te gaan ook al mag dat wel zonder dat ze een concessie hebben.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 jun 2018, 17:54
door Mr-W
reisthijs schreef:Als het goed is wordt de beslissing, of NS ook in de volgende concessie de dienst naar Brussel blijft rijden, ruim voor 2025 genomen. Daar is NS nu juist heel goed op voorbereid want ze kunnen dan binnen een jaar of twee jaar over nieuwe, direct inzetbare treinen beschikken - een eventuele andere vervoerder kan dat nooit zo snel regelen.
Een andere vervoerder regelt een meerspanningslocomotief en rijtuigen, dat kan redelijk snel worden geregeld. (I rijtuigen van de NMBS bijv.)
reisthijs schreef:
IC140 schreef:Helaas, 1 deur per bak.
Dat is heus wel genoeg met zulke korte bakken. En ik heb toch liever een zitplaats dan een extra deur.
Een gelijkvloerse instap scheelt ook al veel tijd.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 jun 2018, 18:00
door Klaasje
En wat je niet hebt, zoals bij ICM, is dat de balkons maar aan een kant gevuld worden wat nogal eens veel trager kan gaan. Bij VIRM gaat het in- en uitstappen bij niet eens zo heel veel bredere deuren veel sneller omdat de reizigers uit twee coupés komen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 jun 2018, 19:54
door reisthijs
Mr-W schreef:Een andere vervoerder regelt een meerspanningslocomotief en rijtuigen, dat kan redelijk snel worden geregeld. (I rijtuigen van de NMBS bijv.)
Dat zou nog wel eens tegen kunnen vallen. Die treinen zullen dan wel moeten voldoen aan de eisen die de opdrachtgever stelt. ICNG is daar geheel op aangepast.

Een doorsnee internationaal rijtuig, als je die ergens zou kunnen huren, heeft bijvoorbeeld geen gelijkvloerse instap.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 jun 2018, 21:16
door ODRAIL
Klaasje schreef:En wat je niet hebt, zoals bij ICM, is dat de balkons maar aan een kant gevuld worden wat nogal eens veel trager kan gaan. Bij VIRM gaat het in- en uitstappen bij niet eens zo heel veel bredere deuren veel sneller omdat de reizigers uit twee coupés komen.
Wat voor het VIRM materieel geldt geldt ook voor het andere dubbeldeksmaterieel wat in ons land rijdt.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: zo 24 jun 2018, 12:13
door Klaasje
Met het verschil dat het bij DDZ, DDAR en DDm allemaal nog veel ruimer is en het in- en uitstappen nog sneller gaat. In die zin is het dus geen zinnig vergelijkingsmateriaal wanneer we naar het in- en uitstaptempo bij ICNG gaan kijken.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: zo 08 jul 2018, 15:54
door VIRM
Artikel in de Volkskrant over de revisie van de VIRM en het recyclen van onderdelen:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... b8f5277cb/

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 09 aug 2018, 06:25
door MetroRET
Voor de liefhebbers, vandaag zijn de eerste twee SLT met WC in dienst gekomen:

2601:
7808 / 6821 / 6814 / 7829 / 6929 / 6930 / 7830 / 6843 / 6836 / 7851 / 6951 / 6952 / 7852 / 6865 / 6858 / 7873 / 6973 / 6974 / 7874 / 7891 / 6991

2424:
7821 a / 6921 a / 6922 v / 7822 v / 6835 a / 6828 v / 7843 a / 6943 a / 6944 v / 7844 v / 6857 a / 6850 v / 7865 a / 6965 a / 6966 v / 7866 / 7883 / 6983 / 6984 (/ 7884)

**Omlopen onder voorbehoud**

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 09 aug 2018, 11:21
door Hendrik

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 09 aug 2018, 13:29
door TreinTim
Ik zit nu in de 2424 richting Den Haag Centraal. Hier wat foto's: AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 09 aug 2018, 13:46
door Stadsbus
Zag net de 2601, die heeft nog wel het originele SLT interieur.

Verder, de 2416 zal vanaf eind deze zomer gaan rijden inclusief toilet.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 09 aug 2018, 15:15
door ODRAIL
Het AD heeft hierover ook een artikeltje geschreven:

https://www.ad.nl/binnenland/eerste-ver ... ~aa11c7d6/

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 09 aug 2018, 19:18
door VIRM
Nu ben ik even benieuwd: wat voor aanduidingen zijn er voor visueel beperkten aangebracht? In de VIRMm zijn dit aanduidingen voor de eerste/tweede klas en de zones op de trapleuningen. Maar hoe zit dit bij de verbouwde SLT (of moeten we dit nu SLTm gaan noemen? :mrgreen:).

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 09 aug 2018, 21:32
door waldo79
Ach, een SLT heeft geen zones en tegen de toilet bots je letterlijk op, want hij blokkeert de doorgang.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 09 aug 2018, 21:46
door SLToilet
Het ziet er netjes uit, maar stiekem ga ik toch wel het opkloppen van de stoelen missen :mrgreen:

De toiletten zijn natuurlijk het belangrijkst. Ja, het zorgt niet voor een betere doorstroming in de trein, maar het neemt ook het risico weg dat je maar in je broek moet gaan dingesen als materieel verkeerd terechtkomt en allerlei andere onvoorziene omstandigheden optreden. Jammer dat je geen wifi een stopcontacten hebt in die treinen maar gelukkig mogen we in het zuiden nog tot in het einde der tijden de FLIRTS meemaken.

Nu er toch (soms) een toilet is: het einde van het tijdperk dat mijn gebruikersnaam een fabel was. :P

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 09 aug 2018, 22:17
door Aking
:o Ingehaald door de realiteit!

Ik zeg Teit voor wat nieuws :Y

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 09 aug 2018, 22:25
door ODRAIL
Nee joh ... juist niet.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 09 aug 2018, 23:27
door Stadsbus
Voor iedereen die met dit hondenweer binnen zat, hier nog een filmpje van de ''nieuwe treinen'': https://www.youtube.com/watch?v=j-5Ztew9_wM

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 10 aug 2018, 11:12
door VIRM
waldo79 schreef:Ach, een SLT heeft geen zones en tegen de toilet bots je letterlijk op, want hij blokkeert de doorgang.
En tenzij er zesjes rondrijden die nog een eerste klas in het midden van de trein hebben, zit de eerste klas aan de uiteinden van de trein met daarbij horende glazen klapdeurtjes. Dus ik ben benieuwd wat die voelbare markeringen precies aangeven, en waar ze zijn geplaatst. :)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 10 aug 2018, 11:24
door MetroRET
Die middenbak 1e klas bij SLT6 is een jaar of 2-3 terug gedeclasseerd tot 2e klas.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 27 aug 2018, 21:34
door Stadsbus
Volgens een forumlid van Somda gaat er in oktober SNG rijden in de [serie=Sprinter|2018|Den Haag Centraal - Haarlem6300[/serie]. Het gaat om 1 stel, ter vervanging van 1 setje SGMm. let op, niks is nog zeker.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 27 aug 2018, 22:02
door Wubbo
Proefbedrijf in die serie was volgens mij sowieso al het plan: dan zijn ze lekker dicht in de buurt van de plek waar ze in onderhoud zijn (in Leidschendam).

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 27 aug 2018, 22:16
door Daniel
Ze hebben ook wel geleerd van de introductie van SLT om een wat rustiger traject voor het proefbedrijf te kiezen. SLT bleef destijds ook in de buurt van de werkplaats, maar hoe vaak ik wel niet achter een defecte SLT in proefbedrijf heb gezeten tussen Gouda en Utrecht :P En toen was 't daar ook nog volledig tweesporig op Woerden en Goverwelle na.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 28 aug 2018, 20:18
door VIRM
Vandaag had ik ineens een SLTm in de 3323. Moet wel zeggen dat mijn eerste indruk van d eleren stoelen niet heel denderend zijn, omdat je op een kaarsrechte harde plank steunt met je rug. Maar dit is de eerste keer, dus wellicht een kwestie van wennen en dat de stoelen ingezeten raken? In ieder geval wel opvallend dat het drietonig deuntje in de SLT bij de omroep is verdwenen.