Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40239
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Suus » Do 27 Dec 2018, 21:24

Daniel schreef:Waarvoor dan? SLT zit in de 2400 en 2600, Flirt in de 2200 en 2500, SNG in de 2300 en 2700 en SGM in de 2100 en 2900. 20xx-nummers zijn er op dit moment echt niet bij NS.

Echt wel ;-)

Afbeelding

De 2014 heeft zelfs een officiële naam: Klaas.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5023
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor trolly » Do 27 Dec 2018, 21:55

Ik zie al voor me dat over een maand of tien zijn ICNG-neefje met de boot aankomt: Interklaas.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6867
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Z2N » Do 27 Dec 2018, 22:02

Dan moet de Klaas waardoor Klaas Klaas heet wel promotie maken. :wink:
Journey of a night time

Flickr!

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12343
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Vinny » Za 29 Dec 2018, 10:32

Het is nu nog een sprinterklaas.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40239
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Suus » Wo 23 Jan 2019, 09:54

De 186 033 is inmiddels voorzien van logo’s van Akiem onder de voorruit.
Rame à l'approche

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 8389
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor webguy » Do 24 Jan 2019, 16:57

Hebben ze daardoor ook minder storingen?

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 10426
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Aking » Do 24 Jan 2019, 16:58

Wie is Akiem, en waarom hangt zijn logo onder de voorruit?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
PHS
Berichten: 1879
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor PHS » Do 24 Jan 2019, 17:03

Akiem is de eigenaar van een heleboel Traxx'en, die NS eerst aan ze verkocht heeft om nu weer terug te huren (sale and lease back). https://railmagazine.nl/ns-verkoopt-al- ... -ze-terug/
Wat niet is, kan altijd nog komen.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5023
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor trolly » Do 24 Jan 2019, 18:40

O.





Niet van Sesamstraat, dus -o-
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40239
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Suus » Do 24 Jan 2019, 19:50

Dat is Hakim. :lol:

Akiem is trouwens de naam geworden nadat de Fransen ontdekten dat "Société de gestion et valorisation de matériel de traction" toch niet echt de meest pakkende naam voor je bedrijf is :P
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5023
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor trolly » Do 24 Jan 2019, 20:10

Dus toen hebben ze daar maar een pakkend acroniem van gemaakt?
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 10426
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Aking » Do 24 Jan 2019, 20:15

Ah, een Frans aftreksel van NSFSC dus? *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6867
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Z2N » Do 24 Jan 2019, 23:30

Évidemment. :Y

Met dat verschil dat de SNCF zijn eigen materieel er niet in thuisbrengt, alleen datgene dat het verhuurt aan andere bedrijven. Thello (uitbater van de nachttrein Parijs - Venetië) huurt zijn locs bijvoorbeeld bij de concurrent SNCF.
Journey of a night time

Flickr!

VIRM
Berichten: 4383
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor VIRM » Vr 25 Jan 2019, 14:20

Gisteren voor het eerst in de SNG gezeten tussen Den Haag Centraal en Leiden Centraal, in de 6350. Deze rit werd met een solo SNG3 gereden: volgens de HC hadden ze deze nog ergens vandaan gehaald, anders was de rit helemaal uitgevallen.
Van binnen rook de trein helemaal nieuw, al werd die geur snel verdreven door een medereiziger die met een bakje friet binnen kwam. :P Boven de balkons hangt een extra vierkante lichtbalk, dus makkelijk voor de herkenning van de plaatsen van de deuren. :pos: De reliefstickers voor blinden ben ik niet tegengekomen, iemand enig idee waar die uithangen? De omroep stond niet aan of was defect, dus vanaf Mariahoeve werden de stations handmatig omgeroepen.

Het is wel opvallend dat NS voor de SNG weer andere piepjes gebruikt bij het sluiten van de deuren. Kunnen er bij de sprinters gewoon niet voor hetzelfde sluitgeluid worden gezorgd? Voor de Intercity’s zou dit ook mogen.
En dan hebben we de zitplaats. Voor de allereerste keer vond ik de stoel niet comfortabel zitten. Geen idee hoe dat komt, maar net zoals bij de VIRMm heb ik het idee dat mijn lichaam in rare kronkels wordt gevormd bij het plaatsnemen op die stoel.

Qua rijstijl vind ik de SNG veel soepeler optrekken dan de SLT en SGM: je merkt het veel minder en de trein maakt een stuk minder geluid.
Beul van de blindegeleidelijn

Hendrik
Berichten: 2053
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Hendrik » Vr 25 Jan 2019, 14:32

NS heeft bewust geen braille meer toegepast in de SNG. Ik zag daarover onlangs een video langskomen op Facebook. Ik kan er verder zo snel geen (nieuws)bericht over vinden.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1320
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor SLToilet » Vr 25 Jan 2019, 14:46

VIRM schreef:Gisteren voor het eerst in de SNG gezeten tussen Den Haag Centraal en Leiden Centraal, in de 6350. Deze rit werd met een solo SNG3 gereden: volgens de HC hadden ze deze nog ergens vandaan gehaald, anders was de rit helemaal uitgevallen.
Van binnen rook de trein helemaal nieuw, al werd die geur snel verdreven door een medereiziger die met een bakje friet binnen kwam. :P Boven de balkons hangt een extra vierkante lichtbalk, dus makkelijk voor de herkenning van de plaatsen van de deuren. :pos: De reliefstickers voor blinden ben ik niet tegengekomen, iemand enig idee waar die uithangen? De omroep stond niet aan of was defect, dus vanaf Mariahoeve werden de stations handmatig omgeroepen.

Het is wel opvallend dat NS voor de SNG weer andere piepjes gebruikt bij het sluiten van de deuren. Kunnen er bij de sprinters gewoon niet voor hetzelfde sluitgeluid worden gezorgd? Voor de Intercity’s zou dit ook mogen.
En dan hebben we de zitplaats. Voor de allereerste keer vond ik de stoel niet comfortabel zitten. Geen idee hoe dat komt, maar net zoals bij de VIRMm heb ik het idee dat mijn lichaam in rare kronkels wordt gevormd bij het plaatsnemen op die stoel.

Qua rijstijl vind ik de SNG veel soepeler optrekken dan de SLT en SGM: je merkt het veel minder en de trein maakt een stuk minder geluid.


Zeker eens als het gaat over die piepjes in de treinen, al heb ik het liever nog wat subtieler dan nu want het lijkt net de McDonald's wel :X
En inderdaad de SNG trekt lekker op, de FLIRT kan dat an sich ook maar echt vol optrekken doet men niet vaak met deze treinen. Laatst had ik dat in de 6600 wel een keer en dan mag de trein gelijk twee minuten wachten op Tbu :mrgreen:
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

Post
Berichten: 438
Lid geworden op: Do 28 Mei 2015, 20:33
Locatie: Maarheeze

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Post » Vr 25 Jan 2019, 19:53

Hendrik schreef:NS heeft bewust geen braille meer toegepast in de SNG. Ik zag daarover onlangs een video langskomen op Facebook. Ik kan er verder zo snel geen (nieuws)bericht over vinden.

Tja wel een bijzondere redenatie, niet iedereen kan het lezen dus halen we het maar weg. Terwijl een betere vraag was geweest heeft iemand er last van.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4875
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor reisthijs » Vr 25 Jan 2019, 20:50

Een slap excuus inderdaad, geleidelijnen op straat of perron zijn ook niet voor alle mensen nuttig, moeten we die dan maar weg laten?
Of wat dacht je van toiletten in de trein... :X
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 10426
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Aking » Vr 25 Jan 2019, 22:42

:Y afschaffen die hap! *O*

Schijten doe je maar in de bosjes of over de rand van het perron :6
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: Vr 01 Nov 2013, 19:53

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor matti93 » Vr 25 Jan 2019, 23:31

Post schreef:
Hendrik schreef:NS heeft bewust geen braille meer toegepast in de SNG. Ik zag daarover onlangs een video langskomen op Facebook. Ik kan er verder zo snel geen (nieuws)bericht over vinden.

Tja wel een bijzondere redenatie, niet iedereen kan het lezen dus halen we het maar weg. Terwijl een betere vraag was geweest heeft iemand er last van.

Als ik het filmpje bekijk, krijg ik de indruk dat het niet zomaar weggehaald is, maar dat het juist vervangen is door iets wat nóg beter is. Heb je het filmpje daadwerkelijk bekeken en hoe zie je een combinatie van tactiliteit en braille voor je? Als het inderdaad zo is dat maar een klein deel van de doelgroep braille leest, wat is er dan zo verwerpelijk aan dat er iets wordt geprobeerd dat mogelijk door veel meer mensen gelezen/gebruikt kan worden?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verschil tussen de tactiliteit (of hoe het ook mag heten) uit het filmpje en braille, het idee om voelbaar te maken wat de knop doet spreekt me wel aan, maar zijn er dan geen standaarden oid om symbolen in braille weer te geven?

Post
Berichten: 438
Lid geworden op: Do 28 Mei 2015, 20:33
Locatie: Maarheeze

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Post » Za 26 Jan 2019, 11:15

Ik heb het filmpje inderdaad bekeken. En ik zat te denken aan naast de knop een extra toelichting en net zo als in SLT op de stangen bij de deuren.

MetroRET
Berichten: 1630
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor MetroRET » Za 26 Jan 2019, 12:00

SNG is vandaag geïntroduceerd in de 3300:

Vandaag rijden de 2719 en 2310 als:
LM 80264 / 3320 / 3335 / 3332 / 3347 / 3344 / 3359 / 3356 / 3371 / LM 73371

VIRM
Berichten: 4383
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor VIRM » Za 26 Jan 2019, 13:00

matti93 schreef:
Post schreef:
Hendrik schreef:NS heeft bewust geen braille meer toegepast in de SNG. Ik zag daarover onlangs een video langskomen op Facebook. Ik kan er verder zo snel geen (nieuws)bericht over vinden.

Tja wel een bijzondere redenatie, niet iedereen kan het lezen dus halen we het maar weg. Terwijl een betere vraag was geweest heeft iemand er last van.

Als ik het filmpje bekijk, krijg ik de indruk dat het niet zomaar weggehaald is, maar dat het juist vervangen is door iets wat nóg beter is. Heb je het filmpje daadwerkelijk bekeken en hoe zie je een combinatie van tactiliteit en braille voor je? Als het inderdaad zo is dat maar een klein deel van de doelgroep braille leest, wat is er dan zo verwerpelijk aan dat er iets wordt geprobeerd dat mogelijk door veel meer mensen gelezen/gebruikt kan worden?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verschil tussen de tactiliteit (of hoe het ook mag heten) uit het filmpje en braille, het idee om voelbaar te maken wat de knop doet spreekt me wel aan, maar zijn er dan geen standaarden oid om symbolen in braille weer te geven?


Een combinatie van tactiliteit en braille is te vinden op de trapleuningen van de VIRMm, waar wordt aangegeven welke klasse en wat voor zone je betreedt. Ik twijfel even of de stickers op de trapleuiningen op veel stations nu alleen rtactiel zijn.

Ik had het filmpje over tactiliteit in de SNG ook gezien, maar vraag mij dus af waar die tactiele plaatjes nu zijn en wat ze aangeven.
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5023
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor trolly » Za 26 Jan 2019, 13:08

Ik vroeg me na het filmpje vooral af hoeveel blinden er in een rolstoel zitten, en hoe NS dat tactiele gebeuren wil combineren met het vermijden van aanraken van dingen op de WC :?
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Post
Berichten: 438
Lid geworden op: Do 28 Mei 2015, 20:33
Locatie: Maarheeze

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Post » Za 26 Jan 2019, 19:52

Niet wat de tegenhanger is van echte mensen in rolstoelen?


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten