Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12288
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Wubbo » ma 17 jun 2019, 21:31

Daniel schreef:
Milco schreef:Zijn er dan onvoldoende TRAXX'en? Enkele jaren terug is er wel eens eentje gebruikt voor de IC-Berlijn meen ik me te herinneren.

Da's heel veel jaren terug, toen waren ze nog Fyra-rood zelfs. Maar met de huidige softwareversie voor de HSL mogen de Traxxen alleen in Nederland en België komen, door de D in het toelatingsraster staat een kruis.
Volgens mij was het gewoon een blauw/gele. Natuurlijk wel tot Bad Bentheim.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14652
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Meltrain » ma 17 jun 2019, 21:37

Daniel schreef:
Meltrain schreef:Ik zag, toen ik om 17:00 uur op Amsterdam Amstel stond, wel de 1752 die de 1765 in noordelijke richting trok. Heeft dat ook iets daarmee te maken?

Als het goed is zat daar nog een derde loc bij, die kwamen vanaf de onderhoudslocatie in Maastricht vandaan (ja, die locs worden lekker in de buurt van hun inzetgebied onderhouden)

Dan was het niet goed, want het waren echt alleen die twee locs. :wink:

Maurice Hooikammer schreef:Ze zouden volgens planning deze maand dat verschrikkelijke DDAR eindelijk vervangen.

Zolang je maar op de juiste plek zit, is DDAR best goed uit te houden. :wink:

Ik heb nog geen ervaring met 2e klasse SNG, maar in de 1e klasse kan je beter DDAR hebben qua comfort (zelfs in de stammen waarvan een Bv omgebouwd is tot ABv met slechts een ander stofje over de banken).

Tweede klasse SNG zit (veel) beter dan de houten-plank-met-stofje-banken, maar minder zacht dan de comfortabele banken van DDAR.
Wel vind ik SNG comfortabeler dan de FLIRT en SLT.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32574
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Daniel » ma 17 jun 2019, 21:41

Wubbo schreef:Volgens mij was het gewoon een blauw/gele. Natuurlijk wel tot Bad Bentheim.

Ik hoor het graag als ik kleurenblind blijk te zijn, maar volgens mij is deze rood...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12288
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Wubbo » ma 17 jun 2019, 21:49

Dat betekent natuurlijk niet dat er niet ook een geel/blauwe voor de IC Berlijn heeft gestaan.

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 5521
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Milco » ma 17 jun 2019, 21:50

Een geel/blauwe kan ik mij ook wel herinneren ja, alleen geen idee meer hoe lang dat geleden is...
Medewerker Operations & Payroll Services bij USG People

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 06-10-2019
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 28-09-2019
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

dennistd
Berichten: 3388
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor dennistd » ma 17 jun 2019, 22:19

Daniel schreef:
Wubbo schreef:Volgens mij was het gewoon een blauw/gele. Natuurlijk wel tot Bad Bentheim.

Ik hoor het graag als ik kleurenblind blijk te zijn, maar volgens mij is deze rood...
http://www.dbleumink.nl/fotoarchief/050 ... sfoort.jpg


Dat is precies één keer voorgekomen en daarna nooit weer. Dan kun je wel raden hoeveel gezeur dat opgeleverd heeft :roll:
Laatst gewijzigd door Ardan op di 18 jun 2019, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto uit quote gehaald.

lvdmoosdijk
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor lvdmoosdijk » ma 17 jun 2019, 22:39

Daniel schreef:Da's heel veel jaren terug, toen waren ze nog Fyra-rood zelfs. Maar met de huidige softwareversie voor de HSL mogen de Traxxen alleen in Nederland en België komen, door de D in het toelatingsraster staat een kruis.


Welke softwareversie zit er dan op het traject naar Bad Bentheim?
Oftewel, is dat van toepassing voor het rijden onder ATB?

dennistd
Berichten: 3388
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor dennistd » ma 17 jun 2019, 22:50

Gewoon ATB en PZB, met alleen een ERTMS-baken om automatisch over te schakelen. Maar de softwareversie van de TRAXXen is gewoon niet toelaten in Duitsland (gewoon nooit aangevraagd). En dus ook niet in Bad Bentheim.

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 807
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Maurice Hooikammer » ma 17 jun 2019, 23:05

Meltrain schreef:Zolang je maar op de juiste plek zit, is DDAR best goed uit te houden. :wink:


Ja de banken in het rijtuig met en stuurstand zitten nog wel goed. Maar dan nog is de beenruimte erbarmelijk, zeker als je met z'n vieren in zo'n vierzits moet. Daarnaast zijn ze gewoon erg vies, besmeurd en ze stinken. En dan is het nu ook je helemaal kapot zweten zonder airco.

Na anderhalf jaar dagelijks anderhalf uur in die dingen zitten ben ik er wel echt klaar mee nu. Laat SNG maar snel komen, zit veel beter.
Vooral te vinden op het traject Wezep - Delft

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32574
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Daniel » ma 17 jun 2019, 23:19

Wubbo schreef:Dat betekent natuurlijk niet dat er niet ook een geel/blauwe voor de IC Berlijn heeft gestaan.

Zoals dennistd al schrijft verderop: nooit :wink:

Of in elk geval niet de grens over, volgens mij is er weleens een periode geweest waarin de ICB-stammen om een of andere reden binnen Nederland heen en weer pendelden en dat kan op zich wel met een Traxx natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 2864
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Lijn 45 » di 18 jun 2019, 07:54

Zeg nooit nooit. :P (al was dit niet de grens over).

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10026
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Hainje » di 18 jun 2019, 10:44

Daniel schreef:
Wubbo schreef:Volgens mij was het gewoon een blauw/gele. Natuurlijk wel tot Bad Bentheim.

Ik hoor het graag als ik kleurenblind blijk te zijn, maar volgens mij is deze rood...
http://www.dbleumink.nl/fotoarchief/050 ... sfoort.jpg

Je ben ech superkleurenblind vrind. Dit is heul wel blauw!! -o-
Laatst gewijzigd door Ardan op di 18 jun 2019, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto uit quote gehaald.
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

Durashift
Berichten: 3757
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Durashift » di 18 jun 2019, 23:55

Hoe zit het dan met die goederen Traxx'en? Rijden over de Betuwe route met ERTMS, Duitsland in, toch?
Zit daar dan een heel ander software pakket in?

dennistd
Berichten: 3388
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor dennistd » wo 19 jun 2019, 00:48

Die hebben inderdaad weer een andere software-versie die waarschijnlijk niet op de HSL toegelaten is.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11104
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Aking » wo 19 jun 2019, 13:41

En die hebben vast geen groene lamp "deuren dicht" gok ik zo (A)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2341
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor marvinkok » wo 19 jun 2019, 16:16

Hebben wel meerdere treinen niet (meer), een groene lamp. Zwenzwoka Flirt bijvoorbeeld ook niet meer, en de eurobahn/abellio Flirt3 ook niet
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11104
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Aking » wo 19 jun 2019, 16:27

:shock: mag dat in 2019? :|
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

reisthijs
Berichten: 4975
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor reisthijs » wo 19 jun 2019, 16:56

Ja hoor. Als je plechtig belooft er niet mee op de HSL te rijden (A)

Die groene lamp voegt weinig toe op trajecten waar de machinist zelf de deuren sluit.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

KM46
Berichten: 12448
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor KM46 » wo 19 jun 2019, 17:05

Ja ... maar hoe weet je dan of alle deuren goed gesloten zijn?

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4515
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Mikos » wo 19 jun 2019, 17:30

Middels de witte lamp 'Deuren dicht'. Ze mogen niet meer groen zijn van de EU.

KM46
Berichten: 12448
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor KM46 » wo 19 jun 2019, 17:48

Aha ... oké ... bedankt voor het antwoord.

Heeft dit ook (eventueel) iets te maken met kleurenblindheid?

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4515
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Mikos » wo 19 jun 2019, 18:16

Nee, als je kleurenblind bent, kun je überhaupt niet werken als conducteur of machinist. De achterliggende gedachte zou zijn dat een groene lamp voor verwarring kan zorgen. Er zouden situaties zijn geweest waarbij een machinist een stoptonend (rood) sein zou hebben gemist en in de achteraf opgenomen verklaring verklaard zou hebben er volledig van overtuigd te zijn een groen sein te hebben gezien. Mogelijk zou dat dan de groene lamp kunnen zijn geweest op het dashboard in de cabine. Door die lamp nu wit uit te voeren, kan men dat mogelijke gevaar van verwarring voorkomen. En daar valt wel wat voor te zeggen.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11104
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Aking » wo 19 jun 2019, 18:45

Maar dan kan ie nu toch verward worden met het V-lampie op het perron? (A) :mrgreen:
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4515
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Mikos » wo 19 jun 2019, 19:10

Daarom gaan die knipperen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32574
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Daniel » wo 19 jun 2019, 20:11

Dat die gaan knipperen had toch juist te maken met de zichtbaarheid als je tegen de zon in naar een vertreksein staat te kijken als HC?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten