Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10026
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Hainje » zo 21 jul 2019, 15:56

Hier word ik niet heel wild van eerlijk gezegd. Al valt het irl misschien allemaal wel mee.
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14652
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Meltrain » zo 21 jul 2019, 16:31

Die gele rand boven de ramen vind ik echt heel lelijk. :shock: :N
Ik heb dan liever dat boven de ramen ook blauwe kleur wordt gebruikt, met eventueel een hele dunne rand geel, zoals bij ICM.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.


Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 497
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor ICE11 » za 27 jul 2019, 23:39

De nieuwe generatie IC is op proefritten in Zuid-Duitsland: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 04,9007206

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2839
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor n-evo » di 30 jul 2019, 11:40

Hainje schreef:Hier word ik niet heel wild van eerlijk gezegd. Al valt het irl misschien allemaal wel mee.

Meltrain schreef:Die gele rand boven de ramen vind ik echt heel lelijk. :shock: :N
Ik heb dan liever dat boven de ramen ook blauwe kleur wordt gebruikt, met eventueel een hele dunne rand geel, zoals bij ICM.

We hebben exact deze kleurstelling toch al lang gezien dankzij de mock-up en impressies? Ik zie in ieder geval niks dat niet al in de lijn der verwachtingen lag.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Intercity ... _Generatie
https://www.kijkmagazine.nl/tech/nieuwe-intercity/

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14652
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Meltrain » di 30 jul 2019, 11:52

Het is nu wel pas voor het eerst dat we de hele trein zien. De mock-up toonde alleen de kopbak en op de artist impression zit een soort zweem van licht, waardoor alles na de kopbak niet goed zichtbaar is.
Op de kopbak vind ik die gele rand nog wel oké, maar op de tussenbakken zorgt het ervoor dat ze er heel erg "blokkerig" uitzien en dat vind ik niet mooi.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2839
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor n-evo » di 30 jul 2019, 12:12

De tussenstukken zijn gewoon het verlengde van wat, naar mijn mening, al lang prima zichtbaar was op de kopbak. Voor mij komt het in ieder geval niet als een verrassing. Maar inderdaad, het doet een beetje denken aan een Lego-trein. :D

samsam538
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor samsam538 » do 01 aug 2019, 12:08

Update 25 juli 2019

Het ICNG contract met Alstom biedt naast de reeds bestelde treinen voor gebruik binnen Nederland de mogelijkheid om Intercitytreinen te bestellen die geschikt zijn om door te rijden naar België. NS gaf begin 2017 Alstom opdracht voor de ontwikkeling en bouw van twee van deze treinen.

NS heeft in 2019 aanvullend 18 intercitytreinen met deze optie besteld. Door nu een serie te bestellen zijn vanaf 2025, wanneer de rijtuigen van IC direct en de Intercity Brussel het einde van hun levensduur bereiken, 20 nieuwe intercity’s beschikbaar die naast inzet op het binnenlands spoor ook naar Brussel kunnen rijden. Deze intercity’s zijn door het ministerie van Intrastructuur en Waterstaat opgenomen in de Redelijke Regeling.

Bron: https://nieuws.ns.nl/ns-en-alstom-sluit ... ntercitys/

Ik ben benieuwd of ze de IC Brussel naar een halfuursdienst gaan upgraden. Twintig treinstellen is daarvoor voldoende. Ook hoop ik dat ze de ICNG voor Duitsland gaan aanschaffen zodat de ICE i.c.m. ICNG een uursdienst gaan vormen tussen Amsterdam en Keulen.
Laatst gewijzigd door samsam538 op vr 02 aug 2019, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 2219
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor julsteren » do 01 aug 2019, 17:12

Jaaa *trein*

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1359
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor SLToilet » zo 04 aug 2019, 12:03

Ik zou al blij zijn met een korte toevoeging tussen Rotterdam of Breda en Brussel met vertrektijd 6:42 te Breda, maar 2x/uur zou het natuurlijk helemaal afmaken!

Intussen zie ik de SNG flink stijgen volgens een app waarmee ik het totaal aantal kilometers en ritten kan volgen: deze maand kan het materieel wellicht al over de FLIRT heen gaan, maar ook de SGM en DDZ komen in de buurt. We praten dan over 1-1,5 miljoen km/maand.

De ICM's zijn individueel de grootste kilometervreters, de VIRM als gehele materieelsoort, (4-5 miljoen km/maand).
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

treinleven
Berichten: 17
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 18:48

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor treinleven » zo 04 aug 2019, 16:25

n-evo schreef:
Hainje schreef:Hier word ik niet heel wild van eerlijk gezegd. Al valt het irl misschien allemaal wel mee.

Meltrain schreef:Die gele rand boven de ramen vind ik echt heel lelijk. :shock: :N
Ik heb dan liever dat boven de ramen ook blauwe kleur wordt gebruikt, met eventueel een hele dunne rand geel, zoals bij ICM.

We hebben exact deze kleurstelling toch al lang gezien dankzij de mock-up en impressies? Ik zie in ieder geval niks dat niet al in de lijn der verwachtingen lag.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Intercity ... _Generatie
https://www.kijkmagazine.nl/tech/nieuwe-intercity/


Het kan aan mij liggen, maar op de foto's die via bovenstaande links te vinden zijn zie ik een treinstel wat vooraan zwart met geel is waar het zwart langzaamaan overgaat in blauw. Echter, op deze foto's (en de foto's van de ICNG die tijdens testritten gespot werd) zie ik een volledig zwart met gele trein. Blijft dit zo of wordt de correcte bedrukking pas bij de NS aangebracht wanneer ze in dienst genomen worden?

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5698
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor trolly » zo 04 aug 2019, 16:27

Dat laatste dus.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32574
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Daniel » zo 04 aug 2019, 16:46

Niet helemaal, maar het is in elk geval bestickering en bij de eerste proto stellen die nu gebouwd zijn lag de prioriteit logischerwijs bij het starten van alle proeven op testbanen en in klimaatkamers. Daarvoor heb je geen bestickering nodig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

reisthijs
Berichten: 4975
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor reisthijs » ma 05 aug 2019, 08:25

samsam538 schreef:Ik ben benieuwd of ze de IC Brussel naar een halfuursdienst gaan upgraden. Twintig treinstellen is daarvoor voldoende.
Dat is voldoende als je met losse treinstellen gaat rijden, de vraag is of dat een goed idee is, in combinatie met groei van de vervoervraag?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5698
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor trolly » ma 05 aug 2019, 08:31

Als die vervoersvraag zo lekker groeit is het uiteraard een goed idee om vaker te gaan rijden, en met langere treinen. Gewoon nog een haffeltje bijbestellen dus :Y
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41173
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Suus » ma 05 aug 2019, 08:32

De nieuwe treinen zijn iets korter dan de huidige treinen, maar je kan ze wel koppelen ;-)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5698
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor trolly » ma 05 aug 2019, 08:53

Dat lijkt me een veilige aanname :Y
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

PHS
Berichten: 2031
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor PHS » ma 05 aug 2019, 09:28

reisthijs schreef:
samsam538 schreef:Ik ben benieuwd of ze de IC Brussel naar een halfuursdienst gaan upgraden. Twintig treinstellen is daarvoor voldoende.
Dat is voldoende als je met losse treinstellen gaat rijden, de vraag is of dat een goed idee is, in combinatie met groei van de vervoervraag?


Ik weet niet of de vervoersvraag tussen Breda en Antwerpen groeit. De treinen zitten nu meestal behoorlijk vol, vaak zelfs met staanplaatsen. Maar dat was ook het geval toen de Benelux nog via Roosendaal reed. De Benelux is eigenlijk altijd wel een populaire verbinding geweest, vaak bij gebrek aan beter. Een halfuursdienst zie ik echter niet gebeuren, want dat willen de Belgen niet uit angst dat het reizigers kost op de Thalys.
- vertrokken -

samsam538
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor samsam538 » ma 05 aug 2019, 10:52

Hoezo niet, de Thalys is ook een populaire trein en een halfuursdienst kan de druk op de Thalys verlichten en misschien vaker gaan rijden naar CDG en Disneyland.
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 05 aug 2019, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41173
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Suus » ma 05 aug 2019, 10:58

Thalys zit nu op het maximaal aantal ritten per dag tussen Nederland en Frankrijk. Elke rit die naar CDG en Marne-la-Vallee gaat, kan niet naar Paris-Nord, wat duidelijk de populairste bestemming van de twee is.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 4096
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor cassie127 » ma 05 aug 2019, 12:47

Weet iemand toevallig of er een ICNG onderweg is naar Nederland? Want ik zie er net eentje staan in Rathenow met een E-Loc ervoor aan de zijde richting Hannover/Nederland
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, Syntus Overijssel & NS
2017 Totaal: 26681,3 km, 2018 Totaal: 33296,4 km
2019 Trein: 43339,9 km, Bus: 2916,2 km, Metro: 136,3 km, Tram: 40,5 km, Veer: 38 km 30-09

dennistd
Berichten: 3388
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor dennistd » ma 05 aug 2019, 13:11

Dat is ook de route naar Salzgitter en Braunschweig natuurlijk, beide vestigingen van Alstom

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5698
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor trolly » ma 05 aug 2019, 15:00

Die ICNG is absoluut onderweg naar Nederland. De vraag is enkel wanneer hij er aankomt.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

SuperGhost
Berichten: 2922
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor SuperGhost » ma 05 aug 2019, 18:54

PHS schreef:Een halfuursdienst zie ik echter niet gebeuren, want dat willen de Belgen niet uit angst dat het reizigers kost op de Thalys.
Ik denk dat de Belgen dan liever een halfuursdienst via Breda willen dan 1x een snelle Benelux (zonder stops op Breda en Noorderkempen) met een pendeltrein Breda-Brussel. Dat lijkt me namelijk meer concurrentie voor de Thalys, aangezien er dan (veel) minder reistijdverschil is.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5698
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor trolly » ma 05 aug 2019, 18:58

:Y

En een trein waar je wat aan hebt kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten