Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34266
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Daniel » za 23 mei 2020, 18:33

Ja er zijn wel meer routes mogelijk, maar over het algemeen kiest men voor dit soort transporten (met name omdat je met de koppelwagens zit) een route zonder kopmaken.
En dan lijkt vanaf Bad Bentheim via Zwolle en de Hanzelijn me een stuk logischer dan het enige andere kopmaakvrije alternatief: dat zou namelijk via Utrecht, 's-Hertogenbosch, Breda, Rotterdam en Leiden zijn en dat gaat niet want op die route zijn werkzaamheden :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 13340
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Aking » za 23 mei 2020, 18:36

Mag zo'n Koppelwagen wel over de Hanzelijn? Is dat niet allemaal #veiligheidsjihad-unproof enzo? :o
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10593
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Hainje » za 23 mei 2020, 18:42

Ik was helemaal niet serieus hihihi.
♪♫ Graai, Pak, Grijp, Jat, Naai, Pik en Bedonder ♪♫

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2684
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor marvinkok » za 23 mei 2020, 18:45

Daniel schreef:Ja er zijn wel meer routes mogelijk, maar over het algemeen kiest men voor dit soort transporten (met name omdat je met de koppelwagens zit) een route zonder kopmaken.
En dan lijkt vanaf Bad Bentheim via Zwolle en de Hanzelijn me een stuk logischer dan het enige andere kopmaakvrije alternatief: dat zou namelijk via Utrecht, 's-Hertogenbosch, Breda, Rotterdam en Leiden zijn en dat gaat niet want op die route zijn werkzaamheden :wink:

Koppelwagens maakt toch niet zoveel uit... Die zitten gewoon op een normale manier aan de loc vast, 't is niet veel anders dan een "gewone" goederentrein die kop moet maken...
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2684
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor marvinkok » za 23 mei 2020, 18:46

Overigens blijkbaar net gemis dat ding, ik reed met de 20374 er precies voor _O-
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34266
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Daniel » za 23 mei 2020, 18:49

marvinkok schreef:Koppelwagens maakt toch niet zoveel uit... Die zitten gewoon op een normale manier aan de loc vast, 't is niet veel anders dan een "gewone" goederentrein die kop moet maken...

Mwoh, iets meer rangeren aangezien je de koppelwagens op een of andere manier aan de andere kant van de loc moet zien te krijgen. Al lijkt het op de foto van DSO dat er ook wat koppelwagens aan de achterkant van de trein hangen. maar dan nog is Utrecht Centraal niet echt een handig station om de loc om te laten lopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34266
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Daniel » za 23 mei 2020, 18:55

Voor de liefhebbers wat tijden trouwens...
"RXP 9901 met koppelwagens + ICNG 3108 + koppelwagens + remwagens om 18:12 uit Oldenzaal richting Deventer (19:22), Zwolle (19:46), Lelystad (20:32) en Watergraafsmeer (21:15)"
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2684
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor marvinkok » za 23 mei 2020, 18:56

Ze rijden mede daarom ook eigenlijk altijd met koppelwagens voor en achter... :wink:
Al kan het goed zijn dat het te transporteren treinstel zonder remmen meereist, en dan móet er wel een wagen achterop omdat het laatse deel van de trein nooit ongeremd mag zijn...
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel

Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 450
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Visgraatmodel » za 23 mei 2020, 18:56

Zal het anderhalfmeter-instappen langzamer duren met de enkelbladsdeuren? :?:
Voormalig hardcore OV-know-it-all, werkte in de wereld van de vliegtuigen tot Corona verscheen.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 13340
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Aking » za 23 mei 2020, 19:20

Tegen de tijd dat dat spul in dienst is is dat hele anderhalvemetercircus al lang voorbij joh :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Jultar
Berichten: 306
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Jultar » za 23 mei 2020, 19:33

En de deuren zijn even breed als twee normale deuren.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7441
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor trolly » za 23 mei 2020, 19:58

En er is eenrichtingverkeer, niemand reist meer met de trein en iedereen is dood *O*
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 13340
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Aking » za 23 mei 2020, 20:01

Mag ik dan als haunted train ghost voor eeuwig met de trein reizen? *O* *O* *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

jelmerrr
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor jelmerrr » za 23 mei 2020, 20:02

Voor de liefhebbers, een filmpje en twee foto's in Wierden gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=Aoy_KaNRYHs
https://flic.kr/p/2j4Udqd
[/url]https://flic.kr/p/2j4SG66

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7441
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor trolly » za 23 mei 2020, 20:07

Aking schreef:Mag ik dan als haunted train ghost voor eeuwig met de trein reizen? *O* *O* *O*


Ga er maar vanuit dat je wordt bijgezet in het spoorwegmuseum *O* *O* *O*
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10593
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Hainje » za 23 mei 2020, 20:11

En misschien krijg je dan nog wel bezoek van dit trio.
♪♫ Graai, Pak, Grijp, Jat, Naai, Pik en Bedonder ♪♫

Gebruikersnaam
Berichten: 428
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Gebruikersnaam » za 23 mei 2020, 20:18

Daniel schreef:...maar dan nog is Utrecht Centraal niet echt een handig station om de loc om te laten lopen.

Kopmaken op Maarn Goederen is ook nog een optie (alhoewel niet logisch als je naar Amsterdam wil). Meerdere goederentreinen tussen Coevorden/Bad Bentheim en Rotterdam hebben dat vandaag gedaan.

jelmerrr
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor jelmerrr » za 23 mei 2020, 20:38

Maar deze is ondertussen al bij Lelystad dus inderdaad via Flevolijn. Deze hoeft ook niet naar Rotterdam dus daarom is dit ook veel makkelijker.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34266
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Daniel » za 23 mei 2020, 20:41

Wat me trouwens wel opvalt als breuk met het verleden op diverse foto's: de 1e klasse rijtuigen zijn verder niet herkenbaar door een extra blauwe streep. Al scheelt het wel dat de stellen soort van symmetrisch zijn waardoor de A-bak altijd in het midden zit, tenminste, bij het nu de grens over gekomen vijfje wel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Stadsbus
Berichten: 854
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Stadsbus » za 23 mei 2020, 20:58

Bij de 8-delige ICNG treinstellen zit de 1ste klas iets voor en iets achter de middelste bakken, mocht deze tekening kloppen tenminste. De plekken van de 1ste klas zijn wel symmetrisch maar niet in het midden. Nu maar hopen dat die extra streep er nog wel komt bij de 1ste klas, anders gaat het een stuk moeilijker worden om de 1ste klas te vinden.
Laatst gewijzigd door Stadsbus op za 23 mei 2020, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersnaam
Berichten: 428
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Gebruikersnaam » za 23 mei 2020, 20:59

jelmerrr schreef:Maar deze is ondertussen al bij Lelystad dus inderdaad via Flevolijn. Deze hoeft ook niet naar Rotterdam dus daarom is dit ook veel makkelijker.

Vandaar ook dat ik tussen haakjes schreef dat het niet logisch was :wink:

@Daniel
Afbeelding
Afbeelding

Niet geheel symmetrisch, ik weet niet of de assen jou (of iemand anders natuurlijk) al zijn opgevallen, het zijn namelijk niet allemaal jacobsdraaistellen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34266
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Daniel » za 23 mei 2020, 21:09

De assen zijn me niet opgevallen nee, ik zag het namelijk in een filmpje waarin de ICNG langs een perron rijdt :wink: Maar inderdaad niet 100% symmetrisch want hoewel de middelste bak van een vijfje een A-bak is heeft het betreffende stel ook een AB-bak (Bak C2 in jouw plaatje).
Al is dat dan toch weer soort van wel symmetrisch, gezien bak C2 langer is dan bak H2.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor julsteren » za 23 mei 2020, 21:27

Jultar schreef:Hahaha, wie gaat de primeur hebben op Nederlands grondgebied? :-)
Ik zie de foto's hier graag verschijnen :-)


De allereerste spoorwegovergang na de grens is https://goo.gl/maps/BLbGkdaCFgBE9aBY9.


Afbeelding
Daar maakte ik deze foto, dit is 566 meter na de grens, kans is groot dat ik dus de eerste was :D

Meer foto's? Jazeker!

Afbeelding
Hier kwam de BR111 van railadventure aan te Bad Bentheim.

Afbeelding
Aan de haak dus de ICNG 3108, de allereerste die Nederlands grondgebied heeft bereikt, en wat is ie mooi zeg *trein*


Afbeelding
En om het af te leren nog een keertje in Borne.

Natuurlijk ook bewegend beeld! https://youtu.be/7h1_rQp8FWg, neem gerust een kijkje! :D
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.

Jultar
Berichten: 306
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Jultar » za 23 mei 2020, 21:52

Heel erg tof om nu eindelijk beelden te zien van zo'n ding in Nederland na al het werk dat de afgelopen jaren verzet is. Dank!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44157
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Suus » za 23 mei 2020, 22:12

Gebruikersnaam schreef:Niet geheel symmetrisch, ik weet niet of de assen jou (of iemand anders natuurlijk) al zijn opgevallen, het zijn namelijk niet allemaal jacobsdraaistellen.

Mij was wel een in verhouding erg lange bakovergang opgevallen zonder draaistel, maar ik had nog geen schema gezien hoe de stellen opgebouwd zijn. Dank daarvoor!
Rame à l'approche


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten