Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
KM46
Berichten: 13426
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor KM46 » za 23 mei 2020, 22:17

@julsteren: Mooie foto's en een mooie video :pos: :wink: .

Inmiddels heeft het Algemeen Dagblad er ook een artikeltje over geschreven:

https://www.ad.nl/binnenland/tadaa-dit- ... ~ac83bc8a/

Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 450
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Visgraatmodel » zo 24 mei 2020, 00:25

De deden de Buffels weg en krijgen nu elektrische Wespen voor terug. Zou geinig zijn als NS de bijnaam laat stickeren naast het logo zoals vroeger.
Voormalig hardcore OV-know-it-all, werkte in de wereld van de vliegtuigen tot Corona verscheen.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 4524
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor cassie127 » ma 25 mei 2020, 02:53

Met daar onder de slogan: "NS laat je niet in de steek"? _O-
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km, 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km,
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06

sirvinniei
Berichten: 2722
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor sirvinniei » ma 25 mei 2020, 09:21

Ik heb geen onderschrift

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34222
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Daniel » ma 25 mei 2020, 09:45

Vind je het gek als ze nog net niet met hooivorken achterna gezeten worden om ze het station uit te jagen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

TLP
Berichten: 1100
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor TLP » ma 25 mei 2020, 14:49

Ik weet niet of het "besmette" imago van het OV iets zou verbeteren als de steek tussen zitplaatsen verruimd zou worden? Al red je daar de 1,5 meter niet mee, ik denk dat het openbaar vervoer daardoor wel iets veiliger zal gaan voelen. De ICNG doet het op dat punt al vrij goed, ICNG16 heeft zodoende toch al 70 zitplaatsen minder dan het zelfs iets kortere ICM12. De stoelopstelling van de SLT mag echter grondig gewijzigd worden. Zouden de stoelen op vloerhoogte verplaatst kunnen worden zonder dat daarvoor het interieur vernieuwd hoeft te worden? Op podesten kun je dan de helft van de zitplaatsen weghalen, dat geeft voor de verandering ook eens beenruimte.

jelmerrr
Berichten: 1323
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor jelmerrr » ma 25 mei 2020, 14:53

Als je de stoelen van SLT gaat veranderen in aantallen moet de trein weer opnieuw toegelaten worden.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15810
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Meltrain » za 30 mei 2020, 17:44

Waarom is dat eigenlijk? De constructie of rij-eigenschappen veranderen toch niet?
Elke werkdag van Rlb naar Asa de slaapkamer naar de woonkamer en terug.

Bemined
Berichten: 2110
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Bemined » za 30 mei 2020, 18:24

Ik kan me voorstellen dat als het (beladen) gewicht verandert er opnieuw gekeken moet worden naar of de remmen krachtig genoeg zijn.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2675
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor marvinkok » za 30 mei 2020, 23:06

Er staat ook een maximaal aantal zit/staplaatsen op de toelating... Ga je daarin schuiven zal dat weer in de papieren veranderd moeten worden.
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15810
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Meltrain » za 30 mei 2020, 23:08

Dat snap ik op zich wel, maar TLP wil het aantal stoelen juist verminderen. Is er dan ook een nieuwe toelating nodig?
Elke werkdag van Rlb naar Asa de slaapkamer naar de woonkamer en terug.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 13280
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Aking » za 30 mei 2020, 23:15

Natuurlijk, want het kan maar net zo zijn dat je vanaf je anders geplaatste stoeltje ergens anders heen vliegt bij een ongeluk :Y

En daarnaast moeten de damesheren van de #veiligheidsjihad natuurlijk ook aan het werk blijven *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12726
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Wubbo » zo 31 mei 2020, 09:57

Het gaat met name om de gewichtsverdeling volgens mij. Nou verwacht ik niet dat je bij een verwijderd stoeltje al een nieuwe toelating moet hebben (want die stoel blijft natuurlijk ook wel eens leeg enzo), maar als je een toilet gaat inbouwen moet het zeker wel omdat dat de constructie echt wijzigt.

jelmerrr
Berichten: 1323
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor jelmerrr » zo 31 mei 2020, 10:01

Was toch bij Arriva in Limburg ook het probleem toch toen ze naar 2+2 gingen?

Bemined
Berichten: 2110
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Bemined » zo 31 mei 2020, 16:15

Stoelen weghalen kan ook betekenen dat er meer staanplaatsen ontstaan, waardoor het beladen gewicht bij maximale bezetting groter wordt. Daar is bij het verder uit elkaar zetten van stoelen geen sprake van natuurlijk (iemand moet wel heel brutaal zijn om jouw beenruimte als staanplaats te gaan benutten) maar probeer maar eens een wet te maken die op een begrijpelijke manier uitlegt in welke situaties je wel en in welke situaties je geen nieuwe toelating nodig hebt, zonder ruimte voor discussie en zonder mogelijkheid tot misbruik.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7419
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor trolly » zo 31 mei 2020, 16:24

Dat is inderdaad lastig, zo niet onmogelijk. Aan de andere kant is het fascinerend dat er niemand in de keten zich bedenkt dat de wetgeving er is om een veiligheidsniveau te handhaven, en dat herkeuring alleen nodig is als dat in het geding is. Waar dat niet het geval is, zou er zomaar een keuringsbewijs danwel een ontheffing afgegeven kunnen worden, zonder eindeloze procedures. Maar inderdaad, dat is evengoed een utopie.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 3545
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Lijn 45 » do 04 jun 2020, 07:20

De tweede ICNG, 3103, is vannacht in Nederland aangekomen.

dennistd
Berichten: 3743
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor dennistd » do 04 jun 2020, 13:48

En om 2.18u vannacht al in Bentheim:
Afbeelding
NS ICNG 3103 by Dennis te D, on Flickr

Stadsbus
Berichten: 853
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Stadsbus » do 04 jun 2020, 16:15

Filmpje van het interieur van de 3103:

umbusko
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor umbusko » do 04 jun 2020, 16:25

Middenarmleuningen :D *O*

Marrick
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 22:33

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Marrick » vr 05 jun 2020, 08:31

Misschien ligt het aan de rijtuigen die gefilmd zijn, maar wat een overload aan 4-zits plaatsen (ofwel plaatsen waar werken vrijwel onmogelijk is en zelden alle 4 plaatsen gebruikt zullen worden).

Man man man, wat ga ik de ICM missen.
Vaste reiziger in Friesland, Amsterdam en Den Bosch (en daartussen)

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 8879
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Z2N » vr 05 jun 2020, 09:28

Er zitten meer vierzits-plekken in ICNG ja, de tweezits zijn vooral te vinden in de stiltecoupés achter de cabinedeuren. Daarentegen komen er wel veel meer plekken voor fietsen (12 in een ICNG-V), wat zeker op de routes naar het noorden in de zomer geen overbodige luxe is.
Everyone has a Plumbus in their home.
Flickr!

Daan!
Berichten: 63
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Daan! » vr 05 jun 2020, 09:30

Er zijn toen ook plattegronden gedeeld. Vast ergens te vinden.

VIRM
Berichten: 5152
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor VIRM » vr 05 jun 2020, 10:45

umbusko schreef:Middenarmleuningen :D *O*


Oeh, wat fijn! Ik vind dat ook wel prettig aan de huidige tweede klas van de ICM.
Beul van de blindegeleidelijn

Pim-AllianceB95
Berichten: 990
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » vr 05 jun 2020, 10:56

Marrick schreef:Misschien ligt het aan de rijtuigen die gefilmd zijn, maar wat een overload aan 4-zits plaatsen (ofwel plaatsen waar werken vrijwel onmogelijk is en zelden alle 4 plaatsen gebruikt zullen worden).

Man man man, wat ga ik de ICM missen.

De tafels bij die vierzitters zien er wel werkvriendelijker uit dan de vierzitstafels van ICM


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten