Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9537
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Wubbo » Di 31 Mar 2015, 22:13

Dat geval (was dat niet trein t3613?) reed leeg van Roosendaal naar Breda, en met reizigers van Breda naar Roosendaal (om daar inderdaad wat anders te gaan doen).

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor reisthijs » Do 02 Apr 2015, 10:18

Mogen we het nu weer over toekomstige ontwikkelingen hebben?

Dit is de officiële versie van het SNG-filmpje:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Thom91 » Vr 17 Apr 2015, 10:22

Aldus (bevestigde) berichten op Somda is besloten het BD's project af te blazen en nog eens 20 extra TRAXX locomotieven te bestellen bij Bombardier..
Komt wel goed schatje.

Ronaldussen
Berichten: 3078
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Ronaldussen » Vr 17 Apr 2015, 10:38

En wat gaat er met de BD's gebeuren? Naar de sloop?
Fear builds walls

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31469
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Suus » Vr 17 Apr 2015, 10:43

Thom91 schreef:Aldus (bevestigde) berichten op Somda is besloten het BD's project af te blazen en nog eens 20 extra TRAXX locomotieven te bestellen bij Bombardier..

Goed lezen, het is vooralsnog alleen bevestigd dat dat gerucht bestaat.
Ronaldussen schreef:En wat gaat er met de BD's gebeuren? Naar de sloop?

Ze zijn prima te gebruiken als tussenrijtuig aan het einde van een stam.
Rame à l'approche

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Thom91 » Vr 17 Apr 2015, 11:00

Bee schreef:
Thom91 schreef:Aldus (bevestigde) berichten op Somda is besloten het BD's project af te blazen en nog eens 20 extra TRAXX locomotieven te bestellen bij Bombardier..

Goed lezen, het is vooralsnog alleen bevestigd dat dat gerucht bestaat.

Staat niet voor niets tussen haakjes.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor SLToilet » Vr 17 Apr 2015, 12:37

Even een heel stomme vraag: waar staat BD in dit geval voor :?:

Hendrik
Berichten: 1456
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Hendrik » Vr 17 Apr 2015, 12:44


Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor reisthijs » Vr 17 Apr 2015, 13:45

BDs = rijtuig met tweede klas + bagageruimte + stuurstand.

Het gaat hier dus over het project om de stuurstandrijtuigen geschikt te maken om met de Traxx samen te werken.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor SLToilet » Vr 17 Apr 2015, 17:03

Heel erg jammer om te horen, want dat met die TRAXX'en wisselen is een tijdrovende klus en vergt ook ruimte op het spoor.

starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor starx » Vr 17 Apr 2015, 17:21

Wel jammer als de ombouw niet doorgaat. Helemaal verrassend vind ik het ook weer niet. Toen de oude Benelux-locs buiten dienst gingen zijn ook de bijbehorende stuurstandruituigen (Bs) afgevoerd. Als het een fluitje van een cent was geweest om die geschikt te maken voor een 1700, dan was dat wel gebeurd. Dus kennelijk is het niet eenvoudig om de stuurstanden om te bouwen.

Ik vraag me wel af welke series dan met "sandwiches" gaan rijden. Sowieso de s9200, want die moet in de toekomst kop gaan maken in Bd. Weet iemand of er in Gvc en Eh ruimte is om een loc om te laten lopen. Dan zou de s1900 namelijk ook met een enkele loc kunnen rijden.

Hendrik
Berichten: 1456
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Hendrik » Vr 17 Apr 2015, 17:24

Het gerucht is toch juist dat er (om die reden) extra TRAXX'en komen? Dus omlopen is dan toch niet aan de orde?

starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor starx » Vr 17 Apr 2015, 17:43

Volgens mij wel, want er waren sowieso niet genoeg BDs'en om elke stam er een te geven. In het oorspronkelijke plan waren dus sowieso stammen geweest waarvan de loc zou moeten omlopen. Ik neem aan dat dat niet verandert, want met dubbele locs rijden maakt de exploitatie een stuk duurder.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Thom91 » Vr 17 Apr 2015, 17:53

De AmRo shuttle had sandwich, de Breda shuttle enkele tractie met wisselloc te breda en nu zal er waarschijnlijk voor de IC Eindhoven - Den Haag ook sandwich gezocht worden ipv met stuurstand. Loc omlopen te Den Haag gaat best wel lastig.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3726
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Z2N » Vr 17 Apr 2015, 19:14

Met een kopspoortje even buiten station Den Haag CS moet het volgens mij wel passen om de IC Den Haag - Eindhoven te laten rijden met één enkele loc, maar ja, dan moet je nog wel een spoortje aanleggen achter de gebouwen op de Lekstraat. Een stuk spoor aanleggen van 45 meter, met een wissel, bovenleiding en beveiliging kost natuurlijk wel wat, maar minder dan een hele berg aan nieuwe locs. Met een kopspoortje ontstaat dan de volgende conflictvrije dienstregeling:

Afbeelding
(LLT: Losse Loc-trein, de sprinters keren op zichzelf op spoor 1, de IC op spoor 2)
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor deadlock » Vr 17 Apr 2015, 19:33

Thom91 schreef:De AmRo shuttle had sandwich, de Breda shuttle enkele tractie met wisselloc te breda en nu zal er waarschijnlijk voor de IC Eindhoven - Den Haag ook sandwich gezocht worden ipv met stuurstand. Loc omlopen te Den Haag gaat best wel lastig.

Waarom zou je willen omlopen?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3726
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Z2N » Vr 17 Apr 2015, 19:47

Als dat voorkomt dat je 20 locs extra moet kopen (met een waarde van 3,5 tot 4 miljoen euro per stuk), dan kan ik wel een reden bedenken... (A)
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Hendrik
Berichten: 1456
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Hendrik » Vr 17 Apr 2015, 19:48

Je moet wel, met één loc en geen stuurstand. (Dit gaat over de situatie vanaf het moment dat de s1900 over de HSL gaat, uiteraard.)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31469
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Suus » Vr 17 Apr 2015, 20:28

Als je perse niet trek-trek wil rijden en trek-duw kan niet kan je in Den Haag C beter een wisselloc gebruiken. Trein komt binnen, loc van de Binckhorst erachteraan, met de nieuwe loc wegrijden en de oude loc RET'ten naar de Binckhorst voor de volgende trein.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9254
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Ardan » Vr 17 Apr 2015, 20:44

Ik wou al zeggen, dat gebeurt nu toch ook al in Breda?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Hendrik
Berichten: 1456
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Hendrik » Vr 17 Apr 2015, 20:46

Gebeurde bij Den Haag HS ook toen de Beneluxtrein dat station als begin- en eindpunt had.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3726
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Z2N » Vr 17 Apr 2015, 20:49

Het is dan ook een makkelijke manier om getrokken treinen in een druk station in te plannen :Y
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31469
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Suus » Vr 17 Apr 2015, 20:52

We zijn hier wel in Nederland, niet in Frankrijk met hun lange keringen op Gare du Nord ;-)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3726
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Z2N » Vr 17 Apr 2015, 21:10

Er zijn (op één slag in de spits van/naar Laon na) geen getrokken treinen meer op het Gare du Nord... :cry:

Die ene slag is overigens alleen maar omdat naar eigen zeggen van de SNCF de nieuwe Régiolis-stellen last hebben van ernstige afwijkingen... :')
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor starx » Vr 17 Apr 2015, 21:14

Het idee van een wisselloc voor de s1900 kan in ieder geval flink wat besparen. In Eh zou je het kopspoor bij het stadion kunnen gebruiken om deze op te stellen. Ik hoop alleen dat het allemaal past qua perroncapaciteit...

Z2N schreef:Als dat voorkomt dat je 20 locs extra moet kopen (met een waarde van 3,5 tot 4 miljoen euro per stuk), dan kan ik wel een reden bedenken... (A)

Bedenk wel dat de locs weer verkocht kunnen worden, zodra het ICR vervangen wordt door IC-NG. Gezien de brede inzetbaarheid lijkt me dat geen onmogelijke opgave.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten