Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Suus » Do 11 Feb 2016, 19:32

Het zijn rode deuren in een grijze trein. Er werd gevraagd of lichtgekleurde deuren een eis waren, maar de eis is dat er contrast moet zijn en dat is er.
Rame à l'approche

dennistd
Berichten: 1374
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor dennistd » Vr 12 Feb 2016, 01:39

Zo in het halfdonker onder de stationskap is het inderdaad te donker, maar met een flauw zonnetje in de vrije natuur ziet ie er al een stuk beter uit vind ik:
Afbeelding
Strukton 303001 met Abellio-FLIRT 2011, Deurningen by Dennis te D, on Flickr
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4422
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor JWM » Vr 12 Feb 2016, 01:54

De Flirts die gewoon geel/blauw/wit worden zijn toch geen tweebakkers?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor reisthijs » Vr 12 Feb 2016, 08:38

Klopt, dat worden drietjes en viertjes.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1446
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor n-evo » Vr 12 Feb 2016, 12:55

dennistd schreef:Zo in het halfdonker onder de stationskap is het inderdaad te donker, maar met een flauw zonnetje in de vrije natuur ziet ie er al een stuk beter uit vind ik:

Vind het geen verschil maken. Die kleurstelling blijft zwaar ogen op groot materieel. Helemaal met die zwarte rouwranden om de ramen.

Daniel schreef:Sowieso is de regelgeving voor de specifieke kleur van het front van een trein al lang geleden vervallen. Maar wat de deuren betreft is het wel opvallend: de treinen voor de Vechtdallijnen waren bijvoorbeeld geleverd met donkerblauwe deuren in een donkerblauwe trein maar dat is nog voor indienststelling aangepast naar lichtblauwe deuren.
Dat zal men daar niet gedaan hebben omdat ze het zo leuk vonden staan, dus ligt wel voor de hand dat dat met een of andere richtlijn te maken heeft.

Logischerwijs zal het om contrast gaan, niet specifiek om lichttinten.

Bee was me voor. :P

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1446
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor n-evo » Vr 12 Feb 2016, 13:03

Waarom krijgt de NS eigenlijk twee verschillende soorten Flirt qua kop? Het oudere design en nieuw design.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Suus » Vr 12 Feb 2016, 13:04

NS krijgt alleen maar FLIRT-treinstellen met de nieuwe kop. Die met de oude kop zijn voor Hongarije.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9236
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Ardan » Vr 12 Feb 2016, 17:49

Ik vind het stoer staan :) De trein wordt er wel wat lomper en robuuster van maar dat vind ik bij een trein wel passen. Bij een tram niet.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Durashift
Berichten: 677
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Durashift » Vr 12 Feb 2016, 21:00

Volgens mij wel een gedekte (goede) kleurcombinatie waarop vuil niet direct erg zichtbaar is.. zoals het op geel of wit al wel snel vies is.

Kan een wasbeurtje schelen. :wink:

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2395
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor ArrivaBas » Vr 12 Feb 2016, 22:54

Daniel schreef:Sowieso is de regelgeving voor de specifieke kleur van het front van een trein al lang geleden vervallen. Maar wat de deuren betreft is het wel opvallend: de treinen voor de Vechtdallijnen waren bijvoorbeeld geleverd met donkerblauwe deuren in een donkerblauwe trein maar dat is nog voor indienststelling aangepast naar lichtblauwe deuren.
Dat zal men daar niet gedaan hebben omdat ze het zo leuk vonden staan, dus ligt wel voor de hand dat dat met een of andere richtlijn te maken heeft.
Dank voor de opheldering, Daniel :D
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1446
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor n-evo » Ma 15 Feb 2016, 08:50

Bee schreef:NS krijgt alleen maar FLIRT-treinstellen met de nieuwe kop. Die met de oude kop zijn voor Hongarije.

Ah thnx. Leek ook op een NS-trein haha.

Ronaldussen
Berichten: 3067
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Ronaldussen » Ma 15 Feb 2016, 15:34

Durashift schreef:Kan een wasbeurtje schelen. :wink:

Alsof NS zich druk maakt over vieze treinen :') :mrgreen:
Fear builds walls

Durashift
Berichten: 677
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Durashift » Di 16 Feb 2016, 22:40

Ronaldussen schreef:
Durashift schreef:Kan een wasbeurtje schelen. :wink:

Alsof NS zich druk maakt over vieze treinen :') :mrgreen:


Van binnen wel, tegenwoordig, begreep ik uit de krant (VK) vandaag :wink:

Hoe groot zijn de afvalbakken in de Flirts3?
Al voorbereid op de hedendaagse 'troep' dat de diverse stationswinkelformules genereren?
(dat was min of meer de strekking van de puinhopen die in de trein vaak te zien zijn)

Ronaldussen
Berichten: 3067
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Ronaldussen » Wo 17 Feb 2016, 00:26

Vandaag per toeval de nieuwe Flirt in het echt mogen aanschouwen op Arnhem Velperpoort. Ben nog steeds niet enthousiast over het uiterlijk.
Fear builds walls

KM46
Berichten: 8036
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor KM46 » Do 18 Feb 2016, 21:46

JWM schreef:De Flirts die gewoon geel/blauw/wit worden zijn toch geen tweebakkers?

reisthijs schreef:Klopt, dat worden drietjes en viertjes.

Dat klop, maar voor de lijn Alphen aan den Rijn - Gouda komen er 6 tweebakkers.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1446
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor n-evo » Vr 19 Feb 2016, 17:28

Zag de R-NET Flirt vanmiddag voorbijkomen op Sloterdijk. Wel grappig dat ze dat ding hierzo intensief testen terwijl ie in Zuid-Holland komt te rijden.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5572
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Hainje » Vr 19 Feb 2016, 17:44

Mja, dat stukje in Zuid-Holland stelt ook niet zoveel voor natuurlijk. Daarnaast als de R-NET Flirt verder hetzelfde is als de NS Flirt, dan snap ik wel dat ze met dit treinstel die testen doen. Dan hoef je de NS Flirts niet meer te testen en kunnen ze in december gelijk de reizigersdienst op.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25067
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Daniel » Vr 19 Feb 2016, 19:33

Testritten zijn er als ik me niet vergis altijd nog wel, maar voor de toelating van de Flirt in Nederland moet er een bepaald aantal storingsvrije kilometers mee gemaakt zijn. Dat is inderdaad het handigst om nu met de R-net Flirt te doen en dat gebeurd uiteraard door het hele land omdat je anders wel erg vaak op en neer Gouda - Alphen moet rijden om dat aantal kilometers te halen.
Dit uiteraard ook naast het feit dat je zo'n stel ook wilt kunnen testen in situaties die op het traject waar het stel uiteindelijk gaat rijden niet voorkomen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5572
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Hainje » Vr 19 Feb 2016, 19:36

Ik bedoel inderdaad toelating. Ben nog niet zo thuis in die spoorse termen. :P
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Suus » Vr 19 Feb 2016, 20:25

De R-NET-stellen zullen ook regelmatig Gouda - Den Haag of Alphen - Leiden - Den Haag rijden, aangezien onderhoud in Leidschendam gaat plaatsvinden en een opstelterrein heb ik in Alphen en Gouda ook nog niet gevonden ;-)
Rame à l'approche

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor VIRM » Ma 29 Feb 2016, 22:03

ArrivaBas schreef:
Daniel schreef:Sowieso is de regelgeving voor de specifieke kleur van het front van een trein al lang geleden vervallen. Maar wat de deuren betreft is het wel opvallend: de treinen voor de Vechtdallijnen waren bijvoorbeeld geleverd met donkerblauwe deuren in een donkerblauwe trein maar dat is nog voor indienststelling aangepast naar lichtblauwe deuren.
Dat zal men daar niet gedaan hebben omdat ze het zo leuk vonden staan, dus ligt wel voor de hand dat dat met een of andere richtlijn te maken heeft.
Dank voor de opheldering, Daniel :D


Per wanneer is die richtlijn ingegaan? Het is mij uiteraard opgevalllen dat DDZ en de rijtuigen in de ICD witte driehoekjes op de dueren hebben gekregen. Maar een trein als ICM vind ik qua deuren herkennen echt dramatisch. Nu ben ik daar wat gevoeliger voor dan de gemiddelde treinreiziger denk ik zo. ;)
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2395
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor ArrivaBas » Ma 29 Feb 2016, 22:47

Ik vermoed dat tijdens de revisie van ICM die richtlijn nog niet gold, VIRM. In 2010 moest voor de Vrijheidstrein ontheffing worden aangevraagd voor een rood en blauw front ipv een wit of geel front. Ik kan me trouwens wel voorstellen waarom ze voor die contrastregel hebben gekozen, want slechtzienden kunnen zo de deuren niet onderscheiden van een kleiner raam. ILenT heeft daarom de richtlijn van contrasterende deuren ingevoerd. (Rode deuren in grijze trein om maar iets geks te noemen.)
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

Widejo
Berichten: 99
Lid geworden op: Wo 25 Nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Widejo » Di 01 Mar 2016, 00:41

Waar willen ze de Geel-Blauw-Witte FLIRT gaan inzetten? Zijn bepaalde diensten al genoemd?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Suus » Di 01 Mar 2016, 07:58

Zuid-Nederland wordt vaak genoemd, omdat de werkplaats Maastricht het onderhoud gaat doen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2395
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor ArrivaBas » Di 01 Mar 2016, 12:07

Widejo schreef:Waar willen ze de Geel-Blauw-Witte FLIRT gaan inzetten? Zijn bepaalde diensten al genoemd?
Z2N noemde de Sprinter Ht-Ddr (vanaf December) ook een goede kanshebber voor de FLIRTjes vanwege de toiletten.
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast