Pagina 3 van 124

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 15:56
door reisthijs
Met DDAR én DDM-1 terug in dienst zal het wel moeten kunnen lukken.

(ICRm zal in de eerste plaats naar de s1000 Amsterdam-Rotterdam moeten gaan om die 2x/u te kunnen rijden, daarna kan de s1900 pas in beeld komen.)
starx schreef:Die vierwagenstellen zouden geschikt kunnen zijn voor de s5600
Nee, dat is te weinig capaciteit in de spits. En twee stammen aan elkaar is geen optie.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 16:12
door Meltrain
De s5600 zal wel 2x DD-AR worden, met buiten de spits misschien losse stammen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 18:16
door Wubbo
Zou DDM-4 niet een mooi maatje kunnen zijn voor de s9100 Zwolle - Groningen?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 20:23
door The best
Is dat niet lichtelijke overkill voor dat traject? Zo druk is het daar nu ook weer niet.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 20:41
door julsteren
De keren dat ik op Zwolle-Groningen in de Spr zat (vaker dan de IC daar), had ik een halve ICM4 voor me alleen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 21:44
door Thom91
In de spits is ICM-7 wel nodig, daarbuiten kan je prima af met enkele stellen..
Dusja, het is in het dal vast te ruim maar in de spits een prima maat :)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 23:19
door timtrein
DDM-1 is ongetwijfeld wel traploos losbaar, maar het 'probleem' is dat het niet EP-gestuurd is (zoals DDAR) maar alleen pneumatisch. Daardoor duurt remmen en lossen langer, wat tijd kost. Het is vergelijkbaar met 1700+ICR.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Geplaatst: za 29 nov 2014, 10:41
door webguy
Maar dat rijdt toch als stoptrein tussen Arnhem en Nijmegen in de s3600? Moet je het niet in series inzetten waar de tijden krap zijn, maar je kan bijvoorbeeld uit de s7000 of s7600 wat ruimte maken.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Geplaatst: vr 05 dec 2014, 08:38
door Freek
Voor de liefhebbers: hou ns.nl in de gaten het komende uur.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Geplaatst: vr 05 dec 2014, 09:48
door webguy
Zojuist persbericht geplaatst inclusief nieuws dat er tijdelijk vanaf 2016 ook FLIRT stellen komen. De SNG vanaf 2018.

http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/ ... we-treinen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Geplaatst: vr 05 dec 2014, 09:50
door webguy
NS koopt definitief 118 nieuwe Sprinters bij treinenbouwer CAF. De Sprinter Nieuwe Generatie (SNG), zoals de trein gaat heten, gaat naar verwachting in 2018 rijden op het Nederlandse spoor. Het gaat om treinen van CAF -type Civity- die nu al rijden in meerdere landen. CAF kwam als beste uit de bus in een Europese aanbesteding van NS en het contract is inmiddels definitief getekend. De treinen voldoen aan alle eisen en worden net als de nieuwste NS-Sprinters (SLT) transparant met brede deuren voor veel in- en uitstappers, energiezuinig en toegankelijk voor rolstoelgebruikers (incl. een rolstoeltoegankelijk toilet). Contractwaarde voor de 118 treinen is ruim 500 mln euro. NS heeft de mogelijkheid om in de toekomst aanvullende orders te plaatsen.

Extra Sprinters voor de reiziger op korte termijn
NS heeft door reizigersgroei en diverse andere omstandigheden al eind 2016 extra Sprinters nodig. Om hier op in te spelen is NS dan ook voornemens om ca. 60 extra Sprinters te bestellen bij de Zwitserse fabrikant Stadler. Ook deze moderne nieuwe treinen worden transparant, toegankelijk voor rolstoelgebruikers en hebben een rolstoeltoegankelijk toilet. De trein (type Flirt) rijdt al met succes in diverse landen.

“Door de aanschaf van in totaal ca. 180 nieuwe Sprinters, de aanschaf van de nieuwe Intercity’s en door de modernisering van treinen kunnen we de reiziger tijdens de komende concessieperiode (2015-2025) nieuwe en comfortabele treinen bieden. Ook spelen we zo actief in op de krapte in met name de drukke ochtendspits”, aldus Engelhardt Robbe, CFO van NS.

Intercity Nieuwe Generatie
Voor de aanschaf van nieuwe Intercity’s (Intercity Nieuwe Generatie) die flexibel inzetbaar zijn en zowel kunnen rijden op de Hogesnelheidslijn (25 kV) als het Hoofdrailnet (1,5 kV) is NS gestart met een aanbesteding. De afgelopen periode zijn de vier treinenbouwers geselecteerd die deze klus aankunnen en treinen kunnen leveren per 2021. De eisen zijn onder meer gericht op voldoende capaciteit/zitplaatsen, bewezen technologie en toegankelijkheid voor rolstoelers en voor bijvoorbeeld (oudere) reizigers die slecht ter been zijn. NS gaat nu een traject in waarbij de geselecteerde leveranciers met biedingen gaan komen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Geplaatst: vr 05 dec 2014, 10:01
door Dennenboom
Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen de Civity en de Flirt?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Geplaatst: vr 05 dec 2014, 10:03
door BrengMe
Civity is van CAF en FLIRT van Stadler?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Geplaatst: vr 05 dec 2014, 10:09
door Dennenboom
Zat meer te denken aan inrichting en comfort. Is de Flirt vergelijkbaar met de GTW?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Geplaatst: vr 05 dec 2014, 10:11
door webguy
Ja, alleen dan in plaats van een powerpack zit de apparatuur op dak/onder trein bij de elektrische variant

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Geplaatst: vr 05 dec 2014, 10:15
door Suus
De fabrikant en de kopvorm zullen nog wel de grootste verschillen zijn, wellicht dat ze in baklengte nog iets van elkaar verschillen maar de constructie is met gelijkvloerse instap en jacobsdraaistellen bijna gelijk. De Flirt heeft in tegenstelling tot de GTW ook geen speciaal powerpack.

De bestelling van zoveel Flirts is wel een beetje een verrassing eerlijk gezegd. Ik snap ook niet helemaal waarom er nu bij twee fabrikanten materieel wordt afgenomen, is dat omdat Stadler sneller kan leveren?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Geplaatst: vr 05 dec 2014, 10:23
door Dennenboom
Die twee series is inderdaad een verrassing. Kennelijk heeft de Civity zoveel meerwaarde t.o.v. de Flirt dat deze op de lange termijn gekozen wordt. Je hebt dan wel het nadeel van 2 soorten treinstellen. Variatie op het spoor is natuurlijk ook wel weer leuk.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Geplaatst: vr 05 dec 2014, 10:29
door webguy
Ja, kreeg uit betrouwbare bron mee dat het te maken heeft met o.a. ERTMS inbouw, studentenkaart die doorgaat en het feit dat ICR wat ooit reserve was naar HSL is verhuisd. CAF kon niet eerder leveren.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Geplaatst: vr 05 dec 2014, 10:41
door Thom91
Ziet er goed uit! _O_

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Geplaatst: vr 05 dec 2014, 11:06
door Meltrain
Wauw, toch nog FLIRTs. :D Heel mooi dit. :D
Maar gaat de herindienststelling van DDM-1 dan nog wel door? DD-AR blijft wel tot 2018 rijden, maar DDM-1 zou dan voor hoogstens één jaar zijn. Of houdt Plan V het echt niet meer vol tot eind 2016?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Geplaatst: vr 05 dec 2014, 11:27
door Suus
Wel, ik schreef eerder al dat DDM-1 echt niet in een goede staat is, al bij de laatste jaren dat het af en toe weer terugkeerde bleek dat de vloer van de rijtuigen echt totaal verrot is (tot het punt dat een beetje zware reiziger er doorheen zal zakken). Dat opknappen kan nog een duur geintje worden.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Geplaatst: vr 05 dec 2014, 11:59
door marlies
Oh die FLIRTs had ik niet verwacht, maar goed nieuws :)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Geplaatst: vr 05 dec 2014, 13:01
door Frans F
Gezien de prijs van 118 eenheden tegen €500 mln lijkt het op twee- en driewagenstellen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Geplaatst: vr 05 dec 2014, 16:41
door Mr-W
Meltrain schreef:Wauw, toch nog FLIRTs. :D Heel mooi dit. :D
Maar gaat de herindienststelling van DDM-1 dan nog wel door? DD-AR blijft wel tot 2018 rijden, maar DDM-1 zou dan voor hoogstens één jaar zijn. Of houdt Plan V het echt niet meer vol tot eind 2016?
Plan-V houdt het zeker niet vol tot eind 2016. Heb al 2x in 3 maanden meegemaakt dat een Plan-V uit dienst moest worden gehaald vanwege een technisch mankement.Daarnaast rijdt er regelmatig VIRM ipv Plan-V in de s9600...
Frans F schreef:Gezien de prijs van 118 eenheden tegen €500 mln lijkt het op twee- en driewagenstellen.
Vind het wel slim dat er 2 en 3 wagenstellen worden aangeschaft,voor de rustige sprintertrajecten zijn DD-AR,SLT-4 iets te groot en SGMm haalt de rijtijden niet op langere trajecten.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Geplaatst: vr 05 dec 2014, 16:51
door Suus
Frans F schreef:Gezien de prijs van 118 eenheden tegen €500 mln lijkt het op twee- en driewagenstellen.
Andere bronnen hebben het over drietjes en viertjes, wat mij wat logischere maten lijken. Een tweetje is namelijk nog kleiner dan een Plan V.