Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor Frans F » Vr 05 Dec 2014, 17:05

Als NS voor die prijs drietjes en viertjes krijgt hebben ze aardig goed onderhandeld, want als je het uitrekent kom je dan uit op zo'n 1,2 mln per bak.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3997
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor reisthijs » Vr 05 Dec 2014, 17:19

Een vrij normale prijs voor materieel van CAF.

Voorbeeld: voor een Italiaanse vervoerder hebben ze 8 vijfjes gebouwd voor 45 miljoen. Dat is een vergelijkbare prijs per bak gerekend.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31489
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor Suus » Vr 05 Dec 2014, 17:38

Frans F schreef:Als NS voor die prijs drietjes en viertjes krijgt hebben ze aardig goed onderhandeld, want als je het uitrekent kom je dan uit op zo'n 1,2 mln per bak.

Waarom denk je dat CAF gewonnen heeft? Dat zal niet vanwege hun goede paella in de bedrijfskantine zijn geweest, maar vanwege de prijs. Arbeid is in Spanje erg goedkoop, zeker na de zware crisis, dus ze hebben daar een groot voordeel op hun concurrenten uit andere landen te pakken. De grondstofkosten zullen voor de meeste bouwers grotendeels gelijk zijn.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25103
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor Daniel » Vr 05 Dec 2014, 17:54

Wat de Flirts betreft stond op Somda nog een impressie gelinkt (als "verlorene aufträge", dus daarmee zullen ze wel meegeboden hebben voor de SNG)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor timtrein » Vr 05 Dec 2014, 19:55

De kaarten voor DDM-1 lijken me nu inderdaad wel uitgespeeld. Kosten voor oplappen, plus bedrijfseconomisch ongemak, voor die paar jaar... nu hebben ze iets dat wat duurder is maar veel langer mee kan. En het scheelt een hoop gelazer met 1700'en of 1800'en en herinstructies.
Slechts een deel van plan V gaat eind 2016 halen (alleen de 400'en). Ga er maar vanuit dat de 900'en na deze winter exit zijn, sterker nog volgens mij lopen de eerste nu al tegen de termijnen.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor webguy » Vr 05 Dec 2014, 20:01

Toch is 2016 nog twee jaar dus vraag me af wat men gaat doen op "zeer korte termijn" - DD-AR?

De FLIRTs zijn overigens wel de eerste echte off the shelf bestelling van de NS. Iets dat al sinds de V-IRM bestelling wordt geroepen maar nooit wordt gedaan.
Reisinformatie/nerd

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor timtrein » Vr 05 Dec 2014, 23:06

DDAR is al in uitvoering, wat wou je daar nog meer mee doen?

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor Erno-BE » Za 06 Dec 2014, 12:13

De NS moet wel de Flirts gaan inzetten in de s7000 en s7600 zodat in Hengelo en Arnhem de DE-Flirts en NL-Flirts elkaar kunnen ontmoeten

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor marlies » Za 06 Dec 2014, 12:26

Ik zou het zelf wel leuk vinden om een Flirt in de s9100 naast een GTW van Arriva te zien voor een spelletje 'zoek de verschillen'. In die serie denk ik alleen niet echt het geschiktste materieel maar op zich zou het wel goed passen voor de extra treinen Assen-Groningen in 2016, dus wie weet :P

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31489
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor Suus » Za 06 Dec 2014, 12:40

Wel, dat spelletje zoek de verschillen wordt wel heel eenvoudig dan, de Flirt heeft in recente jaren een vernieuwd front gekregen :P

Afbeelding
(BOB - Meridian)

Daniel heeft ergens in dit topic een link geplaatst van een Artist Impression van Stadler die ze eerder dit jaar bij een aandeelhoudersvergadering gebruikt hebben en zeer waarschijnlijk afkomstig was van hun originele bieding voor de SNG.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor Erno-BE » Za 06 Dec 2014, 12:51

marlies schreef:Ik zou het zelf wel leuk vinden om een Flirt in de s9100 naast een GTW van Arriva te zien voor een spelletje 'zoek de verschillen'. In die serie denk ik alleen niet echt het geschiktste materieel maar op zich zou het wel goed passen voor de extra treinen Assen-Groningen in 2016, dus wie weet :P

Dat gebeurt nu ieder uur al in Venlo

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor marlies » Za 06 Dec 2014, 12:53

Ja, maar daar kom ik niet ;)

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor Hainje » Za 06 Dec 2014, 13:31

Gemiste kans.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor Thom91 » Za 06 Dec 2014, 18:12

Het hoe en waarom van NS op de FLIRT's

Rechtvaardiging procedure zonder voorafgaande bekendmaking
Dringende spoed ten gevolge van onvoorziene gebeurtenissen

Motivering procedure zonder voorafgaande bekendmaking
NS Reizigers B.V. ("NS") -die namens NV Nederlandse Spoorwegen de Hoofdrailnetconcessie uitvoert- is op grond van de vervoersconcessie die door de Staat aan haar is verleend, gehouden al het reizigersvervoer per trein te verrichten op het hoofdrailnet in Nederland. Als gevolg van voor NS onvoorziene externe omstandigheden ontstaat op korte termijn een dringend tekort aan rollend materieel in het sprintersegment. Dat is onaanvaardbaar, gelet op de belangen van de reiziger en de verantwoordelijkheden en verplichtingen van NS als concessiehouder voor het hoofdrailnet.

De onvoorziene omstandigheden waarmee NS is geconfronteerd, bestaan er onder meer uit dat de Nederlandse Staat in juli jl. -ten opzichte van de oorspronkelijke Kabinetsplannen- zijn voornemen tot afschaffing van de Ov-Studentenkaart heeft aangepast. De OV-Studentenkaart blijft bestaan, en wordt bovendien uitgebreid naar MBO-studenten. Dit noodzaakt tot een ingrijpende bijstelling van de vervoersbehoefte en resulteert in een onvoorzien tekort van ca. 60 sprinters aan rollend sprintermaterieel per najaar 2016 om in alle scenario’s aan de vervoervraag te kunnen voldoen. Ook de aan NS opgelegde versnelde uitrol van ERTMS van dit voorjaar en de noodzakelijke inzet van extra materieel in verband met de onvoorziene uitval van het materieel op de hogesnelheidslijn (V250) dragen bij aan het tekort van ca. 60 treinen. Het vervoer van reizigers en de uitvoering van de concessie voor het hoofdrailnet komen daarmee in gevaar.

Gelet op de minimale doorlooptijd van productie, levering, toelating op het Nederlandse spoor en inbedrijfstelling van treinen is binnen het beschikbare tijdsbestek het doorlopen van een Europese aanbesteding niet mogelijk. Onderhandse gunning op de kortst mogelijke termijn is strikt noodzakelijk vanuit oogpunt van de reiziger en de concessie. De overeenkomst inzake de verwerving van het rollende sprintermaterieel zal worden gesloten door één van de betrokken vennootschappen binnen NV Nederlandse Spoorwegen.

Via
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor Michael 1988 » Za 06 Dec 2014, 18:43

Even kort samengevat (hopelijk heb ik het goed gelezen). NS heeft dadelijk dus ernstige materieeltekort vanwege de (mogelijke) groei in reizigers.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor Thom91 » Za 06 Dec 2014, 18:44

Meer het gebrek aan wegvallen van reizigers.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3997
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor reisthijs » Za 06 Dec 2014, 21:28

Het argument ERTMS lijkt wat vreemd, in 2022 moet al het NS-materieel daarvan voorzien zijn, wat dat dat betreft kan er toch best gewacht worden op SNG?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor webguy » Za 06 Dec 2014, 21:39

Maar als je in 2018 pas dat materieel krijgt en het niet in een keer krijgt, dan is het nog wel lastig om _al_ je materieel te laten ombouwen. Ik in de uitleg die ik kreeg dat ERTMS tussen 2018 en 2022 wordt ingebouwd.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3997
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor reisthijs » Zo 07 Dec 2014, 00:36

Natuurlijk krijg je dat materieel niet allemaal in een keer maar verspreid over de genoemde periode moet gewoon kunnen.
Materieel dat in 2022 niet meer rijdt hoeft ook niet omgebouwd te worden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor starx » Zo 07 Dec 2014, 00:41

Ik blijf het een vreemd verhaal vinden. Nou vind ik het zeker leuk dat het materieelpark wat heterogener wordt en ik begrijp ook dat aanbesteden soms echt niet gaat, maar wat NS nu roept vind ik gewoon rotsmoesjes.
Dit sprintertekort konden ze al lang genoeg aan zien komen. Al ver voordat het verdwijnen van de studentenkaart ter sprake was gekomen. En die ERTMS planning daar hebben ze zelf aan meegedacht, dus dat is ze niet overkomen.
Verder hebben ze de DDAR-stammen in IC materieel veranderd (is prima geworden, daar niet van), maar dat kan
heus nog wel als sprinter worden gebruikt.

Kortom, ik vind eigenlijk niet dat NS hier een reden heeft om zich niet aan de regels te houden. Ik vraag me dan ook af of een andere fabrikant hiervoor naar de rechter kan stappen. Die lopen namelijk een grote order mis terwijl zij misschien wel goedkopen en even snel kunnen leveren.

Gebruikersavatar
AlexNL
Berichten: 48
Lid geworden op: Vr 11 Mar 2011, 22:08

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor AlexNL » Zo 07 Dec 2014, 00:46

Het zijn veel dingen die aan elkaar verwant zijn. De tot intercities verbouwde DD-AR-rijtuigen zijn zeer welkom in de intercitydienst, want er gaan heel veel bakken ICR uit om over de HSL en naar België te gaan rijden. Zou NS het DDZ in de sprinterdiensten laten rijden, dan zouden ze weer niet voldoende materieel hebben in de intercitydienst.

Toch jammer dat NS die 150 bakken ICK heeft verkocht, die hadden prima in kunnen vallen in de IC-dienst tot de instroom van ICNG op gang zou komen. Dan had het DDZ in de sprinterdiensten kunnen blijven rijden en was de aanschaf van 58 FLIRTs misschien niet eens nodig geweest...

Wat is achteraf praten toch makkelijk. :D

starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor starx » Zo 07 Dec 2014, 01:05

Maar misschien valt het allemaal wel mee voor NS. Als ze de prijzen zo driftig blijven verhogen en de olieprijs blijft dalen, dan gaat over een tijdje iedereen gewoon met de auto. Materieeltekort opgelost.

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor waldo79 » Zo 07 Dec 2014, 11:00

De olieprijs is laag vanwege een gelijkblijvende aanvoer van olie bij een afnemende wereldwijde vraag naar olie. Bovendien is Amerika meer gaan produceren waardoor er een overschot aan olie op de markt is. En er is geen 1:1 relatie tussen de olieprijs en de brandstofprijs. De hoogte van de brandstofprijs wordt grotendeels door belastingen bepaald.

Daarnaast wordt er niet minder gereden met een hogere prijs. Een wat lagere prijs is ook gunstig voor busbedrijven.
Mij best :)

starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor starx » Zo 07 Dec 2014, 13:01

Daar heb je gelijk in. Ik bedoelde het ook niet helemaal serieus. Maar soms heb ik het gevoel dat het aantal reizigerskilometer veel harden kan groeien als de treinkaartjes minder snel duurder zouden worden.

Abracadabram
Berichten: 234
Lid geworden op: Za 18 Dec 2010, 02:56

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Berichtdoor Abracadabram » Zo 07 Dec 2014, 15:10

starx schreef:Dit sprintertekort konden ze al lang genoeg aan zien komen. Al ver voordat het verdwijnen van de studentenkaart ter sprake was gekomen.


Maar dat deden ze toch ook. Het huidige probleem is toch grotendeels ontstaan omdat vervolgorders SLT niet zijn doorgegaan omdat de politiek ineens geen sprinters zonder WCs meer wou hebben?


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten