Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: RE: Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Hainje » Do 01 Sep 2016, 16:06

Jultar schreef:Een vogeltje fluisterde mij in dat instructie niet al te lang op zich zou moeten laten wachten en dat er ook binnen afzienbare tijd met een proefbedrijf met reizigers wordt begonnen ;)
Een blauw vogeltje toevallig? :lol:
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Jultar
Berichten: 41
Lid geworden op: Za 12 Mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Jultar » Do 01 Sep 2016, 16:08

Ben geen vogelkenner, dus dat weet ik niet meer :)

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Hainje » Do 01 Sep 2016, 16:09

Jultar schreef:Ben geen vogelkenner, dus dat weet ik niet meer :)

Afbeelding

:P
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Jultar
Berichten: 41
Lid geworden op: Za 12 Mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Jultar » Do 01 Sep 2016, 16:14

Oh, daar doelde je op
Nee, ik gebruik Twitter eigenlijk niet. Ik heb het van een vogel die het persoonlijk in mijn oor fluisterde ;)

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor SuperGhost » Do 01 Sep 2016, 16:46

een vreemde vogel dus (A)

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Hainje » Do 01 Sep 2016, 16:46

Jultar schreef:Ik heb het van een vogel die het persoonlijk in mijn oor fluisterde ;)
Ahhh, dan snap ik het. 8-)
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11151
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Meltrain » Do 01 Sep 2016, 16:57

Bemined schreef:De verhouding 1e klas is verhoogd van 1:5 tot 1:4, wat er dus op neerkomt dat het aantal normale 2e klas zitplaatsen met bijna 10% is afgenomen, zo'n 25 2e klas reizigers krijgen een downgrade van een volwaardige zitplaats naar een klapzitting of een staanplaats.

Wat is daar nu weer het nut van? :?
In de treinstellen SLT-VI is een eersteklasafdeling verbouwd tot tweede klas, vanweg het tekort aan zitplaatsen tweede klas en nu gaan ze het hier precies andersom doen.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Z2N » Do 01 Sep 2016, 17:06

Op IC-trajecten wordt meer eerste klasse gereisd, zeker op langere afstanden (richting Gn, Lw of Mt bijvoorbeeld). Op bepaalde IC-treinen tussen Gn en Rtd wordt zelfs expres met VIRM-VI gereden, omdat daar verhoudingsgewijs meer eerste klasse in zit.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

KM46
Berichten: 8084
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor KM46 » Do 01 Sep 2016, 17:13

Bemined schreef:Ik heb te Rtd waar de nieuwe VIRM te bezichtigen is even naar het aantal zitplaatsen gekeken van de 9411. Het totaal aantal zitplaatsen is iets toegenomen (zo'n 400, afhankelijk van hoeveel reizigers je op de loungebanken plaatst), maar vooral in de vorm van klapzittingen. De verhouding 1e klas is verhoogd van 1:5 tot 1:4, wat er dus op neerkomt dat het aantal normale 2e klas zitplaatsen met bijna 10% is afgenomen, zo'n 25 2e klas reizigers krijgen een downgrade van een volwaardige zitplaats naar een klapzitting of een staanplaats.

Wat gebeurd er met het stel na deze drie showdagen?

Wordt hij dan weer "zuinig opgeborgen?

MetroRET
Berichten: 737
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor MetroRET » Do 01 Sep 2016, 17:57

Hij gaat vrijdag voor 6 weken naar Onnen voor herinstructir personeel.

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Bemined » Do 01 Sep 2016, 18:03

Meltrain schreef:
Bemined schreef:De verhouding 1e klas is verhoogd van 1:5 tot 1:4

Wat is daar nu weer het nut van?

VIRM-IV had van al het IC materieel de laagste verhouding 1e klas. Ik vermoed dat bij VIRM-VI de verhouding juist omlaag gaat, daar is de verhouding nu bijna 1:3. 3xVIRM-IV en 2xVIRM-VI heeft nu in totaal evenveel zitplaatsen, maar de eerste variant heeft nu 90 meer 2e klas zitplaatsen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Suus » Do 01 Sep 2016, 19:15

jesse-cruzu schreef:Waar zitten de stopcontacten in de 2e klasse? :?:

Nergens. Alleen de eerste klas heeft stopcontacten.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Hainje » Do 01 Sep 2016, 20:48

Die stopcontacten in de tweede klasse komen toch pas vanaf de IC Next Generation o.i.d.?
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1462
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor marvinkok » Do 01 Sep 2016, 21:15

JWM schreef:Zijn er dan al stellen beschikbaar? Is er al voldoende rijdend personeel met instructie?

De Flirts hebben toch nog helemaal geen toelating voor Nederland? Dus tot die tijd mogen nog helemaal niet in dienst rijden.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9091
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Michael » Do 01 Sep 2016, 22:05

Hainje schreef:Die stopcontacten in de tweede klasse komen toch pas vanaf de IC Next Generation o.i.d.?


De Flirts hebben ook stopcontacten/USB laders in de tweede klas. Een foto ervan staat op: http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/d ... -en-een-wc
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
jesse-cruzu
Berichten: 218
Lid geworden op: Ma 22 Dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor jesse-cruzu » Vr 02 Sep 2016, 12:00

Suus schreef:
jesse-cruzu schreef:Waar zitten de stopcontacten in de 2e klasse? :?:

Nergens. Alleen de eerste klas heeft stopcontacten.


Wel weer jammer. Zeker met de modernisering van de VIRM mag je wel verachten dat zoiets anno 2016 wel toegevoegd zou worden in Intercity materieel. -o-

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4463
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor JWM » Vr 02 Sep 2016, 15:55

De railcatering verkoopt powerbanks.

DingeZ
Berichten: 6
Lid geworden op: Di 28 Jun 2016, 23:07

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor DingeZ » Vr 02 Sep 2016, 16:40

jesse-cruzu schreef:
Suus schreef:
jesse-cruzu schreef:Waar zitten de stopcontacten in de 2e klasse? :?:

Nergens. Alleen de eerste klas heeft stopcontacten.


Wel weer jammer. Zeker met de modernisering van de VIRM mag je wel verachten dat zoiets anno 2016 wel toegevoegd zou worden in Intercity materieel. -o-


Dat gebeurt niet, want dan zou de hele laagspanningsinstallatie vervangen moeten worden. Die paar stopcontacten in de eerste klas kan die nog wel hebben, maar nog 150 extra erbij is die niet op berekend. De FLIRT is een nieuwe trein en die is gewoon bij de bouw al geschikt gemaakt voor alle stopcontacten, dat is dan weer niet zo moeilijk.

Gebruikersavatar
Rdaalwil
Berichten: 118
Lid geworden op: Do 30 Jan 2014, 22:22

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Rdaalwil » Vr 16 Sep 2016, 13:17

Er staat een flirt in Roosendaal. Alleen die is niet van NS maar van haar dochteronderneming Abellio. Een 5 bak zo te zien.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor n-evo » Vr 16 Sep 2016, 14:11

Heb ook al paar keer van die Abellio Flirts in Amsterdam zien staan.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor reisthijs » Vr 16 Sep 2016, 14:56

Ja, er worden regelmatig proefritten mee gereden.

KM46 schreef:De officiële datum dat nieuw materieel in dienst komt is in Nederland meestal als de nieuwe dienstregeling ingaan. In dit geval 11 december.
In dit geval niet, die datum is alleen relevant voor materieel dat bij een nieuwe concessie hoort.
Nieuw materieel voor het hoofdrailnet kan gewoon in dienst komen zodra de toelating geregeld is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
AlexNL
Berichten: 48
Lid geworden op: Vr 11 Mar 2011, 22:08

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor AlexNL » Zo 18 Sep 2016, 00:49

Om logistieke redenen kan het wel zo zijn dat NS ervoor kiest om pas aan grootschalige inzet te beginnen met ingang van de nieuwe dienstregeling. Er zijn nu bijvoorbeeld een aantal sprinterseries waar SLT in rijdt en waar onderweg wordt aan-/afgekoppeld, als er dan ineens een FLIRT staat wordt het een beetje lastig.

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor microshit » Zo 18 Sep 2016, 01:11

Dat zou wel aardig onhandig zijn ja :p Maar als ik het mij goed herinner, werden de SLT's druppelgewijs in de dienstregeling losgelaten. Zodra ze het land in kwamen waren ze met een dag of 2 onderweg met reizigers. En eventueel is het nog op dagplanniveau in te regelen.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Wubbo » Zo 18 Sep 2016, 09:52

Vaak zie je dat er eerst een proefbedrijf in een (geisoleerde) treinserie komt, voordat ze serie voor serie verder instromen. Rond Eindhoven zou je daarbij best kunnen denken aan inzet in de 6400 en 5200 omdat die redelijk geisoleerd liggen, maar dat is speculatie van mijn kant.

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 911
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Tochjo » Zo 18 Sep 2016, 10:16

Op Somda is gesproken over een proefbedrijf vanaf week 38, waarbij Flirts op zaterdag gaan rijden op Ah-Ed, op werkdagen op Nm-Wc en op Ht-O op alle dagen van de week.
Laatst gewijzigd door Tochjo op Zo 18 Sep 2016, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast