Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
starx
Berichten: 598
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor starx » Ma 03 Apr 2017, 14:23

Volgens OV-tijden rijdt de 7600 nog altijd niet integraal met FLIRT en ook de series 6400 en 5200 rijden nog met DDZ sinds het nieuwe wijzigingsblad. Dat betekent dat de FLIRT-instroom toch om de een of andere reden vertraagd is. Heeft iemand een idee wat hiervan de oorzaak is? Ik had namelijk niet het idee dat de instroom erg moeizaam ging.

Gothic-Writer
Berichten: 176
Lid geworden op: Zo 02 Nov 2014, 18:59

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Gothic-Writer » Ma 03 Apr 2017, 17:21

Ga er maar vanuit dat de flirt 3 treinen niet voor de nieuwe dienstregeling van 2018 verder worden ingevoerd in de reizigersdiensten. De trajecten waar ze nu rijden is alles wat er deze dienstregeling komt, meer niet.
En vermoedelijk zal het volgend jaar beperkt worden tot de trajecten: Zutphen - Wijchen / Arnhem centraal - Ede Wageningen / s-Hertogenbosch - Oss en 's-Hertogenbosch - Deurne. Op alle andere trajecten waarvan vooraf gezegd werd dat er ook flirt3 treinen zouden gaan rijden (Dordrecht - Roosendaal sgm / Dordrecht - 's-Hertogenbosch DDZ / Tilburg Universiteit - Weert DDZ) zullen waarschijnlijk dezelfde treinen blijven, zoals nu het geval is en dus geen flirt3 treinen, hooguit incidenteel. Aangezien de 4400 en 6600 waarschijnlijk gekoppeld gaan worden in de dienstregeling van 2018, zal de 4400 de flirt3 treinen weer kwijt raken en zal op de 4400 ook alleen nog maar DDZ rijden.
Die 'wijzigingbladen' zijn gewoon onzin, want er toch een andere planning uitgevoerd.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5104
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Chrysa » Ma 03 Apr 2017, 17:28

Je roept erg veel, maar als je "ga er maar vanuit", "vermoedelijk" en 2x "waarschijnlijk" gebruikt mag je wel iets meer beargumenteren.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1234
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor SLToilet » Ma 03 Apr 2017, 18:02

Het lijkt me ook vreemd als de 4400 alleen maar met DDZ gaat rijden in 2018, ook als je kijkt naar mogelijke werkzaamheden, ontsporingen in de dienstregeling en natuurlijk de instroom van SNG (als die minstens zo snel kan worden ingezet als de eerste FLIRT)
Laatst gewijzigd door SLToilet op Di 04 Apr 2017, 07:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

starx
Berichten: 598
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor starx » Ma 03 Apr 2017, 18:18

Het lijkt me nogal vreemd als de uitbreiding van het aantal FLIRT-diensten zomaar voor meer dan een half jaar wordt opgeschort. En dat terwijl ze eigenlijk voorliepen op schema, want eigenlijk zou er pas vanaf 3 april FLIRT in de 7600 gaan rijden.

En verder zou het nogal raar zijn als slechts de helft van de stellen gebruikt wordt, want NS moest ze namelijk "met spoed" bestellen, omdat ze op korte termijn nodig waren. Anders hadden ze net zo goed wat extra SNG's kunnen bestellen.
Laatst gewijzigd door starx op Di 04 Apr 2017, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
koekje
Berichten: 467
Lid geworden op: Za 28 Mei 2011, 22:33

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor koekje » Di 04 Apr 2017, 22:20


Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2517
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Nitein-Repart » Di 04 Apr 2017, 22:26

Gothic-Writer schreef:Ga er maar vanuit dat de flirt 3 treinen niet voor de nieuwe dienstregeling van 2018 verder worden ingevoerd in de reizigersdiensten. De trajecten waar ze nu rijden is alles wat er deze dienstregeling komt, meer niet.
En vermoedelijk zal het volgend jaar beperkt worden tot de trajecten: Zutphen - Wijchen / Arnhem centraal - Ede Wageningen / s-Hertogenbosch - Oss en 's-Hertogenbosch - Deurne. Op alle andere trajecten waarvan vooraf gezegd werd dat er ook flirt3 treinen zouden gaan rijden (Dordrecht - Roosendaal sgm / Dordrecht - 's-Hertogenbosch DDZ / Tilburg Universiteit - Weert DDZ) zullen waarschijnlijk dezelfde treinen blijven, zoals nu het geval is en dus geen flirt3 treinen, hooguit incidenteel. Aangezien de 4400 en 6600 waarschijnlijk gekoppeld gaan worden in de dienstregeling van 2018, zal de 4400 de flirt3 treinen weer kwijt raken en zal op de 4400 ook alleen nog maar DDZ rijden.
Die 'wijzigingbladen' zijn gewoon onzin, want er toch een andere planning uitgevoerd.

Wat is de reden hiervan? Volgens Somda zijn bijna alle Flirts al in Nederland en hebben de meesten al reizigersdiensten gereden. Het lijkt mij dat in ieder geval in september alle beschikbare Flirts en ander materieel moet inzetten. Anders krijg je weer overal volle treinen aangezien Mat64 uit dienst is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

MetroRET
Berichten: 1383
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor MetroRET » Di 04 Apr 2017, 22:29

Ik ben eerder benieuwd naar zijn bron, want volgens mij is dit gelul in het luchtledige... :|
Laatst gewijzigd door Wubbo op Di 04 Apr 2017, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorig bericht

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2517
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Nitein-Repart » Di 04 Apr 2017, 22:33

Mocht het probleem zijn dat onvoldoende machinisten zijn opgeleid voor Flirt (dit gerucht haal ik van Somda) dan heeft de NS 5 maanden de tijd (tot september) om zoveel mogelijk personeel op de leiden voor diensten op Flirt, daar hoef je niet mee te wachten tot december 2017 of misschien halverwege 2018.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 4757
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor ArrivaBas » Di 04 Apr 2017, 22:58

Ik lees en post ook mee op Somda, en merk inderdaad, dat de FLIRT zelf relatief betrouwbaar is. Het probleem moet hem dus zitten in de opleiding van machinisten. 58 FLIRT's zou veel te veel zijn voor de trajecten in Gothic-Writer's luchtfietserij.

Tevens merk ik niets van andere planning ten opzichte van wijzigingsbladen, Gothic-Writer, wat is je argumentatie dan?
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Dennenboom
Berichten: 780
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Dennenboom » Wo 05 Apr 2017, 07:59

Zouden de vakbonden hier nog een rol in kunnen spelen? Voor niet Flirt opgeleide machinisten wordt het aantal routes waar men op ingezet kan worden steeds kleiner. De Hoekse lijn is ook al verdwenen uit het pallet. Men is in overleg met NS over het werkpakket. Wellicht dat er anders acties aankomen tegen het levensgevaarlijke rondje rond de kerk... :(

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 12505
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Geert » Wo 05 Apr 2017, 22:48

Ik denk dat het meeste personeel het niet zo erg vindt dat de Hoekse Lijn niet meer in het werkpakket zit. Een paar slagen Hoek van Holland, dat was denk ik echt een rondje rond de kerk :)

starx
Berichten: 598
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor starx » Do 06 Apr 2017, 13:06

Het lijkt me inderdaad een logische verklaring dat de personeelsplanning de oorzaak is. Het was al een rommeltje en de discussie over het rondje om de kerk heeft het niet beter gemaakt. Sterker nog, volgens mij is er nauwelijks iets veranderd ten opzichte van het wijzigingsblad februari. Dat betekent dat bijna de helft van de splinternieuwe FLIRTs en de vrijgekomen stellen van de Hoekse Lijn gewoon niks staan te doen. En dat terwijl er bij de IC's toch probleemtreinen zijn die dringend verlengd moeten worden.

Al met al het zoveelste geval van amateurisme bij NS. En dan maakt het mij niet uit of het de schuld is van de NS-top of van de vakbonden: het is in ieder geval niet de schuld van de reiziger en die heeft wel het nakijken. -o-

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 4757
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor ArrivaBas » Do 06 Apr 2017, 14:56

Het lijkt mij niet zo'n probleem om in enkele series als de 6600 de DDZ te vervangen voor SGMm's, aangezien inzet daar vaker voorkomt. Dan kan de opleiding voor FLIRT ook gewoon doorgaan.
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Gebruikersavatar
PHS
Berichten: 1435
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor PHS » Do 06 Apr 2017, 15:43

En waarom moet de 6600 wéér het slachtoffer zijn? De sprinter Dordrecht - Den Bosch is een van de kwetsbaarste diensten in het zuiden. Het passeert tal van knelpunten, zoals Tilburg-Breda, de aansluiting Vught en de Moerdijkbrug. Het aanbod kan de vraag niet nauwelijks aan. SGM is niet het gewenste materieel hier.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38108
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Suus » Do 06 Apr 2017, 17:41

Behalve de topsnelheid is SGM praktisch gelijkwaardig aan het uiteindelijk beoogde materieel: FLIRT. Bij SGM gaat de instap heel snel dankzij een overvloed aan deuren, de aanzetsnelheid van SGM is uitstekend en het kan piekmomenten goed opvangen dankzij de ruime balkons. Ik denk dat de verschillen met DDZ minimaal zullen zijn.
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 6549
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Klaasje » Do 06 Apr 2017, 17:46

SGM heeft geen gelijkvloerse instap waardoor het in- en uitstappen substantieel langer duurt dan bij SLT en FLIRT.

Bemined
Berichten: 1685
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Bemined » Do 06 Apr 2017, 17:47

SGM6 heeft juist meer capaciteit dan een losse DDZ4, men heeft destijds niet voor niets in het dagplan en later in het jaarplan DDZ uit de drukste ritten van de 4400 weggehaald en vervangen door SGM.

Geert schreef:Ik denk dat het meeste personeel het niet zo erg vindt dat de Hoekse Lijn niet meer in het werkpakket zit. Een paar slagen Hoek van Holland, dat was denk ik echt een rondje rond de kerk :)

De Hoekse Lijn werd echter ook juist gebruikt om dat rondje te doorbreken, genoeg diensten hadden juist één slagje Hoekse Lijn tussen een rondje Nederland zitten.

Durashift
Berichten: 2756
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Durashift » Do 06 Apr 2017, 17:53

Bemined schreef: (..)
De Hoekse Lijn werd echter ook juist gebruikt om dat rondje te doorbreken, genoeg diensten hadden juist één slagje Hoekse Lijn tussen een rondje Nederland zitten.


Een rondje NL lijkt mij nou niet 'om de kerk'.. waarvoor je dan een keer een slagje HvH had moeten maken.

Zou ik eerder verwachten als je de hele ochtend Goude Goverwelle - Den Haag CS v.v. gereden zou hebben. :wink:
Laatst gewijzigd door Zugführer op Do 06 Apr 2017, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote gefixt

gilles van de buren
Berichten: 26
Lid geworden op: Za 07 Mar 2009, 19:20
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor gilles van de buren » Do 06 Apr 2017, 23:53

Suus schreef:Behalve de topsnelheid is SGM praktisch gelijkwaardig aan het uiteindelijk beoogde materieel: FLIRT. Bij SGM gaat de instap heel snel dankzij een overvloed aan deuren, de aanzetsnelheid van SGM is uitstekend en het kan piekmomenten goed opvangen dankzij de ruime balkons. Ik denk dat de verschillen met DDZ minimaal zullen zijn.
En de topsnelheid van SGMm is 125 km/u. Het stuk met regelmatige stops (Dordrecht - Tilburg) heeft een baanvaksnelheid van 140 km/u; maar daar maakt DDZ of SGMm niet veel uit want net op snelheid komt het volgende station weer in zicht. Het lange stuk zonder stop (Tilburg - 's Hertogenbosch) is max 130 km/u, daar maakt het verschil tussen DDZ en SGMm ook niet veel uit - denk zelfs dat SGMm met zijn hogere aanzetsnelheid en remcapaciteiten het traject sneller kan dan DDZ.

Klaasje
Berichten: 6549
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Klaasje » Vr 07 Apr 2017, 05:25

SGM heeft minder remcapaciteit dan DDZ.

Gebruikersavatar
PHS
Berichten: 1435
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor PHS » Vr 07 Apr 2017, 14:11

Mijn eigen ervaringen met SGM op de 6600 is dat die bijna altijd vertraagd zijn. Meestal een paar minuutjes of minder, geen ramp dus, maar het past gewoon niet in de strakke dienstregeling.

DDZ en DD-AR halen makkelijk 140 km/u tussen Gilze-Rijen en Breda en tussen Lage Zwaluwe en Prinsenbeek.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 4757
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor ArrivaBas » Vr 07 Apr 2017, 14:56

De DIENSTsnelheid van SGMm is 120 km/h, 125 km/h is niet ingesteld in de ATB, dus alleen te bereiken met de ATB uit. Dan nog zijn de verschillen miniem.
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

sven_engelen
Berichten: 162
Lid geworden op: Di 22 Nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo, Stedje van lol en plezeer!

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor sven_engelen » Vr 07 Apr 2017, 15:10

Mag de ATB tijdens de dienst überhaupt uit?

Gebruikersavatar
Stadsbus
Berichten: 679
Lid geworden op: Wo 02 Apr 2014, 19:42
Locatie: 070
Contact:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Berichtdoor Stadsbus » Vr 07 Apr 2017, 15:10

Was de maximum snelheid niet teruggebracht bij SGMm naar 120? (het kan zijn dat ik het fout heb, maar volgens mij was het zo)


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten