Plaatsen voor mindervaliden in trein

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door VIRM »

De Nederlandse Spoorwegen zijn bereid plaatsen in treinen te reserveren voor mensen die slecht ter been zijn. Staatssecretaris Mansveld zei dat in de Tweede Kamer. Ze gaat de andere vervoerders op het spoor vragen of ze dit ook kunnen doen.

http://nos.nl/artikel/715940-plekken-vo ... trein.html

Een van onze forumleden was onlangs nog bezig om de NS te bewegen dit in te voeren. Nu komt het er dus. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door Nitein-Repart »

Arriva en Breng en volgens mij ook Veolia hebben dit allang.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door Ardan »

Wordt met reserveren bedoeld dat mindervaliden van tevoren kunnen bellen 'Ik wil dan en dan met die en die trein reizen, houd plaats voor me vrij?' Of alleen dat er plaatsen voor rolstoelen/mindervaliden worden ingericht in de trein? Die zijn er nu in veel treinen ook al, zoals bij ICM bij het rolstoeltoilet, waar een muurtje met klapstoeltjes in de coupé is.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door Suus »

Nee, ze wil dat er stoelen komen waarbij specifieke bevolkingsgroepen voorrang krijgen, zoals met de rode stoeltjes in de bussen. In DDZ zitten er al heel lang van dat soort stickers, dus ik weet niet precies waar men zich nu zorgen over maakt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door BrengMe »

Erno-BE schreef:Arriva en Breng en volgens mij ook Veolia hebben dit allang.
Nee die hebben alleen stickers waarop staan dat zwangeren/mindervaliden/ouderen voorrang krijgen om te zitten, maar hebben geen specifieke plek in de trein. Dat is wat de NS wil invoeren.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door VIRM »

Bee schreef:Nee, ze wil dat er stoelen komen waarbij specifieke bevolkingsgroepen voorrang krijgen, zoals met de rode stoeltjes in de bussen. In DDZ zitten er al heel lang van dat soort stickers, dus ik weet niet precies waar men zich nu zorgen over maakt.
Invalidezitplaatsstickers in de DDZ? Dat is nou echt het enige aan dat hele treinstel wat je mij niet had aangewezen tijdens de Spoorparade. :D
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door Hainje »

Dat zijn wel minpunten voor Bee! :o
🍉
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door Busfoto.nl »

Vind het wat onnodig, mensen die doen overkomen slecht ter been te zijn kunnen altijd zitten in de trein. Zo sociaal is de medemens echt wel heb ik in de jaren gemerkt.

Komen er ook speciale zones voor kinderen, oorlogsveteranen, zwangeren, werkzoekenden, militairen en ouden vandagen?

Ben benieuwd naar de uitvoering als dit overbodige toch wordt uitgevoerd. Om een mindervaliden nu 6 bakken lang over het perron te laten lopen naar een speciale zone in de trein, lijkt me ook niet ideaal....
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door Frans F »

Als we zo doorgaan met plaatsen voor invaliden, bejaarden, fietsen, rolstoeltoiletten, etc. is er zo meteen nauwelijks nog een zitplaats over voor gewone reizigers.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door marlies »

Invaliden, bejaarden en zwangeren zijn ook gewone mensen. Velen misschien wel meer dan jij ;)

De vraag die je jezelf moet stellen is of er iemand moet staan voor wie dat gemakkelijk is of iemand voor wie dat moeilijk of zelfs onmogelijk is wanneer er een gebrek aan plaatsen is.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door Frans F »

Het reserveren van allerlei plaatsen en ruimtes die in de praktijk 9 van de 10 keer ongebruikt blijven is niet zo handig.
baladid
Berichten: 1516
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door baladid »

Waarom? Als er geen mensen van deze groep zijn kan iedereen daar zitten, als er een zwangere/bejaarde/invalide komt staat men op.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door VIRM »

Fietsplekken zijn in de trein gewoon vaak naast klapstoeltjes. Dus als er geen fietsen zijn, kunnen mensen gewoon zitten, toch? :)
Daarnaast kan het best dat 9 van de 10 keer er geen rolstoel op een rolstoelplaats staat in bijvoorbeeld een bus. Maar je hebt denk ik ook zoiets als het principe om het OV toegankelijk te maken. De 'O' staat immers voor 'openbaar'. Daar kan je echt aan van alles en nogwat denken: gereserveerde plaatsen (hetzij stoelen, hetzij in de bus of tram een plekje voor de rolstoel), halte-afroep, gelijkvloerse instap... En diverse zaken die handig zijn voor toegankelijkheid, zoals de afroep of gelijkvloerse instap, zijn voor 'gezonde' mensen wellicht ook heel erg prettig. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door Frans F »

baladid schreef:Waarom? Als er geen mensen van deze groep zijn kan iedereen daar zitten, als er een zwangere/bejaarde/invalide komt staat men op.
Mensen gebruiken die plaatsen in de praktijk niet omdat je er ieder willekeurig moment af geschopt kunt worden. In de Duitse dubbeldekkers valt dat altijd ook op, mensen gaan daar liever op de trap zitten dan op de klapstoeltjes bij de fietsenplaatsen.
VIRM schreef:Maar je hebt denk ik ook zoiets als het principe om het OV toegankelijk te maken. De 'O' staat immers voor 'openbaar'. Daar kan je echt aan van alles en nogwat denken: gereserveerde plaatsen (hetzij stoelen, hetzij in de bus of tram een plekje voor de rolstoel), halte-afroep, gelijkvloerse instap...
Het is in de praktijk alleen maar een prestigezaak, bussen, treinen en stations worden tegen gigantische kosten toegankelijk gemaakt voor gehandicapten en ouderen die vervolgens van de overheid wmo-vergoeding krijgen om een auto te kopen of met de taxi te gaan. Sorry, maar ik vind dit dus nutteloze geldsmijterij zo lang niet tegelijkertijd de wmo-regeling fors wordt beperkt.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door marlies »

Frans F schreef:
baladid schreef:Waarom? Als er geen mensen van deze groep zijn kan iedereen daar zitten, als er een zwangere/bejaarde/invalide komt staat men op.
Mensen gebruiken die plaatsen in de praktijk niet omdat je er ieder willekeurig moment af geschopt kunt worden. In de Duitse dubbeldekkers valt dat altijd ook op, mensen gaan daar liever op de trap zitten dan op de klapstoeltjes bij de fietsenplaatsen.
Mensen gaan daar heus wel zitten, maar pas als andere plaatsen bezet zijn. Dat is niet erg, dat maakt alleen maar dat iemand die recht heeft zo'n plaats te claimen dat minder vaak hoeft te doen omdat ze al vrijgehouden worden en dat is wel prettig want iemand moeten verzoeken plaats te maken is niet leuk.

En mensen die liever de hele rit staan dan de halve rit zitten om vervolgens te moeten gaan staan mogen dat helemaal zelf weten.
VIRM schreef:Maar je hebt denk ik ook zoiets als het principe om het OV toegankelijk te maken. De 'O' staat immers voor 'openbaar'. Daar kan je echt aan van alles en nogwat denken: gereserveerde plaatsen (hetzij stoelen, hetzij in de bus of tram een plekje voor de rolstoel), halte-afroep, gelijkvloerse instap...
Het is in de praktijk alleen maar een prestigezaak, bussen, treinen en stations worden tegen gigantische kosten toegankelijk gemaakt voor gehandicapten en ouderen die vervolgens van de overheid wmo-vergoeding krijgen om een auto te kopen of met de taxi te gaan. Sorry, maar ik vind dit dus nutteloze geldsmijterij zo lang niet tegelijkertijd de wmo-regeling fors wordt beperkt.
Die regelingen zijn al fors beperkt, als dat de enige manier is waarop je de deur uit kunt, kom je niet vaak buiten.

Los van dat veel mensen in een dergelijke positie hechten aan hun zelfstandigheid en dus veel liever de voor de maatschappij ook nog eens voordeligere trein of bus pakken dan een taxibusje laten voorrijden. Het gros van degenen die dat laatste alsnog doen doet dat vaak omdat het op een andere manier niet (goed) kan of wegens eerdere negatieve ervaringen (ondersteuning op het bestemmingsstation die niet komt opdagen waardoor je vast zit in je trein tot het eindpunt, buschauffeurs die weigeren de rolplank uit te klappen, etc).

Treinen en bussen met een gelijkvloerse instap zijn ook prettig voor mensen die goed ter been zijn, bijvoorbeeld voor mensen met bagage. Ruimte voor rolstoelen kan ook gebruik worden door mensen met kinderwagens/buggies/koffers bij gebrek aan rolstoelen, wat ook een boel gedoe scheelt. Treintoiletten die toegankelijk zijn voor rolstoelers zijn ook voor de rest van de mensen prettiger in gebruik omdat ze ruimer zijn. Niet in de laatste plaats omdat dat maakt dat ze beter schoon te houden zijn. Maar eigenlijk zou je dat soort redenen niet nodig moeten hebben.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door VIRM »

@Frans: het wmo-vervoer is echt niet zaligmakend hoor. Ik ken meerdere mensen met een beperking die er gebruik van maken, en de kwaliteit is soms echt abominabel slecht (taxi's die niet op komen dagen, taxi's die te vroeg zijn of te laat).
Als gehandicapte kies ik er doelbewust voor om niet met een wmo-taxi te gaan, omdat dat in mijn gemeente gewoon een puinzooi is. Maar ik heb dan ook weer de luxe dat ik op kruipafstand van een station woon, en niet ergens op in een gat op het platteland waar maar twee keer per dag een buurtbus komt. ;)

Toegegeven, er zijn soms OV-bedrijven of concessieverleners die met bepaalde toegankelijkheidsvoorzieningen met geld over de balk smijten, de plank finaal misslaan of gewoon dingen niet doen. Kan ik ook wel diverse voorbeelden van geven. Maar ik kan ook diverse voorbeelden geven waar toegankelijkheidsvoorzieningen wel erg prettig, handig en nuttig zijn. :)
Beul van de blindegeleidelijn
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door chemie »

Gat in het platteland heeft geen eens een buurtbus ;)
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door Thom91 »

VIRM schreef:@Frans: het wmo-vervoer is echt niet zaligmakend hoor. Ik ken meerdere mensen met een beperking die er gebruik van maken, en de kwaliteit is soms echt abominabel slecht (taxi's die niet op komen dagen, taxi's die te vroeg zijn of te laat).
Als gehandicapte kies ik er doelbewust voor om niet met een wmo-taxi te gaan, omdat dat in mijn gemeente gewoon een puinzooi is. Maar ik heb dan ook weer de luxe dat ik op kruipafstand van een station woon, en niet ergens op in een gat op het platteland waar maar twee keer per dag een buurtbus komt. ;)
Toch kan ik me wel enigszins vinden in het commentaar van Frans F. Er is zwaar gesubsidieerd WMO-vervoer, waar heel veel geld naar toe moet. Vervolgens wordt er weer veel geld naar een ander vervoermiddel gegooid terwijl het mij niet lijkt dat die twee met elkaar moeten 'concurreren'. Dan kan je er beter voor kiezen om 1 van de 2 goed uit te voeren. En verder hebben de gehandicapten natuurlijk hun vertegenwoordigers die in gesprek kunnen gaan over dat WMO vervoer.
Komt wel goed schatje.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door matti93 »

Ik vind de gereserveerde plaatsen eerlijk gezegd niet zo belangrijk. Als er vervolgens geen medewerker op komt dagen om je de trein in te helpen, heb je er niets aan en aangezien alle reizigers aanwijzingen van NS-personeel moeten opvolgen kan er door de medewerker een plek vrijgemaakt worden.
Zelfde voor de bussen. Als de chauffeur de plank niet komt uitklappen, dan hebben die plank en de rolstoelplaats geen zin.
Het lijkt me een beter idee om personeel te trainen op klantvriendelijkheid en service, in het bijzonder voor de mensen die daar afhankelijk van zijn. De realiteit leert helaas dat er dan ook nog gehandhaafd moet worden door de werkgever, anders doen medewerkers het nog niet.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door Frans F »

marlies schreef: Die regelingen zijn al fors beperkt, als dat de enige manier is waarop je de deur uit kunt, kom je niet vaak buiten.
Er wordt al jaren gepraat over de sanering van de wmo maar concreet is er behalve de afschaffing van de rollator nog steeds vrijwel niks gebeurd.
Los van dat veel mensen in een dergelijke positie hechten aan hun zelfstandigheid en dus veel liever de voor de maatschappij ook nog eens voordeligere trein of bus pakken dan een taxibusje laten voorrijden.
Ik woon in een buurt met heel veel ouderen. Degenen met een laag inkomen die wmo-vergoeding krijgen gaan steevast met de regio-taxi naar het ziekenhuis, het winkelcentrum, etc. Degenen met een aanvullend pensioen die geen wmo-vergoeding krijgen gaan met de bus omdat ze de taxi te duur vinden. Sorry, maar dat is realiteit op dit moment. De huidige wmo-regeling houdt alleen maar rekening met inkomen niet met wel/geen noodzaak om met de taxi te gaan.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door marlies »

Frans F schreef: Ik woon in een buurt met heel veel ouderen. Degenen met een laag inkomen die wmo-vergoeding krijgen gaan steevast met de regio-taxi naar het ziekenhuis, het winkelcentrum, etc. Degenen met een aanvullend pensioen die geen wmo-vergoeding krijgen gaan met de bus omdat ze de taxi te duur vinden. Sorry, maar dat is realiteit op dit moment. De huidige wmo-regeling houdt alleen maar rekening met inkomen niet met wel/geen noodzaak om met de taxi te gaan.
Ja, daar heb je een punt. Onder ouderen heerst veel meer een moraal van "Vadertje staat heeft dat voor me geregeld, daar heb ik 40 jaar voor gewerkt en dus maak ik er gebruik van ook". Dat zal moeten veranderen. Mijn referentiekader is de groep onder de 60, die hechten over het algemeen veel meer aan hun zelfstandigheid en de vrijheid om op pad te kunnen gaan zonder ruim van te voren iets geregeld te hoeven hebben. Hoe toegankelijker het OV, hoe groter het percentage van die groep zal zijn dat er van gebruik kan en zal maken en uiteindelijk bespaart dat een boel geld.
Thom91 schreef: Toch kan ik me wel enigszins vinden in het commentaar van Frans F. Er is zwaar gesubsidieerd WMO-vervoer, waar heel veel geld naar toe moet. Vervolgens wordt er weer veel geld naar een ander vervoermiddel gegooid terwijl het mij niet lijkt dat die twee met elkaar moeten 'concurreren'. Dan kan je er beter voor kiezen om 1 van de 2 goed uit te voeren. En verder hebben de gehandicapten natuurlijk hun vertegenwoordigers die in gesprek kunnen gaan over dat WMO vervoer.
Daar ben ik het dus niet mee eens: het OV moet met WMO-vervoer concurreren in de zin dat het het zo veel mogelijk overbodig maakt. Helemaal lukt dat natuurlijk nooit, maar iedereen behalve de taxi-brache wordt er beter van als het OV een beter alternatief voor het WMO-vervoer wordt. En ik heb niet zo veel sympathie voor de taxi-branche :P
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door Frans F »

marlies schreef: Ja, daar heb je een punt. Onder ouderen heerst veel meer een moraal van "Vadertje staat heeft dat voor me geregeld, daar heb ik 40 jaar voor gewerkt en dus maak ik er gebruik van ook". P
Je kunt het die mensen ook weer niet helemaal kwalijk nemen, de regeling vraagt er ook om. Mijn overbuurman heeft een auto maar heeft ook een WMO-vervoerspas. Als hij gaat winkelen in de binnenstad betaalt hij voor de wmo-taxi €1.30 heen en €1.30 terug en dat is samen dus €2.60. Als hij met zijn eigen auto gaat betaalt hij naast de benzinekosten €6.00 voor twee uur parkeren. Hij is dus een dief van zijn eigen portemonnee als hij met de auto gaat i.p.v. met de taxi en dus gaat hij met de taxi winkelen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door Daantje »

Er zijn ook genoeg mensen met een beperking die niet in aanmerking komen voor vervoer op maat en dat soort dingen maar voor wie het wel fijn is om te kunnen zitten en niet allerlei op en afstapjes enzo te hebben. Neem alleen al als je tijdelijk met krukken loopt.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door VIRM »

Hoezo een of/of-discussie over WMO of OV toegankelijk maken?

Veel gemeenten besteden het wmo-vervoer aan, waardoor de kwaliteit uitermate slecht is: hele lange ritten, dramatische punctualiteit of ritten die helemaal niet op komen dagen.
Aan de andere kant heb je misschien weer mensen met allerlei beperkingen waarvoor het OV weer lastig te gebruiken is.

Dus heel zwartwit een of/of-optie doen is denk ik best lastig. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door AppleMoose »

"De mens van nu" wil niet meer graag afhankelijk zijn van anderen. Daar sluit het toegankelijk maken van het OV voor mindervaliden prima bij aan. Nu hebben de mensen die zelfstandig willen reizen en dat ook kunnen, de mogelijkheid om dat ook te doen. (Zeker de mensen die later invaliden zijn geworden vinden dat heel belangrijk!) Daarnaast zul je altijd voorzieningen moeten hebben voor mensen die dat niet kunnen. Er is dus mijns inziens qua investeringen geen sprake van of-of maar van en-en, beide afgestemd op de behoeften van de gebruikers.

Eigenlijk vind ik het raar dat we plekken in bussen en treinen moeten reserveren voor mindervaliden mensen/ouderen (rolstoelplekken uitgezonderd..), en daar weer een discussie over voeren. Nog niet zo heel lang geleden was het gewoon heel normaal dat je opstond voor die mensen, zonder discussie. Laten we eens de discussie voeren waarom dat geen vanzelfsprekendheid meer is. :idea:

Laten we trouwens ook eens ophouden om van alle (ethische) discussies gelijk een "financiële discussie" te maken.
Financiën mogen in mijn ogen nooit van doorslaggevende betekenis zijn bij ethische kwesties!
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten