Pagina 1 van 1

Tweede Kamer wil voor jun 2015 oplossing geluidsoverlast HSL

Geplaatst: di 04 nov 2014, 18:48
door wouter15
Tweede Kamer wil voor juni 2015 oplossing geluidsoverlast HSL

4 november 2014

Tweede Kamer wil voor juni 2015 oplossing geluidsoverlast HSL
De Tweede Kamer wil dat er voor juni volgend jaar een oplossing op tafel ligt voor de geluidsoverlast van de hogesnelheidslijn in Lansingerland ten noorden van Rotterdam. Het kabinet moet daarover overleggen met de gemeente en omwonenden.


De hele Kamer schaarde zich dinsdag achter een voorstel daartoe van de regeringspartijen VVD en PvdA. Volgens de partijen wachten de bewoners in Lansingerland al vijf jaar op maatregelen om de geluidsoverlast langs het tracé aan te pakken. Uit nieuwe metingen is bovendien gebleken dat de snelle treinen (Thalys en Intercity Direct) te veel herrie maken, ondanks de geluidsmaatregelen die bij de aanleg van de lijn zijn genomen. Lees verder

Re: Tweede Kamer wil voor jun 2015 oplossing geluidsoverlast

Geplaatst: do 06 nov 2014, 01:04
door Michael 1988
Alsof er niet genoeg belastinggeld in die HSL is gestoken. :roll:

Re: Tweede Kamer wil voor jun 2015 oplossing geluidsoverlast

Geplaatst: do 06 nov 2014, 09:35
door waldo79
Dat wil niet zeggen dat er niets aan het stiller maken van infrastructuur of materiaal moet worden gedaan. Anderzijds liggen die gemeenten in een druk stuk van Nederland en daar moet je wat ongemak voor dulden.

Re: Tweede Kamer wil voor jun 2015 oplossing geluidsoverlast

Geplaatst: do 06 nov 2014, 10:13
door Klaasje
De grap is dat zowel de HSL als de wijken eromheen nieuw zijn. Alleen heeft in het begin de HSL stilgelegen waardoor er geen geluid was, dan is het natuurlijk een heerlijk rustig buurtje. Toen de treinen zijn gaan rijden is het gedimdam begonnen rond de overlast. Ja, die treinen maken meer overlast dan is afgesproken toen de lijn en de wijk zijn gebouwd maar waarschijnlijk scheelt het niet veel. Sterker nog.. Waarschijnlijk voldoet het wel aan de maximale waarde die lokaal kan worden afgesproken volgens de wet.

Re: Tweede Kamer wil voor jun 2015 oplossing geluidsoverlast

Geplaatst: do 06 nov 2014, 13:27
door waldo79
Maar als je in Lansingerland gaat wonen, weet je dat je in een druk stukje (en afschuwelijk lelijk deel) van Nederland zit :idea:

Re: Tweede Kamer wil voor jun 2015 oplossing geluidsoverlast

Geplaatst: vr 07 nov 2014, 09:46
door Michael 1988
waldo79 schreef:Dat wil niet zeggen dat er niets aan het stiller maken van infrastructuur of materiaal moet worden gedaan. Anderzijds liggen die gemeenten in een druk stuk van Nederland en daar moet je wat ongemak voor dulden.


Ik zeg ook niet dat dit niet moet gebeuren. Maar dit had met de bouw al goed moeten zijn gebeurd. Nu komt het achteraf nog een keer en is het dubbel betalen dus.

Re: Tweede Kamer wil voor jun 2015 oplossing geluidsoverlast

Geplaatst: zo 09 nov 2014, 12:10
door Cygnum
Klaasje schreef:De grap is dat zowel de HSL als de wijken eromheen nieuw zijn. Alleen heeft in het begin de HSL stilgelegen waardoor er geen geluid was, dan is het natuurlijk een heerlijk rustig buurtje. Toen de treinen zijn gaan rijden is het gedimdam begonnen rond de overlast. Ja, die treinen maken meer overlast dan is afgesproken toen de lijn en de wijk zijn gebouwd maar waarschijnlijk scheelt het niet veel. Sterker nog.. Waarschijnlijk voldoet het wel aan de maximale waarde die lokaal kan worden afgesproken volgens de wet.

Hier klopt weinig van.

De HSL loopt voor een groot deel langs nieuwbouwwijken, dat klopt. Dat neemt niet weg dat er een aanzienlijk stuk langs bestaande bouw gaat. Zij ondervinden veel hinder van de HSL, dusdanig dat het niet meer mogelijk is om een gesprek op normaal niveau te voeren in de tuin. Bij de aanleg zijn duidelijke afspraken gemaakt ten aanzien van het maximaal aantal dB's. Die blijken te worden overschreden met 5 tot 10 dB, aldus TNO (3 dB is al een verdubbeling van de geluidssterkte).

De wettelijke grens ligt op 57 dB. In onderling overleg is afgesproken dat de geluidsbelasting niet boven 54 dB uit zou komen. Beide worden overschreden. Schadevergoedingen zijn hierop gebaseerd, nieuwbouwhuizen zijn op basis van die geluidsnormen gebouwd en verkocht. Nu de geluidsoverlast vele malen groter is, wordt de kans dat een huis daar kan worden doorverkocht veel kleiner, althans zal de waarde van het huis een stuk lager zijn.

Zeker als men de HSL-lijn frequenter gaat berijden zal het voor de inwoners niet langer fijn wonen zijn. Met vijf treinen per uur per richting (indicatief) betekent dat tien bewegingen per uur. Iedere trein veroorzaakt ongeveer een minuut milde overlast, waarvan de helft herrie, nu de tunnelbak het geluid erg ver draagt. Resultaat is dus 10 minuten per uur overlast en 5 minuten bederf van woongenot.

De huizen van bestaande bouw zijn in de jaren '70 gebouwd. Isolatie was indertijd nog niet op en top. Dus ook binnen is het niet altijd fijn. Zeker als je wil slapen is het niet aangenaam als je een aantal keer per uur de treinen langs je hoort denderen.

Ik zou daar niet willen wonen.

Re: Tweede Kamer wil voor jun 2015 oplossing geluidsoverlast

Geplaatst: ma 10 nov 2014, 21:56
door IC140
En dat terwijl alle buitendienststellingen t.b.v. geluidsmaatregelen op de HSL in 2015 zijn vervallen...