NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9100
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen

Berichtdoor Michael » Wo 12 Nov 2014, 20:29

‘NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen’

In de nieuwe Intercitytreinen van NS moeten geen trappen zijn. Daar pleit het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer ( Locov ) voor in een brief aan Marjan Rintel , de nieuwe directeur van NS Reizigers. De trappen in de huidige dubbeldekstreinen vormen voor het groeiend aantal ouderen in het ov een ‘toenemend probleem’, meent het Locov .

Lees verder op: http://www.metronieuws.nl/nieuws/ns-moe ... QTBt7h3Gs/
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen

Berichtdoor Bakpapier » Wo 12 Nov 2014, 20:30

Oudjes kunnen toch gewoon op die klapstoeltjes gaan zitten of op de stoelen op het balkon? Als die bezet zijn, moeten andere reizigers maar opstaan, men kan bordjes ophangen met 'gereserveerd voor ouderen/invaliden/etc.'

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen

Berichtdoor Hainje » Wo 12 Nov 2014, 20:38

Zoveel klapstoeltjes zijn er niet in dubbeldekstreinen en de stoeltjes die er zijn, hangen op het balkon en zijn nu niet echt supercomfortabel voor een langere reis.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen

Berichtdoor Meltrain » Wo 12 Nov 2014, 20:47

Bombardier heeft dé oplossing: de Omneo ( http://www.bombardier.com/en/transporta ... name=OMNEO )
Veel capaciteit en toch voor een aanzienlijk lagevloers.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4456
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen

Berichtdoor Daantje » Wo 12 Nov 2014, 20:58

Zijn er geen dubbeldekkers met een gelijkvloers beneden etage bijvoorbeeld?
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9280
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen

Berichtdoor Ardan » Wo 12 Nov 2014, 21:03

In Duitsland zijn er wel wagens met 'tiefeinstieg' waar je meteen op de benedenverdieping uitkomt (55cm boven het spoor), maar door de perronhoogtes kan dat niet in Nederland :P
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2388
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen

Berichtdoor Mr-W » Wo 12 Nov 2014, 21:13

Meltrain schreef:Bombardier heeft dé oplossing: de Omneo
Veel capaciteit en toch voor een aanzienlijk lagevloers.
Alleen wel een beperkt aantal deuren,met meer deuren zou hij geschikt kunnen zijn voor Nederland.
Hainje schreef:Zoveel klapstoeltjes zijn er niet in dubbeldekstreinen en de stoeltjes die er zijn, hangen op het balkon en zijn nu niet echt supercomfortabel voor een langere reis.
VIRM zijn sowieso al niet erg comfortabel op een lange reis.DB Twindexx ook niet als ik treinreiziger.nl mag geloven. Vind het wel prima dat er voor de vervangen van ICM en ICR geen (Volledige) dubbeldekkers zouden worden besteld,de bevolking gaat krimpen en door de invoering van PHS en frequentieverhogingen op overige trajecten is het niet persé nodig om een IC wagenpark te hebben dat alleen uit dubbeldekkers bestaat.
Daarnaast speelt ook mee dat de treinstellen naar het buitenland en op de HSL moeten kunnen rijden,dus het profiel is ook nog eens krapper.

verfmeer
Berichten: 490
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen

Berichtdoor verfmeer » Wo 12 Nov 2014, 21:24

Bij de DDZ heeft het eerste treinstel alleen een bovenverdieping, daaronder zitten (volgens mij) technische dingen. Kunnen ze daarvan een gedeelte niet naar boven verplaatsen zodat er daar een gelijkvloers gedeelte ontstaat.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3737
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen

Berichtdoor Z2N » Wo 12 Nov 2014, 21:49

Mr-W schreef: Alleen wel een beperkt aantal deuren,met meer deuren zou hij geschikt kunnen zijn voor Nederland.

Het aantal deuren valt wel mee: op een trein van 95 meter zijn er zes deuren van 1,6 meter, op een 4-baks VIRM van ~100 meter zijn het er acht van 1,2 meter, per saldo kom je op evenveel deurruimte uit.

Verder past de Omneo in het krappe Franse profiel, dus als het daar past moet het ook in onze andere buurlanden passen.

verfmeer schreef:Bij de DDZ heeft het eerste treinstel alleen een bovenverdieping, daaronder zitten (volgens mij) technische dingen. Kunnen ze daarvan een gedeelte niet naar boven verplaatsen zodat er daar een gelijkvloers gedeelte ontstaat.

Ik geloof dat je dan nog steeds met het probleem zit dat de draaistellen te hoog zijn om daarboven een gelijkvloerse ingang te creëren met onze perronhoogte. Dan zou je de toegang in het midden van de bak kunnen zetten, maar dat neemt niet weg dat je dan zulke grote constructiewijzigingen moet doen dat het goedkoper is om nieuwe dubbeldekkers te kopen à la Omneo.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

verfmeer
Berichten: 490
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen

Berichtdoor verfmeer » Wo 12 Nov 2014, 21:58

Het viel mij in ieder geval op dat de vloer van het balkon niet doorliep in de coupé. Dat had ik namelijk wel verwacht, aangezien naar beneden blijkbaar wel kan.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9280
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen

Berichtdoor Ardan » Wo 12 Nov 2014, 22:07

Om de volledige bepakking van de benedenverdieping naar boven te halen moet je wel een ontzettend stevige vloer inbouwen, áls het überhaupt al zou kunnen. Die wagen heeft niet voor niets drie draaistellen in plaats van twee.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

KM46
Berichten: 8099
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen

Berichtdoor KM46 » Wo 12 Nov 2014, 22:19

Ardan schreef:In Duitsland zijn er wel wagens met 'tiefeinstieg' waar je meteen op de benedenverdieping uitkomt (55cm boven het spoor), maar door de perronhoogtes kan dat niet in Nederland :P

Dat kan misschien wel aangepast worden hoor :wink: .

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen

Berichtdoor Suus » Wo 12 Nov 2014, 22:52

Vanaf een perron van 55 of 76 centimeter een lage instap is eigenlijk een stap naar beneden, gevolgd door een hellend vlak in de trein direct achter de deur en nog een hellend vlak op op vloerniveau van de onderverdieping te komen, zoals ook te zien op deze foto:

Afbeelding

Persoonlijk ben ik er geen fan van, een echte gelijkvloerse instap is echt beter. Een dubbeldekker levert, ondanks de vele extra ruimte die je nodig hebt voor de trappen e.d., wel extra zitplaatsen op die je op een aantal van de beoogde trajecten van de nieuwe intercitytreinen zeker nodig hebt.
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen

Berichtdoor Klaasje » Do 13 Nov 2014, 10:24

Z2N schreef:
Mr-W schreef: Alleen wel een beperkt aantal deuren,met meer deuren zou hij geschikt kunnen zijn voor Nederland.

Het aantal deuren valt wel mee: op een trein van 95 meter zijn er zes deuren van 1,6 meter, op een 4-baks VIRM van ~100 meter zijn het er acht van 1,2 meter, per saldo kom je op evenveel deurruimte uit.

Tel daarbij op dat je in een deur van 1,2 meter niet naast elkaar uitstapt en bij eentje van 1,6 meter dat wel doet. Dat scheelt best een hoop bij drukke haltes.

VIRM
Berichten: 3410
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen

Berichtdoor VIRM » Do 13 Nov 2014, 13:16

Helemaal geen dubbeldekkers meer is sowieso totaal onrealistisch. Dan krijg je gigantisch lange enkeldeks treinen, en dan gaan diezelfde ouderen daar ook weer over miepen.

Oplossing is inderdaad in een enkel/dubbeldeks combi. Of richt de balkons even wat aangenamer en comfortabeler in. In de VIRM heb je op de balkons ook hier en daar normale vierzitjes. Daarnaast moet je wat met de geur van de WC gaan doen, want als je op een balkon moet zitten in een niet-zo-frisse geur...
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen

Berichtdoor reisthijs » Do 13 Nov 2014, 14:17

Gezien de toegankelijkheidseisen in combinatie met on leek het mij altijd al voor de hand te liggen dat het een combi gaat worden.
Dit pleidooi van het Locov lijkt me daarom eerlijk gezegd een beetje overbodig. Maar goed, het kan nooit kwaad dit soort punten nog eens te benoemen (beter een keer teveel gezegd dan te weinig, voorkomt dat je achteraf gezeik krijgt zoals met de SLT).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4456
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen

Berichtdoor Daantje » Do 13 Nov 2014, 15:05

Op zich zie ik ook wel eens op tegen die trappen, vooral als ik met bijvoorbeeld een koffer reis. Die kan je op het balkon ook niet altijd even handig kwijt dat je er zelf nog zicht op hebt.
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

dennistd
Berichten: 1388
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen

Berichtdoor dennistd » Do 13 Nov 2014, 16:02

VIRM schreef:Helemaal geen dubbeldekkers meer is sowieso totaal onrealistisch. Dan krijg je gigantisch lange enkeldeks treinen, en dan gaan diezelfde ouderen daar ook weer over miepen.

Oplossing is inderdaad in een enkel/dubbeldeks combi.

Dat wordt door het Locov ook aangegeven, die zien ook wel in dat volledig enkeldeks niet echt een mogelijkheid is: http://locov.nl/Images/Locov%202014-244 ... 360721.pdf
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen

Berichtdoor reisthijs » Do 13 Nov 2014, 16:10

Dat stond ook gewoon in het artikel van Metro.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
AlexNL
Berichten: 48
Lid geworden op: Vr 11 Mar 2011, 22:08

Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen

Berichtdoor AlexNL » Ma 17 Nov 2014, 00:02

Als je capaciteit, toegankelijkheid, korte lengtes en hoge perrons wilt combineren ontkom je niet aan treinen die bestaan uit zowel enkel- als dubbeldeksbakken. Eerder in dit topic werd de OMNEO van Bombardier al genoemd, maar ook Siemens heeft tegenwoordig zo'n trein in het assortiment zitten.

Ik presenteer u de Desiro High Capacity:

Afbeelding
Foto: @Railcolor

De brochure:
Afbeelding
(klik voor groot)

Combinatiemogelijkheden:
Afbeelding
(klik voor groot)

Alle tractieapparatuur zit in de kopbakken, hiervoor is in de dubbeldeks tussenbakken geen ruimte. Dit beperkt de maximumlengte wel enigszins, langer dan 5 bakken per stel is niet mogelijk.

Interieurimpressie:
Afbeelding
(klik voor groot)

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2388
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen

Berichtdoor Mr-W » Ma 17 Nov 2014, 07:44

AlexNL schreef:Alle tractieapparatuur zit in de kopbakken, hiervoor is in de dubbeldeks tussenbakken geen ruimte. Dit beperkt de maximumlengte wel enigszins, langer dan 5 bakken per stel is niet mogelijk.
NS wil 3,4&6 bakken dus Siemens zou daarvoor een oplossing moeten zoeken.Daarnaast zouden er meer dan 2 stellen moeten kunnen koppelen. Mij lijkt het voordeel van deze trein dat je hem optimaal samen kunt stellen,zeker als ze als losse rijtuigen bruikbaar zijn.

Heb wel een aantal kritische kanttekeningen, is dit materieel geschikt voor 200KM/H ?
Verder vind ik het interieur erg krap ogen,doordat er zeer veel stoelen op een korte afstand zijn geplaatst.Daarnaast lijken ze op de NMBS Desirostoelen en die zijn zeker niet geschikt voor lange afstanden. (al kunnen er natuurlijk ook de Railjet of ICE stoelen in). De Multifunctionele ruimte is op de tekening op de benedenverdieping,lijkt me beter om die op een lagevloersdeel te plaatsen.

Gebruikersavatar
AlexNL
Berichten: 48
Lid geworden op: Vr 11 Mar 2011, 22:08

Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen

Berichtdoor AlexNL » Di 18 Nov 2014, 01:05

Mr-W schreef:NS wil 3,4&6 bakken dus Siemens zou daarvoor een oplossing moeten zoeken.Daarnaast zouden er meer dan 2 stellen moeten kunnen koppelen. Mij lijkt het voordeel van deze trein dat je hem optimaal samen kunt stellen,zeker als ze als losse rijtuigen bruikbaar zijn.

NS vraagt in de ICNG-tender niet om bakken, maar om treinlengtes: 80, 110 en 160 meter. De varianten met 80 en 110 meter kunnen door Siemens worden geleverd, voor 160 meter moet er wellicht wat geknutseld gaan worden met een extra aangedreven tussenbak.

De Siemens-man die ik sprak op InnoTrans vertelde mij dat meer dan 3 'dode' tussenbakken niet mogelijk was i.v.m. het gewicht t.o.v. de hoeveelheid aangedreven assen.
Heb wel een aantal kritische kanttekeningen, is dit materieel geschikt voor 200KM/H ?

In de brochure heeft men het over 160 km/u, maar hierbij moet worden opgemerkt dat het gaat om een concepttrein. Weliswaar gebouwd op bewezen technologie (Desiro ML en Desiro Duo), maar toch...

Verder vind ik het interieur erg krap ogen,doordat er zeer veel stoelen op een korte afstand zijn geplaatst.Daarnaast lijken ze op de NMBS Desirostoelen en die zijn zeker niet geschikt voor lange afstanden. (al kunnen er natuurlijk ook de Railjet of ICE stoelen in).

De Desiro-familie is primair bedoeld voor voorstads- en regionale treinen, ICE-stoelen zouden dan een beetje overkill zijn. Uiteindelijk bepaalt de klant toch wat voor meubilair er in de trein komt.
De Multifunctionele ruimte is op de tekening op de benedenverdieping,lijkt me beter om die op een lagevloersdeel te plaatsen.

Eens, maar ook dat is weer een kwestie van inrichting. In die multifunctionele ruimte op de benedenverdieping is wel weer plek voor staanplaatsen... ;)


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten