Vinny schreef: En Amsterdam - Maastricht is geen belangrijke corridor? Hij is veel belangrijker dan het compleet overrated Amsterdam - Groningen.
Daar sluit ik me volledig bij aan.
Jurjen schreef: Amsterdam-Maastricht wel. Daar liggen namelijk de grote steden Utrecht, 's Hertogenbosch en Eindhoven aan. Elk een half uurtje uit elkaar. Eindhoven-Maastricht is hier echter slechts een uitloper van. Zoveel reizigers zijn dat niet hoor, die van Eindhoven naar Maastricht reizen. Die IC daar wordt meer gebruikt voor regionaal Limburgs vervoer.
Het klopt wel dat de route minder druk is dan Eindhoven-Amsterdam, maar een rustige route zou ik het echt niet noemen. Steeds meer regiokantoren zijn verhuisd van Maastricht naar Eindhoven, en die werknemers pendelen zo goed als allemaal elke dag op en neer. Verder is de werkeloosheid in zuid-limburg vrij hoog, met een verbinding naar Eindhoven die er een minuut of 40 over doet wordt het aantrekkelijker om daar werk te zoeken (En dat is er genoeg in de regio Eindhoven)
M.i. zijn snelle spoorlijnen alleen geschikt voor drukke internationale corridors, waar ook daadwerkelijk een grote vervoersvraag bestaat, zoals Amsterdam-Brussel-Paris/London en Amsterdam-Ruhrgebiet-Frankfurt/Berlin..
Daar ben ik het totaal niet mee eens, zo'n corridors worden maar door een beperkt aantal mensen gebruikt. Een route als Amsterdam-Eindhoven-(Maastricht) is vele malen drukker, en zijn er dus ook veel meer mensen die er profijt van hebben.
Ik zou de aanleg van een kleine 20 kilometer nieuw spoor voor 2 treinen per uur absoluut niet gerechtvaardigd vinden. Met de aanleg van een aantal kunstwerken (kruising A73, spoor door Maasbracht, Maasbrug, kruising A2) zal de prijs per gewonnen minuut een stuk hoger liggen dan 10 miljoen euro...
Ik snap dat de aanleg van alleen een spoor vrij duur zou worden. Maar als de A2 over een aantal jaren verbreed zal worden (En dat gaat zeker nog wel eens een keer gebeuren) dan kan er meteen een spoorlijn naastgelegd worden. Over de Maas kan dan een gecombineerde auto/trein-verkeersbrug aangelegd worden.