Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaarten

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Bericht door Zugführer »

Enige realiteitszin kan ook geen kwaad. Natuurlijk zou het mooi zijn als er voor iedereen gratis openbaar vervoer is, maar het overgrote merendeel van de bevolking wil daar niet aan en zolang er geen communistisch regime heerst in Nederland gaat dat niet gebeuren.
Het afschaffen van de ov-chipkaart is wellicht iets realistischer, maar ook maar tot op zekere hoogte. Terugkeer naar de strippenkaart gaat echt niet gebeuren en je kan mij niet wijs maken dat het hele openbaar vervoer opeens klantvriendelijker wordt als er geen ov-chipkaart meer bestaat. Een goed alternatief voor eenmalige reizigers kan ik mee inkomen, maar verder denk ik dat de ov-chip vooral een hoop gemak heeft gebracht. Ik hoef tenminste nooit meer naar de kaartautomaat voor een treinkaartje, nooit meer naar de winkel voor een strippenkaart, nooit meer na te denken over een aantal zones in tram of metro etcetera.
Maar eigenlijk past deze discussie beter in topics als "busvervoer wordt weer overheidsdienst" en "chauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Bericht door Frans F »

isadora schreef: Het wordt tijd, dat we met zijn allen eens geleerd moeten hebben, dat de mobiliteit in dit land prioriteit één heeft.
De gemiddelde burger vindt zaken als zorg, onderwijs, veiligheid, pensioenen en werkloosheid allemaal veel belangrijker onderwerpen dan mobiliteit en al helemaal belangrijker dan openbaar vervoer dat nog maar voor kleine minderheid rijdt.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Bericht door Jef400 »

Onzin dat laatste, grote onzin. Meerderheid van Purmerend forenst elke dag met het OV naar Amsterdam. Miljoenen reizen elke dag met de treinen. Maar het is maar een kleine minderheid hoor, droom lekker verder!
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Bericht door AppleMoose »

Gratis openbaar vervoer is mooi, maar niet te realiseren. Vind ik overigens ook niet nodig. Ik denk dat de meeste mensen best bereid zijn om voor openbaar vervoer te betalen (ik tenminste wel), mits de tarieven redelijk blijven.
Ik denk dat we wel van het idee af moeten stappen dat iedere bus/treinrit kostendekkend moet zijn.

Natuurlijk is het goed dat er een paar nee-schudders tussen de ja-knikkers zitten, dat houdt de boel scherp. Maar ik denk wel dat de strippenkaart echt passé is. Een paar jaar geleden had je wellicht nog terug gekund, nu zou het regelrechte kapitaalvernietiging zijn als je de boel weer afschaft. De chipkaart heeft veel voordelen maar ook nadelen. De (meeste) nadelen zijn mijns inziens prima op te lossen, mits de overheid en de vervoerders bereid zijn die problemen ook echt op te lossen en niet enkel aan het beschermen van hun eigen toko/markt denken, maar vooral denken aan de klant.

Maar dat heeft verder niets met het onderwerp te maken. De klant heeft een probleem dankzij Connexxion en dat moet gewoon zo snel mogelijk worden opgelost.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Bericht door Tristan »

Ronaldussen schreef:De klant heeft een probleem dankzij Connexxion en dat moet gewoon zo snel mogelijk worden opgelost.
Precies. De slogan van Connexxion is 'Alles voor de reiziger' als CXX echt alles voor de reiziger (in dit geval de abonnementsreiziger) zou doen, zouden abonnementsreizigers op vertoon van een uitdraai met alle abonnementsgegevens toegang moeten krijgen tot de bussen. Dit had CXX direct uit zichzelf moeten beslissen. Nu is er door druk van o.a. Rover een 'oplossing' dat CXX periodiek automatisch saldorestitutie klaar zet, maar dit is een halfbakken oplossing en zou goed zijn voor één of maximaal twee weken. Nu moeten reizigers die weinig tot geen saldo op hun kaart hebben staan (bijvoorbeeld omdat ze alleen maar in het geldigheidsgebied van hun abonnement reizen) constant onnodig het saldo op hun kaart aanvullen tot minimaal € 0,00. Dit zou in principe geen probleem zijn geweest als reizigers hun saldo via ieder willekeurig oplaad-/ophaalpunt kosteloos zou kunnen restitueren, maar als een reiziger nu voortijdig zijn saldo terug wil, moet hij standaard € 2,50 'administratiekosten' betalen.

Wat waren die papieren zichtabonnementen toch een geweldig systeem. Nooit last van technische problemen, dus ook nooit last van te veel afgeschreven saldo, dus ook nooit zorgen voor voldoende saldo. I-de-aal.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Bericht door nvdw »

Ja handig man, die papieren abo's. Alleen af te halen bij het postkantoor (open ma-vr tussen negen en halfvier) en met een beetje pech dat elke maand weer.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Bericht door Jef400 »

Aan de andere kant. Dat zou je bij een utopische herinvoering ook bij de vervoersloketten onder kunnen brengen ;)
Ik steun echter het verhaal dat ook papieren abonnementen nadelen hadden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Bericht door Hainje »

nvdw schreef:Ja handig man, die papieren abo's. Alleen af te halen bij het postkantoor (open ma-vr tussen negen en halfvier) en met een beetje pech dat elke maand weer.
Die postkantoren zijn inmiddels zo'n beetje allemaal wel opgedoekt. Tegenwoordig zitten die dingen bij servicebalies van supermarkten en laten die nu hele openingstijden hebben. :P
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Bericht door Vinny »

Een goed alternatief voor eenmalige reizigers kan ik mee inkomen, maar verder denk ik dat de ov-chip vooral een hoop gemak heeft gebracht.
Voor sommige mensen is het omslachtiger en duurder geworden, terwijl dat niet had gehoeven. Ik heb zelf dan ook niets tegen de chipkaart maar wel wat tegen de organisatie van de chipkaart. Bij veel pijnpunten heb ik de neiging te denken: dat had vast anders, beter, simpeler en goedkoper gekund. Maar ja, overheid + ict = faal. :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Bericht door Zugführer »

Daarin ben ik het geheel met je eens :-)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Bericht door AppleMoose »

@Vinny: Ik vind het niet terecht dat je nu enkel de overheid de schuld geeft van de problemen met de chipkaart. Ook de vervoersbedrijven hebben steken laten vallen omdat ze (vaak) enkel aan hun eigen belang dachten.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Bericht door JWM »

Wat mij betreft is de overheid voor een sector die veel subsidie ontvangt om een publieke taak in te vullen altijd eindverantwoordelijk.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Bericht door Dagren »

Tristan schreef:
Ronaldussen schreef:De klant heeft een probleem dankzij Connexxion en dat moet gewoon zo snel mogelijk worden opgelost.
Precies. De slogan van Connexxion is 'Alles voor de reiziger' als CXX echt alles voor de reiziger (in dit geval de abonnementsreiziger) zou doen, zouden abonnementsreizigers op vertoon van een uitdraai met alle abonnementsgegevens toegang moeten krijgen tot de bussen. Dit had CXX direct uit zichzelf moeten beslissen. Nu is er door druk van o.a. Rover een 'oplossing' dat CXX periodiek automatisch saldorestitutie klaar zet, maar dit is een halfbakken oplossing en zou goed zijn voor één of maximaal twee weken. Nu moeten reizigers die weinig tot geen saldo op hun kaart hebben staan (bijvoorbeeld omdat ze alleen maar in het geldigheidsgebied van hun abonnement reizen) constant onnodig het saldo op hun kaart aanvullen tot minimaal € 0,00. Dit zou in principe geen probleem zijn geweest als reizigers hun saldo via ieder willekeurig oplaad-/ophaalpunt kosteloos zou kunnen restitueren, maar als een reiziger nu voortijdig zijn saldo terug wil, moet hij standaard € 2,50 'administratiekosten' betalen.

Wat waren die papieren zichtabonnementen toch een geweldig systeem. Nooit last van technische problemen, dus ook nooit last van te veel afgeschreven saldo, dus ook nooit zorgen voor voldoende saldo. I-de-aal.
Knap, dat dat onder druk van o.a. Rover is doorgevoerd, aangezien dat al naar buiten werd gebracht als tijdelijke oplossing voordat Rover ook maar iets hierover heeft gezegd. De enige club die er op dat moment al iets over had gezegd, was die van Rikus Spithorst.

Kritiek is prima, maar ga niet zelf dingen lopen invullen.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Bericht door Klaasje »

ROVER werkt veel meer achter de schermen dan VBOV en heeft ook veel meer invloed. Bovendien heeft ROVER een goed klachtenloket. De kans dat ROVER hier een goede rol in heeft gespeeld is veel groter dan de kans dat VBOV hier een goede rol in heeft gespeeld.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Bericht door Dagren »

Ik acht de kans ook klein dat VBOV hier een grote rol in heeft gespeeld, al claimen ze dat zelf wel op OVPro. :P
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Bericht door AppleMoose »

JWM schreef:Wat mij betreft is de overheid voor een sector die veel subsidie ontvangt om een publieke taak in te vullen altijd eindverantwoordelijk.
Dus vervoerders mogen successen claimen (ook al zijn die soms te danken aan overheidsbeleid) maar zodra er problemen zijn mogen ze dat moeiteloos afschuiven op de overheid? Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in. Zeker niet omdat de ov-boeren zelf veel verantwoordelijkheid/de regie hebben gekregen om zaken te regelen en veel problemen echt door beleid van de ov-boeren zelf zijn ontstaan.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Bericht door Dagren »

@ronaldussen: Ik denk dat daar ook een groot deel van het probleem zit, er zijn teveel "ov-boeren" en opdrachtgevers om snel tot een effectief en eenduidig beleid te komen. Ik geloof dat er 29 partijen bij de OV-Chipkaart betrokken zijn geweest inmiddels?
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Bericht door matti93 »

Ik vind het geheel terecht dat de OV-bedrijven hun doel nastreven, en voor een commercieel bedrijf is dat uiteindelijk winst maken. Daarbij is het belangrijk om de klant van dienst te zijn, zodat de klant de volgende keer weer bij je terugkomt.
De klant van een OV-bedrijf is grotendeels de overheid, en niet de reiziger. De reiziger is misschien voor een klein deel klant, maar het overgrote deel van de inkomsten komt vanuit de overheid. De overheid verstrekt een alleenrecht, dus heeft de reiziger geen keuze en bovendien kunnen investeringen in klanttevredenheid in een volgende concessie zomaar overgaan naar een andere vervoerder.

Een oplossing is het nationaliseren van het OV, waarbij de reizigers dus weer klant worden bij de vervoerder (reizigers betalen belasting aan de overheid om vervoerd te mogen worden) maar nog steeds niet echt keuze hebben om minder te betalen (belasting staat vast).
Een andere oplossing zou kunnen zijn om het vervoersbedrijf verantwoordelijk te maken voor de inkomsten, dan zullen ze binnen hun concessie meer aan de reiziger denken, maar verder vooruitkijken betekent regelmatig investeren voor de concurrent en dat zal dus nog steeds maar beperkt gebeuren.
Als derde oplossing zou je reizigers gewoonweg klant kunnen maken van de vervoerder, door subsidies en beperkingen op te heffen. Dan komt er concurrentie waarbij de klant écht kan kiezen voor een andere vervoerder en investeren in de reiziger dus loont. Maar dan komen de sociale aspecten van het OV weer in het geding.

Kortom, naar mijn idee is het echt de taak van de opdrachtgever om een goede opdracht te geven en toe te zien op de uitvoering van die opdracht. Van de vervoerder kan je niet verwachten dat ze investeren voor de reiziger, dat zullen ze alleen doen als het hun bedrijfsbelang dient.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Bericht door JWM »

Ronaldussen schreef:Dus vervoerders mogen successen claimen (ook al zijn die soms te danken aan overheidsbeleid) maar zodra er problemen zijn mogen ze dat moeiteloos afschuiven op de overheid? Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in.
Dat hoor je mij niet zeggen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Bericht door AppleMoose »

matti93 schreef:Ik vind het geheel terecht dat de OV-bedrijven hun doel nastreven, en voor een commercieel bedrijf is dat uiteindelijk winst maken. Daarbij is het belangrijk om de klant van dienst te zijn, zodat de klant de volgende keer weer bij je terugkomt.
De klant van een OV-bedrijf is grotendeels de overheid, en niet de reiziger. De reiziger is misschien voor een klein deel klant, maar het overgrote deel van de inkomsten komt vanuit de overheid.
De overheid kan de opdracht wel verstrekken en met een zak geld zwaaien, maar dat doet de overheid niet voor niets. Die wil dat de reizigers prima vervoert worden. Als OV-boer (commercieel of niet) dien ja dát na te streven. Immers, een tevreden reiziger zal blijvend terugkeren en dat betekent blijvend inkomsten genereren. De reiziger betaalt bovendien belasting aan de overheid waarvan de overheid een deel besteedt aan het ov. De reiziger is dus in twee opzichten een klant van de ov-boer.
De overheid verstrekt een alleenrecht, dus heeft de reiziger geen keuze en bovendien kunnen investeringen in klanttevredenheid in een volgende concessie zomaar overgaan naar een andere vervoerder.
Daarom is het verstandig dat de overheid eisen stelt qua klanttevredenheid (voor zover zij dat al niet doen), dan ondervang je dit probleem. Daarnaast schiet je als ov-boer jezelf in de voet als je 0,0 investeert in klanttevredenheid. Je raakt dan reizigers kwijt en nieuwe klanten blijven weg.
Een oplossing is het nationaliseren van het OV, waarbij de reizigers dus weer klant worden bij de vervoerder (reizigers betalen belasting aan de overheid om vervoerd te mogen worden) maar nog steeds niet echt keuze hebben om minder te betalen (belasting staat vast).
Je hoeft daarvoor het ov niet te nationaliseren. Reizigers zijn nu al klant en betalen nu ook al belasting dat besteed wordt aan het OV. Je vergroot met het nationaliseren wel de zeggenschap over hoe het ov georganiseerd moet worden, je kunt politici beter hierop aanspreken en je voorkomt dat bedrijven niet willen investeren uit angst voor de concurrent.
Een andere oplossing zou kunnen zijn om het vervoersbedrijf verantwoordelijk te maken voor de inkomsten, dan zullen ze binnen hun concessie meer aan de reiziger denken
Als je dat nu weigert als ov-boer, dan ben je de concessie niet waard. Er zijn zat andere sectoren waar je flink winst kan maken. Als dat je enige doel is en verder het hele ov je geen barst kan schelen, moet je wegblijven uit deze sector.
Van de vervoerder kan je niet verwachten dat ze investeren voor de reiziger, dat zullen ze alleen doen als het hun bedrijfsbelang dient.
Sorry, maar je vervoert reizigers. Dat zijn dus je klanten (De overheid zwaait met een zak geld, maar die zak wordt wel gevuld dankzij de belasting die reizigers betalen). De overheid betaalt je niet enkel en alleen omdat jij graag winst wil maken. De overheid (en dus de reiziger!) wil goed vervoert worden. Als jij daar als bedrijf niet aan wenst mee te werken, prima, maar sodemieter dan maar op uit het ov-landschap.

@Dagren: Dat aantal zal zeker meespelen, maar het is vooral een mentaliteitsquestie.

@JWM: Dat kwam wel zo over namelijk ;)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Bericht door matti93 »

Bedankt voor de uitgebreide reactie :) . Ik snap wat je zegt, en ben het er in zekere mate ook wel mee eens.

Het probleem blijft naar mijn idee dat de overheid de zak geld overhandigd als er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Neem bijvoorbeeld het nieuwe systeem op Texel. Hoewel we het er over eens kunnen zijn dat het nou niet erg in het belang van de reiziger is en dat het zelfs reizigers gaat kosten, voert het OV-bedrijf het wel uit. Ik vind dat we de vervoerder daar niet de schuld van kunnen geven.
Sterker nog, als de vervoerder het belang van de reiziger op de eerste plaats zet, zou dat betekenen dat er geen geld komt voor de regiecentrale en de verhouding tussen de opdrachtgever en de vervoerder op scherp gezet wordt. Ik vind het moeilijk om in dit soort situaties de reiziger als klant te zien...

Het systeem met concessies zorgt ervoor dat investeren vaak maar voor een bepaalde periode loont. De motivatie om aan langdurige reizigersgroei te werken, zal daarom niet erg groot zijn. Neem de goede contacten die Connexxion met scholen in Zeeland had - dat was bijna een reden om de concessie juist niet te krijgen.

Een bedrijf zal hoe dan ook winst moeten maken, anders gaat het failliet of worden de aandeelhouders boos. Zeker de grote vervoerders hebben met aandeelhouders te maken, die echt niet gaan betalen om de reiziger blij te maken. Er zal dan dus een balans gezocht moeten worden tussen winst en klanttevredenheid. Als de concessieverlener flinke consequenties verbindt aan problemen zoals het teveel afschrijven van de chipkaart, zal het snel opgelost worden. Anders is het gewoon wachten op de volgende concessie, want bij de inschrijving heeft ieder bedrijf toch weer een schone lei - met dank aan de Europese regels...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Bericht door Vinny »

Ronaldussen schreef:@Vinny: Ik vind het niet terecht dat je nu enkel de overheid de schuld geeft van de problemen met de chipkaart. Ook de vervoersbedrijven hebben steken laten vallen omdat ze (vaak) enkel aan hun eigen belang dachten.
het enige bedrijf dat je daar echt van kan beschuldigen is de NS die voordat alle alternatieven er waren al de papieren vervoersbewijzen afschafte. De stads- en streekvervoerders hebben niet zoveel echt fout gedaan behalve dat hun systemen vaak niet op elkaar aansloten. Dat is een fout van de overheid. Die had regie moeten voeren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Bericht door AppleMoose »

Hun systemen sloten niet op elkaar aan, het gedoe met in- en uitchecken bij verschillende vervoerders, iedere keer opnieuw instaptarieven laten betalen... Dat is niet alleen maar de schuld van NS of van de overheid die onvoldoende de regie in eigen hand heeft gehouden. Het idee bij de (liberale) overheid was juist de regie over te laten aan de marktpartijen. "Die zouden dat prima zelf kunnen regelen" was de gedachte...

De overheid en NS hebben zeker fouten gemaakt, maar de overige ov-boeren blijven zeker niet buiten schot.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Bericht door Hainje »

Afbeelding
Spoiler: show
Sorry, kon het niet laten. :oops:
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Bericht door AppleMoose »

:mrgreen:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten