Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaarten

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Berichtdoor fogeltje » Di 25 Nov 2014, 18:50

Tristan schreef:Maar nog beter zou het zijn als de kaartlezers uit de voertuigen, bij de haltes geplaatst worden. Dan komt dit probleem namelijk nooit meer voor.
Ten eerste kan dat probleem dan nog steeds voorkomen, ten tweede, hoe moet dan bepaald worden welke bus je pakt? Het komt vaak genoeg voor dat je vanaf halte A via verschillende routes (met verschillende tarieven) bij halte B kunt komen. Dat kan zo een ding niet bepalen. Bij de trein wordt dat opgelost door bij een "via reis" te laten uitchecken en weer inchecken. Wil jij dat de bus onderweg moet stoppen, mensen daar even uit- en inchecken en weer in dezelfde bus stappen? Nee, dat is handig. Voor streekvervoer is een CICO op een halte geen optie.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3327
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Berichtdoor Aking » Di 25 Nov 2014, 18:52

Nee, ik wil betalen voor de reis van punt a naar punt b, ongeacht hoe de bus rijdt.

Ik kies er namelijk niet voor om de halve stad door te rijden, ze mogen me ook best direct brengen. :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Berichtdoor Zugführer » Di 25 Nov 2014, 19:32

Daar ben ik het wel mee eens, zie lijn 173 in het SRE die even op en neer loopt naar Soerendonk bijvoorbeeld. Niet alleen vervelend, maar je betaalt er ook nog eens de volle pot voor. Maar dat probleem zou beter opgelost kunnen worden door de software gewoon de kortste route in kilometers te laten berekenen, daarvoor zijn geen inchekpaaltjes bij haltes nodig :p
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Berichtdoor Vinny » Di 25 Nov 2014, 20:31

Ronaldussen schreef:Hun systemen sloten niet op elkaar aan, het gedoe met in- en uitchecken bij verschillende vervoerders, iedere keer opnieuw instaptarieven laten betalen... Dat is niet alleen maar de schuld van NS of van de overheid die onvoldoende de regie in eigen hand heeft gehouden. Het idee bij de (liberale) overheid was juist de regie over te laten aan de marktpartijen. "Die zouden dat prima zelf kunnen regelen" was de gedachte...

De overheid en NS hebben zeker fouten gemaakt, maar de overige ov-boeren blijven zeker niet buiten schot.

"Jip en Janneke hebben van hun mama geld gekregen. Ze mogen naar de speelgoedwinkel. Maar, ze mogen alleen kopen wat op het lijstje van pappa staat. Let op! zeg mama. Wat jullie mogen kopen staat in deze enveloppe. Wees er zuinig op want ik wil niet dat jullie iets verkeerds doen.
Jip en Janneke gaan naar de speelgoedwinkel en ze maken de envelop open. Met zwierig schoonschrift staat er "Iets met treintjes ofzo". Oh cool, zegt Jip. Ik zie een hele mooie stoomlocomotief staan. Die koop ik. Janneke loopt even verderop en ziet een prachtige wagon van lego. Ze besluiten allebei het speelgoed te kopen.
Jip en Janneke komen thuis met twee mooie treinen. Toch is papa niet blij en boos zegt hij: "Domkoppen ik heb het nog zo duidelijk op jullie lijsjte gezet, en jullie kopen allebei iets dat helemaal niet aan elkaar vastgemaakt kan worden"
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Berichtdoor Hainje » Di 25 Nov 2014, 20:43

Ehhhh....?
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Berichtdoor Tristan » Di 25 Nov 2014, 20:47

fogeltje schreef:Ten eerste kan dat probleem dan nog steeds voorkomen,

Het probleem ontstaat vermoedelijk omdat het GPS-systeem in de bussen niet weten waar de bus zich bevindt indien er sprake is van een (tijdelijk) gewijzigde route (in Conexxionbussen springt het reisinformatiescherm dan ook op zwart). Palen bij de halte kun je voorzien van software met de GPS-locatie van de betreffende paal, waardoor die CICO dus altijd 'weet' waar hij staat en is de kans op storing kleiner.

fogeltje schreef: ten tweede, hoe moet dan bepaald worden welke bus je pakt? Het komt vaak genoeg voor dat je vanaf halte A via verschillende routes (met verschillende tarieven) bij halte B kunt komen. Dat kan zo een ding niet bepalen.

Zoals Aking al aangeeft: de gemiddelde reiziger wil gewoon van zijn startpunt naar zijn eindpunt. Welk logo er op de zijnkant van de bus staat, doet er voor de gemiddelde reiziger niet toe.
Ik reis af en toe ook met lijn 197 van Schoonhoven naar Gouda (en/of vice versa). Deze lijn rijdt zowel in Schoonhoven als in Bergambacht een kronkelende route waar ik geen behoefte aan heb, maar die ik wel moet betalen.

fogeltje schreef:Bij de trein wordt dat opgelost door bij een "via reis" te laten uitchecken en weer inchecken.

Dus je denkt echt dat (vrijwel) alle via-reizigers keurig uitchecken en later weer inchecken op het via-station? Ik denk juist dat minimaal 90% van de via-reizigers op het via-station niet uitchecken en later gewoon weer instappen, zeker als het via-station op de route ligt van de reis die gemaakt wordt.

fogeltje schreef:Wil jij dat de bus onderweg moet stoppen, mensen daar even uit- en inchecken en weer in dezelfde bus stappen? Nee, dat is handig. Voor streekvervoer is een CICO op een halte geen optie.

Vervoerders moeten juist gestimuleerd worden om de reis zo aantrekkelijk en goedkoop mogelijk aan te bieden. Kortom: de best-price-methode of de laagsteprijsgarantie.
Voor het streekvervoer is een CICO bij de halte dus juist een hele goede optie.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Ronaldussen
Berichten: 3119
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Berichtdoor Ronaldussen » Di 25 Nov 2014, 21:32

Vinny schreef: *kinderachtig l*lverhaal*

Je kunt wel kinderachtig zo'n verhaaltje tikken, maar hiermee toon je alleen maar aan dat de marktpartijen blijkbaar niet in staat zijn om zoiets als een chipkaart te ontwikkelen, terwijl de liberalen / marktpartijen denken van wel.
De OV-boeren kregen de opdracht en de regie om een landelijk systeem op te zetten. Daarmee wordt dus bedoeld dat het product overal in het land gebruikt kan worden en dat de losse producten van de vervoerders daar ook op moeten aansluiten. Dat betekent dus dat je in overleg moet om zo een goed systeem te kunnen ontwikkelen. Dit dossier toont aan dat marktpartijen daar niet toe in staat zijn en enkel aan hun eigen belang denken en totaal niet aan het landelijk belang. En nu mag de overheid de puinhoop weer opruimen. :N
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Berichtdoor Vinny » Di 25 Nov 2014, 22:43

Beetje flauw vind je ook niet?

Ik heb ook wel eens een intellectuele analyse gegeven 8-)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Berichtdoor Freek » Wo 26 Nov 2014, 09:53

Ronaldussen schreef:De OV-boeren kregen de opdracht en de regie om een landelijk systeem op te zetten. Daarmee wordt dus bedoeld dat het product overal in het land gebruikt kan worden en dat de losse producten van de vervoerders daar ook op moeten aansluiten.


Nee, dit is helaas niet waar. De OV-Boeren kregen juist de opdracht om een regionaal systeem op te zetten volgens de landelijke richtlijn dat de OV-Chipkaart op basis van Saldo het betaalmiddel werd. Het was juist expliciet zo dat men niet moet aansluiten bij andere vervoerders. De invoering van een knip tussen Regio-trein en HRN-trein heeft er destijds toegeleid dat het km-tarief voor de Syntustrein in Gelderland is verlaagd (tov het eerste voorstel) omdat er door die knip meerinkomsten waren en de gehele invoering opbrengstenneutraal moest zijn.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Berichtdoor Frans F » Wo 26 Nov 2014, 12:16

Zugführer schreef:Daar ben ik het wel mee eens, zie lijn 173 in het SRE die even op en neer loopt naar Soerendonk bijvoorbeeld. Niet alleen vervelend, maar je betaalt er ook nog eens de volle pot voor. Maar dat probleem zou beter opgelost kunnen worden door de software gewoon de kortste route in kilometers te laten berekenen, daarvoor zijn geen inchekpaaltjes bij haltes nodig :p

Dan zullen de tarieven dus weer flink omhoog moeten omdat te compenseren. Die lijn 173 die je noemt is trouwens ook niet bedoeld voor doorgaande reizigers naar Eindhoven, die kunnen met de trein.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Berichtdoor Zugführer » Wo 26 Nov 2014, 13:23

Stop eens met te bepalen voor wie een lijn bedoeld is alsjeblieft. Als ik van Eindhoven-zuid of Leende naar Maarheeze of Budel wil is dat gewoon de snelste verbinding. Waarom moet ik dan betalen voor een retourtje Soerendonk? Maar dat is een andere discussie, hoewel bijna dit hele topic inmiddels off-topic is :p
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

dennistd
Berichten: 1386
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Berichtdoor dennistd » Do 27 Nov 2014, 23:39

Aking schreef:Nee, ik wil betalen voor de reis van punt a naar punt b, ongeacht hoe de bus rijdt.

Ik kies er namelijk niet voor om de halve stad door te rijden, ze mogen me ook best direct brengen. :Y

Maar dit was bij de strippenkaart niet anders. Op zondag was je voor een reis Oldenzaal-Almelo ook 11 strippen kwijt tegen 8 strippen doordeweeks, omdat de snellere en kortere lijn (66) op zondag niet rijdt en je dus met de langere lijn (64) moet.

Dat de tariefbepaling anders moet ben ik met je eens, het liefst gewoon aan de hand van de hemelsbrede afstand, eventueel met een soort van langeafstandskorting.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Berichtdoor Tristan » Vr 28 Nov 2014, 07:39

dennistd schreef:Dat de tariefbepaling anders moet ben ik met je eens, het liefst gewoon aan de hand van de hemelsbrede afstand, eventueel met een soort van langeafstandskorting.

En hoe kan dat gerealiseerd worden? Door, zoals ik al heel vaak heb aangegeven, de lezers bij de haltes te plaatsen!
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 901
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Berichtdoor nvdw » Vr 28 Nov 2014, 09:01

Dat kan net zo goed met kaartlezers in de voertuigen.

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Berichtdoor Dagren » Vr 28 Nov 2014, 09:43

Tristan schreef:
dennistd schreef:Dat de tariefbepaling anders moet ben ik met je eens, het liefst gewoon aan de hand van de hemelsbrede afstand, eventueel met een soort van langeafstandskorting.

En hoe kan dat gerealiseerd worden? Door, zoals ik al heel vaak heb aangegeven, de lezers bij de haltes te plaatsen!


En heb je al bedacht hoe de informatie uit die kaartlezers opgehaald moet worden? Allemaal verbinden met het internet?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Berichtdoor Tristan » Vr 28 Nov 2014, 11:05

Bijvoorbeeld, of op dezelfde manier zoals de informatie verstuurd wordt door de paaltjes van de Utrechtse tram. Er is vast wel een oplossing voor te bedenken en te realiseren.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart

Berichtdoor Dagren » Vr 28 Nov 2014, 11:55

Met als gevolg dat als er iets mis mee is, dat niet even snel opgelost kan worden als de bus langs de garage komt, maar men voor elk paaltje iemand erop uit moet sturen. Vooral erg onhandig in de landelijke gebieden. En met duizenden van die paaltjes en het risico van vandalisme zal dat regelmatig nodig zijn.

Het feit dat je nu aankomt met "Er is vast wel een oplossing voor te bedenken" geeft wat mij betreft al aan dat je misschien je idee niet zo hard moet verkondigen als voor de ideale of voor de hand liggende oplossing. Misschien moet je het eerst wat verder uitwerken, of het accepteren als mensen tegen je zeggen dat het geen realistische oplossing is.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten