6 miljoen euro voor nieuwe stations

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Obus » Zo 30 Nov 2014, 11:09

Klopt. Ik heb zelfs ooit gehoord dat na de oplevering van de tram naar de TU aldaar, station Delft Zuid gesloten gaat worden (dit station vervoert immers veel reizigers van en naar de universiteit). Dit alleen maar omdat er anders geen voldoende capaciteit is voor deze paar kilometer door de weilanden.
De mortuis nil nisi bene

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Bakpapier » Zo 30 Nov 2014, 11:13

Delft zuid wordt anders nog aardig veel gebruikt vanuit de richting Rotterdam, dus dat lijkt me nogal dom. Dan moet je eerst helemaal naar Delft en dan weer terug met de tram.
Tijdelijk opheffen kan wel maar dan moet er wel direct uitzicht zijn op het verbreden van het spoor.

Gebruikersavatar
MLouter
Berichten: 90
Lid geworden op: Za 01 Mar 2014, 18:04
Locatie: Delft/Oss

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor MLouter » Zo 30 Nov 2014, 12:21

Heb nog nooit van de plannen voor het dichtgooien van Delft-Zuid gehoord. Tevens, je hebt ook nog heel Tanthof dat je dan even voor het gemak allemaal naar Delft (centraal) verwijst. Daarbij is het nou niet zo dat er nu geen bussen rijden naar de TU-wijk, waardoor er dus door de tram een enorme modal shift gaat ontstaan.

Het enige wat ik heb gehoord is dat ze bij viersporigheid van de tunnel (onafhankelijk van het stuk door het westland) sowieso doortrekken tot aan Zuid. Dit vanwege het kunnen afhandelen van eventuele calamiteiten.

Ik snap dat een station Spaland capaciteitsproblemen oplevert, maar het sluiten van station Zuid (zelfs tijdelijk) gaat echt niet gebeuren.
Regelmatige bezoeker van de 1900 en 3600

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Bakpapier » Zo 30 Nov 2014, 12:37

Waarom is het technisch moeilijk om 4 sporigheid te realiseren op dit stukje? Moerasgrond wellicht?

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Thom91 » Zo 30 Nov 2014, 12:41

Technisch is niets moeilijk, zolang je er maar voldoende geld tegenover zet ;)
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
MLouter
Berichten: 90
Lid geworden op: Za 01 Mar 2014, 18:04
Locatie: Delft/Oss

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor MLouter » Zo 30 Nov 2014, 12:47

Denk ook dat het een (buffer) natuurgebied is... je kunt je donder op zeggen dat zodra er plannen komen voor een uitbreiding van het aantal sporen, er geëist wordt dat deze verdiept/in een tunnel komt a'la A4-MD
Regelmatige bezoeker van de 1900 en 3600

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3992
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor reisthijs » Zo 30 Nov 2014, 14:38

Anders verdubbel je alleen het stukje tussen Spaland en Schiedam Centrum. Dat scheelt al een hoop voor de capaciteit, vast wel genoeg voor een extra station.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Geert » Zo 30 Nov 2014, 14:58

Schiedam heeft zich jarenlang enorm verzet tegen de doortrekking van de A4 Midden-Delfland, maar voor zover ik weet waren (en zijn) er geen enorme bezwaren tegen uitbreiding van de spoorcapaciteit. Station Schiedam-Kethel/Schiedam-Spaland ligt ook al jaren klaar in ruwbouw, zelfs viersporigheid en doortrekken van de tram was jaren geleden al voorzien. Wat dat betreft lijkt Schiedam een uitbreiding van het spoor een stuk meer te omarmen dan de A4-uitbreiding.

Overigens is het stuk weiland tussen Schiedam en Delft nog geen Westland maar Midden-Delfland. Het Westland ligt nog wat verder naar het westen (voorbij Vlaardingen).

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9250
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Ardan » Zo 30 Nov 2014, 15:27

Geert schreef: Station Schiedam-Kethel/Schiedam-Spaland ligt ook al jaren klaar in ruwbouw, zelfs viersporigheid en doortrekken van de tram was jaren geleden al voorzien.

Dat er ergens bij die aansluiting een veel te breed viaduct ligt weet ik, maar het station in ruwbouw klaar? Nooit gezien..
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Geert » Zo 30 Nov 2014, 15:29

Nou ja, ruwbouw. Maar het brede viaduct over een weg en aan-te-leggen trambaan liggen er, je hoeft alleen nog twee peronnetjes te bouwen en gaan met die banaan ;)

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9250
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Ardan » Zo 30 Nov 2014, 15:30

Oh ik dacht dat dat station nog verder kwam, bij die overweg. Ook doortrekken van de tram (23?) daarheen is al voorzien in het ruimtebeslag.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9250
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Ardan » Zo 30 Nov 2014, 15:32

Sorry, ik ben in de war, je hebt het over de 's Gravelandseweg en ik zat aan de Kandelaarweg te denken :P
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Geert » Zo 30 Nov 2014, 16:07

Yep, 's Gravelandseweg idd :)

Abracadabram
Berichten: 234
Lid geworden op: Za 18 Dec 2010, 02:56

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Abracadabram » Zo 30 Nov 2014, 16:35

reisthijs schreef:Anders verdubbel je alleen het stukje tussen Spaland en Schiedam Centrum. Dat scheelt al een hoop voor de capaciteit, vast wel genoeg voor een extra station.


Ik geloof dat ook dat onderzocht is, maar het probleem was geloof ik dat er ergens een klein spoorbrugje zit dat dan ook verdubbeld moet worden en daar zaten vrij hoge kosten aan verbonden.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3992
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor reisthijs » Zo 30 Nov 2014, 17:33

Dat ging dan vast over de brug over de poldervaart, maar die ligt juist ten noorden van de beoogde stationslocatie, je zou denken dat die niet verdubbeld hoeft te worden. Tenzij die afstand te klein is voor hogesnelheidswissels.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor SLToilet » Zo 30 Nov 2014, 21:00

reisthijs schreef:Dat ging dan vast over de brug over de poldervaart, maar die ligt juist ten noorden van de beoogde stationslocatie, je zou denken dat die niet verdubbeld hoeft te worden. Tenzij die afstand te klein is voor hogesnelheidswissels.


Dan kan dat wellicht opgelost worden door aan iedere zijde één spoor naast de bestaande sporen te leggen en tijdelijk de buitenste sporen voor sprinters te gebruiken en de binnenste voor intercity's. Geen idee of hoe lang de 's-Gravelandseweg diep genoeg is en welke perronindeling ze in gedachte hadden (in dat geval hopelijk niet zoals in Utrecht tegenwoordig) maar tijdelijk wat krappe wissels gebruiken lijkt me zeker het onderzoeken waard als dat aanvankelijk veel geld uitspaart en een station oplevert. Het zal vast niet alles oplossen want het kost wel een tig aantal seconden extra dat de boemel met 40 weer aansluit ipv bij 80 of hoger.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten