6 miljoen euro voor nieuwe stations

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3998
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor reisthijs » Do 20 Nov 2014, 18:29

timtrein schreef:6,5 miljoen voor dit soort stations vind ik overigens nogal wat!
Het gaat om een maximumbedrag, als er minder geld nodig is kan de bijdrage ook lager uitvallen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Daniel » Do 20 Nov 2014, 19:42

Bakpapier schreef:Sowieso vind ik sommige namen echt achterlijk. ... Amersfoort Koppel.... :(

Volstrekt logische naam voor een station naast de wijk Koppel en t.h.v. de Koppelpoort toch? Al zou het alleen al vanwege de reden dat ze daar een station willen hebben beter "Amersfoort Centrum" kunnen heten. Als je vanaf een IC op een sprinter zou moeten overstappen om er te komen is het trouwens aannemelijk ook sneller om vanaf het centraal station gelijk maar naar de binnenstad te wandelen :wink:

Sowieso vraag ik me af hoe ze daar überhaupt een station willen bouwen: ten westen van de Eem zit je nog op het emplacement van station Amersfoort, ten oosten ervan zit je heel kort op Amersfoort-aansluiting en is er zo goed als geen plek tussen de bebouwing in.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Ronaldussen
Berichten: 3108
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Ronaldussen » Do 20 Nov 2014, 20:13

Ardan schreef:Arnhems Buiten is volgens mij de reïncarnatie van Oosterbeek Laag. Werd in eerdere plannen ook wel Arnhem Business Park genoemd.

Klopt. Nogal een onzinnig station. Ligt vlakbij centraal en is prima te ontsluiten met goede busverbindingen (Weet niet zeker of die er al zijn...). Sowieso vraag ik me af of er zoveel mensen naar die plek willen dat het een station zou rechtvaardigen. Naar mijn idee trek je enkel in de spits wat reizigers en daarbuiten nauwelijks.
*Doorfietsen maar*

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Frans F » Do 20 Nov 2014, 21:38

Dat station in Hoogkerk staat al 40 jaar op allerlei lijsten. Ik weet ook niet hoe serieus je die lijst eigenlijk moet nemen als ik zo kijk. Het lijkt meer op iets wat een ambtenaar op vrijdagmiddag nog even in een uurtje in elkaar geflanst heeft.
Laatst gewijzigd door Frans F op Do 20 Nov 2014, 21:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Erno-BE » Do 20 Nov 2014, 21:41

Ronaldussen schreef:
Ardan schreef:Arnhems Buiten is volgens mij de reïncarnatie van Oosterbeek Laag. Werd in eerdere plannen ook wel Arnhem Business Park genoemd.

Klopt. Nogal een onzinnig station. Ligt vlakbij centraal en is prima te ontsluiten met goede busverbindingen (Weet niet zeker of die er al zijn...). Sowieso vraag ik me af of er zoveel mensen naar die plek willen dat het een station zou rechtvaardigen. Naar mijn idee trek je enkel in de spits wat reizigers en daarbuiten nauwelijks.

10 bussen per uur op werkdagen (lijn 1, 51 en 52)

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Frans F » Do 20 Nov 2014, 21:45

Bee schreef:'s-Hertogenbosch Maaspoort moet ergens bij het volstrekt geflopte bedrijvenpark aan de Treurenburg komen. Eerlijk gezegd zie ik dan meer in een station bij Hedel, daar ligt Ammerzoden ook nog wel op fietsafstand (<2 km).

Dit is zeker een zinvolle opmerking. Hedel is ook handig voor Maasdriel.

Wat Oss West in deze lijst doet vraag ik mij wel af, volgens mij bestaat dat station al een tijdje.

Dit station moet nog westelijker dan West komen, meer ter hoogte van Geffen.
Een station in Berghem lijkt me overigens een stuk nuttiger.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Bakpapier » Do 20 Nov 2014, 22:18

Daniel schreef:
Bakpapier schreef:Sowieso vind ik sommige namen echt achterlijk. ... Amersfoort Koppel.... :(

Volstrekt logische naam voor een station naast de wijk Koppel en t.h.v. de Koppelpoort toch? Al zou het alleen al vanwege de reden dat ze daar een station willen hebben beter "Amersfoort Centrum" kunnen heten. Als je vanaf een IC op een sprinter zou moeten overstappen om er te komen is het trouwens aannemelijk ook sneller om vanaf het centraal station gelijk maar naar de binnenstad te wandelen :wink:

Sowieso vraag ik me af hoe ze daar überhaupt een station willen bouwen: ten westen van de Eem zit je nog op het emplacement van station Amersfoort, ten oosten ervan zit je heel kort op Amersfoort-aansluiting en is er zo goed als geen plek tussen de bebouwing in.


Noem het dn Amersfoort Koppelpoort. in analogie met Muiderpoort.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor JeffreyMeijer » Do 20 Nov 2014, 22:25

Tja of noem het Koppel naar de gelijknamige wijk. Puur in de anologie met andere wijk-stations als Zaandam Kogerveld, Purmerend Weidevenne, Overwhere en Hoorn Kersenboogerd.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Daniel » Do 20 Nov 2014, 22:36

Een wijknaam is daar op zich niet heel praktisch, je zit daar precies op het punt waar Koppel, Kruiskamp, Binnenstad en Eemkwartier met de punten aan elkaar grenzen dus waar moet je het nou naar vernoemen.
De functie van het station zou puur bereikbaarheid van het centrum zijn, daarom lijkt het ook logischer het 'Amersfoort Centrum' te noemen.

Maargoed, de naam is hier niet zo relevant. Het nut des te meer en dat lijkt me van dit station vrij klein want echt dichterbij het winkelhart zit je nogsteeds niet en met toeristen die de oude binnenstad komen bezichtigen heb je nou niet echt een heel grote doelgroep voor zo'n station.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Ronaldussen
Berichten: 3108
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Ronaldussen » Do 20 Nov 2014, 22:42

Daniel schreef:De functie van het station zou puur bereikbaarheid van het centrum zijn, daarom lijkt het ook logischer het 'Amersfoort Centrum' te noemen.

Lijkt mij nogal verwarrend t.o.v. Amersfoort "hoofdstation"
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Ennes » Do 20 Nov 2014, 22:59

Bakpapier schreef:Waarom ben je zo tegen het openen van nieuwe stations? Het worden slechts sprinterstations, dus doorgaande reizigers hebben er geen last van, en je kunt er gemakkelijk gebieden mee ontsluiten. Ik vind het juist positief.

Het kunnen dan wel "slechts sprinterstations" worden, maar hoe meer van die stoeptegels er tussen de huidige worden gelegd, hoe langer de reis voor "de sprinterreizigers" zal worden, met een kans dat het voor een deel ook minder aantrekkelijk zal worden
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Suus » Do 20 Nov 2014, 23:07

Tussen Amersfoort en Zwolle is op dit moment niet op een fatsoenlijke manier een extra stop voor de sprinter in te passen. Zowel voor Amersfoort Koppel als Nijkerk Corlaer is dat wel een beetje een probleem.

Grappig genoeg zijn voor beide stations al wel afkortingen bedacht, respectievelijk Amfk en Nkkc :P
Rame à l'approche

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Bakpapier » Do 20 Nov 2014, 23:11

JeffreyMeijer schreef:Tja of noem het Koppel naar de gelijknamige wijk. Puur in de anologie met andere wijk-stations als Zaandam Kogerveld, Purmerend Weidevenne, Overwhere en Hoorn Kersenboogerd.

Kijk, ik ben een buitenstaander, dus ik denk even puur aan het reizigersgemak. Als ik Amersfoort Koppel lees, dan denk ik 'oh dat zal vast iets van een rangeerterrein zijn of zo waar treinstellen aan elkaar worden gekoppeld, of zoiets'. Bij Koppel denk ik in ieder geval niet aan een wijk van de plaats Amersfoort.

Het zelfde geldt voor iets als Platvoet of Majella.

De gekke naam 'Utrecht Jeremie' is ook gewijzigd in Vaartsche Rijn voordat het station nog is geopend, dus hopelijk dat ze zich bij sommige namen nog bezinnen. Al vind ik Jeremie nog minder gek dan sommige hier voorgestelde namen. Of dingen zoals BleiZo (waarom staat die niet in deze lijst trouwens?).

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Bakpapier » Do 20 Nov 2014, 23:15

Ennes schreef:Het kunnen dan wel "slechts sprinterstations" worden, maar hoe meer van die stoeptegels er tussen de huidige worden gelegd, hoe langer de reis voor "de sprinterreizigers" zal worden, met een kans dat het voor een deel ook minder aantrekkelijk zal worden

Voor welk deel van de reizigers precies? Vaak is er voor sprinterstations niet echt een alternatief, dus ondanks extra reistijd met de stoptrein zul je alsnog geen reizigers verliezen door de extra stops. Als je al reizigers verliest dan wordt dat gecompenseerd door de extra mensen die van het nieuwe station gebruik maken.
Als er wel een alternatief is, zoals een parallelle busverbinding, dan kun je daar wat aan veranderen. Bijvoorbeeld de parallelle busverbinding opheffen (niet meer nodig bij extra stations). Scheelt de provincie soms ook weer geld, als het een NS station betreft.

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Ennes » Do 20 Nov 2014, 23:27

Bakpapier schreef:
Ennes schreef:Het kunnen dan wel "slechts sprinterstations" worden, maar hoe meer van die stoeptegels er tussen de huidige worden gelegd, hoe langer de reis voor "de sprinterreizigers" zal worden, met een kans dat het voor een deel ook minder aantrekkelijk zal worden

Voor welk deel van de reizigers precies? Vaak is er voor sprinterstations niet echt een alternatief, dus ondanks extra reistijd met de stoptrein zul je alsnog geen reizigers verliezen door de extra stops. Als je al reizigers verliest dan wordt dat gecompenseerd door de extra mensen die van het nieuwe station gebruik maken.
Als er wel een alternatief is, zoals een parallelle busverbinding, dan kun je daar wat aan veranderen. Bijvoorbeeld de parallelle busverbinding opheffen (niet meer nodig bij extra stations). Scheelt de provincie soms ook weer geld, als het een NS station betreft.

Als de reistijd te groot gaat worden, zal een aanzienlijk deel voor alternatief vervoer kiezen, zoals de auto.

En juist omdat er niet veel alternatieven zijn, moet je oppassen dat het niet te onaantrekkelijk wordt om per trein te reizen, volgens mij kun je veel beter kiezen voor goed voor en na transport voor de relatief kleine aantallen reizigers, dan voor alle reizigers de reistijden te gaan verlengen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Ronaldussen
Berichten: 3108
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Ronaldussen » Do 20 Nov 2014, 23:28

Dat mensen geen alternatief hebben, betekent nog niet dat je ze ongelimiteerd reistijdverlenging kunt opdringen.
En als je allerlei andere vormen van vervoer moet afschaffen om een extra station enigszins rendabel te maken en het verlies van reizigers te compenseren/tegengaan vraag ik mij af of je dat station dan wel moet bouwen. Bovendien leven we hier niet in een dictatoriale staat waarin we mensen op allerlei manieren dwingen van een bepaald vervoersmiddel gebruik te maken.
Staat mijns inziens ook haaks op het "Neo-Liberale Concurrentiegedachtegoed" waar menigeen dol op is.
*Doorfietsen maar*

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Bakpapier » Do 20 Nov 2014, 23:46

Hahaha, jullie zijn van die typische socialisten :') :') :')

De bouw van een station is een simpel rekensommetje. Reistijdverbetering x aantal reizigers dat van het station gebruik maakt, minus reistijdverslechtering voor de mensen die van de overige stations aan de lijn gebruik maken. Als die rekensom positief uitvalt, dan is het zeker de moeite waard om het station te bouwen (of te kijken of dit mogelijk is). Bij veel stations in de lijst en buiten de lijst die nu worden afgescheept, denk ik zeker dat de rekensom positief uitvalt.

Dan denk ik bijvoorbeeld aan:
Staphorst
Zwolle-Zuid (lastig in dienstregeling)
Nijkerk Corlaer (lastig in dienstregeling)
Hedel (niet in lijst)
Bennebroek (niet in lijst)

Weet iemand waarom niemand ooit nadenkt over een station in Bennebroek? Alleen omdat het een kakdorp is zeker? Want de spoorlijn ligt daar toch dicht bij het dorp (dichter dan het bestaande Hillegom) en er zijn op die lijn niet zo erg veel sprinterstations, welgeteld 2. Daar kan er nog wel één bij zonder dat de reistijd meteen te lang wordt. Overigens lag hier heel vroeger wel een station, maar dat geldt op zich voor zo'n beetje elk gehucht dat langs een spoorweg ligt.

verfmeer
Berichten: 490
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor verfmeer » Do 20 Nov 2014, 23:51

En in Bennebroek ligt ook nog de Linneaushof, een speelpark voor kinderen, op 750 meter vanaf het spoor.
Maar misschien zijn ze bang dat de bussen daar dan verdwijnen, wat netto minder reizigers oplevert?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3998
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor reisthijs » Vr 21 Nov 2014, 00:05

Bakpapier schreef:Bij veel stations in de lijst en buiten de lijst die nu worden afgescheept, denk ik zeker dat de rekensom positief uitvalt.
Bij dorpen met 5000 inwoners is dat erg twijfelachtig. Stel dat 10% daarvan dagelijks met de trein gaat reizen dan zit je nog maar op 500 reizigers. Zo'n station zal er als het aan NS ligt niet snel komen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor waldo79 » Vr 21 Nov 2014, 07:59

En Staphorst is elders al uitgebreid besproken. Bespaar ons dat soort voorstellen. ..
Mij best :)

Roeland
Berichten: 292
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Roeland » Vr 21 Nov 2014, 11:38

Station Benneboek is m.i. kansloos, omdat er op korte afstand van het station relatief weinig mensen wonen (in ieder geval te weinig om een trein te vullen).
Ook hebben Bennebroekers verschillende bestemmingen. De belangrijkste zijn volgens mij:
- Haarlem Centrum (de bus stopt daar wel, de trein niet)
- Amsterdam (sneller via IC-station Heemstede dan met een boemeltje + overstap in Haarlem)
- Hoofddorp / Schiphol (dankzij de fantastische "integratie" van de concessies AML, IJmond en ZHN is daar geen OV-verbinding voor, behalve dan een buurtbus die langs allerlei Hoofddorpse voorzieningen slingert)
- en nog een enkeling richting Den Haag (en ook daarvoor is de IC vanaf Heemstede sneller)
Kortom, voor wie in Bennebroek de trein wil nemen, is een reis via station Heemstede (incl. voor- en natransport) aantrekkelijker dan een eigen boemelhalte.

Roeland
Berichten: 292
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Roeland » Vr 21 Nov 2014, 11:41

waldo79 schreef:En Staphorst is elders al uitgebreid besproken. Bespaar ons dat soort voorstellen. ..


Als jij, als inwoner van Tiel, naar Arnhem reist, heb je inderdaad heel wat stations die een stuk minder reizigers trekken dan Staphorst en Hedel enz :? .

Roeland
Berichten: 292
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Roeland » Vr 21 Nov 2014, 11:43

Zwolle-zuid en Deventer Platvoet hangen samen met het deels enkelsporige baanvak Zwolle-Deventer.
Vanuit de kwaliteit van de treindienst zou het heel goed zijn, om op dat traject inderdaad 4 treinen per uur mogelijk te maken: 2x/uur een echte intercity en 2x/uur een sprinter die de 2 bestaande en de 2 nieuwe sprinterhaltes bedient.
Jammer dat daar blijkbaar tot 2028 geen plannen voor bestaan.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Frans F » Vr 21 Nov 2014, 11:54

reisthijs schreef:
Bakpapier schreef:Bij veel stations in de lijst en buiten de lijst die nu worden afgescheept, denk ik zeker dat de rekensom positief uitvalt.
Bij dorpen met 5000 inwoners is dat erg twijfelachtig. Stel dat 10% daarvan dagelijks met de trein gaat reizen dan zit je nog maar op 500 reizigers. Zo'n station zal er als het aan NS ligt niet snel komen.

Sommige stations hebben een regionale functie die een veel groter gebied bedient dan alleen het betreffende dorp. Maarheeze heeft bijv. maar 7000 inwoners maar het station trekt 1200 reizigers, die deels uit andere kernen zoals Budel komen. Voor stations in buitenwijken van steden is dat natuurlijk een ander verhaal..

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Berichtdoor Frans F » Vr 21 Nov 2014, 12:04

Ennes schreef:Het kunnen dan wel "slechts sprinterstations" worden, maar hoe meer van die stoeptegels er tussen de huidige worden gelegd, hoe langer de reis voor "de sprinterreizigers" zal worden, met een kans dat het voor een deel ook minder aantrekkelijk zal worden

Dat is een kwestie van het juiste materieel kopen. Met klassiek traag materieel als Plan V of DD-AR is dat een punt, maar met metro/S-bahn spul zijn een paar haltes extra qua rijtijd niet zo'n issue. We praten hier trouwens over hooguit enkele tientallen extra stations verspreid over heel Nederland.

Verder leert de ervaring overal dat de potentiële groei voor het treinverkeer in het voorstadsvervoer zit en niet meer in het IC-vervoer. Ook iets om rekening mee te houden. Daarnaast is alternatief voor/na transport steeds minder voor handen door de afbouw van het busvervoer. Zelfs stadsbussen rijden in de meeste plaatsen tegenwoordig niet vaker dan om het halfuur en sluiten daardoor vaak slecht aan.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten