Dienstregeling 2016

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door SLToilet »

Wubbo schreef:Zoiets speelde ook eens in Echt, maar de meest beruchte is die van Elst (Rijksweg-Noord).
Vooral bij stations in de net wat drukkere plaatsen speelt dat heel erg. In Oisterwijk aan beide zijden als de sprinter net gestopt is zijn de spoorwegovergangen een paar minuten dicht. In Boxtel zijn er zelfs twee spoorlijnen waar in totaal twintig treinen in het uur komen, nog los van de goederentreinen, waar er een dubbele spoorwegovergang is ten noorden van het station. Het is een mikpunt van kritiek en zorgt ook voor de weerstand in Boxtel tegen PHS. In het ergste geval zouden er dan 28 passagierstreinen voorbijkomen en nog een aantal goederentreinen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Wubbo »

Maar bij mijn weten is er voor Boxtel nooit een dienstregelingswijziging geweest. Voor Elst is die zeker weten wel geweest, voor Echt staat me ook zoiets bij. In Oisterwijk is trouwens ook een dienstregelingswijziging geweest vanwege de overweg: daar is het overpad de reden dat de sprinters naar Tilburg op spoor 2 staan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Daniel »

Diverse aanpassingen die in de dienstregeling 2016 gaan plaatsvinden worden hier beschreven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door huibf »

Ik had idd onlangs vernomen dat de ingrijpende wijziging in Zuid Nederland worden doorgeschoven naar 2017.

Gunstig dan kan in een keer eea worden gewijzigd icm concessie Limburg en de nieuwe SRE/ZuidOost Brabant.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Meltrain »

De belangrijkste (maar niet enige) punten uit het verhaal op Somda:

Frequentieverhoging HSL
NS verhoogt in 2016 de frequentie van de Intercity direct op de HSL: naar een kwartierdienst tussen Amsterdam en Rotterdam. NS rijdt nu twee treinen per uur over de HSL, in de loop van 2015 worden dit drie treinen per uur. Om de vervroegde frequentieverhoging te realiseren, maakt NS het komende jaar drie extra treinen gereed om over de hogesnelheidslijn te rijden. Naar verwachting is het materieel uiterlijk in het voorjaar van 2016 beschikbaar.

Andere opzet van de treindienst Haarlem – Alkmaar
NS rijdt vanaf dienstregeling 2016 twee keer per uur een Sprinter Amsterdam – Haarlem – Uitgeest – Alkmaar - Hoorn. In de spitsrichting rijdt tussen Alkmaar en Haarlem een intercity die alleen stopt in Beverwijk.

Integratie ICE/CNL
NS en DB stellen voor om reizigers met een ticket van en naar Duitsland ook in de CityNightLine te laten reizen. De integratie wordt mogelijk gemaakt doordat drie rijtuigen worden toegevoegd aan de CityNightLine-treinen. Hierdoor ontstaat ook de mogelijkheid om het ICE-aanbod te optimaliseren: twee ICE-treinen die vlak voor of na de CNL rijden, hoeven niet meer te rijden. Hierdoor kan een late ICE-trein naar Nederland worden toegevoegd.


Utrecht Lunetten weer naar 4x/uur
Bij aanvang van de dienstregeling 2016 lijkt het mogelijk om Utrecht Lunetten in beide richtingen weer vier keer per uur te bedienen.
Als gevolg van werkzaamheden rond Utrecht Centraal moet Utrecht Lunetten vanaf de zomer tot eind dit jaar ook in de zuidelijke richting twee keer per uur bediend worden (enkel door de Sprinters van en naar Den Bosch). Deze situatie wordt dus vanaf december weer hersteld.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door SLToilet »

De meeste punten kan ik alleen maar toejuichen :-) . Een positieve verandering dat er extra IC-Directs en Thalys-treinen gaan rijden en die integratie van CNL-lijnen is een opvallende. Maar ik maak me nog steeds zorgen over Haarlem-Uitgeest, want dit compromis verschraalt het aanbod nog erger dan de oorspronkelijke plannen deden naar mijn idee. Is er überhaupt wel gekeken hoe de reizigers wél de trein in te krijgen zijn?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Berk-24 »

Ik ben blij dat de s3600 nog niet wordt versnelt. Klinkt gek, maar men wil dan niet de s3000 of s3100 er voor opofferen (lees: een van beide laten stoppen in ahz, est en nml). Nu overstijgt het aanbod tussen ah en nm de vraag, zelfs in de spits. Als de s3600 wordt versnelt zonder vertraging van de s3000 of s3100 dan wordt de mismatch nog sterker. Marktcomfort is het aanbod tussen arnhem en nijmegen in de spits 6 en buiten de spits 4 treinen per uur, niet 8 en al helemaal geen 10.

Verder probeert men tussen Haarlem en Uitgeest het aanbod beter op de vraag aan te laten sluiten, daar is niks mis mee. Meer treinen laten rijden dan nodig heet verspilling.
FlyingHollander
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door FlyingHollander »

De IC Alkmaar-Haarlem blijft wel in Uitgeest, Castricum en Heiloo stoppen hoop ik, toch? En zou het niet een idee zijn om te beginnen met het inzetten van kleiner materieel (het liefst met een hogere frequentie om de lijn aantrekkelijker te maken)? Er rijden namelijk standaard dubbeldekkers op de 3400 en 4800.
Laatst gewijzigd door FlyingHollander op di 17 feb 2015, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Thom91 »

FlyingHollander schreef:De IC Alkmaar-Haarlem blijft wel in Uitgeest stoppen hoop ik? En zou het niet een idee zijn om te beginnen met het inzetten van kleiner materieel (het liefst met een hogere frequentie om de lijn aantrekkelijker te maken)? Er rijden namelijk standaard dubbeldekkers op de 3400 en 4800.
Meltrain schreef:Andere opzet van de treindienst Haarlem – Alkmaar
NS rijdt vanaf dienstregeling 2016 twee keer per uur een Sprinter Amsterdam – Haarlem – Uitgeest – Alkmaar - Hoorn. In de spitsrichting rijdt tussen Alkmaar en Haarlem een intercity die alleen stopt in Beverwijk.
De Spits-IC niet, en de sprinter wel.
Komt wel goed schatje.
FlyingHollander
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door FlyingHollander »

Hoe wordt men dan geacht om van Alkmaar naar de Zaanstreek (muv Zaandam) te reizen?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Wubbo »

Met de Sprinter naar Uitgeest, en verder met de Sprinter naar de Zaanstreek.

Straks vertrekken er dus uit Alkmaar IC's die stoppen in Castricum en Heiloo, IC's die alleen in Castricum stoppen en IC's die op geen van beide stations stoppen. Lekker duidelijk.
FlyingHollander
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door FlyingHollander »

Ik hoop dat er nog het een en ander gaat veranderen want zoals het er nu naar uitziet wordt het een flinke achteruitgang voor velen. Ik denk dat dit de bezetting absoluut niet ten goede zal komen. De sprinter is al langzaam als je boven het kanaal moet zijn, maar het wordt voor velen nog erger hierdoor. En de IC heeft weinig functie als die nergens stopt, als die al rijdt. En als er niets met de tijden gebeurd dan zullen de aansluiting richting Rotterdam ook drama zijn. Het enige positieve is dat de sprinter eindelijk wordt doorgetrokken naar Alkmaar, waardoor er in het noorden ook een belangrijke bestemming is.

Een optie met 4x per uur een sprinter Haarlem-Uitgeest lijkt me veel beter. De IC wordt weliswaar afgewaardeerd, maar je bereikt er meer mensen mee. Bijvoorbeeld: Amsterdam-Haarlem-Uitgeest en Haarlem-Alkmaar-Hoorn
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Thom91 »

Denk dat het wel meevalt, het vervoer is namelijk mega verspitst.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Meltrain »

FlyingHollander schreef: Een optie met 4x per uur een sprinter Haarlem-Uitgeest lijkt me veel beter. De IC wordt weliswaar afgewaardeerd, maar je bereikt er meer mensen mee. Bijvoorbeeld: Amsterdam-Haarlem-Uitgeest en Haarlem-Alkmaar-Hoorn
Dat was het idee van vorig jaar. :mrgreen:
Dat is niet doorgegaan wegens de vele kritieken, met name dat de reis Alkmaar - Haarlem zo veel langer werd en dat er 's avonds een frequentieverlaging tussen Haarlem en Amsterdam ontstond.
Ik vraag me af of standaard 4 treinen per uur tussen Haarlem en Uitgeest echt nodig is. Er zijn ook best veel parallelle buslijnen.
Alleen tijdens de spits 4 treinen lijkt me wel genoeg.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Berk-24 »

Probleem is dat de stations tussen Uitgeest en Haarlem (muv Beverwijk) vrij afgelegen liggen en hierdoor de mensen in het Kennemerland liever de bus pakken. De bus en treinen ook alleen in Beverwijk op elkaar aan. Door de nieuwe opzet is Beverwijk slachtoffer geworden, want het houdt buiten de spits slechts een trage verbinding over. Ik zie liever dat de stations tussen Uitgeest en Haarlem (muv Beverwijk) gesloten worden en er geïnvesteerd wordt in een goed busnet dat de kleinere dorpen een goede verbinding met Haarlem en Beverwijk hebben. De bus bedient de tussenliggende dorpen namelijk beter, dat zagen we eerder al met IJmuiden.
FlyingHollander
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door FlyingHollander »

Thom91 schreef:Denk dat het wel meevalt, het vervoer is namelijk mega verspitst.
De verspitsing klopt, maar de duur van de spits moet niet onderschat worden. En als het inderdaad gaat om een IC Haarlem-Bwijk-Alkmaar (wat ik me haast niet voor kan stellen) is erg toch echt wel sprake van een flinke verslechtering. Ik durf wel te stellen dat de overige stations bij elkaar meer passagiers leveren dan Beverwijk en Alkmaar samen. Die mensen verliezen frequentie, snelheid en overstapmogelijkheden.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Thom91 »

Hangt ervan af hoe je het bekijkt, volgens mij verliezen alleen Heiloo, Castricum en Uitgeest, zo dondersveel mensen zijn dat ook niet.
Komt wel goed schatje.
FlyingHollander
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door FlyingHollander »

Thom91 schreef:Hangt ervan af hoe je het bekijkt, volgens mij verliezen alleen Heiloo, Castricum en Uitgeest, zo dondersveel mensen zijn dat ook niet.
En ook Alkmaar Noord en Heerhugowaard.

Die trein zit in de spits gewoon helemaal vol. Ik heb geen cijfers om het te bewijzen, maar ik schat dat je toch wel 50+% van de reizigers de verbinding ontneemt. Het in stand houden van de halteringen lijkt me veel logischer, ookal is het dan alleen nog maar in de spits.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Meltrain »

Thom91 schreef:Hangt ervan af hoe je het bekijkt, volgens mij verliezen alleen Heiloo, Castricum en Uitgeest, zo dondersveel mensen zijn dat ook niet.
Eigenlijk zelfs alleen maar Uitgeest, de overige stations krijgen immers die Sprinter ervoor terug.
Misschien is het een goed idee dat de spits-IC wel in Castricum gaat stoppen? Ook in het kader van duidelijkheid.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
FlyingHollander
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door FlyingHollander »

Wat is het idee erachter dat de IC minder moet gaan stoppen? Gaat het puur om die 3 min tijdswinst voor een klein deel van de reizigers?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Thom91 »

FlyingHollander schreef:
Thom91 schreef:Hangt ervan af hoe je het bekijkt, volgens mij verliezen alleen Heiloo, Castricum en Uitgeest, zo dondersveel mensen zijn dat ook niet.
En ook Alkmaar Noord en Heerhugowaard.

Die trein zit in de spits gewoon helemaal vol. Ik heb geen cijfers om het te bewijzen, maar ik schat dat je toch wel 50+% van de reizigers de verbinding ontneemt. Het in stand houden van de halteringen lijkt me veel logischer, ookal is het dan alleen nog maar in de spits.
Ja en Schagen, Den Helder en Schubbekutteveen ook. Vanaf de IC stations is het naar Haarlem nauwelijks trager via Sloterijk, en even snel naar Overveen, Zandvoort, Leiden en verder..
Komt wel goed schatje.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Roeland »

Als ik een goedkopere drg voor Haarlem - Alkmaar moest ontwerpen, zou die er als volgt uitzien:
* de huidige "IC" blijft op dezelfde tijden rijden en stopt ook in Heemskerk (wordt dus sprinter Hoorn - Haarlem die tussen Beverwijk en Haarlem non-stop rijdt)
* 's avonds en in het weekend stopt deze sprinter ook tussen Beverwijk en Haarlem; na Haarlem rijdt deze door naar Sloterdijk en Amsterdam CS (en stopt dus niet op die twee (buiten de spits lege) perronnetjes tussen Hlm en Ass
* de huidige sprinter Amsterdam - Haarlem - Uitgeest rijdt alleen ma-vrij overdag en rijdt niet verder dan Beverwijk
* om dit alles mogelijk te maken moet de sprinter Amsterdam - Zandvoort 's avonds en in het weekend een kwartier verschuiven t.o.v. de overdag-drg (voor de enkeling die dan toch vanaf Halfweg en Spaarnwoude reist maakt die switch niet uit, want de Zandvoort-sprinter rijdt dan tussen Asd en Hlm precies in het pad van de vervallen Beverwijk-sprinter)

Het produkt wordt hiermee in theorie minder duidelijk (want de huidige "IC" wordt een sprinter die overdag haltes overslaat maar 's avonds weer niet) maar in de praktijk juist duidelijk (want voor 80% van de reizigers blijft alles hetzelfde als nu) en bijna iedereen houdt een fatsoenlijke verbinding met Asd.
Hiermee houd je de drg voor 80% van je reizigers ongewijzigd, haal je de grootste legestoelen-dubbelloop (Beverwijk - Uitgeest) er uit, en kies je op de tijden met de minste reizigers voor een simpele oplossing met soms wat langere reistijden of lagere frequenties.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Thom91 »

In dezelfde tijd Dat je staat te keren in Beverwijk kan je een retourtje Uitgeest maken..
Komt wel goed schatje.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Roeland »

Thom91 schreef:In dezelfde tijd Dat je staat te keren in Beverwijk kan je een retourtje Uitgeest maken..
Nee, inkorten tot Beverwijk bespaart volgens mij in de omloop. In Uitgeest maakt deze trein nu een relatief lange omkering.
De trein die nu om 8.10 in Beverwijk binnenkomt, keert in Uitgeest tussen 8.19 en 8.38 en is om 8.45 weer in Beverwijk als trein naar Asd. Bij inkorten tot Beverwijk zou deze trein al om 8.15 naar Asd kunnen rijden.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Thom91 »

Ik heb vanochtend met een half oog zitten kijken, je hebt gelijk.
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten